globalmoto_duben_nolan




Rozstřel E3: Velký test šesti dvoutaktních endur 300 ccm

Kapitoly článku

Milan Engel

  • Váha: 91 kg
  • Výška:186 cm
  • Rally jezdec týmu MRG, 3x účast Rally Dakar
  • Člen Trophy týmu ISDE 2017, reprezentant České republiky
  • 25x mistr ČR Enduro a Cross-Country

Beta

Připadá mi ze všech modelů taková neutrální. Dá se říct, že je vyrovnaná a nikde nepřevažují klady či zápory. Posed je oproti jiným značkám docela vysoký. Průběh motoru Betky se mi líbí, protože je velmi plynulý a v nižších otáčkách si umí se vším poradit. Zbrkle neakceleruje, ale jde čitelně a plynule za plynem. Ovladatelnost Bety je oproti jiným značkám trochu tužší, ovšem je velice lehká do ruky. Pérování Sachs funguje velice dobře a vyhovuje především extrémním podmínkám.

Gas Gas

Na Gasíku se příjemně sedí a vyhovuje mé vyšší postavě. Z mého pohledu není motor moc plynulý, protože když je potřeba něco řešit v nižší rychlosti, tak na plynovou rukojeť reaguje ostrou akcelerací. Málokdy dokáži vychytat moment, kdy kolo má ideální trakci a nehrabe. Na druhou stranu, motor mi sedí na středně rychlé enduro testy, kde se dá trošku tahat. Gas Gas se hezky se ovládá, nicméně jeho pérování je na extrémní enduro tužší. Stalo se mi, že startér hůř startuje.

KTM

Za řidítky KTM se cítím dobře a mám dobrý pocit z jízdy. Její ovladatelnost je velice příjemná a člověk se s ní nemusí prát. Motor ve spodních otáčkách působí tupým dojmem a trvá mu déle, než se z nich vymotá. Díky pružnému motoru vyšplhá v extrémních podmínkách jednoznačně nejdál ze všech testovaných endur. Pro mou váhu a potřebu mi tlumiče připadají v základu až moc měkké. Celkově je motorka v sérii už od prodejce připravena vyrazit do větších závodů, jako je třeba MMČR v enduru. Závěrem musím říct, že mi nevyhovuje průběh motoru a po této stránce mi karburátor připadal o chlup pohotovější.

Husqvarna

Předchozí řádky a charakteristika KTM platí také pro Husqvarnu, protože působí téměř stejným dojmem. Brzdy Magura jsou s Brembem srovnatelné a to platí také o spojkové páčce, která u Husky jde o malinko lehčeji. Snažil jsem pozorovat rozdíl v pérování, protože Huska má přepákování a KTM PDS. V lese na technických úsecích jsem nepozoroval větších rozdílů. Ty se lehce projevily až na trati vedle okruhu, kde se dalo jezdit rychleji po rozbitých úsecích. Každopádně větší kontrast by byl cítit asi až vy vysokém tempu při enduro rychlostní zkoušce a na více rozbité trati. Husqvarna se mi možná o něco lépe skládala do zatáček.

Sherco

Musím přiznat, že posed mi moc nevyhovoval, ovšem po chvíli ježdění jsem si zvykl. Připadá mi, že Sherco není pro velikány a je to znát hlavně při přesedání z jiných značek. Velice mile mě překvapila jeho výborná ovladatelnost a také průběh motoru. Právě motor mi připadl ze všech značek nejpřijatelnější do extrémních podmínek. Je dobré, že nahoře dokáže být také ostrý. Tlumiče fungují dobře a jsou příjemné pro běžné enduro. Celkově této motorce nemám co vytknout a příjemně mě překvapila.

TM Racing

Posed na TM bych trochu přirovnal k Betě. V extrémních podmínkách a náročném terénu mi nevyhovuje motor, který je dost ostrý. Určitě by našel výborné využití na motokrosových tratí a při honění sekund na rychlostních zkouškách. Co se týče provedení a funkčnosti, vše se mi líbí a je potřeba říct, že oproti starým modelům udělali v TM  velký pokrok, zejména u tohoto modelu. Tlumiče jsou středně tuhé a ovladatelnost je velice lehká a přijatelná. Co mi vadí je, že TM nemá v sérii startér.

Luboš Nechvátal

  • Váha: 91 kg
  • Výška: 187 cm
  • Motocykl: KTM 250 EXC

Beta

Beta mě velice mile překvapila a byl to asi můj favorit testovacího dne. Jelo se mi na ní dobře, jak v lese v krkolomných pasážích, tak i na trati v ostřejším tempu. Velkou zásluhu na tom má motor, který je na enduro ideálně naladěn. Má super průběh od nízkých otáček, krásně a nezáludně se dávkuje v celém spektru. Ve vysokých otáčkách už jede pekelně. Pérování mi sedělo po všech stránkách. U Betky jsem zaregistroval nejostřejší přední brzdu. Líbí se mi oddělené mazání. Jediné mínus bylo klouzavé sedlo, které mě v lese při rozjezdu v kopci asi dvakrát nemile překvapilo. Každopádně zajímavá je i pořizovací cena.

Gas Gas

Na mojí postavu nejlepší ergonomie a to asi zásluhou výše posazených řídítek s vyšším posedem. Jelo se mi na něm výborně ve stupačkách. Pocitově velice hravě jsem zdolával kamenité překážky a klády v lese. Pérování bylo velice dobře naladěné. Motor mi přišel hodně silný v nízkých otáčkách a trochu mě to tahalo za ruce. Z počátku se mi to líbilo, ale při takové dvouhodinovce by mě tento projev asi zbytečně vysiloval. Možná by pomohlo jiné zpřevodování.

KTM a Husqvarna

Pro mě téměř identické motorky. Motor se vstřikováním působí krásně gumovým dojmem. Až jsem měl někdy trochu pocit opožděné reakce na plynovou rukojeť. Nikdy se nehltí, ani při delším podtáčení a následné akceleraci ve výjezdu. Co mi u motorek na trati vůbec nesedělo bylo sériové nastavení tlumičů. Na mojí váhu bylo pérování příliš měkké, motorka pode mnou pocitově hodně plavala a cítil jsem nejistotu. Při první příležitosti bych vše hned přitvrdil. Jinak ergonomie a ovládání naprosto v pořádku. Líbí se mi ovladače, oddělené mazání a celkově propracovanost motorky.

Sherco

Svezení na Sherku bylo příjemné. Dobrá ovladatelnost, úzká stavba, dobré brzdy, příjemný motor a pérování taky naprosto v pořádku. Celkově asi není co vytknout, snad jen níže posazená řídítka, respektive předek motorky, což mi moc nevyhovuje. Bylo to hodně znát po přesednutí z jiné motorky.

TM

Hned na první dojem mě překvapila úzká stavba motorky a to, že se mi na ní výborně zatáčelo. Motor měl ostřejší náběh výkonu. V lese byly tlumiče dost tvrdé a trochu to odskakovalo, ovšem na trati nemělo tužší pérování konkurenci. Motorka působila divokým dojmem a na trati mě bavila, byla zábavná a určitě bych se na ní rád zase svezl. Ocenil bych trochu ostřejší brzdy a měkčí chod spojkové páčky. U TMky jako jediné z testovaných chybí elektrický startér, což je docela škoda.

Tomáš Novotný

  • Váha: 78 kg
  • Výška: 180 cm
  • Motocykl: KTM 250 SX-F

Beta

Na Betě se mi líbila její ovladatelnost. Především v náročných podmínkách, tedy v prudkých sjezdech a výjezdech. Motor byl dostatečné pružný v celém rozsahu a nahoře vyloženě ostrý. Podvozek a pérování působilo velice dobře i v rychlých pasážích. Velkou výhodu vnímám v sytém oddělených nádrží benzínu a oleje. Samozřejmostí je pak elektrický startér.

Gas Gas

Gas Gas mi padl do ruky hned po prvním usednutí. Jízda byla díky slušně naladěnému podvozku příjemná. Slabší hodnotím přední vidlici. Oceňuji stabilitu ve vyšších rychlostech a víceméně pozitivně hodnotím silný motor. Ve vršku jel Gas hodně a v lese mezi stromy jsem si musel dávat pozor na nechtěné vrknutí. Ve spodku bych si motor dokázal představit mohutnější. Pozitivem je měkký chod spojky. Jednoznačným pozitivem je výborná cena.

Husqvarna

Huska v řadě ohledů nezapře příbuznost s KTM. Oceňuji obratnost a ovladatelnost v náročném terénu. Přesnost ve vyšších rychlostech a delších táhlých zatáčkách. Nástup výkonu v nižších otáčkách by mohl být razantnější. Vyzdvihnul bych ergonomii a jednoduché ovládání. Brzdy se pěkně dávkují a předek dává dobrou zpětnou vazbu. Stejně jako u KTM může být handincapem vysoká pořizovačka.

KTM

U této značky jsem měl nejvyšší očekávání. Celkové zpracování a ergonomie jsou opravdu perfektní. Vyzdvihnout musím skvělý motor s přesnou odezvou na plynovou rukojeť. Mě osobně měkký podvozek jako hobíkovi maximálně vyhovoval. Vedlejším efektem bylo odjetí více kol při daleko menší únavě než u karburátorových motorek. Jako nevýhodu však vnímám vysokou cenu pořízení. Na druhou stranu, takovouhle motorku neměníš každý rok.

Sherco

Sherco mě velmi mile překvapilo. Náročný terén plný kamení a mokrých kmenů byla radost zdolávat. Motor krásně dávkovatelný a využitelný v celém pásmu otáček. Potěšila mě dobrá zpětná vazba podvozku. Pochvalu zaslouží rovněž brzdy, ergonomie i ovládání. Pro mě jako hobíka velký favorit.

TM

U této motorky mi déle trvalo, než jsme si "sedli". Ovládání a ergonomie je oproti konkurenci osobité a je třeba si na to zvyknout. Jasnou nevýhodou je absence elektrického startéru. Motor nebyl ve spodku a středu tak ostrý a výkon šel slušně dávkovat. Tvrdší podvozek pracoval v těžkém terénu dobře, ale ve vyšších rychlostech působil nervózním dojmem. Jako velkou výhodu vnímám zajímavou cenu.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Dolejš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 9 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 2 Kč
kopetr přispěl 2 Kč
ASKcko přispěl 2 Kč
Bad přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (28x):



TOPlist