globalmoto_duben_nolan




Honda CB 1100 SF

Velký, silný, rychlý a především technologicky identický s nejmodernějšími supersporty - to vše tento nový naháč od Hondy hravě splňuje. V posledních letech se výrobci hodně soustřeďují na výrobu a zdokonalování špičkových a stále výkonnějších supersportovních strojů. I přes značný úspěch těchto modelů je stále více registrován zájem o tradiční "holé" stroje. Tento fakt je patrný především v Evropě, kde si naháči díky vynikajícímu poměru cena/výkon získávají stále více příznivců.

Vývoj:


Konstruktéři u Hondy jsou si samozřejmě vědomi tohoto zájmu veřejnosti a nechtěli zůstat nijak pozadu. Tomu podřídili vše a cílem bylo již od samého počátku vyvinutí zcela nového nekapotovaného motocyklu pro evropský trh. X-Eleven vytvořil díky své radikální koncepci a výkonu v kombinaci s nejmodernější technologií zcela novou třídu, která je dosti vzdálena od ostatní konkurence v této kategorii. Co se pohonné jednotky týče, základem se pro tento nový motocykl stal CBR 1100XX Super Blackbird. Ten disponuje opravdu velmi vysokým výkonem, ale maxima dosahuje - jak se na Supersport sluší - ve vysokých otáčkách. Z tohoto důvodu musel být motor patřičně předělán. Cílem bylo vytvořit stroj, jenž bude mít sílu patrnou v celém spektru otáček, aniž by bylo nutno často řadit na nižší převodový stupeň. Pro spolehlivé zvládnutí opravdu silného arzenálu bylo zapotřebí také speciálně vyvinutého dvojitého robustního páteřového rámu z hliníkové slitiny. Jak již jsem nastínil výše, X-Eleven je doslova prošpikován nejnovějšími prvky z oblasti supersportu, na něž jsme zatím u strojů tohoto typu nebyli zvyklí. Již při zasunutí klíčku do zapalování budete mít co do činění s moderním bezpečnostním systémem zapalování (H.I.S.S.). Ten je reakcí na stále vzrůstající krádeže motocyklů. Jedná se o zapalování odolné proti krádeži, jež je možné aktivovat jen pomocí originálních klíčků dodaných ke každému stroji. Robustní spínací skříňka odolná vůči rozlomení je dále spojena s elektronickou blokací v řídící jednotce motoru. Systém je technicky podobný tomu, jenž je užíván v automobilech obecně pod názvem imobilizér. Samozřejmě nechybí tradiční bezpečností prvky, jako jsou zamykatelná řidítka či praktické odkládací prostory pro různé druhy zámků. Novinkami se nešetřilo ani na poli výkonu a s tím následně úzce souvisejícím aspektem životního prostředí, k čemuž výrobce nutí na starém kontinentu přísné emisní limity Euro-1.


Proto bylo od počátku počítáno s použitím počítačem řízeného vstřikování paliva Honda (PGM-F1) a třícestným katalyzátorovým systémem (HECS3). O bezpečné a včasné zastavení se v neposlední řadě stará duální kombinovaný brzdový systém (Dual-CBS), jenž obsahuje vpředu dvojitou kotoučovou brzdu o průměru 310 mm s třípístkovými brzdovými třmeny a vzadu jednokotoučovou taky třípístkovou brzdu, ale zde o průměru 256 mm. Systém CBS je rozdělen do dvou nezávislých hydraulických okruhů, jež dávkují sílu na každé kolo podle toho, zda jde o přední či zadní brzdu. Systém je navíc vybaven redukčním ventilem, který zajišťuje čistě dávkované rozdělování brzdné síly. Také díky tomu nedochází, jak by někdo mohl očekávat, k velkému ponoru motocyklu na přední vidlice při razatnějším sešlápnutí zadní brzdy.

Design:


Těžiště designu X-Eleven tvoří svalnaté proporce mohutného motoru a palivové nádrže, vtiskující motocyklu výraz neotřelého až lehce futuristického vzhledu. V centru tohoto dění na nás vzhlíží masivní dvojitý páteřový rám z hliníku, který zdůrazňuje šířku stroje v předních partiích. Z boku motocykl vypadá vcelku kultivovaně až nerobustně, ale jakmile na něj vzhlédnete z pohledu jezdce či z čelního pohledu, musíte notně poopravit svůj prvotní úsudek. Zpředu si X-Eleven zjednává respekt svým velkým, aerodynamicky tvarovaným krytem chladiče s jeho hlubokými nasávacími štěrbinami.


Jako bonbónek na dortu působí potom multireflexní světlomet s hladkým sklem, doplněný o integrovaný kokpit s aerodynamickým minikrytem. Z pohledu jezdce je to zas o něčem jiném. Mohutná palivová nádrž o objemu 22 litrů sleduje čisté linie celého konceptu a hluboká vybrání pro kolena zdůrazňují štíhlý pas stroje. Komfortně tvarované hluboké a odstupňované sedlo umožňuje pohodlné usazení ve všech fázích jízdy. V kombinaci se zmiňovanými prohlubněmi v nádrži jsem si při jízdě připadal, jako bych seděl spíše uvnitř než na motocyklu. Díky do špičky vybíhající podsedlové kapotáži je maximálně odkryto mohutné zadní kolo o rozměru 180/55, které tak ještě více umožňuje vyniknout robustním nerezovým koncovkám výfuků.


Motor a jízdní vlastnosti:


Jak již jsem nastínil výše, X-Eleven vděčí své ohromující síle stejnému motoru, jakým je vybaven CBR 1100XX. Jedná se tedy o kapalinou chlazený šestnáctiventilový řadový čtyřválec DOHC o zdvihovém objemu 1137 ccm. Ten však sám o sobě měl až přílišný výkon na takto koncipovaný stroj a bylo tedy rozumné soustředit se na průběh točivého momentu. Mohutná akcelerace a působivý výkon ve středním pásmu otáček - to jsou hlavní rysy tohoto stroje. Díky přizpůsobení charakteristiky časování ventilů a vstřikování, ale i v důsledku jiných (škrtících) změn se posunula hranice výkonu na 140 k (oproti 165 k u BlackBirda). Motor dosahuje až neuvěřitelné pružnosti v celém spektru otáček. To ocení hlavně ti jezdci, kteří jsou poněkud línější stále řadit. Stroj dokáže silně akcelerovat z jakékoli rychlosti a ačkoli došlo - jak již jsem zmínil - ke snížení výkonu, věřte mi, že hledat ho určitě nebudete. Větší točivý moment ve středních otáčkách je podporován zakřivením výfukového systému 4-2-1-2. Menších připomínek bych měl k seřízení spojky, která dávala dost razantně najevo zařazení rychlostního stupně. V kombinované spotřebě jsem se dostal na velmi uspokojivých 6,5 l na 100 km, což mělo na svědomí podle mě hlavně přímé vstřikování PGM-FI a vysoce efektivní katalyzátorový systém HECS3. Co se jízdních vlastností týče, stroj není koncipován pro žádné skrblíky. Na místě jsem se i při svých 90 kg měl co ohánět. Co však X-Eleven ztrácí v klidu, to vám nahradí při jízdě. Do města to příliš není, avšak jakmile se ručka tachometru vyhoupne nad 50 km/h, oceníte pro naháče i trochu netypický posed více dopředu a užijete si vynikající ovladatelnosti. V zatáčkách je přeci jenom vyšší hmotnost znát, ale co bychom chtěli od stroje o suché hmotnosti 222 kg.


Motocykl nezapře cestovního ducha a nejlépe si rozumí s delšími vzdálenostmi. Nesmíme však zapomínat, že se jedná o naháče. Absence kapotáže je znatelná tak kolem 150 km/h. Potom vám nezbývá než zalehnout a využít alespoň částečné ochrany proti větru v podobě rafinovaného aerodynamického designu přístrojového kokpitu. U něj bych měl výhradu jen k barvě diody indikující rezervu, jejíž mdlá žlutavá barva se za denního světla ztrácí. Motocykl lze na delší cesty vybavit řadou brašen, pro které jsou připraveny praktické úchyty.

Závěr:


X-Eleven je motocykl především pro zkušenější individualisty, kteří hledají surovou dravost bez kompromisu. Proti konkurenci přináší ojedinělou koncepci a futuristický design. Ten je navíc podtržen technikou a výkonnostním potencionálem, který aspoň v tomto aspektu nemá konkurenci. Za vše nové se však platí, a proto nikoho nepřekvapí cena 409 000 Kč.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):
Motokatalog.cz



TOPlist