yamaha_demo_tour




Test BMW C 400 GT: Zaměřeno na komfort

Značka BMW představila pro letošní rok cestovněji zaměřený skútr C 400 GT, který je postavený na základě loňského C 400X, určeného především do města. Gétéčko se navíc pyšní vítězným oceněním v anketě Motocykl roku 2019 v kategorii skútrů nad 125 ccm, takže vzhůru do sedla a vyzkoušet, jak jezdí!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Vzhled a výbava

Nový model GT se na první pohled od svého staršího sportovně zaměřeného sourozence liší  novou kapotáží, navrženou s ohledem na co možná nejlepší ochranu jezdce před nepřízní počasí, a větším rozměrnějším plexištítem, který nyní lépe chrání posádku před náporem větru. Dále přidává širší sedlo a nové stupačky spolujezdce. Již první fotografie z loňského roku ledacos prozradily, ale charisma, které gétéčko vyzařuje při osobním setkání, se dá jen těžko popsat.

Dynamický a nadčasový vzhled ihned jasně prozrazuje svou příslušnost k rodině BMW céčkové řady. Zejména dominantní dvojitý LED světlomet s výraznými tvary segmentů denního svícení připomínající včelí plástve, spolu s hladkou a pěkně tvarovanou kapotáží se zabudovanými blinkry, dávají skútru ten správný šmrnc. Vyvážené proporce, velké množství zaoblených hran a celková čistota provedení naprosto odlišují nové Gran Turismo od svých konkurentů a díky tomu nejde nové gétéčko jen tak přehlédnout. Důkazem toho je neskrývaný zájem při každé naší zastávce během tankování, kdy skútr vzbuzoval obrovskou a právem zaslouženou pozornost kolemjdoucích.

Základním stavebním prvkem skútru je rám z ocelových trubek. Odpružení a tlumení vpředu obstarává teleskopická vidlice se zdvihem 110 mm, vzadu pak dvě pružiny s nastavitelným předpětím a zdvihem 112 mm. Přestože se v označení stroje objevuje číslovka 400, ve skutečnosti stroj pohání kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec o objemu 350 cm3 s nejvyšším výkonem 25 kW (34 koní). Hnací síla je na zadní kolo přenášena pomocí variátoru a torzně tuhého kyvného ramena. Na bezpečnost během akcelerace na kluzkém povrchu dohlíží již ve standardu systém kontroly trakce. Brzdný výkon zajišťuje dvojitá kotoučová brzda vpředu ve spojení s jednokotoučovou brzdou vzadu se systémem ABS na obou kolech.

Řidičova zóna nabízí dost místa i pohodlí, ukázkovou jízdní pozici a skvělou ergonomii. Stěžovat na nedostatek prostoru si nemůže ani spolujezdec. Velice pohodlné jsou pogumované opěrky nohou řidiče. Samostatnou kapitolou je přístrojový panel, jenž zdobí rozměrný barevný TFT displej o velikost 6,5 palce, který je součástí příplatkového paketu „Konektivita“. Nabízí naprosto vyčerpávající informace k samotnému stroji a po propojení s chytrým telefonem nabídne mnoho dalších užitečných funkcí. Stačí si nainstalovat aplikaci BMW Motorrad Connected pro platformu Android nebo iPhone, a pak jednoduchým způsobem spárovat přes Bluetooth.

Všechny funkce systému se volí a ovládají pomocí tlačítka na levé straně řídítek a pomocí sdruženého otočného ovladače. Přiznám se bez mučení, že mi chvilku trvalo, než jsem se v celém systému zorientoval, ale jakmile jednou do tajů ovládání proniknete, dále už vše probíhá naprosto intuitivně. Asi nejzajímavější mi přijdou funkce navigace, telefonování a hudby dostupné po spárování s telefonem. Jen je potřeba si do telefonu stáhnout aplikaci s mapovými podklady. Systém umožňuje zcela ovládat veškeré příchozí i odchozí hovory včetně listování v seznamu kontaktů, nebo se naprosto jednoduše pohybovat v playlistech uložených ve vašem telefonu. Není tak problém v jakémkoli okamžiku naladit vaši oblíbenou skladbu.

V základním stavu se zobrazí pouze velký digitální rychloměr, doplněný o kontrolky aktivních funkcí a další údaje, o nichž rozhoduje individuálně sám uživatel v menu v sekcích info a nastavení. Tam je také možné zjistit veškeré dostupné informace k skútru a provést nastavení požadovaných parametrů. Údaje na rozměrné obrazovce jsou perfektně čitelné za jakýchkoli podmínek, i za hodně ostrého slunce, a napomáhá tomu určitě i velikost písmen, skvělá grafika a použitý font. Ještě se sluší dodat, že pro většinu nabízených funkcionalit tohoto systému je potřeba mít přilbu vybavenou interkomem s mikrofonem a sluchátky.

Během testu jsem se naučil, že je lepší si všechny základní požadované informace nastavit před jízdou, aby se mohl člověk věnovat hlavně řízení. Jednu chybičku jsem na tomto skvělém systému přeci jen našel – bohužel schází možnost komunikace v českém jazyce.

Novinka je poměrně štědrá nabídkou úložných prostor. Tím největším místem pro uložení potřebných věcí je osvětlený prostor pod sedlem, který se otevírá stiskem tlačítka umístěným uprostřed před koleny řidiče. Svým objemem rozhodně nepatří mezi ty největší, v základním uspořádání pojme jednu přilbu typu JET a menší předměty. Při parkování však lze využít možnost zlepšovacího řešení BMW nesoucího označení Flex-case, známého již z šestsetpadesátky Sport, kdy po odjištění plastové pojistky vysunute textilní vak, do kterého uložíte například vyklápěcí přilbu. Pokud byste náhodou před jízdou zapomněli systém vrátit do původní pohotovostní polohy, elektronika vám neumožní další jízdu a tento stav signalizuje kontrolkou na přístrojovém panelu. Zbylé dvě odkládací schránky se nachází před koleny řidiče. Otevírají se stiskem tlačítek u jejich krytů, jsou dostatečně hluboké a jedna z nich obsahuje zásuvku 12V pro nabíjení. Sympatické je, že jakmile skútr uzamknete hlavním tlačítkem, obě tyto zásuvky se automaticky uzamknou.

Komfortní vychytávkou je systém standardně dodávaného bezklíčkového ovládání, kterému u BMW říkají Keyless Ride. S klíčkem v kapse můžete pohodlně startovat, uzamykat řídítka, sedlo, hrdlo nádrže a úložné prostory. Odjištění zámku hrdla nádrže mi tedy po pravdě řečeno pár minut trvalo, protože k jeho otevření musíte nejprve stisknout tlačítko na klíčku. Také je dobré mít se na pozoru v případě, kdy stojíte poblíž skútru s klíčkem v kapse, nezvaná osoba může na stroj sednout a bez problému s ním odjet. Dokud nevypne motor, ujede nepočítaně kilometrů. Samozřejmě se jedná o krajní situace, jinak je systém Keyless Ride fajn. Kdo si na tuhle funkci jednou zvykne, už se mu nebude chtít nikdy lovit klíček po kapsách.

A jdeme jezdit

První dojmy po usednutí, které mě napadají, jsou – skvělá celková ergonomie, velký prostor. Tady musím udělit jedničku s hvězdičkou, posez prostě nemá chybu a svou pozici si zde najde opravdu každý. Místa dostatek, koleny se nikde a ničeho ani při své výšce 193 cm nedotýkám, nohy si mohu pohodlně odložit na šikmé nášlapy, skútr svojí posádku doslova rozmazluje komplet gumovým potahem podlahy. V seznamu prvků ještě nekončím, musím zmínit opravdu široké sedlo, které svou výškou dovolí pohodlně nasednout i menším postavám. Rozmístění všech ovladačů a tlačítek je přesně tak, jak má být, i když bych ocenil maličko větší přepínač směrovek.

Můžu tedy v klidu stisknout hlavní spínač a přede mnou se rozsvítí barevná TFT obrazovka. Po nastartování si motor jen tak tiše „bublá“ a dává o sobě vědět mírnými vibracemi, jen tak, aby se připomenul, že tam je. Mírných, ale nijak nepříjemných vibrací se skútr nezbaví ani po rozjezdu a jeden osamocený válec se prostě nedá zapřít. Nejdříve si dávám projížďku odpoledním městským provozem, a tak se alespoň mohu vzápětí přesvědčit o skvělé ovladatelnosti skútru při proplétání hustým provozem. Přestože váží 212 kg, což je mezi čtyřstovkami celkem standard, vodí se mezi postávajícími automobily v koloně naprosto suverénně. Je však dobré mít na paměti, že sedíte na skútru kategorie Gran Turismo a tudíž musíte počítat, že s šířkou 835 mm se neprotlačíte úplně všude.

Motor jde krásně za plynem, odezva na otočení plynovou rukojetí je okamžitá a po městě výkonu nadbytek. Z křižovatek startujete mezi prvními a časté zrychlování je fakt hodně návykové. Právě při časté razantnější akceleraci se hodí kontrola trakce, například při jízdě na bílém dopravním značení nečiní silnému motoru nejmenší problém kolo prohrábnout. Podvozek je na dobrém povrchu pěkně tuhý a zároveň pohodlný. Problém nastává až po najetí do prvního kanálu či na větší nerovnost, což okamžitě pocítíte na těle. Navíc přejezd takovéto nerovnosti v zatáčce je kromě nepříjemného přenosu rázů doprovázen odskakováním předního kola, a při jízdě na horším povrchu to pobyt na palubě gétéčka celkem dost znepříjemňuje. Tato vlastnost mi vadila asi ze všeho nejvíce. Úplně spokojen nejsem ani s blízko sebe umístěnými zpětnými zrcátky, v nichž nejsem schopen bezpečně sledovat okolní provoz a neustále mě to nutí k otáčení.

Nechávám město za zády a za cedulí upozorňující na konec obce otáčím plynem na doraz a dívám se, jak rychle skáčou čísla na digitálním rychloměru. Tříciferné číslo je tam během okamžiku a ani pak skútr nepřestává svižně zrychlovat. Dálničního limitu dosahuji během krátké chvilky a oceňuji pohodu, jaká panuje za rozměrným plexi a kapotáží, jež svou práci odvádí výborně. Nad dálničním limitem pohoda pomalu mizí, začíná více foukat a skútr zrychluje o poznání pomaleji. Malou odměnou za chvilku čekání je mi tachometrová stopadesátka. BMW se během všech těchto rychlostí chová příkladně jistě. Tedy pokud jedeme na pěkném a hladkém povrchu. Naladění podvozku je hodně sportovní a bohužel si právě moc nerozumí s českými výmoly a na špatném povrchu dokáže svou posádku slušně potrápit. Na výjezdu z dálnice trošku více prověřím brzdy, jejichž nástup není nikterak ostrý, ale k účinku nemám výhrad.

Následuje jízda po běžné okresce a tady se BMW cítí nejlépe. Slušný výkon a lehké ovládání znamená velice dynamickou jízdu a jen samou radost doprovázenou úsměvem na tváři při každé projeté zatáčce. Svižné jízdě pohodlně stíhá podvozek, ale i zde je vše právě uvedené podmíněno kvalitním povrchem. Při klidném proplouvání krajinou si mohu také konečně užít funkcí infotainmentu, nicméně asi je to jen můj problém, ale právě jeho otočný ovladač mi znesnadňoval ovládání přepínače směrových světel. Prostě jsem na něj v normální poloze rukou přes „kolečko“ nedosáhnul a v případě potřeby jsem musel ruku posunout co nejvíce k přepínači. Kluci z redakce ale říkali, že oni s tímhle nikdy problém neměli, a to třeba takový Honzis má ruku velikosti S. Asi jde fakt jen o zvyk.

Nic to navíc nemění na faktu, že BMW C 400 GT je rychlý a na dobrém povrchu pohodlný polykač kilometrů a jeví se jako ideální kompromis pro každodenní dojíždění i ze vzdálenějších obcí do města, kdy své posádce nabídne dostatek výkonu a pohodlí. Nájezd 200 kilometrů na jeden zátah není nic nemožného, denní porci kolem 100 km zvládne s naprostou noblesou. Většinu testovacích kilometrů jsme absolvovali v jednom, ale samozřejmě jsme prověřili i jízdu se spolujezdcem. Batůžek si chválil dostatečný prostor a příjemnou pozici na pohodlném sedle, ale potvrdil přenos rázů od přejížděných nerovností. Je pochopitelné, že třistapadesátkový jednoválec v případě plného obsazení má své limity a jízda ztrácí na dynamice, ale stále se i ve dvou osobách jedná o komfortní a svižné svezení.

Hodně příjemně mě překvapily LED přední světlomety, a přestože nepatřím právě mezi skalní příznivce nočních vyjížděk, na GT jsem během týdne několikrát vyjel užívat si excelentní světelnou účinnost potkávacích i dálkových LED světel.

A jak je na tom nové GT se spotřebou? Za své služby si při běžném cestování řekne o nějaké 4 l/100km, ale při troše snahy nebude větší problém dostat se ještě o pár desetin níže. Pokud se ale rozhodnete pro svižnou dálniční jízdu v levém pruhu, neváhá požadovat klidně o litr více. My jsme v během testování jezdili v průměru za 4,3 l/100km, čemuž při objemu nádrže 12,8 l odpovídá dojezd kolem 300 km, což už je slušný akční rádius i pro delší výletování.

Barevné provedení a příslušenství

Moderní vzhled skútru jen podtrhují krásná barevná provedení – bílá Alpine White, šedá metalíza Moonwalk Grey a černá metalíza Black Storm. Základní výbava je dost bohatá a už jsme o ní mluvili: protiblokovací brzdný systém ABS, kontrola trakce ASC, nerezový výfukový systém, kompletní LED osvětlení, bezklíčkový systém Keyless ride, úložný systém Flex-case, hlavní a boční stojan. Pokud by to bylo někomu málo, jak již bývá u značky BMW dobrým zvykem, tradičně bohatá je i nabídka doplňkové výbavy a originálního příslušenství ke skútru tak, aby si každý mohl svůj stroj individuálně přizpůsobit svým představám.

Standardní výbavu lze obohatit o dva příplatkové pakety. Paket Komfort v ceně 10 443 Kč obsahuje vyhřívané rukojeti a vyhřívání sedla. Z praktických zkušeností vím, že pokud to s ježděním myslíte opravdu vážně, dokáží tyto dvě věci život na skútru neskutečně zpříjemnit. Paket Konektivita obsahuje barevný TFT displej a multifunkční ovladač a výrobce si jej cení na 15 994 Kč. Ocení jej určitě ti, kteří chtějí každý svůj volný čas efektivně využít, a s tímto paketem mohou díky propojení s mobilním telefonem využívat za jízdy funkce telefonování, navigování či poslechu hudby. Já osobně, když už bych se rozhodl za tenhle skútr vydat celkem dost vysokou částku hodně převyšující hranici 200 000 Kč, určitě bych si za oba pakety připlatil.

Originální příslušenství čítá pěknou řádku položek. Pro ty, kteří rádi převáží objemnější věci, jsou v nabídce praktické horní plastové kufry o objemu 29 l a 30 l. Větší kufr je vodotěsný, menší je pro změnu více odlehčený s velkou odrazkou. Oba jsou však dostatečně velké, aby pojaly jednu přilbu. K oběma kufrům lze dokoupit vnitřní tašku a lze je navíc dovybavit nosičem zavazadel v barvě stříbrného hliníku. Pro ty, kdož hledají ještě větší komfort, je tu vysoký čelný štít v čirém provedení a před nepřízní počasí určitě přijde vhod pláštěnka na nohy.

Závěr

BMW C 400 GT má výrazný a přitom elegantní vzhled, bohatou  výbavu a  výkonný motor. Skvělá je také TFT přístrojovka s možnostmi konektivity. Co si budeme povídat, jízda na motocyklu je častokrát především o emocích. A v tomto směru hraje BMW C 400 GT vážně první ligu. Radost z jízdy může rozdávat na počkání. Ve městě se určitě neztratí, ale jeho hlavní parketou jsou kvalitní silnice ‑ ať už rovné, nebo plné zatáček. Dojíždění z příměstských destinací do zaměstnání či za zábavou tak nejen díky silnému motoru, ale i ochraně proti nepříznivému počasí dostává jiný rozměr a dokážu si s tímto skútrem představit i delší dovolenou.

Vadou na kráse je naladění podvozku, který funguje bezchybně pouze na kvalitních vozovkách a bohužel se nedokáže poprat s nástrahami českých cest. Velikostí mě neuchvátil ani podsedlový prostor, avšak tento nedostatek dohání systémem Flex-case. Svou sebevědomou cenovkou nebude tahle nádherná hračka pro každého, ale těm, kdo tuto částku budou ochotni akceptovat, zaručeně přinese mnoho příjemných zážitků orazítkovaných zvučným jménem značky BMW, která je navíc o kvalitách svého produktu natolik přesvědčena, že nabízí tříletou tovární záruku s možností prodloužení až na pět let.

Informace o redaktorovi

František Hadt (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 193 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ výkonný motor
+ bohatá základní výbava
+ moderní použité technologie


- menší podsedlový prostor
- tvrdé nastavení podvozku
- vyšší cena


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 30 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Mark09 přispěl 6 Kč
MiRi8 přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
Freddy_X přispěl 6 Kč
Dan66 přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist