globalmoto_duben_nolan




BMW R1150R

Kapitoly článku

Před startováním si jezdec musí chvíli počkat, než proběhne diagnostika systému ABS, ale potom je cesta za dobrodružstvím volná. Tedy za dobrodružstvím.... po té, co motor ochotně nastartuje řidič poněkud znejistí. Zvuk motoru běžícího na volnoběh je jakýmsi spojením automobilu a sekačky na trávu. Po přidání plynu se ochotně rozběhne vstříc k vyšším otáčkám, nicméně jeho zvukový projev je stále neobyčejně kultivovaný a prostý jakýchkoli emocí. Tolikrát diskutovaný klopný efekt dvouválcového motoru je po přidání plynu u stojícího stroje sice patrný, ale nijak dramatický. Spojka má hydraulické ovládání a pracuje velmi lehce, zařazení jedničky doprovází hlasité cvaknutí, ale řadička pracuje přesně.




Ihned po rozjezdu motocykl ohromí svou stabilitou a ovladatelností i ve velmi nízkých rychlostech. Pocit z jízdy je velmi zvláštní, vše funguje velmi lehce, přesně a čitelně. Akcelerace již od nejnižších otáček je poměrně svižná a tah motoru je měkký a lineární, v celém spektru otáček jemně pracující boxer ani na okamžik nezaváhá. Jemné předení mohutné nerezové koncovky výfuku je nenásilné a dokresluje tak klidnou povahu tohoto motocyklu. Při běžné jízdě můžete nechat motor „převalovat“ mezi 2 a půl a čtyřmi a půl tisíci otáček a rozhodně se nestanete brzdou provozu. V tomto režimu si můžete užívat svižné, ale přitom velmi klidné jízdy a ocenit tak výjimečné kvality podvozku. „Bavorák“ drží zvolenou stopu za každou cenu přesně a jasně za každé situace. Neposedný spolujezdec, nechtěné přibrždění nebo naopak necitlivé přidání plynu uprostřed oblouku ani díry ve vozovce „jako po granátu“ nevyvedou podvozek tohoto roadsteru z jeho stoického klidu. Motocykl zkrátka bez ohledu na okolnosti dělá přesně to, co od něj jezdec očekává.


To platí dvojnásob o brzdách. „Kotoučovky“ vpředu se dvěma 320mm kotouči a čtyřpístkovými třmeny, vzadu jeden 276mm veliký kotouč s dvoupískovým brzdičem ve spojení s integrálním ABS, posilovačem brzdného účinku a skvělým podvozkem patří k tomu nejlepšímu, co dnes zpomaluje jednostopé stroje. Brzdit lze prakticky jen za použití brzdové páčky, neboť ta aktivuje i zadní brzdu, brzdový pedál, který ovládá samostatně zadní brzdu tak využijete pouze v krizových situacích ke zvýšení brzdného účinku. Brzdy mají jemný a přesný nástup, jasně čitelné dávkování a díky precizně fungujícímu ABS a kvalitám podvozku, kdy se díky Telelevru předek při brždění prakticky vůbec „nepotápí“, nemusí jezdec nad používáním brzd vůbec přemýšlet. Zkrátka zabrzdí v okamžiku, kdy chce jet pomaleji a motocykl už si s tím nějak poradí.


Pocit jistoty i při velmi krkolomných brzdných manévrech je neuvěřitelný. Představte si situaci, kdy za deště uprostřed pražské dlážděné křižovatky, protkané změtí tramvajových kolejí potřebujete při zatáčení prudce zabrzdit? Že upadnete? Když jsem se do této situace dostal, také mi to na okamžik blesklo hlavou, ale BMW mi lehce namasírovalo pravou ruku brzdovou páčkou pulsující v rytmu aktivovaného ABS a prostě a jednoduše zastavilo. V sedle BMW R1150R zkrátka nemusíte nad ničím příliš přemýšlet. Chcete jet, jedete. Chcete zastavit, stojíte.
Chcete si zazávodit? Zařaďte šestku a přidejte víc plynu. Až stupačky drhnoucí v zatáčkách o asfalt vám prozradí, že jedete rychle. Chcete-li být ještě rychlejší držte motor pod krkem, na nájezdech do zatáček odhoďte pud sebezáchovy a prostě skočte na brzdy jak jen to jde, pověste se za koleno a potom to „tam pošlete“. Výsledkem budou překvapené obličeje majitelů mnohem výkonnějších a sportovněji laděných strojů. Tento poklidný „brumla“ dokáže být opravdu překvapivě rychlý, upřímně je ale třeba říci, že to není to, co by jeho jezdci přinášelo největší radost.


Ideální parketou pro tento roadster jsou svižné, ale klidné vyjížďky po klikatých silničkách, kdy díky pružnému motoru jezdec nemusí téměř řadit, motocykl se snadno a lehce nechá vodit do zatáček a jeho posádce přitom zbývá dost času kochat se v jeho pohodlném sedle pohledem do okolí. V takovém režimu rovněž překvapí svou střídmostí a spotřeba se prakticky nedostane přes 5 litrů na 100km a to ani pokud pojedete ve dvou a se zavazadly. Nejvyšší spotřeba, kterou se mi při opravdu razantním stylu jízdy v alpských serpentinách podařilo dosáhnout činila výborných 6,3 l/100km.
Za zmínku stojí také to, že na tomto motocyklu vše funguje naprosto precizně. Ve zpětných zrcátkách je za každých otáček motoru vidět dění za motocyklem, veškeré ovládací prvky mají jasně definovaný a přesný chod, nikde nic nedrnčí ani nevrže a díky výkonnému světlometu nejsou problémem ani noční jízdy.


BMW R1150R je velmi vyzrálým motocyklem, který osloví především klidnější jezdce, kteří chtějí nenáročný, ale přitom osobitý motocykl. Pod klasicky střiženým kabátkem skrývá nejmodernější techniku, která z něj činí nekomplikovaný motocykl, který od svého jezdce vyžaduje jen to, aby nezapomněl doma přilbu a klíčky od zapalování. Pružný motor má dost síly na svižnou jízdu, ale zároveň měkké a nezáludné chování. Precizní podvozek umožňuje perfektní kontrolu a ovládání stroje v jakékoliv situaci a v kombinaci se skvělými brzdami činí z tohoto roadsteru bezpečný motocykl, který je přívětivý k začátečníkům, ale zároveň nebude nudit zkušeného jezdce. Bezúdržbový sekundární převod kloubovým hřídelem, stejně jako kvalita a pověstná spolehlivost značky BMW jen dokreslují obraz přívětivého a nenáročného stroje pro náročné jezdce, kteří si v sedle svého dvoukolého miláčka chtějí především odpočinout, užívat si radost z jízdy nebo cestovat. Video: BMW R1150R
Délka: 1, 20 min.
Velikost: 10 MB

Informace o redaktorovi

Michal Moucha - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (13x):
Motokatalog.cz
Náš tip

BMW R1200R




TOPlist