Čtrnáctkový Gas Gas EC 450 F Racing a EC 300 Racing

První oťuknutí čtrnáctkových Gasů se neslo v duchu divokého západu. Do jejich sedel jsme skočili v areálu westernového městečka Šiklův mlýn, a od samého začátku to byla pěkná divočina.

Čtrnáctkový Gas Gas EC 450 F Racing a EC 300 Racing

Kapitoly článku

Konec listopadu se postaral a pořádně rozmočenou trať, a proto se jezdilo v hlubokých kolejích a kalužích velikosti Stříbrného jezera. O menší kovbojku se postaral výjezd plný slizkých kamenů a motokrosová sekce zpestřená překážkou z gum. Půlden ve společnosti čtrnáctkových Gasíků něco málo prozradil o formě offroadových španěláků a konec konců příjemně prodloužil sezonu. 
Od roku 2010 u nás značku Gas Gas zastupuje společnost Exac. Importér ve spolupráci s prodejcem španělských mašin TSS-Technical Sport nás pozval k ochutnávce čtrnáctkových Gasíků. Do Šiklova mlýna přivezl dvoutaktní třístovku EC 300 Racing a čtyřtaktní čtyřipade EC 450 F Racing. Na prezentaci dorazil také Roman Körber, který opět na Gasech předváděl psí kusy. Připomeňme, že Roman jel na Gasu letošní Erzberg a nezalekl se ani Chýnovského kopce.
Než Gasíkům skočíme za hefty, pojďme si něco říct nejen o inovacích pro modelový rok 2014.
Španělskou značku Gas Gas založili v roce 1985 dva bývalí jezdci Narcís Casas and Josep Pibernat, kteří však v tuto chvíli ve vedení společnosti už nefigurují. Značku vlastní ze 75% Izraelská investiční společnost, zbývající část akcií patří současnému řediteli firmy a katalánská vládě zhruba v poměru 15 / 10 %.
Všichni asi máme španělskou značku spojenou hlavně s trialem a endurem. Za pozornost určitě stojí také působení v dálkových soutěžích. Všeho všudy sjíždí z výrobní linky v Gironě něco kolem osmi až devíti tisíc strojů za rok. Zajímavostí je fakt, že Gas Gas nedávno koupil od KTM montážní linku na výrobu stávajících motorů Husqvarna. Gas Gas nyní spravuje také značku Ossa, od které má připraven dvoutaktní motor se vstřikováním. Dvoutakt se vstřikováním má dokonce ve dvou variantách, protože Gas Gas má vyvinut také svůj vlastní dvoutaktní motor se vstřikováním a použít se ho chystá až ve chvíli, kdy udeří nová legislativa.
Pro čtrnáctková endura si inženýři dali za hlavní cíl snížit hmotnost, u dvoutaktů zvýšit výkon a pro všechna endura vylepšit rám a zajistit jim tak lepší geometrii a jízdní vlastnosti. Zajímavostí je spolupráce se značkou Rieger, kterou máme všichni spojenou spíše s motokrosovými sajdami a nebo dvoustopými rally soutěžáky. Rieger pro Gasíky označené „Racing“ připravil zadní centrální tlumič, který se podílí na jízdních vlastnostech společně s fungl novým rámem. To platí také o přední vidlici Marzocchi o průměru 48 mm s uzavřenými cartridgemi. Oproti modelům „Racing“ se na zadek „obyčejnějších“ verzí montuje tlumič Sachs a na předek šavle Marzocchi Shiver o průměru 45 mm. 
Čtrnáctková endura mají nová řidítka, nové boční číselné tabulky, které mají zaručit lepší přísun vzduchu ke vzduchovému filtru nebo nový displej ukazující kupu informací. Jen škoda, že nedokáže počítat nalítané motohodiny. Nový je také plastový chránič pod motorem.
Inovace zaznamenaly také dvoutaktní motory. Jmenujme třeba novou hlavu, vodní pumpu, nové klapky VFORCE 4, systém zapalování nebo klikovku, která by měla zaručit menší vibrace a vyšší výkon. 
Gas Gas má v nabídce hned dvanáct enduro modelů. Jsou to dvoutaktní modely „Racing“ v objemech 125, 200, 250 a 300. Dále pak „Racing“ čtyřtakty s upravenými motory Yamaha v objemech 250, 300 a 450. Kromě nich je možné pořídit parádní dvoutaktní Repliky EC 250 a 300 nebo civilnější dvoutaktní endura EC 200, EC 250 a EC 300.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - Výška testovacího jezdce: 171 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.43
Známkováno: 7x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist