globalmoto_duben_nolan




BMW K1300GT vs Yamaha FJR1300

Kapitoly článku

Silnice, Alpy

Včerejší přesunová etapa skončila kde jinde, než v osvědčeném penzionu Embacher kousek pod Gross Glocknerem. Dojeli jsme až v noci, kdy se více než osvědčily mohutné světlomety obou cesťáků. Tyhle mašiny zkrátka směle mohou konkurovat autům a přestože KTM 990 SMT nesvítí nijak špatně, v zrcátkách se oproti GT a FJR téměř ztrácelo.

Dnes je pátek a měli jsme naplánovaný výjezd na Gross Glockner, abychom se vyhnuli víkendovému návalu, ale na začátku stoupání z Fuchsu k mýtnici začíná pršet a podle chlapíka v kanceláři prší na celém horském úseku. Co se dá dělat, necháme to na zítřek a dnes se zajedeme mrknout na sraz Mountain Days.
Zajímavá akce, shlédli jsme prezentace nových modelů i různých rakouských firem, mrkli na umění enduristů prohánějících se na G450X po umělé trati přímo v areálu, pokecali jsme s Johnym a Kejlebem a jelikož počasí se odpoledne aspoň na jih od Zell am See trochu umoudřilo, vybrali jsme si motorkářsky hodnotný úsek silnice B164 mezi městy Saafelden a Bischofshofen a mezi přeháňkami se trochu projeli.
Při klidnějším turistickém tempu je na tom určitě lépe posádka Yamahy, protože klidnější a lépe ovladatelný motor se zařazenou trojkou v pohodě brázdí silničky a ovládání nevyžaduje příliš pozornosti. Naopak řidič na BMW musí s plynovou rukojetí zacházet jako s výbušnou směsí, protože na každé přidání či ubrání plynu motorka důrazně reaguje a spolujezdec vás co chvíli zezadu klofne helmou. I zde se dá najít klidné pásmo kolem 3-4 tis otáček, ale na motorku si budete chvíli zvykat, než to plně dostanete do ruky.
Druhý den už to s počasím vypadá líp a po deváté už stojíme před závorou Gross Glockneru. Takhle ráno je to i o víkendu vcelku v pohodě, takže po zaplacení je před námi vcelku volná silnice a my se můžeme pustit do prvního rychlého úseku. Tady kraluje BMW, které svým drsným záběrem v pěti tisících otáček poskytuje neskutečný tah a žene se do kopce jako šílené. To vše je doprovázené drsnou zvukovou kulisou, protože nad 5 tis otáček se z útrob BMW ozývá drsný řezavý zvuk, který by člověk u cesťáku ani nečekal. Yamaha se do kopce žene plynuleji a její mohutný zátah se dá lépe regulovat a se spolujezdcem to míň cuká, zvuková kulisa je také uhlazenější, ale v žádném případě méně podmanivá.
Při řazení je u kardanu Yamahy znát, že už je nějakou dobu na trhu a záchyt reakce někdy nestihne vyrovnat síly a škubne zadním kolem. Kardan BMW je v tomto směru dokonalý, prostě o něm nevíte. Převodovky při sportovnějším tempu v pohodě stíhají, ale v horách moc nevyužijete odstupňování kvaltů, víc než trojku tady nezařadíte. Po stránce podvozku je to v rychlejších zatáčkách nerozhodně. Yamaha dává lepší vnímání předního kola i chování stroje, ale v náklonu ji mírné nerovnosti nebo korekce zvolené stopy trochu rozhodí. Bavorák je ve vysokých rychlostech dokonale klidný a díky hi-tech systémům Telelever a Paralever zavěšení obou kol s klidem pohltí veškeré nerovnosti nebo zásahy do řízení, jezdec ale příliš nevnímá, kolik toho ještě stroj snese a kdy se dostaví nebezpečná hranice náklonu, kdy už by bylo lepší to dále nepřehánět.
Přicházejí první vracečky, které je s těmito naloženými mamuty lepší projíždět s jistící nohou na zemi. Opět se projevuje vyšší těžiště BMW a kde se Yamaha v pohodě opatrně otočí, má řidič německého stroje hodně práce a vyrovnávání pomalé jízdy - zvlášť na kostkách na vyhlídku Franze Josefa. U obou strojů je u řady zatáček docela dilema, zda zákrutu projet na dvojku a poté chvíli čekat, až se za zatáčkou motor pořádně roztáhne, nebo zatáčku projet na jedničku a riskovat, že vám nechtěné cuknutí rukojetí plynu kvůli prudké reakci motoru rozhodí motoru a připraví horké chvíle.
Při výjezdu na GG si moje srdce v dolní pasáži s táhlejšími zákrutami získalo neurvalé BMW, ale nahoře jednoznačně vedla FJR s plynulejším nástupem otáček. U bavoráku totiž zátah úplně dole není nic moc a na hranici 5tis otáček najednou dostanete mohutný kopanec a motor táhne jako šílený. Je znát, že jde o společný agregát se sportovními stroji K1300S a K1300R, ale u cesťáku bych snad osobně byl raději, kdyby nechali loňský agregát 1200 - sice s nižším výkonem, ale přeci jen o kousek umírněnějším projevem.

Brzdy, spotřeba

Po vrcholové pauze je čas na cestu dolů a tím pádem (nebojte, žádné pády nebyly) na pořádnou zkoušku brzd. Brzdy BMW jsou bezkonkurenční. Spolu s podvozkem, který se díky speciálnímu zavěšení předního kola neponořuje, a propojeným brzdovým systémem s rozdělením účinku 60:40 mezi přední a zadní kolo, je brzdění doslova lahůdka. A když navíc máte jistotu, že případné vlhko nebo nečistoty na asfaltu před zatáčkou kdyžtak vyřeší ABS, můžete si sjezdy z průsmyků opravdu užít. A navíc je k dispozici i velmi slušný brzdný účinek motoru.
Brzdy Yamahy patří ke špičce a mají sympatický sportovní charakter nástupu, také zde je k dispozici ABS, ale při večerním dlouhém sjezdu z GrossGlockneru přesto Yamaha zůstala daleko vzadu. Proč? FJR totiž podstatně méně brzdí motorem. Zdá se to jako prkotina, ale když chcete na dovolené se spolujezdcem a bagáží svižně sjet průsmyk, je strach z uvaření brzd na místě a rozmyslíte si za každou zatáčkou při klesání ještě přidávat a zase brzdit. Malou připomínku bych měl také k ABS, které mi v při jednom prudkém zastavení na rozbité silnici připravilo horkou chvilku, když na několik metrů úplně vyřadilo brzdy. Za celou cestu se situace již nepakovala, ale větší pocit jistoty poskytuje antiblokovací systém BMW.
Po sečtení celkové spotřeby se ukázalo, že Yamaha najela 1610 km a spolykala přitom 100,02 litrů benzínu, což dává celkovou spotřebu 6,2 litru, což na Alpy není nijak špatné. Modernější motor BMW pak na 1647 km potřeboval jen 92,34 litrů s výslednou hodnotou 5,6 L/100 km. Ovšem benzinový apetit u těchto luxusních tourerů není až tak důležitý, hlavní je zde dojezd a možnost dlouhých etap bez zastávky u pumpy. Při velikosti nádrže 25 L (Yamaha) a 24 L (BMW) tak oba stroje nabízejí podobný dojezd bezpečně přes 400 kilometrů.

Shrnutí

Oba stroje se právem řadí mezi špičku mezi cesťáky a každý v něčem vyniká. Nedá se říci, že je jeden lepší a jeden horší, každý má trochu jiný charakter. Yamaha 1300FJR osloví obrovskou silou v sametovém podání a sportovnější dojem z jízdy, BMW K1300GT zase nabídne cestovatelský luxus spojený s neskutečným záběrem motoru, když mu popustíte uzdu.
Osobně bych charakter FJR viděl někde mezi modely K1300S a K1300GT. V této kategorii je nutné vzít v úvahu ještě Kawasaki 1400GTR  a možná na podzim i nový Pan European od Hondy.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (20x):



TOPlist