BMW K1200S

Nejsilnější a nejsportovnější ze všech motocyklů s modrobílou vrtulkou ve znaku. BMW se oprostilo od svých tradic a zadní kolo tohoto dravečka roztáčí napříč uložený čtyřválec. Ale nebylo by to BMW, kdyby se vydalo cestou japonských konkurentů, při bližším ohledání zjistíme, že na tomto stroji je všechno jaksi jinak. Pohon zadního kola kardanem, filigránsky zpracovaná jednostranná kyvka, komplikovaně vyhlížející zavěšení předního kola, elektrohydraulicky nastavitelné odpružení prostřednictvím tlačítka na řidítkách, ABS……. Lákadlo pro snoby, nebo funkční technická lahůdka? Na to jsme hledali odpověď při našem redakčním testu tohoto motocyklu.

BMW K1200S

Kapitoly článku

Design


Do naší redakce se tento Bavorák dostavil ve zřejmě nejatraktivnějším černo-žluto-stříbrném provedení. Design je věcí vkusu, mne osobně se ale K1200S líbí. Někdo může mít výhrady k provedení tlumiče výfuku, který svými rozměry připomíná spíše pořádnou rouru od kamen, dle mého názoru ale k „chlapáckým“ rozměrům celého stroje výborně ladí.



Moderně a jednoduše střižená kapotáž s velkým a výkonným světlometem je jen součástí funkčně vyhlížejícího celku, kterému vizuálně dominují hi-tech detaily odpružení. Mohutná přední vidlice zcela netradičních tvarů a zejména letmé zavěšení zadního kola s integrovaným kardanem a dutým středem, stejně jako atraktivní litá kola.

Motor


Použitá technika je vůbec pozoruhodná. Řadový, krátkozdvihový čtyřválec je sklopen o 55° vpřed pro snížení těžiště a používá techniku převzatou z motorů BMW pro Formuli 1. Za zmínku stojí například hlava válců se šestnácti ventily a dvěma vačkovými hřídeli poháněnými tažnou pákou. Takové řešení je odolné vůči vysokým otáčkám a umožňuje velmi kompaktní konstrukci hlavy válce. Použití extrémních materiálů dále snížilo pohyblivé hmoty, což ve spojení s extrémní tuhostí ovládání ventilů znamená malé zatížení jednotlivých částí konstrukce a mělo by zvýšit spolehlivost a životnost motoru.

Pohonná jednotka produkuje výkon 167 HP při 10.250 ot./min. a točivý moment 130Nm při 8.250 ot./min. Tyto veličiny jsou distribuovány přes šestistupňovou převodovku a prostřednictvím kardanu roztáčejí zadní kolo. To je vedeno jednoramennou kyvnou pákou hliníkové slitiny a odpruženo centrální pružící jednotkou s teleskopickým tlumičem. Tento systém se u BMW nazývá Motorrad Paralever. Vpředu pracuje systém Motorrad Duolever, jehož popis je technicky komplikovaný a zdlouhavý. Zjednodušeně můžeme říci, že jde o kloubový čtyřúhelník, ve kterém jsou na rámu nad valivým ložiskem upevněna dvě podélná ramena z kované oceli. Ta vedou nosič kola vyrobený z kokilově litého hliníku, který je extrémně odolný vůči zkrutu. Pružení a tlumení zajišťuje centrální pružicí jednotka, která je kloubově spojena s dolním z obou ramen a opírá se proti rámu. Pokud je motocykl vybaven příplatkovým systémem ESA, je možné u stojícího motocyklu ovládat prostřednictvím tlačítka na řidítkách předpětí přední i zadní pružiny ve třech krocích, za jízdy lze potom rovněž ve třech krocích tahový útlum.

Zpomalení zajišťují vpředu dva plovoucí kotouče o průměru 320mm uchycené k paprskům kola, vzadu potom jeden 265 mm kotouč. Brzdy jsou standardně doplněny o systém Integral ABS s posilovačem, znamená to tedy že brzdová páčka na řidítkách ovládá současně přední i zadní brzdu, brzdový pedál potom samostatně tu zadní.

Pozice jezdce za řidítky je velmi příjemná a bude vyhovovat i jezdcům vyšších postav, kteří také ocení, že na motocyklu nevypadají tak směšně jako já na většině ostatních strojů.
Jízdní pozice ani celkové pojetí stroje rozhodně neodpovídá kategorii supersportovních motocyklů, do které jej zařazují firemní materiály, je konkurentem spíše cestovněji pojatých motorek jako je nová Kawasaki ZZR 1400 nebo legendární Suzuki Hayabusa.

Přístrojová deska


Je přehledná, avšak analogový tachometr vyžaduje díky „nahuštění“ cifer chvilku soustředění a já osobně bych uvítal digitální ukazatel. Pochvalu naopak zaslouží otáčkoměr, který je velmi dobře čitelný a zejména multifunkční displej zobrazující údaje palubního počítače ovládaného tlačítkem na řidítkách, aktuální zařazenou rychlost a informace o ujetých kilometrech.

Ovládání blinkrů je pro BMW tradičně pro levou stranu na levém řidítku, pro pravou na pravém. Jde o zvyk, velmi praktické je, že při stisknutí obou tlačítek současně se aktivují všechny blikače najednou, což lze využít nejen v krizových situacích třeba na dálnici, ale také k poděkování ostatním řidičům.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 4x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist