Chunlan Tiger 125

Na širokou nabídku strojů, které se na nás valí z Číny jako houby po dešti prostřednictvím celé řady českých firem, si našinec už pomalu zvyká. Obecně platí, že tyto stroje osloví svého zákazníka především velice příznivou cenou, která je v dané objemové kategorii výrazně nižší, než cena konkurence. Daní za tento pro mnohé bezesporu velice silný argument je obvykle horší kvalita stroje samotného, ať už na něj nahlížíme jakkoliv, což v mnoha případech jednoznačně nahrává výrazně kvalitnějším strojům z Evropy a Japonska. Jak se však říká, vyjímka potvrzuje pravidlo, a právě testovaný Chunlan Tiger 125 je toho pro mě osobně zatím nejzdařilejším důkazem.

Chunlan Tiger 125

Kapitoly článku

Vývoj a design:


Jak se zdá, podnikat se dá v nejrůznějších odvětvích a koncern COG (Chunlan Overseas Group) toto pravidlo jen potvrzuje. V jeho výrobním programu jsem na internetu našel, že se zabývá např. výrobou součástí pro chladírenství, automobilovými komponenty, drobným spotřebním zbožím a dalším strojírenstvím. Kromě jiného samozřejmě i výrobou motocyklů. Ty sice z celkového objemu výroby nejsou majoritní, nicméně i tak s nimi podnik dosahuje na výrobních linkách produkce v neuvěřitelných statisícových sériích v celkově sedmatřiceti typech. Jak je vidno, Čína je s miliardovým lidským potenciálem a dokonalou schopností přejímat jakékoli technologie naprosto bezkonkurenční. Upřímně, když nad tím vším tak přemýšlím, zas v tomto ohledu tak první nejsou, i legendární F. Janeček začínal u kulometů a granátů a sami nejlépe víme, jak to nakonec dopadlo a jakým předválečným šlágrem byla např. řada Villiers 175 cm3 s původně anglickým motorem.

Ač je zde mnohaletá propast, jak se zdá, historie se tentokrát opakuje v Asii.

Chunlan Tiger 125

není totiž ničím jiným, než velice zdařilou čínskou kopií Hondy CB125, která figurovala ve výrobním programu tohoto japonského výrobce v osmdesátých letech. Do Čech dováží tento stroj opavská firma Motoscoot, která se zabývá prodejem i dalších značek motocyklů řadu let. My jsme přebírali stroj v Praze na Smíchově, kde je druhá prodejní pobočka. Dle slov pana Večese z této firmy, byl tento model vybrán k dovozu z Číny především díky relativně nízkému procentu poruchovosti.

K redakčnímu testu nám byl zapůjčen model v pěkné kvalitní vínové barvě s opravdu zdařilým airbrushem na nádrži, který spolu s doplňkovými kufry, padáky a plexi z originální CB125 vypadal opravdu dospělým dojmem. Nutno dodat, že ani jeden z vyjmenovaných doplňků bohužel v základu nenajdete, nicméně minimálně padáky vřele doporučuji pořídit. Konstrukčně je motocykl tvořen klasickým uzavřeným rámem z ocelových trubek v černé barvě. Stroj je typickým představitelem cestovního motocyklu univerzálního ražení, který si lze přestavět takřka k obrazu svému. I podle příplatkových kufrů, kde top box pozřel i integrální přilbu lze soudit, že nějaké to zavazadlo není z hlediska hmotnosti problém. Co se nevejde do kufrů, jednoduše přiděláte gumcukem na sedačku. Ovládací prvky jsou zcela v běžném standardu a nelze jim nic vytknout. Připomínku bych měl u testovaného modelu pouze k přístrojové části, kde panel s kontrolkami umístěný mezi budíky, sloužící k zobrazení směrovek, světel a neutrálu je za bílého dne dost špatně čitelný. Dovozce mě však ujistil, že tento nedostatek je již u nových motocyklů odstraněn a sám jsem se o tom v prodejně přesvědčil. Rovněž ručka analogového otáčkoměru pravého budíku je ve vyšších otáčkách poněkud nepřesná. Na druhou stranu analogový ukazatel rychlosti kombinovaný s tachometrem a denním počítadlem km je bez chyby. Velice sympatické bylo také na našem modelu montované plexi, které dokonale chránilo proti nepřízni počasí, nicméně to lze rovněž získat pouze za příplatek nebo svépomocí ze starší CB.

Výrazným, na první pohled viditelným detailem je v přední části pěkné kulaté chromované světlo a dvojice černě vyvedených klaksonů s chromovou mřížkou. Dalším nepřehlédnutelným doplňkem řidítek klasických tvarů, který si zaslouží pozornost, jsou velká zrcátka, která řidiči poskytují nejen dostatečný výhled, ale jejich chromované provedení dodá této 125 ještě dospělejší výraz. Oproti své předchůdkyni Hondě je nový Chunlan vybaven již paprskovými koly z lehké slitiny. Můj osobní názor však je, že klasika v podobě kol vyplétaných by stylu tohoto stroje slušela více. Kvalitně působí rozhodně poctivě čalouněné sedlo, které je nedělené a je zárukou dostatečného pohodlí i pro spolujezdce. Pěkný vzhled klasických tvarů je navíc doplněn dvojicí chromovaných kónických koncovek výfuků a dvojicí zadních rovněž pochromovaných pružin. Funkčně účelné, ovšem na můj vkus až příliš velké se mi jeví blinkry.
Stroj, jak je koneckonců jistě patrné i z fotografií, disponoval celou řadou příplatkových částí v chromu. Ty vykazovaly prozatím z hlediska koroze zcela bezchybný stav, ale hůře se jevily některé čistě kovové části. Například držáky stupaček, či některé šrouby, vnitřek nádrže a jiné drobnější příslušenství, již vykazovaly začínající korozi, což se nám na motocykl, který měl najeto pouhých 5500km, zdálo poněkud předčasné. Ovšem toto je neduh pro čínské samohyby platící téměř obecně. O to více je tedy důležité dbát na kvalitní údržbu a konzervaci všech exponovaných částí silikonovým olejem hlavně před zimní odstávkou.

Motor a jízdní vlastnosti:


Motocykl působí celkově velice dospěle a když jsem na něj prvně usedl, rozhodně bych si s určitostí netroufl tvrdit, že se jedná "pouze" o 125cm3. Jistým dílem se na tom podílí i ta skutečnost, že se jedná o dvouválec, což je pro stroje z Číny dost neobvyklé. Podle pana Večese koncern COG údajně odkoupil od Hondy celou výrobní linku i s patřičným know-how, ovšem jak je v Číně zvykem, částečně vše přetvořil k obrazu svému a samozřejmě v duchu nové doby. I tak výkon OHC motoru dosahuje slušných 9,3 kW při 10500 ot/min a na to, že se jedná o 125cm3, má sil až na rozdávání. Agregát je jednoznačně nejsilnější stránkou celého motocyklu. Jistotou jsou rovněž karburátory značky KEIHIN, či elektrické bezkontaktní zapalování (C.D.I.) Nezklame ani pětistupňová převodovka, se kterou se nám stroj podařilo rozhýbat v plné náloži kufrů a s plexi až za hranici 105km/h. Možná, kdyby byla k dispozici i šestka, jel byl tento tygr i víc. Nutno je však dodat, že stroj je třeba řádně točit, ale to snad u tohoto objemu jinak ani nejde. Trochu s úsměvem se člověk dívá na řazení typu špička pata, nicméně při střízlivějším pohledu na věc, musíme konstatovat, že jezdec kategorie A1 má alespoň šanci vše řádně vyzkoušet a připravit se tak na silnější stroje s tímto řazením. Dojem z jízdy je až překvapivě pozitivní. Pro vitální motor není problémem ani jízda ve dvou a celkově měkčí pérování vám bude oporou téměř na jakémkoliv povrchu. Drobných výhrad lze mít pouze k přednímu teleskopu, který občas dá znát o svých dorazech.

Ovladatelnost je až neuvěřitelně příkladná, při hmotnosti kolem 130 kg si troufnu tvrdit, že by s ním neměl mít problém ani začínající jezdec menší postavy. Na místě snad může nastat potíž pouze s centrálním stojanem, který je sice stabilní, nicméně nemá zrovna ideální tvar a usazení vyžaduje více síly ze strany jezdce k jeho použití. Vše však řeší praktický "policajt", který tak centrál odsouvá pouze do role servisní zálohy. Jízda je velice pohodlná, nicméně poněkud jsou výše stupačky, což by mohlo činit jisté potíže jezdci z vyšší postavou. Sympatickým prvkem je vpředu standardně montovaná kotoučová brzda. Ta je sice poněkud mdlejší, ale v kombinaci se zadním bubnem nebudete mít vzhledem k hmotnosti stroje výrazných potíží bezpečně zastavit (pokud to někomu pomůže, je výkonnostně zhruba srovnatelná s kotoučem na MZ150). Jak jsem psal již výše, stroj se nebrání při jízdě vyšším otáčkám motoru, což je zhruba tak v rozmezí 6000 - 7000 ot/min podloženo i nějakými těmi vibracemi, ale na druhou stranu je to přesně ten moment, kdy motor začíná ukazovat, co v něm opravdu je. Nádrž pojme velice slušných 12,5 l paliva, což je myslím vzhledem k naměřené spotřebě kolem 3l/100km zárukou slušného dojezdu. Velice sympatickou záležitostí podtrhující klasické rysy stroje je i fakt, že veškeré pochromované díly jsou opravdu kovové a ne jen obarvený plast.

Za velice přínosný považuji také fakt, že dovozce nijak netají a přiznává jisté neduhy z provozu, o jejichž příčinu a následné řešení se s námi ochotně podělil. 1. Měkká přední vidlice: do přední vidlice stačí dát shora pod šroub kulatinu(max 3cm). Tím se zesílí pružina. 2. Špatné startování při delší pauze: seřízení podtlaku karburátorů,vyčištění karburátorů, zanesená tryska (zanáší se, protože má malý průměr, aby měl motocykl malou spotřebu, následná chudá směs má za následek horší starty). 3. Málo viditelné kontrolky:kontrolky jsou pouze 3W a jsou málo viditelné za tmavým plexi středového panelu. Doporučení: použití 10W (bohužel horší dostupnost a také více hřejí).
4. Špatně dotažené některé šrouby: nutná kontrola po ujetí prvních 100-200 km od zakoupení stroje.

Závěr:


Chunlan Tiger 125 se nám jeví jako vhodné náčiní především pro jezdce kategorie A1, kde osloví bezesporu velice příznivou pořizovací cenou a lehkou ovladatelností. Dle mého názoru si zaslouží pozornost v této cenové kategorii hlavně bezkonkurenční pohonná jednotka, která je jednoznačným plusem celého motocyklu. Konkurentů je na trhu mnoho. Z dvouválců je třeba připomenout např.

Suzuki Intruder 125

nebo

Hondu XL 125V Varadero

, nicméně ty jsou finančně, ale částečně kvalitou přeci jen někde jinde. Z přímé konkurence atakující především cenovou hranici bude zcela jistě významným konkurentem

Yuki Vista 125

,

Hartford VR

nebo

Kentoya Blow up

. Finální výběr samozřejmě záleží na Vás, pokud však budete chtít dvouválec, budete v této cenové hladině do 100 000 Kč hledat těžko konkurenta. Chunlan Tiger 125 je v základní verzi za 59 890 Kč. Nutno dodat, že nabídka by měla být rozšířena i o zcela novou verzi CL-250. Jeden finální master kousek již ve firmě mají a k vidění a osahání byl např. na letošní výstavě Motocykl 2004. Co jsem tak mohl vidět a letmo ozkoušet, poctivým chromem se opět rozhodně nešetřilo.

Plusy:


- jednoduchost konstrukce
- snadné ovládání
- bezkonkurenční 125cm3 dvouválcový motor do 100 000 Kč
- cena
- uspokojivá kvalita zpracování na to, že se jedná o stroj z Číny

Mínusy:


- horší opracování některých kovových dílů (rez)
- občasné drnčení některých dílů (nutno vše dotáhnout a zkontrolovat)
- měkčí přední vidlice
- horší podsvícení kontrolek (odstraněno v nové verzi)

Názor dalšího redaktora:


Chunlan mi přijde jako docela vhodný motocykl pro začínající jezdce. Je pohodlný, vcelku dobře ovladatelný, má zajímavý design a jistě bude pro mnoho začátečníků vhodným startovním náčiním. Co bych mu trochu vytknul, je měkčí pérování a ne tak dokonalé dílenské zpracování jako je tomu třeba u japonských motocyklů. Ale díky ceně, která je v České republice velice příznivá a množství doplňků, které se dají k tomuto motocyklu dokoupit, si jistě tento stroj vydobude mnoho svých příznivců.
Pavel Růžička Video: Chunlan Tiger 125
Délka: 3, 54 min.
Velikost: 10,0 MB
Chunlan Tiger 125 (2004)
Zvukový formát WAV: 244 kB
Délka: 15 vteřin


Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.00
Známkováno: 7x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist