Runner ST125 svým charakterem navazuje na někdejší malé, sportovně střižené dvoutaktní skútry, kterých Gilera vyprodukovala během let spousty. Emisní limity, požadavky eko-aktivistů a nařízení úředníků jsou však neúprosná (a mnohdy nesmyslná), a tak se těžiště výroby malých skútrů přesunulo k méně výkonným, zato však hospodárnějším čtyřtaktním motorům. Právě Runner ST125 však svými
solidními výkonostními parametry dává vzpomenout na dobu, kdy se ulicemi nejen italských měst proháněla mláděž na řvoucích, čoudících a neuvěřitelně rychlých a lehkých dvoutaktních skútrech. 15 koní maximálního výkonu totiž Runnera řadí mezi
nejvýkonnější stopětadvacítky na trhu. Výkon a jeho průběh navíc jdou, tak jak bylo u Gilery vždycky zvykem, ruku v ruce s nepokrytě
sportovním výrazem stroje.
Patrné je to už při prvním pohledu zpředu. Ostře rýsovaná přední maska s množstvím hran, s nepřehlédnutelným širokým světlometem, hranaté kryty blinkrů nebo decentní větrný štítek nad úzkými řidítky budí dynamický sportovní dojem, který ještě podtrhují boční linie skútru. Tvary přední části tak plynule přecházejí ve
středový tunel (nechybí „gilerovské“ větrací mřížky), malé zvýšené nášlapy nohou, členité podsedlové plasty a ostře zvednutou zadní část s integrovaným koncovým světlem. Tohle prostě není žádná babetta na cestu do Lidlu; Runner svým agresivním, přitom ale nijak kýčovitým designem jednoznačně cílí na sportovně založené skútraře spíše mladších ročníků.
Co je vidět na první pohled, to se potvrzuje i po prvních chvílích v sedle – Runner je agilní sportovec. Motor, konkrétně
čtyřtaktní kapalinou chlazený čtyřventilový jednoválec LEADER, má skrz koncovku výfuku dost pronikavý drnčivý hlas. Uvnitř pak skrývá solidní stádo
15 koní (11 kW), které dokážou díky
12 Nm točivého momentu skútr slušně rozparádit.
Ne nadarmo tak na přístrojovce mezi řidítky vedle malého displeje (zobrazuje cifry tachometru a hodin a stupnice palivoměru a teploty motoru) najdete kulatý analogový
otáčkoměr – Runner ST125 totiž dokáže točit téměř
až 13 tisíc otáček!
Nejvyšší zátah pocítíte, když se ručička otáčkoměru motá kolem osmičky, ale i od nejnižších otáček servíruje motor díky dobře vyladěnému variátoru dost výkonu, aby vás dravý a na seriovou 4T stopětadvácu až nečekaně
ostrý rozjezd přikoval do sportovně tvrdšího, ale ergonomicky tvarovaného a dostatečně
pohodlného sedla.
Ani ve dvou přitom Runner, zcela hoden svého jména, neztrácí dech, a tak spíš spolujezdec bude mít díky úzké zadní části sedla a menším rukojetím i stupačkám potíž zůstat na svém místě po bleskovém startu ze semaforů. Padesátku tak budete mít na displeji opravdu v mžiku a při těchto rychlostech, kdy už okamžitá
odezva plynu přece jen nepůsobí tak zbrkle, můžete plynule a s lehkostí proplouvat ulicemi.
Ovladatelnost
137 kg vážícího skútru s
předním 14“ a
zadním 13“ kolem je totiž naprosto příkladná –
intuitivní, neuvěřitelně lehoučká a jednoduše zábavná. Krátká stopa řízení, nízká úzká řidítka a nízké těžiště stroje vám tak dovolí v nižších rychlostech kličkovat s Runnerem slalomem husté dopravy zcela pohodlně a bez použití větší síly.
Tuhý podvozek i tlumiče přitom poskytnou jistotu a potřebnou odezvu i ve vyšší rychlosti, kdy skútr, pocitově lehký jak pírko, nad očekávání dobře sedí a drží stopu. Pochvalu zasluhuje i účinnost citlivě ovladatelných
kotoučových brzd, které nemají se zpomalením lehkého Runnera v jakékoliv rychlosti sebemenší problém.
A pokud u Runnera mluvíme o vyšší rychlosti, tak vězte, že s touhle dvácou si bez obav můžete troufnout nejen na městské obchvaty a radiály, ale dokonce i dálnice. Jak se totiž ručička otáčkoměru s vervou šplhá přes osmičku, devítku a desítku, je na tachometru rázem trojciferná hodnota, a Runner se ani nezapotí. Přes stovku už jsou sice vibrace malého roztočeného motoru docela znát, i tak se ale může tahle stopětadváca z kopce a s větrem v zádech rozvášnit až přes
120 km/h. To už ovšem budete mučit nejen
agilní motor, ale taky sami sebe.
Sportovní charakter je pochopitelně zdůrazněn na úkor pohodlí a praktičnosti, ne však zas tolik, jak by se dalo u vyloženě sportovního skútru čekat – pravda, kastlík vpředu nehledejte, pod sedlo se otevřená přilba vejde jen tak tak a na dálnici sice díky slabší ochraně proti větru za nízkými řidítky slušně profouknete (ač je zde příjemná možnost otevřít si na středovém tunelu průduchy horkého vzduchu od chladiče), ovšem
solidní prostor pro nohy (včetně sešikmených „předkopů“) a příjemný materiál
prostorného vyššího sedla (815 mm) vás nebude obtěžovat ani na delších cestách.
Ambice Runnera ale přece jen náleží hlavně
městským přesunům, a to v jakékoliv jejich podobě. S přirozenou suverenitou se dokáže promotat ucpanou ulicí, bez zdržování vystřelit z křižovatek i se rychle a plynule přizpůsobit vysokému tempu magistrál a dálnic.
Hbitějšího a výkonnějšího městského společníka byste tak mezi 125 ccm skútry těžko hledali. Pořizovací cena, celých
89 900 Kč, sice není za stopětadvacítku úplně málo, ale Gilera není obyčejný skútr a Runner ST125
není obyčejná „dváca“. V kompaktním slušivém balení totiž Runner poskytuje zcela nadstandardní parametry, kterými si získá vaše sportovní srdce a i zdánlivě nudný přesun ulicemi se v jeho sedle stane malým závodem.