globalmoto_unor




Harley-Davidson Fat Bob 114

Fat Bob, v překladu „Tlustej Bobík“ není hrdina z dětského komiksového časopisu Čtyřlístek. Je to speciální model Harley-Davidson, který měl v modelové nabídce značky vždycky trochu zvláštní pozici. Designéři H-D maximálně vychází z historie a tradičních tvarů, model Fat Bob je ale výjimkou. Je to mašina pro rebely a nový model má za úkol šokovat novým designem, což se mu opět povedlo.

Kapitoly článku

Už první verze Fat Bob, představená v roce 2008, se od ostatních klasických cruiserů hodně odlišovala dvojitým světlometem, facelift z roku 2014 navíc přinesl i extravagantní dvojité zadní světlo. Letošní novinka modelové řady 2018 na to jde jinak a jako první do světa motocyklů zavádí široký LED světlomet. Má podobný tvar jako světla moderních automobilů a u každého jiného modelu H-D by to bylo skoro rouhání – až na Fat Boba, u toho se taková odvážná extravagance naopak očekává.

Nový power-cruiser Fat Bob si přitom zachoval svoji siluetu a hlavní charakteristický rys, pořádně tlustou přední pneumatiku. Jinak byste ale těžko hledali jediný díl, který by měl společný s předchozím modelem. Má úplně jiný rám, podstatně inovovaný motor i celkový design, a nový Fat Bob dokonce přestoupil do jiné modelové řady! Všechno je jasné, když si vedle sebe dáme fotky předchozí verze a nového modelu 2018. Zmizelo zadní odpružení na bocích, které bylo více než čtvrt století typickým rysem modelové řady Dyna.

Všechny modely včetně Fat Boba přešly na modernizovanou konstrukci rámu Softail s novým řešením přepákovaného odpružení pod sedlem. Nový model 2018 ale má také podstatně agresivnější tvary s výfuky vystrčenými do výšky a výrazně menšími blatníky. Dokonce i pneumatiky obuté na velkých balonových kolech 150/80–16 vepředu a 180/70-16 vzadu dostaly drsnější dezén, jako by dávaly najevo, že si troufnou i na výlet do terénu.

Přestože Fat Bob navenek působí skoro jako klasický naháč, je to stále cruiser a jezdec si musí zvyknout na vystrčené nohy dopředu před motor. To ale dává jízdě svůj půvab a trochu to může omezovat jen při hodně rychlé jízdě v zatáčkách. Přesunutí stupaček dozadu doprostřed motoru by sice zlepšilo sportovní posaz a přiblížilo ho k bývalému naháči XR, ale Fat Bob by tím přišel o svoji jedinečnost. Řídítka jsou pořádně posunutá dopředu a dokonale se hodí pro prudké rozjezdy od semaforů. Právě při tom pochopíte, proč má sedlo tak vykrojený tvar, aby vás podrželo!

Přestože některé z ostatních Softailů 2018 mají ještě modernější digitální přístrojovku, také Fat Bob je v tomto směru hodně upravený. Má velký kulatý otáčkoměr na nádrži, v dolní části s displejem palubního počítače s černým pozadím a bílým písmem. Tady si kromě tachometru můžete přepnout i na další údaje včetně nové funkce v nabídce značky, kterou je dojezd na aktuální stav nádrže. Příjemný doplněk je i ukazatel zařazeného rychlostního stupně, bohužel H-D stále používá řešení odvozené z rychlosti a otáček motoru. Po vymáčknutí spojky údaj zmizí a vy se můžete po zastavení na křižovatce jen dohadovat, co jste tam nechali za rychlost. Proti předchozí verzi odpadl i otočný ovladač zapalování, nový Fat Bob už má bezklíčkové řešení. Není nutné nic zapínat ani přepínat, prostě přijdete k motorce, ťuknete na startér a mašina ožije.

Fat Bob je třídní rošťák a už svým agresivním výrazem si říká o dvojku z chování. Ostré odpichy od semaforů, kličkování mezi auty a rychlé nálety do zatáček doprovázené burácením obří devatenáctistovky jsou nebezpečně návykové. Nová obrácená přední vidlice upside-down a ostřejší úhel řízení spolu s řídítky posunutými víc dopředu a vyšším sedlem hodně mění charakter jízdy i vnímání motorky. Za jízdy mnohem víc působí jako divoký býk, na kterém se musíte pořádně natáhnout dopředu a popadnout ho za rohy. Pak začne očekávané rodeo, protože tahle motorka dokáže splnit přesně to, co slibují její agresivní tvary.

Modernizovaný motor Milwaukee-Eight ve větší verzi 114 palců (1 868 ccm, základní verze má motor 107 = 1 745 ccm) má plynulý nástup výkonu a ani surovým zaškubáním rukojetí plynu ho nedonutíte k cukání. Samozřejmě si stále drží základ dvouválce 45°, ale kromě nové konstrukce se s velkým olejovým chladičem mezi trubkami rámu a čtyřmi ventily na válec dostal také druhý vyvažovací hřídel. Díky tomu téměř zmizely vibrace a hladký chod nového motoru umožnil jeho osazení jako pevné nosné součásti rámu. Tedy věc, která byla u starších motorů Big Twin montovaných kvůli vibracím do gumových silentbloků nemyslitelná. Chladič oleje za předním kolem je schovaný v rámu.

S přehledem si poradí i s otáčkami na hranici volnoběhu a v každém okamžiku umí odpovědět mohutným a podmanivým zátahem a dunivou zvukovou kulisou. Staromilcům můžou trochu chybět vibrace motoru, které pro někoho zvyšovaly požitek z jízdy a pocit sepětí se strojem, ale moderní doba si žádá spíš uhlazenost a klidnou sílu. Té má Fat Bob víc než dost, hodnota maximálního točivého momentu 155 Nm při pouhých třech tisících otáčkách mluví sama za sebe. Maximální výkon výrobce tradičně nezveřejňuje, můžu jen prozradit, že kolegové novináři ve Francii na brzdě naměřili 94 koní.

Dalším příjemným překvapením je vylepšená šestistupňová převodovka. Ta dokáže rychle a čitelně řadit a obvyklé kovové řachnutí při zařazení jedničky, na jaké jsme u H-D zvyklí, je zase o něco slabší a kultivovanější. S novým agregátem také zmizela dřívější olejová nádrž pod sedlem a udělala místo pro přepákované odpružení. To je dostatečně tuhé na sportovnější svezení, ale se zvýšenými zdvihy výborně odfiltruje všechny díry a vystouplé kanály v silnici. Doby, kdy vám na harleji větší výmoly na cestě málem vyrazily řídítka z rukou, jsou daleko v minulosti. Nové softaily dělají čest svému názvu (soft tail = odpružené zadní kolo) a přinejmenším dohnaly konkurenci v této váhové kategorii.

Široká řídítka a mohutné přední kolo dávají dobrou kontrolu i slušnou odezvu od předního kola, jakou by člověk od tak velké pneumatiky na šestnáctipalcovém ráfku nečekal – ale pozor, nesrovnávejte to s lehkými naháči, tohle je pořád hlavně cruiser a s provozní váhou 305 kg to nikdy jiné nebude. Mašina se ochotně skládá do zatáčky a v náklonu je díky dlouhému rozvoru 1 615 mm stabilní. V pohodě snese i přejezdy nerovností a nerozhodí ji to ze zvolené stopy. Na svoji hmotnost se nechá ochotně překládat mezi zatáčkami a se škrtající stupačkou o zem je motorka pevná jako skála.

To samé platí i pro brzdy, dva přední kotouče se čtyřpístky jsou pěkně citlivé, jen pozor na poměrně ostrý nástup, na který si budou muset majitelé starších H-D chvíli zvykat. Fat Bob totiž působí nečekaně lehkým a obratným dojmem a jeho váha se prozradí právě až při brzdění. Na zadním kole fungují brzdy slušně, předek s mohutnou pneumatikou se mi na suchém asfaltu ani nepodařilo přebrzdit. Tlustá přední guma má v tomto směru své výhody...

Nové moderní motory si musí hlídat emise, pro majitele se to odráží v podstatně nižší spotřebě. A nižší spotřeba zase dovoluje použít menší nádrž, konkrétně u tohoto modelu 13,6 l (předchozí model měl 18,9 l). I tak nový Fat Bob nabídne dojezd 270 kilometrů, byť kontrolka pětilitrové rezervy výstražně zabliká už po 180 kilometrech. Při kombinaci razantnějšího tempa ve městě i v zatáčkách jsme naměřili spotřebu přes šest litrů a není důvod nevěřit oficiálnímu údaji výrobce, který se chlubí kombinovanou spotřebou 5 l/100 km. Ve městě si Bobík spokojeně bublá na trojku a na digitálním otáčkoměru s černým pozadím svítí cifra 2 000 ot/min. S dlouhou šestkou se na dálnici ve stotřicítce ukáže 3 000 ot/min, při vyšších rychlostech už začíná jezdec prohrávat boj s protivětrem.

Nové softaily mají možnost nastavení předpětí zadního odpružení ovladačem na boku vedle motoru, takže stačí párkrát zatočit kolečkem a slečna může nasednout. Harley-Davidson Fat Bob je šitý hlavně na sólovou jízdu, ale pokud chcete svézt spolujezdce, nenarazíte na žádný problém kromě spartánské zadní části sedla. Motorka si majitele hýčká i z hlediska údržby, finální převod ozubeným řemenem nevyžaduje žádné mazání ani dopínání.

Den strávený v sedle nového modelu Fat Bob končí a už teď ve mně hlodá myšlenka, že bych tento model měl moc rád ve své garáži. Ročník 2018 se povedl, má lepší motor, výrazně lepší odpružení a vypadá nádherně nadčasově. Je někde na pomezí mezi silným naháčem a cruiserem. Kdo má rád razantní styl jízdy s nohama před sebou, s Fat Bobem si ho užije ve velkém stylu.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 5 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
technick přispěl 1 Kč
peeet přispěl 1 Kč
Jiroos přispěl 1 Kč
Capt.Orr přispěl 1 Kč
masi přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (18x):
Motokatalog.cz



TOPlist