journeyman_brezen




Harley-Davidson Breakout 114: Boulevard dreams

Dragsterový postoj u nového Breakouta svým vzhledem hlásá, že chce spíš na rovnou silnici. Stačí se ale projet městem a okusit pár kruhových objezdů a zjistíte, že se ani v našich končinách neztratí.

Kapitoly článku

Breakout modelového roku 2018 patří do nově vytvořené řady Softail, která tak sloučila modely Dyna a Softail. Nová struktura nabídky modelů přišla i s modernizací rámů a motorů, které nejsou u výrobce tak časté. Vedení společnosti uvádí, že nové motocykly jsou výsledkem nejrozsáhlejšího vývoje v dějinách značky. Modernější pojetí se mi moc líbí a zrovna Breakout má co nabídnout. Styl značky je zachován a i za jízdy je nový model snadno rozpoznatelný.

Nový rám z ocelových trubek z vysokopevnostní uhlíkové oceli je tužší a lehčí, což má zaručit výrazně lepší jízdní vlastnosti. Zadní kyvná vidlice trojúhelníkového tvaru vypadá, že je napevno a jde o neodpružený oldschool. Tlumič je schovaný pod sedlem. Podvozek je od Showy a motor se namontoval napevno. Nenajdete tu pryžové silentbloky a přesto vibrace, které jdou od motoru, nejsou nepříjemné. Dostanete jen dávku kultivovaných bouchanců, protože vyvažovací hřídel v motoru pracuje, jak má. Motory Milwaukee-Eight jsou už hodně vyklidněné a nový zákazník si pošmákne. Vyznavači staré školy musejí sáhnout po starších modelech, protože tohle bude pro ně moc uhlazený.

Schválně nezačínám designem, protože ten se prostě musí vidět naživo. Tohle je ta nejokázalejší motorka, na které jsem kdy jel. Paprsky slunce se odrážejí od každéhou kousku chromu i laku. Pro moje ego už to je za hranicí, ale o kýčovitosti se taky nedá mluvit. Breakout svým vzhledem dobře balancuje na hraně výstavního kousku a víkendového dragstera. Přední LEDkové světlo je pak moderní okázalost a připomíná spíš hlavičku robota ze sci-fi. Trochu jsem se s tímto designovým výstřelkem pral, ale nakonec ve spojení s dalšími moderními prvky, jako jsou například úžasné přístrojové panýlky, mi to přijde v pořádku. Úzký světlomet pak v noci protne tmu bílou jasnou září a kužel světla má i slušný záběr do stran.

Posed je přesně takový jako na fotkách. Jste natažený rukama dopředu a to samé absolvují vaše nohy. V této poloze se dá vydržet i několik desítek kilometrů a vůbec netrpíte. Přesuny po dálnici zvládnete taky, pokud ale není silný protivítr, který nutí řidiče se krčit dolů. Pro mojí výšku 177 cm je nicméně pozice zvolená vhodně. Jde tu totiž o styl a za ten někdy musíte zaplatit svým pohodlím. To tady platí jen z části a skutečnost je někde uprostřed. Odpružení totiž konečně jeví známky progrese a umí se přizpůsobit.

Tuhost tu stále ale je, a i samotný rám je tužší, a to až o 65 procent, avšak v jiném smyslu. Motorka působí víc bezprostředně, je o necelých dvacet kilo lehčí než předchozí model a odezva od podvozku je na takový velký rozvor hodně komunikativní. Jezdec není úplně odříznutý od informací. Nové přední odpružení využívá technologii s dvojitým průtokovým ventilem. To bylo poprvé použito u modelů Touring loňského roku. Už to není drncání, ale cejtíte, že tlumiče pracují a jízda je příjemnější. Vliv na klidnější jízdu má právě i nový rám, který mimo jiné obsahuje o dvacet procent méně svárů a o polovinu méně součástí. Funguje to zkrátka dobře.

Breakout je možno pořídit s motorem o objemu 107 kubických palců (1745 ccm) a nebo Milwaukee-Eight® 114 o objemu 1868 ccm. Testovací kus byl osazen silnějším motorem, který svojí dynamikou bohatě postačí každému jezdci. Už loni se mi moc líbilo na modelu Softail Slim S, že výrobce vymazlil motor od rušivých elementů a ponechal jen příjemné vibrace s bubláním. Ty se pak mění ve vyšších otáčkách na pořádnej mechanickej hukot. Oproti slabšímu motoru je akcelerace o nějakých deset procent větší. Lepší je i v pružnosti, kdy se silnější motor sbírá ze 100 kilometrové rychlosti na 130 km/h rychleji o 13 procent. Čísla jsou to zandbatelná a pro řidiče bude důležitější informací, že motor s podvozkem fungují na danou kategorii velmi dobře.

Dlouhá a nízká silueta s 240 mm balonem vzadu určitě nebude pro proplejtání ucpaným městem to pravé a to i přesto, že se upravil úhel sklonu přední vidlice. Nicméně i městem jsem každý den projížděl zhruba 15 minut a že bych byl zas až tak unavenej, se nedá říct. Předsunutá vidlice o průměru 49 mm je limitující, ale při pomalém manévrování mezi auty jsem nečekal až takový dobrý odhad. 21palcové přední kolo je pak osazeno 130 mm pneumatikou. Nicméně, machrování po městě je fajn, ale těch patnáct minut stačí. Breakout tak pouštím na dálnici, kde se váha stroje a jeho délka sečtou a vy jedete strojově přesně rovně, aniž byste jakkoli při přejetí nerovnosti museli korigovat řízení. V tomhle je prostě daleko lepší.

Každá motorka má svoje, přesto tenhle skoro-dragster se v zatáčkách nemůže cítit lépe. Pomalé vingly nejsou jeho doménou a klikaté silničky jsou hezké jen pro fotky. Otáčet se na silnici nebylo žádnej med a už vůbec ne za nepřehlednou zatáčkou. Na kochání se krajinou v okolí Berounky plných zatáček zapomeňte a vyhledejte parádní silnice a dlouhé táhle vingly. Pokud už jsem na takové silnice narazil, nechtělo se mi domů. Styl, jakým si Breakout pádí, má hodně co do sebe. Nízko posazené sedlo vás obejme a dokud nevyždímete poslední kapku ze 13litrové nádrže, tak vás jízda baví. Breakout chce prostor, táhlé vingly a pěkný povrch. Zadní odpružení jsem si pak po třech dnech povolil na nejměkčí pozici. Jízdní vlastnosti byly stále stejné, tuhost zůstala, i když přejezdy přes koleje a retardéry se malinko zlepšily. Nicméně nečekejte změnu zásadní. Jinak nastavení probíhá snadno přes z boku vyvedený otočný ruční regulátor. 

Dnes je u H-D již standardem bezklíčové zapalování a alarm. Tohle jsou maličkosti, které vám zpříjemní užívání. Přijde mi, že i tohle se s posledními modely jako je Breakout zlepšilo, protože jen přijdete a nemusíte čekat, váš klíček v kapse je ihned rozpoznán. Stačí tedy nastartovat a vyrazit. Jinak zámek řízení tu stále je a ten případně musíte odemknout klasicky klíčkem z boku na krku řízení.

Když už vyrazíte, tak burácení pocházející z motoru Breakouta je tišší, než tomu bylo dříve. Respektive typické bublání tu dostanete, ale mechanické rušivé pazvuky se povedlo utišit. Pokud jde o brzdy, tak nečekejte nic agresivního. Je tu dostatečný tlak a ani není potřeba příliš drtit páčku přední brzdy, ale odezva a cit je jaksi vlažnější. Ve spojitosti s nízko položenými stupačkami si stejnak moc nezablbnete a do zatáček, minimálně z počátku, jedete střízlivě.

Po praktické stránce každodenního užívání musím vyzdvihnout zrcátka, která se neklepou, zapadají do designu, aniž by celek významně narušovala a je v nich dost vidět. Otáčení a parkování na malém prostoru je z důvodu délky motocyklu horší, ale nízko položené sedlo to do jisté míry vyvažuje. Místo pro spolujezdce je pouze pro převoz na kafe a menší bublání na kvalitních cestách. Není se kde chytit a zátah motoru i přes svojí jemnost kvrdlá s baťůžkem sem a tam. Spotřeba paliva se pohybovala okolo pěti litrů na sto kilometrů. Přístrojový panel, tedy místo kde trávíte nejvíc času, je tvořen dvojicí displejů, které jsou sice menší, ale parádně zapracované do řídítek. Najdete tu palivoměr, dojezd, denní počítadlo kilometrů, hodiny a v menu listujete ovladačem pohodlně na levé rukojeti. Široká řídítka mají obstojný rejd a jejich umístění je v příjemné výšce, která vám netahá ruce z ramenou.

155 Nm ve 3 000 otáčkách, kterými Breakout disponuje, to je lék na svižnej odpich ze semaforu. Cenovka není lidová, ale konkrétně tenhle model ani lidový být nechce. Na jeho styl musíte mít peníze i povahu. Příjemným zjištěním pak je, že tenhle kus železa se ani v našem prostředí neztratí. Pokud se vám líbí, jděte a půjčte si ho, budete překvapeni jeho schopnostmi. Příjemné zpestření sezóny a pokud hledáte stroj, který přitahuje pozornost, můžu potvrdit, že to funguje. 

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 177 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ Vyvážený vzhled, pěkné detaily
+ Silný, kultivovaný motor
+ Stabilita v přímce


- Malý rozdíl zadního tlumení v nastavení mezi min - max
- Vyžaduje kvalitní povrch silnic


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 14 Kč od 7 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
kopetr přispěl 2 Kč
Mark09 přispěl 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
Dřík přispěl 2 Kč
Promax1 přispěl 2 Kč
vitik přispěl 2 Kč
Nordland87 přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist