yamaha_demo_tour




BMW F800GS Adventure - Cestou, necestou

Současná nabídka skutečných cestovních endur, které si zaslouží obě části svého označení, není zrovna dvakrát bohatá. Většina výrobců už dávno opustila myšlenku univerzální motorky, která kromě dlouhých přesunů po asfaltu v klidu zvládne i off-roadovou část expedice. Jednou z mála výjimek je mnichovská značka, jejíž modely GS ve verzích Adventure nezůstávají svému názvu nic dlužny. My jsme tentokrát vyzkoušeli menší GSA, a to včetně jeho terénních schopností.

Kapitoly článku

Stejně jako u dvanáctistovky má BMW i v případě F 800 GS určitě celé zástupy důvodů k tomu, aby kromě základního modelu posílala na prodejny ještě jeho expediční provedení. Konkurence v tomhle segmentu téměř vyklidila pole, a zákazníků lačných po dobrodružství je přitom evidentně pořád dost. Proč jim tedy nedopřát motorku, která snese i trochu drsnější prostředí než uhlazené asfaltky západní Evropy? Univerzál v trochu jiném smyslu, než je dneska zvykem? Malý  Adventure není ideální motorkou, která by vás každý den vozila do práce a ve volném čase jste jí měli svěřit do péče své cestovatelské vášně. Na to se určitě líp hodí lehčí a hubenější "obyčejné" géesko. Pokud ale jde o všestrannost při dlouhých výpravách na libovolnou světovou stranu, je jenom málo motorek, které se s F800GSA mohou měřit. 
Dlužno doplnit, že mnichovští měli na čem stavět - konkrétně na prověřeném modelu F800GS, který prošel menší modernizací v roce 2013. Slovo Adventure, přilepené k jeho názvu, znamená větší nádrž, robustnější kapotáž a pak celou řadu stylových i funkčních (a většinou příplatkových) doplňků. Rozdíl oproti základu je propastný už od pohledu - motorka působí mnohem drsnějším a odhodlanějším dojmem, a stejně si určitě bude připadat i její majitel. Ale zdání často klame, protože GSA nabízí kromě výbavy pro jízdu off-road také vysokou úroveň cestovního komfortu.
Začíná to u nezáludného motoru s extrémně hladkým průběhem, který neunaví ani po celodenním trmácení přes hory a doly. Řadový dvouválec s výkonem 85 koní není žádný trhač asfaltu, ale točivý moment s ostrým nástupem a špičkou 83 Nm v 5 750 otáčkách dává jízdě celkem solidní dynamiku. Při cestovní rychlosti kolem 120 km/h si vystačí s pěti tisíci otáčkami, což je zároveň režim, kdy se téměř neprojevují jeho vibrace. Ty trochu snižují komfort při jízdě ve svižnějším tempu, když se ručička na spodním budíku přehoupne do pravé poloviny.
Tradičně na výbornou funguje šestistupňová převodovka s jemným chodem řadící páky a přesně zapadajícími rychlostmi. Krátká jednička a dvojka trochu víc zaměstnají levou ruku a nohu při popojíždění městem, naopak se ale budou hodit v terénu. Problémy nejsou ani s mechanicky ovládanou spojkou, páčka jde pěkně zlehka a záběr je plynulý.
Cestovatelé si budou libovat při plánování zastávek na tankování, protože do nádrže pod sedlem se v případě verze Adventure vejde celých 24 litrů benzínu, na které je bavorák schopen urazit víc než 500 kilometrů.
Spotřeba pod pět litrů (a famózní dojezd na jednu nádrž) je ale jenom jednou z mnoha turistických benefitů malého géeska. Vyzdvihnout musíme také pohodlí standardně montovaného sedla nebo zvýšenou ochranu jezdce před větrem. Tu zajišťuje zmíněná větší kapotáž, doplněná rozměrnějším štítem a kryty rukojetí. Za bachratou atrapou nádrže jsou kolena jako v bavlnce a plexi poctivě zvedá proudící vzduch až nad hlavu, takže ani v dálničním tempu nic neruší pohodovou jízdu ve vzpřímené poloze. K dokonalému pocitu luxusního cestování chybí snad jen vkusnější uspořádání přístrojové desky, která sice nepostrádá žádné důležité funkce, ale elegancí zrovna nezáří.
Při překlápění motorky na klikatých úsecích pak usnadňují práci široká a výškově dobře umístěná řídítka, a díky nízkému těžišti byste na ovladatelnosti ani nepoznali 229 kilogramů pohotovostní hmotnosti. Podvozek je obecně laděný spíš na turistickou notu, s příplatkovým elektronickým nastavením zjednodušeného systému ESA se dá přímo za jízdy měnit alespoň útlum zadního centrálu. Předpětí zadní pružiny se seřizuje podle zatížení manuálně pomocí kolečka pod sedlem, a přední vidlice je nastavená z fabriky natvrdo.
Vyšší zdvih s sebou logicky přináší potápění předku při brzdění, ale dvě přední kotoučovky jinak plní svou funkci skvěle. Nejsou přehnaně ostré, ale jejich nástup je  okamžitý a dávkovatelnost ukázková. ABS se u BMW dává do všech motorek standardně, a nechybí ani tlačítko pro jeho vypnutí. Specialitkou u verze Adventure je nastavitelná páka zadní brzdy, určená pro přesnější ovládání v terénu.
Jízdě mimo asfalt je u testovaného modelu přizpůsobeno také obutí. Chvíli trvá, než na silnici získáte důvěru ve špuntované Metzelery a najdete jejich limity, ale ty jsou překvapivě široké - alespoň pokud jde o úhel náklonu. Velký podíl na tom má i příplatková kontrola trakce. Se stabilitou v přímém směru je to už o něco horší, a od 130 km/h motorka začíná na hrubém vzorku plavat. Proto se raději pojďme přesunout na endurovou trať a zjistit jak si malé GS Adventure povede v prachu.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (15x):
Motokatalog.cz



TOPlist