husqvarna_svartpilen_801_2




CFMoto 650TK, první čínské Gran-Turismo

Může být kopie stejně dobrá, jako originál? V případě prvního cesťáku čínské výroby na českém trhu, modelu CFMoto 650TK, to díky hodně atraktivní ceně vypadá jako trefa do černého. Cestovní stroje s celokapotáží, velkým plexi a integrovanými kufry se totiž u většiny výrobců pohybují kolem 300 tisíc, nové 650TK přitom koupíte už za 170 tisícovek. Až čas a první desítky tisíc najetých kilometrů ukážou, jak se čínský stroj osvědčí z hlediska spolehlivosti a výdrže...

Kapitoly článku

Každý, kdo se zajímá o motorky, při pohledu na nové CFMoto objeví řadu známých designových rysů od jiných značek. Tvar předního světla s moderním proužkem diod denního svícení připomíná cestovní Yamahy, boční kapotáže včetně šikovných padacích rámů zakrytých plastovým krytem zase odkazují na Hondy. A zrcátka vystupující z kapotáže s integrovanými směrovkami, která spolu s tvarem kufrů zase připomínají ten nejznámější cesťák, BMW RT.

Jako celek je to docela citlivě poskládané do sebe a v souhrnu to dává docela pohledný stroj. I přes menší celkové rozměry se jasně hlásí do kategorie velkých cesťáků a mimo jiné i díky diodovému osvětlení působí moderně. O něco horší je pohled zezadu, koncová svítilna je přehnaně mohutná a připomíná maxiskútry, a přitom se do ní ani nepodařilo začlenit směrovky. Ty jsou na stopkách pod zadním nosičem a působí dojmem, že jsou tam tak nějak navíc a jsou namontované z naháče. CFmoto má ještě postaru řešené zapínání světel přepínačem na pravém řídítku, takže možná občas zapomenete před jízdou rozsvítit světla. Zrcátka v rozích kapotáže po vzoru BMW RT poskytují překvapivě dobrý výhled.

Přístrojovka je pěkně přehledná, bohužel je obklopená přehnaně velkými kontrolkami. Digitální displej se tváří jako sofistikovaný palubní počítač, umožňuje pouze vynulovat denní počítadlo kilometrů, jinak nic. V dnešní době už bych zde očekával také ukazatel zařazené rychlosti, naopak pochvalu si zaslouží palivoměr. CFMoto se může pochlubit i elektrickou zásuvkou pro napájení mobilu či navigace, ta je ale nešťastně umístěná v levé kapotáži v místech, kam dosedá koleno řidiče, a zásuvku tak využijete leda ke svícení v kempu. Do bočních kufrů se sice nevejde přilba, ale jinak jsou poměrně prostorné a mají chytře řešené zavírání se samostatnou svorkou vzadu. Dobře zapadají do siluety motocyklu a ani ve městě příliš nevyčnívají do stran, takže se při kličkování mezi auty nemusíte omezovat.

Další inspirací u japonské konkurence je motor. Řadový dvouválec o objemu 650 kubíků se vstřikováním má shodné rozměry, vrtání i zdvih (83x60 mm) jako dvouválec z modelu Kawasaki ER6n. Kawasaki se totiž podařilo vyvinout poměrně jednoduchý, levný a přitom zábavný motor, který úspěšně osazuje do mnoha svých modelů. Protože při vývoji motoru je jednou z nejtěžších fází zvládnutí dynamiky a tlaků horkých plynů, koncern CFMoto neodolal a tuto fázi si vypůjčil od Japonců. A musím přiznat, že to zvládli velmi dobře! Kawasaki umí z tohoto dvouválce po několika generacích vyždímat až 72 koní, u čínského výrobce CFMoto jde teprve o první generaci a maximální výkon je na hodnotě 61 koní. S provozní hmotností 229 kg jde o nejlehčí okufrovaný cesťák na trhu. Motor se rád se nechá vyhnat do vyšších otáček a nepřipomíná těžkopádné čínské skútry, na které jsme až dosud byli zvyklí.

CFMoto 650TK je lehká a obratná mašina a kličkování mezi auty při průjezdu městem je až překvapivě snadné. To samé platí v zatáčkách, kdy se motorka ochotně sklápí do náklonu a drží si neutrální stopu. Motor zvládne i jízdu v nízkých otáčkách, převodovka jde lehce a rychle, slušný požitek kazil jen svištivý zvuk od předního řetězového kolečka. Motorka se nechá rozvášnit až na 170 km/h, ale optimální přesunovou rychlosti na německých dálnicích při cestě na dalekou dovolenou bych viděl na stabilních 140-150 km/h. Do této rychlosti totiž široký plexištít stíhá odvádět hlavní nápor větru od posádky, nefouká ani na nohy a ruce.

Tenhle bajk je spíš převlečený naháč a ve dvou je to znát. Jízdní vlastnosti při jízdě se spolujezdcem jsou o něco horší, tady už je kratší rozvor a nízká hmotnost znát. Spolujezdec podstatně zhorší jízdní vlastnosti, velké cesťáky jsou zkrátka většinou pořádně těžké a spolujezdec už na celkovou hmotnost nemá takový vliv.

Brzdy v pohodě stíhají zkrotit výkon stroje, dva kotouče vepředu jsou znát. Přestože jde o nepříliš známou značku JJuan, mají tak akorát ostrý nástup a dobrou citlivost, přesně v duchu této kategorie. Za dobrý účinek brzd ale může i hodně dobré obutí. Kdo by čekal tvrdé pneumatiky od neznámé čínské značky, byl by překvapený, CFMoto obouvá poměrně luxusní Continental Conti Road Attack 2. Za dalších 10 tisíc si můžete ještě přiobjednat příplatkové Continental ABS.

CFMoto 650TK je dělník, který ve stylu velkých cesťáků zvládne i kličkování po městě a každodenní dojíždění. V pohodě ho zvládnou i jezdci menších postav nebo slabší slečny, pro které by byl jinak svět velkých cesťáků zapovězenou kapitolou. Teprve čas ukáže, jak jsou na tom tyto čínské stroje s kvalitou a výdrží. Některé věci v konstrukci a zpracování ještě nejsou  domyšlené a odkazují na rozvojové trhy. Až první desítky tisíc najetých kilometrů ukážou, jak je na tom CFMoto s kontrolou kvality výroby. Vzhledem k ceně 160tis. Kč to vypadá na dobrou koupi, majitelé ale zároveň budou prvních pár let v roli pokusných králíků testovat dlouhodobou spolehlivost, kterou jsme v rámci redakčního testu nemohli posoudit.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jan Altner - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (31x):
Motokatalog.cz



TOPlist