globalmoto_duben_nolan




Honda CBR 954RR Fireblade

Nejlépe prodávaný sportovní motocykl litrové třídy, který přišel na trh poprvé v roce 1992 a naposledy modernizovaný o deset let později - Honda CBR 900RR Fireblade. Testoval jsem tento motocykl již před čtyřmi lety a nyní mám tu možnost odzkoušet ho znovu. Fireblade 2002/03 přináší ještě větší potěšení a vzrušení současně z vyšší, komfortnější úrovní jistoty a kontroly. Musíte mu ale dopřát dostatek prostoru a kvalitní silnici, aby Vám ukázal, co doopravdy umí.

Kapitoly článku

Design:


Změny modelu 2000, který sám o sobě byl velkým skokem v porovnání s předchůdci, se promítly u fireblada 2002 do kompletní změny vzhledu, změny motoru a podvozku a dávají více uhlazený pocit ze sportovního motocyklu. Poprvé v historii je u tohoto modelu barevný koncept společný pro evropskou i americkou verzi. Čelní kapotáž je protažena více dolů, což dává motocyklu agresivnější vzhled. Navržené jednodílné boční části kapotáže nahrazují dvoudílné provedení v zájmu lehčího a ucelenějšího designu a jsou dotvořené ostře řezanými ventilačními otvory. Palivová nádrž si zachovává své původní linie, ale je menších rozměrů a je umístěna níže v rámu. To umožňuje jezdci lepší manévrovatelnost a citlivější ovládání. Úzký, multireflexní světlomet se třemi žárovkami dává motocyklu sportovní pohled do tváře. Zadní světlomet je ze svítivých diod, jak už je dnes běžné u tohoto typu motocyklů.

Trocha techniky:


Každý nový model míval změny na motoru, a proto i u tohoto modelu tomu není jinak. Zvětšilo se vrtání na 75mm a tím se zvětšil také zdvihový objem o 25ccm na hodnotu 954ccm, zatímco všechny ostatní rozměry zůstaly stejné, včetně zdvihu a rozteče válců. Tudíž jsou stěny válců blíže u sebe. Snížila se ale hmotnost pístu a pístního čepu, což eliminuje vibrace a zvýšené namáhání často způsobené právě nárůstem objemu. Klikový hřídel a skříň motoru jsou přepracovány pro minimalizaci tření a hmotnosti v různých částech motoru. Pro naplnění válců větších objemů je použito těleso vstřikování s průměrem sacích hrdel 42mm. Vstřikovací trysky mají ale menší průměr otvorů pro jemnější atomizaci paliva, vedoucí k rychlejšímu a efektivnějšímu hoření. Do komory sání a výfuku je začleněný systém variabilního sání a výfuku (H-VIX) udržující optimální průběh výkonu v celém rozsahu otáček. Toho je dosaženo změnou množství vzduchu proudícího do komory sání. U vstřikování paliva PGM-FI je použita druhá generace řídící jednotky, vyznačující se větší pamětí a jinak naprogramovanými průběhovými mapami. Čistý výsledek všech těchto změn má za následek zvětšení výkonu o 3 k, které současně s celkovým snížením hmotnosti o 2kg vylepšuje opět poměr výkonu a váhy. Výfukový systém zůstává nezměněn v porovnání se starším modelem. Chladící systém byl vylepšen pro udržení vysokého výkonu při sportovní jízdě. Je zde použit širší chladič a modifikované vnitřní kanálky. Problém ale je, že při pomalé jízdě, cca do 100km/hod fireblade neskutečně topí.

Podvozek:


Co se podvozku týče, základem je stále lehký a tuhý dvojitý páteřový rám z hliníkové slitiny. Základní koncept a konstrukce zůstaly blízko stávajícího modelu, ale detaily a provedení přispěly ke zlepšení celkového ovládání. Nově navržený je zadní odlitek rámu, který je lehčí a má jinak umístěné úchytné body pro užší podsedlový rám. Nové je také uchycení zadního tlumiče, které je šroubované a celá vrchní část tlumiče je uchycena do velkého otvoru v odlitku zadní části rámu. Nejvýraznější změnou v podvozku je ale kyvná vidlice skládající se z gigantické lisované a kované pravé části navazující na levou stranu tvořenou taženým profilem zpevněným vzpěrou. Tato vidlice je o 300g lehčí než předchozí. Co se brzd a pneumatik týče, zůstávají naprosto stejné, ale dostatečně splňují svůj účel.

V základním vybavení zůstává i nadále bezpečnostní systém zapalování H.I.S.S. Nezměněn také zůstává multifunkční elektronický display s počítadlem denních i celkových kilometrů, rychloměrem, hodinami a nezbytnými kontrolkami. Uprostřed vyčnívá ručičkový otáčkoměr. Co mi zde chybí, je ukazatel paliva, je zde jen kontrolka rezervy, ale u modelu CBR 1000RR je již digitální ukazatel paliva řešen podobně, jako je tomu třeba u CBR 600RR. Závěrem je třeba říct, že fireblade je sportovní motocykl, přizpůsobený i jízdě v běžném provozu. Poskytuje vcelku dobrou ochranu proti větru a i při delších vyjížďkách jezdec netrpí nedostatkem pohodlí. Přijde mi však, že směr, kterým se posunuje výkon a hmotnost, už však tak pro běžný provoz není, protože kdybychom využívali celé spektrum otáček, tak už se dostáváme na druhém rychlostním stupni nad 200km/hod a ještě musíme dávat pozor, aby se přední kolo neodlepilo od země, a to mi asi dáte za pravdu, že potom je lepší závodní okruh a na normální silnici při zachování bezpečného provozu je výkon nevyužitelný. Je pravdou, že posed je sportovní, ale ne jako na závodním stroji a je možné přibalit i spolujezdce, který si do hodiny jízdy zřejmě také stěžovat nebude, až na menší vibrace v jeho stupačkách. Když ale jedete klidnou jízdu, tak je zvláště v létě nepříjemné již zmiňované teplo kolem nádrže a na sedle jezdce. Můj osobní názor je takový, že pro jízdu po normálních silnicích bych asi volil menší objem, kde si více můžu pohrávat s otáčkami v zatáčkách a využívat výkonu, samozřejmě na úkor maximální rychlosti. Pro ty, kteří se nespokojí s nižším objemem, jsou dostatečně vyježdění a často navštěvují závodní okruhy, je pak asi Honda CBR 900RR fireblade 2003 ta správná volba. Námi testovaný model si můžete v současné době pořídit za 349 900 Kč.
Pavel Růžička

Názor dalšího redaktora:


Námi testovaný fireblade ve verzi 02, chcete-li 03 v zásadě splnil mé očekávání a myslím, že pokud již sedláte starší generaci tohoto motocyklu, budete jen příjemně překvapeni. Když opomenu vzhled, tak kapotáž potěší především lepší ochranou proti větru, kdy fráze "dokonalé splynutí jezdce s motocyklem" není jen reklamním sloganem. Její proporce prošly povinnou dietou a celkově byla více protažená dolů, což kromě vzhledu má za následek i avizovanou lepší ochranu proti větru. Lehkých úprav dostálo také přední plexi. Oproti předchozí verzi mě asi nejvíce překvapila maximální ovladatelnost stroje. Vzhledem k tomu, že celková hmotnost byla snížena "pouze" o 2 kg, jsou tyto změny více než překvapující. Usazení je agresivnější, za což může podle mého názoru hlavně zmenšení tvaru nádrže a její usazení blíže k hlavě řízení. Výsledkem této úpravy jsou další kladné body v ovladatelnosti. Na omylu jsou rovněž ti, co by se domnívali, že tím přijdou o nějaký ten litr paliva. Nádrž je totiž protažena oproti minulé generaci více dolů, mezi nosníky rámu, a to nejen pro zachování kapacity, ale i z důvodu lepší centralizace hmotnosti. K zahození není ani nová titanová koncovka výfuku, která kromě jiného přispěla ke snížení hmotnosti.

Jízdní potenciál tohoto motocyklu mnohonásobně převyšuje možnosti našich komunikací a pokud tedy přemýšlíte o tomto stroji, počítejte i s náklady za pronájem okruhu, kde po náležitém sžití asi nejlépe využijete veškeré možnosti tohoto CBR i se 190 mm širokým obutím. Problém na běžných komunikacích není ani tak v ovladatelnosti, která je kromě jiných parametrů výborná i díky zcela nové kyvné vidlici, jako ve výkonu stroje, který v rámci bezpečnosti alespoň při troše zdravého rozumu necháte ve většině případech spát. Zrychlení je opravdu omračující. V rámci redakčního testu jsem s kolegy navštívil letištní plochu, kde byla možnost vzhledem k její délce cca 5km vyzkoušet jednak zrychlení, ale i částečně rychlostní možnosti tohoto stroje. Převodovka je dle mého názoru stejně přesná a dokonalá jako u předchozí generace, jednotlivé rychlostní stupně lze řadit naprosto lehce a intuitivně. Jen pásmo maximálních otáček je posunuto ještě o trochu výše. Na druhý až třetí rychlostní stupeň se vyhoupnete hravě přes 200 km/h, o čemž Vás velice bryskně přesvědčí nejen zmenšující se zorné pole, ale i prudce stoupající zatížení na veškeré partie Vašeho těla. O pohotové naskočení třímístné cifry na palubním LCD, kde se číslice nestačí ani překreslovat nemluvě. Osobně si myslím, že právě v tento okamžik jsem si skutečně nejlépe uvědomil pravý význam anglického překladu názvu tohoto stroje. Výčet kvalit tohoto CBR by zřejmě zabral ještě nějaký ten řádek, ale je třeba připomenout i některé neduhy, i když je pravdou, že na tomto stroji se hledají těžko. Asi za největší bych ze svého pohledu, a shodl jsem se i s ostatními, považoval dost velké tepelné vyzařování směrem k jezdci, které je hlavně v letním počasí dost nepříjemné. Hlavně když stylově stroj navádí spíše k celoročnímu dovádění v kožené kombinéze. Druhý, nicméně nijak fatální problém jsem pociťoval při určitém spektru otáček motoru v podsedlové části. Vše se projevovalo skoro nepatrnými vibracemi, které však klidně mohly být způsobeny špatným uchycením stupaček spolujezdce. Přiznávám, že tento typ motocyklů není zrovna mojí krevní skupinou, nicméně byl jsem příjemně překvapen výbornou ovladatelností a vcelku pohodlným usazením, poskytujícím pro jednoho jezdce dostatek komfortu i při jízdě na delší trať. Což je fakt, který například o sesterské CBR 600RR i přes adrenalinový zážitek, který na poli šestistovek nabízí, říci nemohu.
Lukáš Růžička

Plusy:


- výborná ovladatelnost v malých rychlostech a ochrana jezdce proti větru
- pohodlí jednoho jezdce na delší trať
- kvalitní brzdy v každé situaci
- kyvná vidlice a ráfky kol
- převodovka

:Mínusy:


- dle našeho názoru zbytečně mnoho výkonu vůči hmotnosti do běžného provozu
- výraznější tepelné vyzařování k jezdci (zřejmě způsobeno celkovou konstrukcí)
- absence plnohodnotného ukazatele paliva Video: Honda CBR 900RR Fireblade
Délka: 2, 24 min.
Velikost: 11,0 MB

Informace o redaktorovi

Pavel Růžička - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):
Motokatalog.cz



TOPlist