globalmoto_duben_nolan




Harley-Davidson FLSTF Fat Boy

Fat Boy představuje již bezmála dvacet let klasiku v kategorii softail. Nepřehlédnutelná image těžkotonážního motocyklu s plnými diskovými koly a typickým výfukovým potrubím patří mezi dlouholeté stálice na trhu. Ještě s motorem Evolution vytvořil Fat Boy nezapomenutelnou dvojici s Arnoldem Schwarzenegrem ve filmu Terminátor II. Nevím zda tento snímek samotný, Arnold, nebo snad dokonce vydařený klip Guns N‘ Roses „You colud be mine“, z něj učinili legendu, na kterou se zkrátka nezapomíná. Zřejmě v tom ale bylo a bude i něco víc, protože Fat Boy se stal nejprodávanějším H-D devadesátých let.

Kapitoly článku

Vývoj, vzhled a výbava

Fat Boy byl uveden na trh v roce 1990. Poznávacím znakem byla od samého počátku plná disková kola, která dodala motocyklu jeho typický vzhled. Do té doby byly k vidění pouze poklice, které zakrývaly klasická paprsková kola. Jistá inspirace v oblasti světla a přístrojového panelu zde vycházela z historického modelu Hydra Glide. Motocykl si po mnoho let až dodnes zachovává víceméně nezměněnou tvář.
Výrazným prvkem, který se v průběhu let pozměnil, je motor. Do roku 1999 tvořil nedílnou součást výbavy motor Evolution, ten byl v roce 2000 nahrazen motorem Twin Cam, aby mohl v roce 2007 přijít na scénu Twin Cam 96B se vstřikováním a šestistupňovou převodovkou.
Charakteristické znaky motocyklu však přetrvávají. Najdeme zde jak široké plošinové stupačky, tak řazení špička-pata a typický čelní panel se světlometem, který je přimontovaný na vidlice stejně jako u 1948 FL. Nadále zůstávají i kovové kryty, které překrývají ramena vidlice. Usazení na opravdu robustním stroji je velmi pohodlné a proklatě nízko. Ruce Vám spočinou na skutečně širokých řidítkách a vy si připadáte jako jezdec, který sedlá přeci jen duchem a srdcem něco většího než klasický motocykl.
Celkově robustní charakter jen podtrhují plné mohutné blatníky a 18 l nádrž. Nepřehlédnutelným prvkem je rovněž pod sedlem umístěná pěkná chromovaná nádrž na olej. Za klasické lze považovat ovládací prvky a kapličku na nádrži s otočným uzamykatelným klíčem zapalování. Vše navíc doplňuje funkční alarm. Menší připomínky lze mít snad jen k plošinovým stupačkám, které jsou přidělány napevno, a tak při prudších průjezdech zatáček je třeba počítat s tím, že se nesklápí. Za praktický lze považovat příplatkový padací rám.
Typické vpravo vyvedené koncovky výfuku jsou v sérii docela vydařené, ale chtělo by to přeci jen trochu výraznější H-D vyrvál než homologačně utlumené chrchlání. Vše je umístěno v klasickém kolébkovém trubkovém rámu. Co je třeba vyzdvihnout je celkově velice kvalitní a vydařené lakování a čalounění s přidanými koženými doplňky. V testovaném černém provedení vypadal motocykl velice pěkně. Z hlediska usazení a samotné jízdy nelze mít v kategorii cruiser výraznějších připomínek. Vše zde funguje z pohledu jezdce na výbornou. Lehkou výtku zaslouží snad jen chlazení za horkých letních dnů, kdy si díky nízkému usazení za motorem a nad olejovou nádrží opravdu pěkně přitápíte. 

Motor a jízdní vlastnosti

Fat Boy
stejně jako ostatní současné motocykly kategorie softail pohání Twin Cam 96B o objemu 1584 ccm. Ten dodává motocyklu dostatečný výkonový potenciál a sílu na to, aby se 313 kg těžký motocykl dokázal důstojně poprat s nástrahami silničního provozu. Ovšem je pravdou, že tento těžkotonážní cruiser rozhodně nemá ambice trhat rychlostní rekordy a pohodové svezení krajinou je mu rozhodně blíže než zběsilé letištní sprinty. To koneckonců potvrzuje i stavba a celkový charakter motocyklu. Po startu se ozve typické H-D zadunění, i když zde v sériovém provedení koncovek výfuků je zvuková kulisa poněkud tlumená.
Převodovka a řazení jednotlivých rychlostních stupňů funguje na výbornou a v režimu ovládání špička-pata se jedná o naprosto bezproblémovou záležitost. Zvukový projev převodovky je tradičně poněkud hlučnější, ale k funkčnosti, stejně jako u jiných motocyklů s tímto motorem, nelze mít připomínek. V cestovním „kochacím“ tempu nejvíce využijete 3-4 rychlostní stupeň, kdy mezi 110-130 km/h motocykl nabídne asi to nejlepší svezení. Rychlostní strop se zde začne projevovat někde lehce přes 160 km/h, kdy začíná být limitující rovněž odpor vzduchu. Jízdní vlastnosti jsou přímo úměrné kategorii tohoto motocyklu. Delší rozvor a vpředu obutá 140/75-R17 lehce omezují Váš rozlet a v zatáčkách má tak často motocykl poněkud odlišný názor na její projetí než vy.
Přímočaře k cíli, to je zkrátka za všech okolností pro Fat Boy to nejlepší přirovnání. Přesto po důkladnějším seznámení se lze pustit i do svižnějších a odvážnějších kreací s náklony, nicméně vždy je třeba počítat s hmotností, kterou sedláte. Díky širokým pneumatikám a náležitě dimenzovanému odpružení vás nějaké ty výmoly příliš nerozhodí. Znát jsou spíše příčné nerovnosti vozovky, vyjeté koleje apod. Pevné plošinové stupačky jsou sice limitující pro průjezd zatáček, ale na druhou stranu Vás dokážou bezpečně podržet v menších rychlostech například při otáčení apod.
Obecně rozložení hmotnosti a celková ovladatelnost v menších rychlostech je na danou kategorii motocyklů až příkladná a rozhodně Vás v tomto ohledu motocykl nepříjemně nezaskočí. Usazení je pro jezdce dostatečně pohodlné. Ruce jsou volně umístěny na širokých řidítkách a díky plošinovým stupačkám má jezdec dostatek prostoru ulevit nohám i při delších vyjížďkách. Vzhledem k nulové ochraně proti větru je jen třeba počítat s tím, že při rychlostech nad 140 km/h to s Vaší hlavou bude trochu házet, což je však u těchto motocyklů vcelku běžný jev. Menší výtku lze mít k přední brzdě, která je sice funkční, avšak v poměru k hmotnosti motocyklu její výkon občas nedostačuje. Naštěstí zde máme k dispozici záchranný pedál od traktoru, a tak v kombinaci se zadní se dá vše bez problémů zvládnout. Každopádně pokud bych měl pro něco u H-D lobovat, taky by to bylo za brzdy Brembo a dva kotouče vpředu stejně jako např. u modelu V-Rod Muscle. Kombinovaná spotřeba se v testu ustálila na očekávaných 7 l/100 km

Závěr

FLSTF Fat Boy je typickým představitelem kategorie cruiser. Jen stěží lze hledat na trhu podobný motocykl. Mohutná stavba a plná kola z něj dělají unikát, který je navíc ve své kategorii již řadu led žádán. Když se k tomu přidá kvalitní zpracování a lakování, není pro příznivce H-D této kategorie motocyklů co řešit. Pokud by Vám přeci jen byl klasický Fat Boy málo, můžete v současné nabídce sáhnout i po FLSTFB Fat Boy Special. Ten se na první pohled vyznačuje především komorně černým vyvedením vnitřků kol, svodů a dalších částí. Navíc má větší 19,7 l nádrž a řadu dalších úprav. Testovaný motocykl je aktuálně na trhu za 20 134 € (cca 521 tis Kč).

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ kvalita zpracování
+ pohodlné sedlo
+ kvalitní lakování


- brzda vpředu by mohla být vzhledem k hmotnosti účinnější


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist