yamaha_demo_tour




Ducati 999

Kapitoly článku

Po proběhnutí veškerých diagnostických procesů a aktivace elektronického vstřikování paliva nezbývá než stisknout tlačítko startéru. Motor ihned ožívá a ve volnoběžných otáčkách rozechvívá celý motocykl jemnými vibracemi. Na povely plynové rukojeti reaguje hbitě a živelně se vytáčí až k hranici desíti tisíc otáček, přičemž se jeho nervózně bručivý zvuk mění v naléhavý ryk podbarvený mechanickou kakofonií ventilových rozvodů nahánějící okolostojícím husí kůži. Spojka pracuje příjemně lehce, zařazení jedničky doprovází lehké cvaknutí a plnokrevník je připraven vystartovat.


Co jezdce při jízdě skutečně ohromí je lehkost. Subjektivní lehkost stroje, lehkost jeho ovládání a zejména lehkost s jakou vidlicový dvouválec tlačí celý stroj vpřed již od nejnižších otáček. Pod třemi tisíci otáček se Ducati sice trochu vzpouzí a vibruje, po překročení této hranice se však zadní 190mm pneumatika mocně opírá do asfaltu, aby se ručička otáčkoměru bleskově prohnala okolo číslice 7, za kterou tah motoru ještě výrazně nabere na síle, jejíž příval zastaví až omezovač okolo 10.000rpm. Řazení směrem vzhůru probíhá po lehkém ubrání plynu i bez použití spojky naprosto přesně, měkce a především bleskově rychle. Známý nešvar velkoobjemových sportovních dvouválců, tedy blokování zadního kola při podřazení ve vysokých otáčkách se zde nekoná. Spojka pracuje s ohromující samozřejmostí a motor brzdí zadní kolo jen tolik, kolik je třeba.


Brzdy Brembo zastaví Ducati před zatáčkou v rozletu zcela spolehlivě, přední je ostrá, ale přesná a k jejímu ovládání postačí jeden prst. Zadní potom optimálně sekunduje brzdnému účinku motoru tak, že každý brzdný manévr bude důrazný, přesný a stabilní a to dokonce i v náklonech na počátku oblouku. V zatáčkách nedá 999 jezdci nic zadarmo. Je třeba pevně držet opratě a důsledně pracovat s přenášením těžiště. Za to se ale Ducati zkušenému jezdci odvděčí skvělým vedením zvolené stopy a stoickým klidem v náklonech i při velmi vysokých rychlostech. Stroj se pohybuje přesně v jezdcem definované linii a bezprostředně jej informuje o sebemenších nerovnostech nebo potížích s adhezí, žádné smítko ani zrnko prachu pod koly nezůstane jezdci utajeno. Vše je jen v rukou jezdce, který je zde v hlavní roli.


Nečekejte žádné berličky v podobě výstupků na stupačkách, které by vás upozornili na dosažení meze náklonu. Já, zvyklý na „blbuvzdornost“ jiných sportovních strojů jsem si tak dlouho pohrával s náklonem v zatáčkách, až mi uprostřed oblouku odpochodovala obě kola asi 2 metry ven ze zvolené stopy.... Díky Micheline, pneumatiky Pilot Power v tu chvíli měly víc rozumu než já.... V sedle Ducati 999 si zkrátka jezdec musí vše zasloužit a každá chyba je potrestána. Vzhledem k mohutnému nástupu výkonu motoru je třeba na výjezdech obezřetně zacházet s plynem, zadní kolo může v náklonu překvapit nečekaným protáčením.


Když si ale jezdec „Ducatku“ osahá, kreslení černých šmouh na asfalt se stává překvapivě dobře kontrolovatelnou a efektní zábavou. Propracovaná aerodynamika a velmi sportovní posez zajišťují, že v jakékoliv rychlosti bude jezdec dobře chráněn před proudícím vzduchem. To znamená, že nebude na okruhu ztrácet cenné desetinky díky ramenům brzdícím o vzduch, nikoli však, že s Ducatkou může vyrazit na dovolenou. Sedlo sice nabízí dostatek pohodlí pro sportovní vyjížďky, při delším sezení v nezměněné pozici se ale výrazně ozve jeho sporé čalounění, stejně jako sálající výfuk pod ním. Spolujezdce lze přepravovat jen v nouzových případech a to nejen kvůli nepohodlné pozici na zadním sedle, ale především proto, že se to v kruzích příznivců značky považuje takřka za hřích. Z toho důvodu je v nabídce i jednomístná verze, která mnohem lépe koresponduje s charakterem motocyklu. Superbike Ducati 999 patří k tomu nejlepšímu v kategorii supersportovních motocyklů. Nebude nejrychlejší na dálnici, méně zkušenému jezdci určitě do oka nepadne, ani na ní nepojedete se spolujezdkyní na dovolenou k moři. O nic takového se ale ani nesnaží. Ducati 999 nabízí vyzrálému pilotovi radost z jízdy v té nejčistší podobě, dostatečně výkonný a silný motor, dokonalý podvozek, který zaručuje precizní ovládání a stabilitu za každé situace. Po vybalení z krabice s ní můžete vyrazit rovnou na okruh a užívat si jejího závodního ducha prostého jakýchkoli kompromisů. Základní cena 549.000 Kč se může zdát v porovnání s konkurencí vysoká, zvláště vezmeme-li v úvahu prakticky nulovou užitnou hodnotu této italské krasavice. Ovšem kdo takto uvažuje, není připraven ji vlastnit. Video: Ducati 999 vs Honda CBR1000RR
Délka: 1,56 min.
Velikost: 15 MB

Informace o redaktorovi

Michal Moucha - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist