globalmoto_duben_nolan




Honda CBR 125R

Jistě mi dáte za pravdu, že nemusím nijak více představovat všem dobře známou Hondu NSR125R. Tento velmi oblíbený stroj především začínajícími jezdci si vymohl řady ocenění a stal se jednou z nejprodávanějších stopětadvacítek na motocyklovém trhu 90-let. Problém ale je, že jeho dvoutaktní motor není příliš ohleduplný vůči životnímu prostředí a tak nastal čas v duchu nové doby přijít na trh s podobným strojem, ale se čtyřtaktním motorem. I proto se vlastně zrodil nápad, vyrábět nejmenší CBR všech dob.

Kapitoly článku

Samozřejmě, že nová

CBR

neměla za úkol jenom nahradit dosavadní

NSR

, ale zároveň měl vzniknout motocykl, který bude lépe ovladatelný, bude mít menší spotřebu, již zmiňované nižší emise a v neposlední řadě i nižší cenu. Do určité míry platí, že mladé jezdce v první řadě osloví atraktivní vzhled motocyklu, a proto i tento fakt musel být brán na zřetel. Možná i proto i u této objemové kategorie nové označení CBR, které evokuje příslušnost k silnějším soukmenovcům.
Agresivní vzhled se podařil tvůrcům z Hondy vystihnout vcelku přesvědčivě a krom toho se podařilo dosáhnout i nízkého koeficientu odporu vzduchu. Vpředu dvojité multireflexní světlomety pak dotvářejí osobitý design tohoto vskutku vydařeného náčiní. I zadní partie stroje jsou vcelku povedené, jen bych měl malou připomínku, že úzký zadní rozměr pneumatiky je příliš nápadný, ale vzhledem k výkonu a povaze stroje pochopitelný. Nabízené barevné kombinace jsou také příjemné a myslím, že si z nich určitě vyberete.


Co se týče pohonné jednotky, tak se jedná o kapalinou chlazený jednoválcový čtyřtaktní motor zcela nové koncepce o objemu 124,7ccm. Je vybaven jednou vačkovou hřídelí v hlavě (SOHC) a dvou ventilovou konfigurací. Výkon je patrný již od nižších a středních otáček tak, jak se na čtyřtakt sluší a patří. Nová koncepce motoru také zajistila nižší váhu, která je při celkové váze stroje 116kg o 19kg lehčí než byla u NSR. Přísun směsi paliva se vzduchem zajišťuje karburátor typu CV o průměru 28mm a o hladké nastartování se stará počítačem řízené kondenzátorové zapalování CDI. Nový motor je také vybaven vyvažovací hřídelí, která se používá především u silných agregátů, pro odstranění nepříjemných vibrací. Hnací síla je přenášena pomocí šestistupňové převodovky, která díky svému odstupňování umožňuje motocyklu nejvyšší zrychlení mezi Hondami této kubatury. Na místě je i použité kapalinové chlazení, které přispívá k udržení výkonu při všech venkovních teplotách a zároveň se podílí na tichému chodu motoru. I zde je použit systém přídavného vstřikování vzduchu s komory sání do výfukového kanálu pro lepší shoření plynů a zplodiny tak splňují emisní normy EURO-2. Výfukový systém je zakončen tlumičem z nerezové oceli vyvedeným z boku motocyklu a nutno dodat, že vypadá opravdu skvěle.


Dvojitý páteřový rám vychází z pětistranných, tenkostěnných nosníků vylisovaných z oceli, které sahají od hlavy řízení až po navařené úchyty kyvné vidlice. Nutno podotknout, že rám je optimálně tuhý a spolu s hydraulickým odpružením vpředu a zadní kyvnou vidlicí, umožňuje se skvělou lehkostí projíždět i ty nejostřejší zatáčky. Vůbec, mám-li porovnat dosavadní NSR s tímto novým CBR, tak ovladatelnost nové CBR125 je posunuta o několik tříd kupředu. Zásluhu na tom nese také obutí, které je pro danou kubaturu vhodně zvoleno, jedná se vpředu o rozměr 80/90-17, vzadu pak 100/80-17. O zastavení se starají vpředu i vzadu jednoduché kotoučové brzdy rozměrů 276mm s dvoupístkovým třmenem, resp. 220mm s jednopístkovým třmenem.


Usazení na motocyklu je velmi pohodlné, zejména pro postavy menších rozměrů, se kterými se motocykl rozjede až na nějakých 130km/hod. Při jízdě ve dvou a nebo v případě postavy objemnějšího vzrůstu se k těm 130km/hod budete blížit s obtížemi. Sedlo je vcelku měkké a příjemné i na delší vzdálenosti a co zde musím vyzdvihnout je, že i spolujezdec si dopřeje vcelku rozumný komfort.
Do kapotáže je integrovaný plně elektronický přístrojový panel osazený čtyřmi sportovně vypadajícími budíky rozmístěnými na ploché desce. Jsou zde velké ručičkové ciferníky tachometru a otáčkoměru, ukazatel paliva, teploměr a potřebné kontrolky. Ovládací prvky najdete klasicky umístěné, jako je tomu i u "velkých" CBR. Ve výbavě nechybí ani malé háčky na uchycení zavazadel.
Dle mého názoru nová CBR125R plně nahrazuje dosavadní NSR125R a v mnohém ji dokonce předčí. Je to náčiní vhodné především pro začínající jezdce, ale uplatnění najde díky své hmotnosti a ovladatelnosti pro mnohé motorkářky a nebo i pro vyznavače velkých kubatur, třeba jako doplňující dopravní prostředek do hustého provozu, i když v mém případě bych asi na tento problém volil spíš nějaký skútr. Co se týče trhu, tak pokud nebude nová CBR125R soupeřit se skútry, endury a choppery této kubatury, tak bude těžko hledat na českém trhu nějakého vyrovnaného soupeře ve své kategorii.
Pavel Růžička




Názor dalšího redaktora:


Je pravdou, že nějaký ten koník navíc by se na tomto malém CBR jistě neztratil a to by stále splňoval své limity pro A1, na druhou stranu jako motocykl pro začínající jezdce je za těch 89 000 Kč dle mého názoru naprostou bombou. Na motocyklu se dá jezdit takřka ve všech režimech a otáčkách, nicméně nesmíme zapomínat, že sedláme stopětadvácu, takže pokud chceme nějaký ten výkon musíte tomu trochu šlapat na krk, což při mých proporcích platí dvojnásob. Optimální je nepouštět ručičku otáčkoměru pod 6000 ot/min, což je hranice která, alespoň v mém případě zaručovala hbitou reakci. Řazení jsem hledal tak mezi 8000- 9000 ot/min, což mi přišlo jako ideál k vyšším metám. Červené pásmo otáčkoměr začíná sice až na 11 000 ot/min, nicméně mezi 9000-10 000 ot/min Vám motocykl dá najevo, že to není úplně ono, co mu právě činíte a ačkoli tabulky v tomto případě hovoří jinak, rozum velí 9 000 ot/min považovat za strop. Do 100 km/h, je dynamika dílem okamžiku samozřejmě bráno s pohledu tohoto stroje. Maximálka je údajně někde kolem 130km/h v mém podání jsem se však s kopečka a větrem v zádech dostal jen na 125km/h, což mi však radost z jízdy rozhodně nekazilo.


Mne osobně nejvíce těšila ovladatelnost a jízda v zatáčkách, kde vitalita s rychlostí mezi 80-110km/h přináší až nečekaně velkou porci zábavy. Zvlášť když si najdete prázdnou trať pro motokáry nebo rozsáhlou infrastrukturu průmyslové zóny, která kvalitou asfaltu a hustotou dopravy zcela jistě postačí k řádném vyblbnutí. Motor je doslova neúnavný i při delší jízdě nebo v dopravě se mi nepodařilo ručičku teploměru dostat do červeného pásma, což se rozhodně cení. Vůbec přístrojoví panel je dostatečně bohatý, nicméně jednu funkci jsem lehce postrádal a to denní počítadlo km, i když je pravdou, že u tohoto stroje to jistě není fatální nedostatek. Sympatická je i ručička palivoměru, která Vás potěší především svou stálostí v pozici plná, stroj i při ostřejší jízdě si neřekne víc jak 3,25 l/100km. O kvalitách designu hovoří asi ten fakt, že kdekoliv jsme se v průběhu testu objevili stroj působil jako magnet na všechny zúčastněné. Hlavně mladí kluci a holky byli jak u vytržení a staří motocyklový pardálové u pivka zas nevěřili, že se tenhle vodou chlazený a hezky poskládaný drobek dá pořídit jen za 89 000 Kč.
Lukáš Růžička

Plusy:


+ Velice kompaktní stavba tohoto stroje předurčuje spolu s nízkou pohotovostní hmotností skvělou ovladatelnost. + Ideál do přeplněných měst či na klikaté úzké okresky s nekvalitním povrchem. Zárukou bezpečného cestování v takovýchto lokacích jsou i brzdy s účinkem přesahující výkon motocyklu. V provozu majitel ocení i přehledné budíky, na kterých nechybí ani palivoměr s teploměrem chladící kapaliny. + Za zmínku stojí též nízká spotřeba. + Cena plně odpovídá kvalitám tohoto stroje a celkově velice dobré úrovni dílenského zpracování.

Mínusy:


- Absence většího zavazadlového prostoru (např.u Cagivy Planet 125 falešná nádrž, která po odklopení pojme i otevřenou helmu JET) Toto je možno řešit přídavným kufrem za spolujezdcem. Navíc je stroj vybaven háčky k uchycení zavazadel. - Chybí zde denní počítadlo ujetých kilometrů, to je však vzhledem k charakteru stroje odpustitelné. - Jezdec nad 190cm bude neustále napadat při brždění na nádrž, která má v místě napojení sedla příliš malý sklon. - Absence centrálního stojanu, možná lze řešit formou příplatku. Dave Stáhnout zvuk (wav-341 KB).   

Informace o redaktorovi

Pavel Růžička - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):
Motokatalog.cz



TOPlist