Duel Yamaha NMAX vs. Honda PCX: konec vlády jedné strany

Kdybyste chtěli vědět, který skútr jde v posledních letech nejlíp na odbyt, nemusíte ani pátrat ve statistikách. Na ulicích zdaleka nejčastěji potkáte elegantní Hondu s širokou přední maskou, velkým předním světlem a třemi písmenky na podsedlovém plastu. Od pohledu by přitom nikdo nehádal, že patří k těm levnějším modelům. Konkurenčním výrobcům tahle převaha pochopitelně nedá spát, a tak letos na scénu přichází vyzyvatel jménem Yamaha NMAX. Má na to, aby sesadil dominantní Hondu z trůnu?

Duel Yamaha NMAX vs. Honda PCX: konec vlády jedné strany

Kapitoly článku

To určitě vrtalo hlavou nejen nám, a tak jsme oba skútry poslali na regulérní souboj do srovnávacího testu. Strávili jsme s touhle dvojicí rivalů celý den v pražském provozu, přesedali z jednoho skútru na druhý a počítali plusové i mínusové body. Trápili jsme podvozky na kočičich hlavách pod Vyšehradem i v nekonečných náklonech na obrovském kruháči, měřili síly při rozjezdech od semaforů, porovnávali obratnost v odpolední špičce na magistrále - a nezapoměli jsme ani na praktickou stránku věci. Vyšel z našeho duelu jednoznačný vítěz? 

Popravdě řečeno, to jsme ani nečekali. V dnešní době se motorky ani skútry nedají škatulkovat na ty vyloženě dobré nebo vyloženě špatné - záleží spíš na úhlu pohledu, respektive na účelu, ke kterému mají sloužit. V případě stopětadvacítkového skútru je to celkem jednoduché; od něj chceme většinou jenom to, aby nás spolehlivě, bezpečně a rychleji než auto přepravoval po městě, případně odvezl kousek za město. Úplně nepodstatné přitom není ani to jak vypadá, kolik toho uveze, jestli je pohodlný a pro mnohé ani to, jestli svezení na něm přináší i nějakou tu zábavu. Když se to takhle rozdělí na jednotlivé disciplíny, porovnávání je hned o něco snazší.

Začneme tradičně u designu. Nebudeme rozebírat zda se nám líbí nebo ne, protože to je vždycky věc názoru. Eleganci a ladnost křivek ale nelze upřít žádnému z nich, a označení moderní městský skútr si oba zaslouží. Z bočního pohledu jsou siluety celkem podobné, ale tím nechceme říct, že by snad Yamaha opisovala. Společné rysy jsou patrné jen v základní stavbě, kterou tvoří poměrně robustní přední část, podlaha se středovým tunelem a prostorná záď završená stupňovitým dvousedlem. V přímém srovnání Hondu opticky zvětšuje masivnější přední kapota s příplatkovým velkým štítem, jenže pohled do tabulek říká pravý opak. Yamaha má na délku o pár centimetrů víc, a má také delší rozvor kol. Zároveň je ale paradoxně o 3 kila lehčí, přestože v základní výbavě vozí ABS, na rozdíl od Hondy. Nějakou váhu Yamaha evidentně ušetřila na plastech, ať už se podíváte na menší přední masku nebo kapotáž pod sedlem.

Do menšího kokpitu Yamahy se logicky musela vejít i menší přístrojovka, kterou tvoří kulatý LCD displej a pár kontrolek rozmístěných kolem něj. Omezený prostor je tu ale dokonale využitý, a kromě běžných údajů může jezdec sledovat i spotřebu paliva. Rozmáchlejší palubní deska Hondy  nenabízí vlastně žádné informace navíc - ale analogový budík tachometru s efektním uchycením ručičky na obvodu je o něco přehlednější.

Honda věnovala víc prostoru nejen palubním přístrojům, ale také posádce, respektive spolujezdci. Vepředu je místo pro nohy zhruba stejně velké jako u Yamahy, a oba skútry také shodně umožňují opřít chodidla pohodlně na sešikmenou část podlahy. PCX je ale vstřícnější ke spolujezdci - ať už velikostí zadní části sedla nebo pohodlnější polohou stupaček.

 

Při prohlídce úložného prostoru má pořád mírně navrch Honda. Pod sedlem PCX i NMAXe je plus mínus stejně místa, a po uložení přilby zbyde ještě dost placu na další věci. Honda má však lépe vyřešenou příruční schránku vepředu, která je na rozdíl od Yamahy zavírací (nikoliv, ale zamykací) a hlavně vybavená 12V zásuvkou. Po celkovém vyhodnocení praktičnosti si tedy zatím o něco lépe vede PCX. Zůstane to tak i po srovnání jízdních vlastností?

Z hlediska parametrů jsou síly papírově téměř vyrované; Yamaha má k dobru zanedbatelných 0,4 kW výkonu, Honda si zase do kolonky točivý moment píše o tři desetinky Nm víc. Čekali jsme tedy od obou skútrů podobný projev, ale rozdíl v dynamice obou motorů je mnohem výraznější, a to jednoznačně ve prospěch NMAXe. Už v prvním samostatném testu jsme za jeho dravost děkovali systému proměnlivého časování ventilů VVA, a teď ho musíme pochválit znovu. Nedá se říct, že by Hondě chyběl zátah, ale v přímém porovnání s Yamahou byla na rozjezdu z místa vždycky druhá. Krok srovnala až pořádný kus za křižovatkou, a na delších rovinkách zase začala o chvíli dřív vadnout. Jestliže se u NMAXe můžete spolehnout na solidní odezvu motoru až do nějakých 80 km/h, PCX se srovnatelným zátahem může chlubit jenom do sedmdesátky.

Motor Yamahy je každopádně živější, ale nesmí vám vadit, že o sobě dává vědět větším přenosem vibrací do řídítek. Jednoválec od Hondy je kultivovanější, a to v obou směrech - nevyděsí ostrými rozjezdy, ani neotravuje vibracemi. Svojí roli přitom hrají i takové detaily, jako delší (a těžší) závaží v řídítkách PCX. Jako bonus do města u Hondy dostanete systém Stop and Go, který automaticky vypíná motor po třech vteřinách stání, a opět naskočí po prvním přidání plynu. Vliv tohoto systému na - už tak nízkou - spotřebu je sice celkem zanedbatelný, ale příjemné je i to, když motor během čekání na zelenou úplně ztichne. Při placení u benzínky to ale neznamená žádnou velkou výhodu ve prospěch Hondy, protože oba skútry umí jezdit hodně úsporně. V testu si oba řekly přibližně o 2,6 litru paliva na 100 km.

K metě maximální rychlosti, která leží v obou případech kousek nad stovkou, se už oba skútry šplhají poměrně ztěžka. Na dálniční tempo zkrátka není stavěný ani jeden z nich, nejlíp je jim ve městě a když už z něj musí ven, tak radší po okreskách. Co ale na nevalnou kvalitu silniční sítě českého venkova řeknou podvozky? S nerovnostmi se lépe  vypořádá PCX na čtrnáctipalcových ráfcích a komfortnějí laděném odpružení. Yamaha má celkově sportovnější náturu, a podvozek není výjimkou. Na hladkém asfaltu vám dovolí větší náklony, v rychlých zatáčkách je tužší a dělá skútr stabilnější. To mu ale pochopitelně ubírá na komfortu, kterým zas oplývá PCX. To samé platí o brzdách; skútry značky Yamaha považujeme v tomto směru obecně za špičku, zatímco Honda se zadním bubnem je trochu pozadu. Ne že by snad u PCX byl někdy problém zastavit, ale nástup i průběh brzdného účinku u NMAXe je o dost přesvědčivější a jistější. V krizovce se přitom nemusíte bát - díky standardně montovanému ABS - vzít pořádně za obě páčky. U Hondy tuto asistenční službu supluje kombinovaný brzdový systém, který při použití zadní brzdy přenáší část  brzdné síly na přední třípístkový třmen.

Určit celkového vítěze testu jednoznačně nejde. Yamaha si pří vývoji přímého konkurenta proti PCX dala hodně záležet, a v některých ohledech Hondu poráží. NMAX živější motor a lepší brzdy, a také jeho podvozek je nastavený na sportovnější jízdu. Pokud ale koukáte víc na praktické využití a jízdní komfort, zůstane číslem jedna Honda PCX, která na větších kolech lépe žehlí nerovnosti, nabízí víc pohodlí pro spolujezdce a v základu je vybavena 12V zásuvkou. Cenový rozdíl pěti tisíc korun ve prospěch Hondy je dostatečně vyvážen přítomností ABS ve standadrní výbavě Yamahy, přičemž k PCX se kvůli zadní bubnové brzdě nedá tento bezpečnostní prvek objednat ani za příplatek.

Nová Yamaha NMAX nejspíš nevezme Hondě všechen vítr z plachet, ale je dost pravděpodobné, že se pěkně sveze na vlně úspěchu PCX. Yamaha totiž vsadila na odzkoušený poměr cena/výkon, a přišla s lákavou alternativou pro ty, kdo mají rádi trochu ostřejší svezení. Hondě naopak zůstanou věrni ti, kdo dávají přednost pohodlí, praktičnosti a klidnějšímu stylu jízdy. 

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - Výška redaktora: 186 cm

Klady a zápory

NMAX
+ dynamika motoru
+ účinné brzdy s ABS v základu
+ malá spotřeba

PCX
+ jízdní komfort
+ 12V zásuvka
+ malá spotřeba


NMAX
- vibrace do řídítek
- méně komfortu pro spolujezdce

PCX
- slabší účinek zadní brzdy
- komplikovaný systém otvírání sedla a nádrže


Který model byste si vybrali vy?

  1. Hlasováno: 98x
  2. Hlasováno: 74x

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 17x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist