První projížďka na Harley-Davidson XR 1200

Je to už docela dlouho, co jsem do Allaina Schneidera, majitele hradeckého zastoupení motocyklů Harley - Davidson, dostal nabídku k otestování některého ze strojů téhle značky.

První projížďka na Harley-Davidson  XR 1200

Mezi tím byl na trh uveden typ XR 1200 a to byl ten moment, kdy jsem dávné nabídky využil.
XR 1200 patří v katalogu legendárního výrobce motocyklů Harley-Davidson stále mezi naprosté novinky. Je to současně i první stroj, který vypadá tak nějak „evropsky“, když přední vidle nekončí až v další zatáčce před vámi, řidítka mají standardní tvar i šířku, při jízdě máte kolena níž než pupek a zadek výš než v autě. 
Stále to však je H-D se vším všudy, hlavně díky nezaměnitelnému motoru a samozřejmě díky zvuku, který se v dnešní normalizované, unijně katalyzátorové době hned tak neslyší.

V době, kdy jsem nabídku k vyzkoušení strojů z Milwaukee dostal, XR-ko ještě ani náhodou nejezdilo po tomhle kontinentě. Jsem ale rád že teď jsem se mohl svézt právě na něm. 
Přestože jsem viděl film Harley Davidson a Marlboro Man i kvůli motorce Mickey Rourka asi 20x (a hlášky jako “… jdou sem a strašně utrácej“  a „ …táta vždycky říkal, před každým šťouchem si namaž tágo“ už proto asi nikdy nezapomenu), přece jen mám blíž k právě ke sportovnějším mašinám než k H-D klasice.

Motorku jsem nepřebíral od Allaina, ale od jeho nesrovnatelně hezčí polovičky, což je samo o sobě příjemný začátek projížďky. Nafasoval jsem tedy nezbytné doklady, klíček a .. jdeme na věc.

Od počátku je potřeba připravit se na to, že tohle prostě nejsou ani špagety, ani rostbeef a ani rejže. Když tohle pochopíte a přestanete americkou sportovní motorku srovnávat se sportovními naked biky, jejichž geny vycházejí třeba z 916 nebo Mille, z Daytony nebo z R1, čeká vás hodně příjemná jízda. Pokud to nepoberete, máte smolíka, a kilometry s tímhle drakem si asi moc neužijete. 

Jízda

Všechno začne už startováním. Motor chytne na ťuknutí, ale vibrace studného dvouválce můžou leckoho možná i trochu vyděsit. Také spojka i převodovka se chovají řekněme malinko svérázněji a syrověji než u konkurence. Vem to ale čert. Motorka jede a je potřeba si to užít. Posez za tak akorát širokými řidítky dělá i z jízdy po městě pohodlnou záležitost, jen je potřeba rychle si zvyknout na specifické ovládání blinkrů. 
Motor který se cítí nejlíp někde mezi 3 až 5 tisíci otáček, táhne slušně už hodně od spodu, a na světlech vás jeho 90 Hp a 100 Nm vystřelí k další křižovatce s prstem v nose určitě dřív, než to tédéíčko ve vedlejším pruhu. Pohonnou jednotku i převodovku vystihuje slovo syrovost. Doslova, protože tenhle testovaný kousek měl najeto sotva pár set kilásků. Proto si myslím, že po řádném zajetí, až si všechno sedne jak má, se jeho projev  trošku „zakulatí“ a s chutí se pak nechá točit až k 7 tisícům, ve kterých dává svých 90 mustangů.
Mimo město, zvlášť pokud si dáte nějakou fajně vyžehlenou silnici se spoustou zatáček, možná narazíte na limity dané podvozkem. Pochopitelně záleží na stylu jízdy, ale nastavení skoro ideální pro město není do utažených vlásenek úplně to pravé. Asi by pomohla možnost klikacího předku, ta ale chybí a tak se tím musíte naučit žít. Předek je prostě měkčí a je potřeba podle toho jezdit. Navíc hodně pomůže když řidítka čapnete trochu silou.
Přední brzdy odvádějí spolehlivou práci a jelikož ani ta zadní na táhle motorce není jen pro ozdobu, ve zpomalování jsem problém neobjevil.

... a shrnutí? 

Měřeno americkým pohledem, je to asi sportovní motorka. Měřeno pohledem středoevropským, je XR 1200 hodně příjemný cestovní motocykl se kterým se nemusíte bát sem tam si střihnout mírně sportovní vložku. Síly má dost a brzdy jsou v pohodě. Podvozek ho sice neurčuje k ničení sliderů, na druhou stranu, sportovní pneu Dunlop Qualifier vám dovolí docela dost.
XR má nepopiratelné charisma a v téhle oranžové barvě … paráda. Takže jo, jsem rád že jsem se mohl svézt a myslím, že tak jako mně dělal tenhle Haryk radost jeden den, najde se spousta lidí kterým bude dělat radost pořád. Je to totiž dobrá motorka.

Plusy a mínusy

+ retro design celkově
+ detajlíky : kapkovité blinkry, budíky, výfuky, černé přepínače na černých řidítkách, řadička  i  zadní brzda stylově sladěné s kyvkou
+ uzoučká nádrž
+ logo HD uprostřed světla a vlastně uprostřed všeho ;-)
+ zvuk
+ jízda jak od někud někam, tak i jízda jen tak, teda pokud nepotřebujete jet palici
+ kdekdo se ohlídne :-)

- sklopné, ale nevracející se stupačky které si při šibování na místě snadno nevědomky sklapnete a po rozjezdu šlapete do prázdna
- malý dojezd na nádrž
- neštelovací přední vidle, ale to jen kvůli té palici

 

Technická data

rozvor 1515 mm
suchá váha 250 kg
výška sedla 74 cm, pokud máte 81,7 kg
nádrž 13,3 l
kola přední 120/…18“, zadní 180/… 17“
motor se vstřikováním, chlazený vzduchem a olejem (hlavy)
objem 1202 ccm
100 Nm / 3700 rpm
90 k / 7000 rpm 
5-ti kvalt, sekundární převod řemenem, mokrá spojka
brzdy přední dvojité, čtyřpístky, pevné kotouče 292mm
zadní 260 mm
servisní intervaly první 1600 km, další po každých 8000 km

Informace o redaktorovi

Tomas Mysliveček - Výška testovacího jezdce: 189 cm

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist