BMW K 1600 B: Šestiválcový Bagger

Na jaře v roce 2015 se představila v Itálii studie pod názvem „Concept 101“, aby dala základ a myšlenku motocyklu, který máme dnes v redakčním testu. Ačkoliv v pozměněné konfiguraci, stále zachovává původní směr a tvary stroje, který Vás proveze po nekonečných amerických dálnicích a splní sen o svobodě a nezávislosti na dvou kolech - tentokrát v podání BMW. V našich končinách bude tento sen zřejmě poněkud střídmější řekněme od Ostravy do Aše, ale pokud se zaměříme na evropský perimetr, doveze Vás stejně dobře a pohodlně bez ztráty komfortu klidně až k hranicím civilizovaného světa a možná i dále.

BMW K 1600 B: Šestiválcový Bagger

Kapitoly článku

Celý motocykl staví technicky na cestovních základech modelů GT a GTL, ale posouvá je pod taktovkou amerického snu do nové dimenze. Vazba na Ameriku není u tohoto motocyklu vůbec náhodná, protože designově má na svědomí celý projekt americké návrhářské centrum (Designworks) v kalifornském Newbury Parku. Spolu s Edgarem Heinrichem a Olou Stenegardem dali Roland Sands a celý tým do tohoto projektu nádech a rozměr velkého motocyklu ve stylu Bagger. Výsledek myslím stojí opravdu za povšimnutí.

Pravdou ale zůstává, že produkční model je již designově notně upravený a pokorně korporátně přihrbený všem normám a výrobním procesům, ale i tak je zde patrná původní myšlenka a záměr velkého cestovního motocyklu. Již na první pohled je patrná mohutná konstrukce velkého cestovního motocyklu s řadovým šestiválcem, který budí respekt. Designově čistý s tvary, které se svažují od přední kapotáže až k zadní části s dvěma kufry s integrovaným led osvětlením. Nic výrazně nenarušuje a působí uhlazeným a kompaktním dojmem. Vše je navíc umocněno dvojicí nových chromovaných koncovek výfuku, které jen podtrhují už i tak mohutnou a nízkou záď.

Přední část vzhledově vychází z dříve představených modelů, ale je celkově s elektricky nastavitelným větrným štítem více přihrbená a nižší, tak aby ctila prvky takto postaveného motocyklu. Jízdní pozice je zde tak pozměněna. Sedí se více vzpřímeně a to i díky T- řídítkům, které jsou blíže k jezdci a definují, spolu s komfortním usazením, jízdní pozici.

Jízdní vlastnosti a pohodlí jezdce předurčuje opravdu bohatá doplňková výbava, která v testovaném motocyklu byla posunuta na maximální úroveň příplatkovými pakety. Na testovaném motocyklu tak nechyběly návykové vychytávky jako gearshifting, elektronicky nastavitelný podvozek, palivové mapy, či příplatková GPS navigace Garmin Navigator VI. Součástí výbavy byly také adaptivní světlomety s denním svícením, mlhovky nebo bezklíčkové zapalování a otevírání nádrže.

Pokud máte zkušenosti s modelem GT, či GTL velice rychle se zorientujete ve všech ovládacích prvcích. Bagger používá totiž stejné ovladače a budíky. Ty působí celkově přehledně a intuitivně, nicméně všech funkcí a elektronických vychytávek je zde tolik, že Vám to stejně nějaký čas zabere, než vše pochopíte. Výrobce si dal již před lety s ovládacím managementem hodně práce. Navíc zásadní kontrolky oddělil a dal jim samostatný prostor mimo centrální obrazovku. Vše důležité tak máte pod kontrolou. Pravdou je, že některá nastavení působí dnes již lehce archaicky. Například revize ovládání audia na levé straně u kolena řidiče by se možná hodila. Pokud to totiž srovnám například s konkurencí od Harley-Davidson, který používá technicky novější Boom! Box a kombinuje ovládání i s dotykovou obrazovkou navíc v zorném poli řidiče, nevychází to pro BMW úplně nejlépe.  Z hlediska všech možných ovladačů na levé straně mi přišel sice funkční, ale poněkud drobnější také přepínač směrových světel.

Celkově se jedná o plnohodnotný, a naprosto bezproblémový cestovně zaměřený motocykl, kterému se z hlediska ergonomie dá vytknout jen opravdu málo. S úzkou stavbou patří jednoznačně v dané kategorii k těm velice dobře ovladatelným. Nejedná se samozřejmě o motocykl pro začátečníky. Opravdu velké rozměry kladou na jezdce poměrně velké nároky, což umocňuje pocitově i mohutná 26,5 litrová nádrž. Na druhou stranu Vám ale zajistí velice slušný dojezd i s ohledem na tradičně úsporný charakter motorů BMW. V nabídce výrobce je navíc pro lepší ovladatelnost možno dovybavit motocykl o elektrickou zpátečku, kterou disponoval i právě testovaný kousek.

Je podzim a rána jsou opravdu chladná, takže jsem rozhodně nepohrdl a byl příjemně potěšen vyhřívanými hefty a odděleným systémem vyhřívaní sedaček, u jezdce navíc v několika stupních intenzity.

Stále se jedná o stejný řadový šestiválec o objemu 1649 ccm a výkonu 160 koní, který je všem dobře známý z modelů GT a GTL, jenž se již několikrát objevil i u nás v redakčním testu. Vzhůru tedy do sedla. Motocykl ani na okamžik nezaváhá a ozve se poctivě jadrný zvuk mohutného šestiválce. Bezchybně a pohodlně řadím za jedna – vyrážíme. Sympatické je, že klasické stupačky jsou doplněny výše krom padacího rámu i o plošinové, tak aby se jezdec cítil pohodlněji na delších cestách. To chválím – vše funguje perfektně. Elektronický plyn reaguje velice přesně a okamžitě, nicméně je si třeba zvyknout na milisekundovou prodlevu při otočení rukojeti.

První kilometry mě vedou z garáží obchodního centra dále hustou dopravou metropole až do tunelu a mimo město. Volím tedy palivovou mapu „Road“ a přepínám podvozek do komfortnějšího režimu „Cruise“. Veškeré podsvícení se v tunelu automaticky zapne – světla fungují opravdu výborně a dokáží dokonale posvítit na cestu, což oceňuji i později vzhledem k brzkému stmívání. Velice sympatická je přijatelná velikost, úzká stavba pro daný typ motocyklu a motor. Ten nezabírá na řadový šestiválec o tolik místa než srovnatelný čtyřválec. To jsou první pocity za řídítky v sedle. Bagger má vůbec na danou kategorii proti konkurenci přijatelné rozměry. Navíc, díky nižšímu usazení a dobře rozložené hmotnosti, působí pocitově ještě lépe ovladatelný než sportovněji postavené GT. A navíc působí překvapivě cestovně-sportovním dojmem.

K bezproblémovému parkování dokonale pomůže i zmiňovaná elektrická zpátečka. Samozřejmě určité limity hlavně ve velkých kolonách najdete, přeci jen se nejlépe cítí na dlouhých cestách a přesunech. Nicméně nápomocen Vám vždy bude hladký a sametový chod motoru, a samozřejmě velké množství elektroniky, včetně slušně a hlasitě hrající audio soustavy pro zlepšení nálady. Jízdními vlastnostmi se jedná jednoznačně o cestovatelsky zaměřený motocykl a je tomu tady podřízeno takřka vše. Podvozkově, motorově a i usazením za rovnějšími řídítky. Antiponořovací efekt při prudším brždění výborně tlumí vpředu montovaný korporátní Duolever, který se zdá pro tento motocykl jako nejlepší možná volba. K výrazné eliminaci únavy na delší cestě napomáhá i velice uvolněná a vzpřímená jízdní pozice. Už si nevzpomínám, jaký jiný motocykl tak dobře uměl kousat delší cestu a kilometry bez výraznější únavy jezdce.

Z hlediska ovladatelnosti v nižších rychlostech nejde o žádného drobečka, ale jakmile se rozpohybuje, je veškerá váha motocyklu zapomenuta. Na kategorii každopádně patří K 1600 B k jednomu z nejlépe ovladatelných motocyklů. V zatáčkách pracuje podvozek na výbornou, a pokud k jízdě přistupujete s pokorou a respektem k velkému stroji, budete po zásluze odměněni zábavným svezením. Sekundární převod je zde realizován přes kardan a motocykl má rovněž letmo uložené kolo, díky čemuž je i menší levý kufr pro zavazadla.

Co mě potěšilo, vzhledem k sychravému podzimu, je slušná ochrana proti dešti. Výraznější problém s vodou nastává až při nízkých rychlostech, jinak aerodynamika a kapotáž funguje výborně. Navíc pro horké dny má jezdec možnost regulovat i proudění vzduchu k jezdci přes výklopné přepážky v kapotáži jako je tomu u modelů GT.

Čtyřpístkové přední třmeny se zakusují ostře do dvojice kotoučů o průměru 320 mm a poskytují motocyklu působivý brzdný účinek, který dokáže bez větších potíží krotit tento velký a těžký (336 kg) motocykl. Brzdy se dají velice dobře dávkovat a poskytují slušnou odezvu. Z hlediska dalších bezpečnostních prvků nechybí ABS a kontrola trakce.

Kombinovaná spotřeba se ustálila na slušných 6,5 l/100 km. BMW K 1600 B je první motocykl od BMW zkonstruovaný primárně pro USA, kde je tento typ strojů velice oblíben a značka tam s ním má veliké prodejní plány. Za nejbližšího konkurenta je považována aktuálně Honda GoldWing F6B především s chystaným novým modelem. Na americké půdě je však třeba počítat i s domácí značkou Harley-Davidson.            

BMW K 1600 B každopádně více než dobře navazuje na představenou dvojici modelů GT a GTL, a cílí na specifickou skupinu zákazníků preferujících tento Bagger styl. Jak to tak už u BMW bývá, základní cena motocyklu je stanovena na 587 200 Kč, ale vzhledem k příplatkové výbavě se vyšplhala za testovaný model až na 716 472 Kč.  Motocykl je v nabídce pouze v testovaném černém provedení.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička - Výška testovacího jezdce: 182 cm

Klady a zápory

+ motor
+ celková stavba a kvalita zpracování
+ v základu bohatá výbava a velice pohodlné sedlo
+ podvozek


- drobnější ovladač blinkrů
- archaicky poskládané ovládání audia
- drahá příplatková výbava


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 13x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist