husqvarna_svartpilen_801_2




BMW R nineT Urban G/S vs Scrambler vs Pure vs Racer

Kapitoly článku

Na novém R nineT Urban G/S jsem se chtěl svézt už na BMW Motorrad Days 2017 v Garmisch-Partenkirchenu, nicméně viróza mi to nedovolila. Poštěstilo se mi až o pár měsíců později, kdy jsem měl motorku zapůjčenou na krátký test. Stroj jsem dostal na prodloužený víkend začátkem měsíce. Ano, na ten jediný víkend v srpnu, kdy lilo a počasí se opravdu moc nevydařilo. Ale co, motorku jsem si přebíral za pěkného večera a čekalo mě pár kilometrů domů.

Co k ní říct. Celkově jde o pěkný kus stroje z rodiny R nineT nesoucí se na módní vlně scramblerů a caffe racerů. Původní, a dnes můžeme říct základní R nineT, bylo představeno v roce 2013 v rámci oslav 90. výročí zahájení výroby motocyklů značky BMW. Na něj navázal R nineT Scrambler následně Racer, Pure a nyní i Urban. Mě osobně nejvíc ať už svým zaměřením, nebo vzhledem imponuje právě Urban. Ostatně po zhlédnutí propagačních fotek, kdy vedle sebe stály R nineT a Urban G/S jsem byl obzvláště potěšen. Urban se zdál být mohutnější, což je pro člověka s téměř dvěma metry výšky příjemné zjištění. Měl jsem tu možnost jet na všech nineT (krom Raceru) a ne že by mi posez nějak nevyhovoval, ale kamarád mě po zhlédnutí za jízdy nazval „medvědem na koloběžce“. Což sedí. Subjektivně můžu říct, že na Urbanovi jsem se sám sobě líbil nejvíc.

Ale vraťme se k motorce, když jsem viděl premiéru motocyklu Lac Rose Concept, který BMW Motorrad představilo loni a který měl připomínat úspěchy na Dakaru, srdce zaplesalo. Pěkná motorka s předním blatníkem, kulatým světlem, malým štítkem a boxerem k tomu? Ideální nedělní bajk, který navíc láká k úpravám. No, máme tu rok 2017 a motorka v podobném duchu se vyrábí sériově, navíc v duchu BMW R 80 G/S z počátku 80. let. Za mě palec hore BMW!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Motorově je nový Urban starý dobrý dvouvačkový boxer s objemem 1170 cm3 s výkonem 81 kW při 7750 ot/min a točivým momentem 116 Nm při 6000 ot/min. Motor splňuje Euro4, čemuž pomáhá ta blbost vedle tlumiče, což je nádobka s aktivním uhlím.

První seznamovací kilometry jsem hltal po zapadlých silnicích druhé a třetí třídy plných zatáček s kvalitním asfaltem. Sice jsem měl obuté TKC 70 (ne, že bych se vypravil někam mimo silnici, ale zatraceně dobře to vypadá), přesto jsem si dovolil slušný náklon a věděl jsem, že se mi to dostává pod kůži. První pocity tedy velice dobré a pravdou je, že jsem se přistihl s úsměvem na tváři. Kdo dvouvačkového boxera zná, nepřekvapí ho, že si jde motorka krásně za plynem. Protože moje motorka je babička R 1150 GS, tuhle věc si užívám. Než to člověku stačí dojít, má na tachometru 160 km/hod a přijde mu to vlastně jako normální. I při vyšší rychlosti jsem neměl pocit, že by mě chtěl tlak vzduchu sundat ze sedla. Pravda, bohužel jsem jel i po dálnici a tam je dlouhodobější rychlost v okolí 130 km/hod znát. Není to taková legrace, jako zrychlovat a ubírat, ale tenhle stroj na dálnici určitě postaven není. Urban je prostě rošťák každým coulem. Stačí si poslechnout jeho zvuk. Výfuk plaší babky u Kauflandu a v nízkých otáčkách je velmi „poslouchací“. Nekonečné vrkání plynem bylo mou oblíbenou kratochvílí.

Při zastávkách na benzínce si člověk nemůže nevšimnout pohledů ostatních lidí. Aby ne, design je povedený. Vysoko umístěný blatník, mikroskopický štítek nad světlem, který vychází z původní R 80 G/S, stejně jako modrý polep na nádrži a vlastně i červené sedlo. To se obzvláště povedlo. Nebyl problém najet 200 km v kuse bez obligátního pobolívání sedací soustavy. Nevím, jak to inženýři z BMW udělali, ale evidentně si vzali k srdci moje nevyřčené touhy po lepším sedle po vrácení Scramblera loni. Sedlo je měkké a fakt pohodlné. U spolujezdce je podle mě spíš taková nouzovka. Asi bych nechtěl žádné slečně dopřát dlouhý výlet.

Kdoví jak to bude s údržbou, protože jsem si vezl vzadu rolku a poměrně dobře se špinilo. Kokpit řidiče je prostý, ano, jednodušší už to snad ani být nemohlo. Přístrojová deska je obhospodařena jedním budíkem s ručičkovým tachometrem. Maličký digitální display zobrazuje hodiny, celkové kilometry, Trip 1, Trip 2, Trip A, teplotu oleje a po rozsvícení „hladového oka“ odpočítává kilometry, které jedete na rezervu. Což je velice příjemná věc. Celkově jsem na nádrž, do které jsem vždycky napasoval tak 14 - 15 litrů, ujel kolem 220 – 250 km. Přiznám se, že motorku jsem si užíval a na spotřebu jsem rozhodně nejel. Takže obligátní otázku, kolik to žere, zodpovědět neumím a myslím si, že to ani není nutné. Tenhle stroj je tu čistě pro radost.

Při letmém bádání na internetu jsem pátral po doplňcích, protože co si budeme povídat, z původní myšlenky na nedělní bajk začalo v průběhu testu pomalu scházet. Ergonomie je příjemná a na delší cestě to nebylo tak nepohodlné, jak jsem si původně představoval.

Při objednání Urbana máte několik možností. Základní cena motorky je 351 000 Kč. Ale to dostanete skroo holou motorku. Určitě si přidáte vyhřívané hefty (+5 684 Kč), ASC (+ 8 592 Kč). ASC je asi fajn, ale neumožňuje frajerský hrabání zadním kolem ve štěrku na krajnici, ale taky jde vypnout. ABS je ve standardu. Protože litá kola jsou na takové motorce z principu hnusná, vyměnil bych je za drátěná (+ 10 707 Kč) a LED blinkry jsou taky tak nějak hezčí (+2 644 Kč). Jako další máte na výběr hliníkovou nádrž (+26 966 Kč), známou ze Scramblera, ale ta lakovaná, bílá, ta je top.

Abych jen nechválil, co je opravdová smutné u motorky za cca 380tis. Kč? Jsou to tlumiče. V zadním tlumiči je tuhost pružiny řešena mechanicky, tedy utahováním matice klíčem. Přední vidle nenastavitelné. Na hladkém povrchu to až tak nevadí, ale jak jsem s tím vjel do Krušných hor na nejmenší z nejmenších silniček, kde bych si to třeba na svém GS užíval, tady jsem ukrutně trpěl. Všechny rány mi šly do zad, zadek jsem zkoušel nastavit, ale vzhledem k tomu, že jsem měl motorku půjčenou na prodloužený víkend a najel jsem asi 1 400 km, opravdu se mi nechtělo laborovat s nastavením.

Inu hledal jsem na internetu náhradu. Tu jsem našel, dělá ji Öhlins. Připravte si na zadní tlumič 1 100 euro, na přední vidle 2 200 euro, to vše bez daně. No jo, ale to narazíte na web s doplňky … a už bych musel mít nový výfuk + 500 euro, boční brašny + 400 euro a mohl bych pokračovat. Jasně, motorka není žádná láce, u stylovek to platí dvojnásob, ale kdybych si Urbana koupil (a že bych o tom vážně uvažoval), investice do podvozku je prostě nutná. Protože tam, kde se Urban cítí jako doma, ty tlumiče prostě potřeba jsou.

Co tedy říci závěrem?

BMW R nineT Urban G/S je další skvělý kus motorky od bavorského výrobce motocyklů. Jasně, mnozí namítnou, že to je BMW, motorka bez koulí a nudná a já nevím co všechno, nicméně jízda na ní byla pro mě příjemným zážitkem. Dovolila mi hodně. Vykouzlila mi úsměv na tváři. Jede jak z praku, ač na to nevypadá, a ze zkušenosti s BMW vím, že je to vlastně bezúdržbový stroj. Je to prostě prosté jak chleba s máslem! Buď ti chutná, nebo ne.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Tomáš Procházka (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 177 cm
Michal Pertlíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ je pěkná
+ funfaktor
+ lehká a obratná
+ posez i pro dvoumetrového člověka


- tlumiče


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 19 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 4 Kč
Dan66 přispěl 4 Kč
Jiroos přispěl 4 Kč
Jarda přispěl 2 Kč
kopetr přispěl 4 Kč
ProchyTom přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):



TOPlist