yamaha_demo_tour




BMW G 650 GS Sertão

Kapitoly článku

První seznámení s novým přírůstkem enduro rodinky BMW probíhá v ulicích Prahy. Při usednutí vnímám poměrně vysokou stavbu a se svými 174 centimetry došlápnu pouze jednou nohou, i když se motorka pod váhou jezdce lehce prohoupne. Sedlo je celkem pohodlné, ovšem mě by vyhovovalo u nádrže ještě o chlup užší. Podobně je to se stupačkami, které jsou pocitově dost od sebe. Jinak vzpřímený posed se širšími řidítky není své třídě absolutně nic dlužen a slibuje pohodlí při běžném cestování bez váhy na zápěstí. V ulicích města si báwo počíná hodně dobře a líbí se mi hlavně skvělý přehled z vysokého sedla. Zrovna tak je fajn stabilita, skvělá ovladatelnost a ochota reagovat na každý podnět jezdce.
Ku prospěchu věci je také měkčí podvozek, který se slušně popasuje s rozbitými silnicemi a dalšími nerovnostmi ulic metropole. Nepřekoňovaný motor je přesně tím, co ve městě potřebujete. Funguje flegmaticky už od dvou tisíc i se zařazeným vyšším kvaltem. Když je ale třeba, stačí klapnout jeden či dva kvalty dolů, vzít za heft a v tu ránu jste pryč. Jednička je poměrně krátká a zpřevodována do síly, takže je potřeba okamžitě řadit dvojku, která zvládne i popojíždění v kolonách při nízkých rychlostech bez spojkování.
Je milé, že motor nijak neškube a v celém použitelném rozsahu funguje pěkně lineárně. Maximální spoleh je na brzdy se systémem ABS, který se zbytečně brzy neplete jezdci „pod ruku“ a sepíná až v opravdu nejnutnějších situacích. To se chlapíkům od BMW fakt povedlo, a když přihlédneme k možnosti ábéesko jedním tlačítkem deaktivovat, nemá tenhle asistent chybku!
Ve městě mašina odvede černou práci s prstem v nose, a tak mě zajímá, jak si povede na okreskách za hranicemi metropole. Opět je potřeba vyzdvihnout slušnou ovladatelnost a chuť mašiny zatáčet. Zakroucené okresky jsou jedním z nejlepších hřišť, kde si Sertão užijete na plný pecky. Motorka hezky drží stopu, poměrně pružně reaguje na plynovou rukojeť a s lehkostí se převrací z pravého vinglu do levého. Lehkým handicapem se tu může zdát měkký podvozek a zejména ponořující předek při ostřejším brzdění. Jasně, výkon 48 koníků není kdoví jakým zabijákem, ovšem u motorky jako je tato naprosto dostačující a hlavně logický. Kdo by si myslel, že se nedá lítat ve svižném tempu, je na omylu. Nicméně je lepší užívat si jízdu kolem pěti-šesti tisíc otáček a pohybovat se v rychlostech kolem 100 km/h.
Do té chvíle se totiž dá mluvit o pohodlí a jízdě bez doprovodu větších jednoválcových vibrací. Vyšší rychlosti už nejsou tak klidnou záležitostí a neobejdou bez vibrací, zejména, když ze stupaček sundáte gumu. Rychlosti pětistupňové převodovky jsou od dvojky výš poměrně dlouze odstupňovány. Když se vydáte na přejezd po dálnici, budete upalovat na pětku při 4000 ot./min. stovkou. Maximální povolenou rychlostí 130 km/h pojedete na pětku s políčkem otáčkoměru vyplněným k číslici šest. Vibrace jsou pak už poměrně nepříjemné a při delší dálniční jízdě unavující. Určitě je zde potřeba vyzdvihnout větrný štítek, který funguje skvěle. Když se pak rozhodnete vyzkoušet maximálku, po nějakém čase uvidíte rychlost něco málo přes 170 km/h. Jenže to už je docela o ústa, protože motorka v této rychlost zapomene na slovo stabilita a vlní se jako had. Každopádně je nutné si uvědomit, že kvůli poměřování sil s policejními Passaty si nikdo Sertão kupovat nebude...
Místo toho se prolítne po okreskách a sem tam sjede z asfaltových klikatic na nějakou tu polňačku, kde si naordinuje porci lehkého offroadu. O velké divokosti, jak samotný název Sertão hlásá, to však nebude. Ideálním terénem jsou polňačky, šotolinové cesty a lesní stezky se suchým povrchem. Jednak obuté pneumatiky jsou svým vzorkem limitovány a musí plnit roli univerzála, a pak podvozek ve vysokém tempu na drsnějších výmolech má tendence prověřit dorazy. Je pravda, že pokud by motorka byla moje, asi bych si ji vybavil odolnějšími protektory a pustil se do většího terénu za cenu lehčího kotrmelce. Pak bych se asi dozvěděl o limitu Sertãa více…takto je potřeba mít stále rezervu a dávat si v terénu bacha. Každopádně v lehčím terénu se člověk vyblbne dost a hlavně drifty stojí za to. Je fakt, že na Sertãu chviličku trvá, než člověk příjde jak na ně, ale pak to nemá chybu.
I zde je potřeba vyzdvihnout možnost vypnutí systému ABS, protože ten nemá pro terénní divočiny velké pochopení. V terénu se převážně jezdí ve stupačkách a mě osobně trošku vadilo, že stupačky jsou poměrně daleko od sebe a díky tomu se 193 kilová (177 kg suchá) motorka hůř ovládala. Naopak rozumně široká řidítka zaslouží pochvalu, stejně jako zubaté, ač lacině vypadající, stupačky. Příjemný je i průběh výkonové křivky. Mašina snese i velice nízké otáčky a za mírného spojkování se propletete také krkolomnějšími pasážemi. Jakmile zaprší (jako během našeho redakčního testu) a dříve suché enduro cesty se promění v bahno, moc se Sertãem v sériových bačkorách nenaděláte. Výkon jednoválcového motoru je na normální soft enduro naprosto dostačující, a když se nebudete snažit pokořit nějaký extrémní výjezd, budete v klidu. Příjemná je také světlá výška, díky které zdoláte terénní nástrahy a přitom si motorem neškrtnete.
Když budu upřímný, asi jsem v terénu od Sertãa čekal víc. Je ale fakt, že se jedná o lehké enduro, které má být hlavně univerzálem pro každý den za přijatelnou cenu s nízkými provozními náklady. To jen podtrhuje spotřeba něco málo přes čtyři litry, což je opravdu slušné. Výměna oleje je výrobcem naordinována po každých 10.000 kilometrech. BMW G 650 GS Sertão se v těchto dnech prodává za 214 100 Kč, což vysvětluje použitý podvozek a další komponenty ne zrovna hi-tech kategorií. Nicméně si myslím, že pro motorkáře začínajícího s jednostopým dobrodružstvím je tenhle stroj naprosto ideální. Kromě prestižní značky mu bude bonusem velká univerzálnost stroje, skvěle fungující ABS a spolehlivý čtyřtaktní jednoválec, který rozhodně nepatří mezi hladožrouty a potěší hladkým a neagresivním chodem.
Co se příplatkových doplňků týče, tak náš testovací kousek byl díky nadstandatním vyhřívaným rukojetím oproti sérii ještě o 4975 Kč dražší. Zajímavé jsou i další originální doplňky z kolekce BMW, jako kufry či protektor pod motor. V sérii bohužel nenajdete 12V zásuvku, kterou si můžete připlatit za 500 Kč, podobně jako alarm, jež si v BMW cení na 5275 Kč. Ještě před nějakým časem se Sertão v základu prodávalo bez systému ABS, který je nyní již sériovou záležitostí, což se pochopitelně podepsalo na vyšší základní ceně. Myslím si, že je to jedině dobře a asi bych dříve s jeho dovybavením neváhal. Nakonec ještě zmíním nedávno představené doplňky od značky Touratech, které také rozhodně stojí za to, a to hlavně padací protektory, protože ty by mohly leccos zachránit.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (15x):
Motokatalog.cz



TOPlist