globalmoto_duben_nolan




CF Moto 650NK: velký skok vpřed?

Škála našich redakčních zkušeností s nejrůznějšími malými motocykly a skútry z Východní Asie je tak široká a pestrá, že jsem k testu této čínské novinky na českém trhu přistupoval dost obezřetně. Dvouválcová šestsetpadesátka sice nepřekypuje originalitou, ale už od prvních společných chvil nám svou kvalitou ukázala, že když se chce, tak to jde i v Číně. CF Moto 650 NK je totiž nečekaně zábavný a konkurenceschopný příslušník oblíbené kategorie středněobjemových naháčů.

Kapitoly článku

Zatímco mezi čtyřkolkáři mají stroje CFMOTO (u nás prodávané pod značkou Journeyman) už delší dobu solidní renomé, v jedné stopě jsme tu pod touto značkou zatím viděli nanejvýš pár malých skútrů, kvalitou nijak nevybočujících z čínského průměru. Před třemi lety CFMOTO učinilo rázný krok k expanzi směrem do Evropy – navázalo spolupráci s KTM (v Číně se vyrábí Duke 200/390 a RC390; Rakušané se podíleli na letošní novince CF Moto 400 NK) a vrhlo se modernější stroje větší kubatury. Číňani mají sice neustálé dohánění pokroku v krvi, jenže ne vždycky to dopadne fajn, třeba takový Maoův Velký skok vpřed skončil kdysi pěkným průšvihem…

S jakým úspěchem se tedy povedl podobný skok CFMOTu? Lecos napověděl jarní test cesťáku 650 TK, a jeho odstrojená verze NK skutečně potvrdila, že i čínská fabrika už dovede vyprodukovat velkou motorku, která je schopna obstát v konkurenci renomovanějších značek. Co všechno může naháč s cenovkou 129 990 Kč nabídnout?

Nejde si nevšimnout, že jakkoliv CFMOTO spolupracuje s Rakušany, v případě 650 NK byl bezmezným zdrojem vizuální i technologické inspirace Japonec, konkrétně Kawasaki ER-6n. CFMOTO však není jen bezduchou kopií – trocha odvážně designové invence se přece jen vloudila. Naháč jako celek vypadá akčně a futuristicky, což v detailech tvoří hlavně přední maska s dvojicí čoček zasazených do hranatého reflektoru. Moderními tvary hrají také boční kryty chladiče s vestavěnými LED blinkry, subtilní podsedlovka nad zprava vykukující pružinou zadního centrálu Kayaba nebo hranaté diodové koncové světlo. Dvouválcový motor výrazně obepínají trubky rámu, shora se klene 17litrová nádrž, vpředu dole se proplétají svody výfuku, které pak pod plastovým krytem motoru končí trojbokým tlumičem, jehož linii shora kopíruje hranatý nosník stupaček. Po vzoru Kawasaki tu dokonce najdeme onen podivně vystrčený klakson vpředu před motorem…

Ať se vám tohle pojetí moderního naháče líbí nebo nebo ne, jednu věc CFMOTu upřít nelze – vyjma do zámků občas hůř doléhajícího sedla, těžko říct ke kvalitě provedení a spasování jednotlivých detailů něco negativního. Na pohled působí 650 NK zkrátka bytelně, solidně a nikterak lacině. Snad až překvapivě dobrý dojem z úrovně zpracování navíc podtrhují i komponenty, na nichž se nešetřilo a které naznačují skutečně jistý pokrok – pneu Continental a kotoučovky španělské značky JJuan s pancéřovými hadičkami.

Naopak docela jednoduše působí přístrojovka. Velký analogový otáčkoměr, nad nímž bdí rudé oko omezovače, je přehledný. Škoda, že malý digitální displej je naopak kapku nepraktický. Kromě stálého zobrazení rychlosti nabízí i údaje typu teplota kapaliny, hodiny, napětí akumulátoru, ujeté km a palivoměr. Malé gumové tlačítko se ovšem v rukavicích a za jízdy špatně nahmatává, a navíc – mezi barevnými kontrolkami sice nechybí indikátor vyklopeného bočního stojánku, poruchy vstřikování nebo nízké hladiny oleje, jenže obligátní „hladové oko“ bychom zde hledali marně – pro údaj jinak přesného palivoměru si tudíž musíte po zapnutí zapalování vždy znova otrocky přecvakávat. Hlavně začátečníkům by pak přišel vhod také ukazatel zařazené rychlosti, ale ten nemá, koneckonců, ani zmíněná Kawa… Ovládací prvky na řídítkách jsou jinak úplně běžné, vlevo potěší tlačítko výstražných světel a plusem jsou rovněž stavitelné páčky přední brzdy a spojky.

V duchu svého poslání univerzálního stroje s lehce sportovními ambicemi poskytuje CFMOTO 650 NK docela prostornou ergonomii a sportovně-cestovní, lehce předkloněný posez, který jako kdyby za cenu drobné ztráty na maximálním pohodlí lákal trochu si zadivočit. Řidítka jsou spíše nižší, rovná a dostatečně široká, stupačky zas relativně výš, ovšem tak akorát, aby se v nich ještě dostatečně pohodlně srovnali i jezdci do cca 190 cm výšky. V tužším, ale širokém, 795 mm vysokém sedle se však i drobnější dívka příjemně uvelebí a bezpečně dosáhne na zem. Také spolujezdci se nabízí porce pohodlí zcela odpovídající poměrům mezi šestistovkovými naháči – čili nečekejte žádnou záplavu blahobytu v sedle, ale na běžné přesuny a tuzemské výlety je komfort pasažéra zcela dostačující. Nizoučký kryt přístrojovky ani postranní plasty zcela logicky neposkytují prakticky žádnou ochranu proti větru a dešti. Ze zažitých naháčovských standardů, nevybočuje ani (ne)účinnost zadního blatníku, jehož funkci za mokra plní spíš pasažérova záda.

S pohotovostní hmotností 203 kg a rozvorem 1415 mm patří  CFMOTO 650 NK spíš mezi ty lehčí a kompaktnější šestistovky, a tato čísla se ostatně odrážejí i v pohodové manipulaci na místě a v malých rychlostech, kterou si bez většího cviku precizně osvojí i subtilnější motorkářka. 650 NK je pocitově zcela lehká, obratná a ovladatelná motorka, která přesně v duchu svého nahatého poslání dělá z rutinního pojíždění po městě hodně zábavy a žádnou dřinu.

Poddajný charakter se špetkou dravosti naznačuje řadový kapalinou chlazený dvouválec. Ten má sice totožné konstrukční parametry jako ve vzpomínané Kawasaki ER-6n, ale zkonstruován byl v CFMOTO (např. vstřikování dodalo Ducati) a naladěn na krapet nižší výkon – dosahuje maximálních výkonů 61 koní (45 kW při 9000 ot./min) a 56 Nm (7000 ot.). To samo o sobě nejsou nijak dechberoucí cifry, důležité ale je, jakým stylem jsou servírovány. Hned po nastartování se z výfuku dere hluboké bručení, které se ve vyšších točkách mění v ostrý řev, jenž je při ubrání plynu proložen dunivými detonacemi. Zatímco ale zvuk je typicky dvouválcový, překvapivě plynulým a rovnoměrným podáním výkonu připomíná 650 NK spíš čtyřválcový agregát.

Aniž by motor klapáním nebo trháním řetězu protestoval, nechá se nakrmit pouhými 3000 otáčkami, přičemž do cca 5500 ot. je dvouvál při čitelně poklidném nárůstu krouťáku gumově elastický, jako by se teprve nadechoval. Kýžený náznak sportovní dravosti přichází až v pásmu 6-9 tisíc otáček, kde už je motor bez prodlevy připraven podávat svoje maximum a stopku mu vystaví teprve až rudé oko kontrolky omezovače. Jemné vibrace, které se ozývají až v nejvyšších otáčkách, vám znovu připomenou, jak má tento dvouválec uhlazené chování. V tom mu navíc sekunduje dobře chodící šestistupňová převodovka s lehce dávkovatelnou spojkou. První tři kvalty jsou za účelem akcelerace spíš kratší, ale pokud se vám nechce po městě moc vrčet, skousne motor od 50 km/h už i čtyřku (3000 ot.). Šestka je tím pádem použitelná od nějakých 85 km/h, a tak si za městem buď můžete podřadit a trochu naháče provětrat, a nebo právě nechat motor s hlubokým bručením pěkně pozvolna a v turistickém tempu rozmotat. Umírněný charakter motoru se alespoň odráží na spotřebě, která se bez ohledu na způsob jízdy stále pohybovala okolo 4,5 L/100 km (tzn. dojezd kolem 400 km). Vzhledem k nudistickému pojetí stroje se přitom limit příjemné cestovní rychlosti nachází okolo 140 km/h, byť maximálka leží skoro o padesátku dál. Naprostým nováčkům větších kubatur je navíc k dispozici výkonnostně omezená verze (33 kW).

Zatímco z motoru čiší spíše taková klidná síla, podvozek KYB má nepokrytě sportovní ambice. Přední 41 mm vidlice i zadní sedmistupňově stavitelný centrál jsou na typických tuzemských okreskách někdy až příliš tvrdé, ale na kvalitním povrchu při rychlejší jízdě jejich odezvu uvítáte. Podvozek působí tuhým a stabilním dojmem, do náklonu se i díky zmiňované lehce sportovní jízdní pozici nemusí vůbec nutit a v rychlých táhlých zatáčkách se chová naprosto přesně a neutrálně. Na tom se výrazně podílejí také osvědčené pneumatiky Continental ContiRoadAttack2, které bez debat drží jak mají, ani o nich nevíte. Že by v Číně konečně někomu došlo, že změna zdánlivě malého detailu může činit velký rozdíl ve finálním dojmu? Už kolikrát jsme testovali asijskou motorku, která třeba ani nebyla tak zlá, pěkně brzdila a její podvozek byl dost solidní, ale veškerý kladný dojem z jízdy zkazilo obutí do laciných čínských šlupek, co klouzaly snad už na stojanu… Na kvalitních gumách prostě CFMOTO 650 NK působí zas o něco důvěryhodněji.

Důvěru vzbuzují také španělské brzdy JJuan, jež zdárně doplňují sportovně laděný podvozek. Přední 300 mm dvoukotouč tu není jen na efekt – brzdí totiž jak ďas. Přední brzda je vyloženě ostrá, naštěstí ji nechybí čitelný nástup a citlivé dávkování. Nadprůměrnou účinností disponuje i zadní kotouč, který se jinak ke slovu nedostane příliš často. Obě brzdy není potíž dostat do smyku, a tak zejména začátečníci jistě ocení ABS v příplatkové verzi (za 10 000 Kč). K jeho funkci nelze nic namítat, i při agresivním brzdění zasahuje s citem a polehoučku a napoprvé nevyleká.

Počáteční nedůvěra k nové čínské motorce se během příjemně stráveného týdne v sedle CFMOTO 650 NK změnila v jedno velké sympatické překvapení. 650 NK je očividně slušným kvalitativním krokem kupředu. Dokazuje, že si Číňani už umí pohrát s detaily, kterým dřív nevěnovali pozornost, ale které zásadně přispívají k důvěryhodnosti a konkurenceschopnosti na zahraničních trzích. Škoda jen méně výkonného a až na drsný zvuk netypicky uhlazeného dvouválce – ten je limitem dravějšího svezení, ke kterému motorka svým stylem láká, a tak opravdoví střelci, hledající mezi naháči této kubatury, asi sáhnou po kapku výkonnějším stroji.

Svou roli hraje i renomé značky CFMOTO, které je mezi tuzemskými motorkáři prakticky nulové a které se značka snaží kompenzovat pořizovací cenou. Jako vždy zůstává nevyslovenou otázkou technická spolehlivost – v tomto ohledu to má novinka v našich zemích kapku těžší, neboť odpověď dá až čas a zkušenosti uživatelů, a tak lze zatím zmínit jen zahraniční databáze motorkářů (Německo, Rakousko, Austrálie), kde jsme se žádné katastrofické příběhy spojené s tímto strojem nedočetli. Přes všechny předsudky a pár skutečných mušek, je 650 NK univerzální a přístupnou motorkou pro každý den, v jejímž sedle najde dost zábavy nejen začátečník, ale i takový jezdec, který místo maximálních výkonů ocení spíš nekomplikovaný a poddajný charakter stroje. 

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ kultivovaný a elastický motor
+ tuhý podvozek a dobré brzdy
+ použití evropských komponentů


- občas chybí výkon navíc
- nepraktický displej
- zadní blatník v dešti


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):
Motokatalog.cz



TOPlist