BMW F 800 R: hravý dvouválec

Redakcí nám prošel nenápadný roadster s jízdními parametry sportovního motocyklu a zanechal po sobě značně hlubokou stopu nejen v asfaltu, ale především v naší paměti. Řeč je o svérázném modelu továrny BMW, který si pro letošní sezónu připravil menší změnu svého originálního vzhledu, ale také i drobné technické novinky. Vylepšená eF osmistovka s označením eR nás opět přesvědčila o svých hodnotách a její schopnost, udělat z jezdce za tak krátkou dobu závisláka, je obdivuhodná.

BMW F 800 R: hravý dvouválec

Kapitoly článku

Letošní model F800R vyráží do ulic v novém přestrojení a to ve dvou barevných variantách, čistě bílé nebo v závodní metalické modré s černými doplňky. Přestože se německý model vzdal svého typicky asymetrického vzhledu předních světlometů, musím říci, že motocykl svým způsobem omládl a dostal dávku sportovního vzezření. Avšak fandové německého vkusu osobitého designu si nejspíše povzdechnou, neboť zejména přední část se tak trochu pojaponštila a zmizelo originální pojetí tehdejší podoby sportovního roadsteru F800R. Z původních dvou světlometů vozí model 2015 tedy jeden hlavní.

Beze změny nezůstal ani ochranný štítek proti větru. Původní, značně velký kšilt nahradil subtilní štítek zapadající do celého konceptu předního vzhledu. Jeho úloha splnila mé očekávání a jeho schopnost rozrážet vítr je mnohem větší, než tomu bylo u staršího modelu, kde štít působil spíše jako chatrná stříška asymetrické dvojice světlometů a budíků.

Za pevným štítkem se schovává přístrojová deska s hlavními analogovými budíky a digitálním displejem doplňující informace například o zařazeném převodovém stupni, stavu paliva, počtu ujetých kilometrů či průměrné spotřebě. Až na decentní změnu stupnic analogových budíků se ve své podstatě nic nezměnilo. Letošní eF osmistovka je vybavena užšími řídítky, které stále zaujímají ergonomický tvar a zpříjemňují tak jezdci pobyt za řídítky během dlouhé vyjížďky v podobě vzpřímeného posedu a především přirozeného úchytu.

Na levém souboru ovladačů přibylo jedno tlačítko ovládající příplatkový systém ESA – tedy elektronicky ovládaný charakter pérování. Volitelného vybavení tohoto motocyklu je dostatek a tak si můžete u prodejce nadiktovat i vyhřívaná řídítka, bezpečnostní alarm, automatickou kontrolu stability (ASC), kontrolu trakce nebo čidla pro kontrolu aktuálního stavu tlaku přední a zadní pneumatiky.

Pozice jezdce je u tohoto motocyklu doménou a nabízí skutečně velké množství komfortu. Pěkně tvarované sedlo ocení každé pozadí a tento pocit umocní možnost jeho nastavení do dvou výškových úrovní. Oproti předchozímu modelu lze snížit sedadlo ještě o půl centimetru níže, což uvítají především jezdci menšího vzrůstu. Sedlo je tak v nízké úrovni 770 mm nad zemí. Vyšší jedinci se musí spokojit s pěticentimetrovým přídavkem a výškou sedla 820 mm. Za řídítky motocyklu máte blažený pocit, sedíte za imitací palivové nádrže, která má vyšší profil a dodává pocit mohutného motocyklu (skutečná zásobárna na 15 litrů benzínu se nachází pod sedlem). Ve skutečnosti je to stroj s ovladatelností dětské hračky.

Zadní část motocyklu přísluší dvounohé batožině a batožině jako takové. Dostatečně pohodlné sedlo se skrývá pod jeho samotným nadbytečným krytem, které je v lepším případě potřeba demontovat před samotným usednutím spolujezdce. Velká madla a příprava pro cestovní či sportovní kufry jsou namístě a motocykl je tak připraven zdolat cestovní štreku s jistou mírou pohodlí. Čiré koncové světlo hezky ladí s celým konceptem a doplňuje ho dvojice LED směrových světel. Do celého konceptu mi ovšem nezapadá kruhová koncovka výfuku, která kromě prvků uchycení a vlastní ochrany proti prodření nedoznala ani nepatrných změn.

Ovšem zvuk, který se line z útrob samotné roury, je kapitola zcela jiná. Krásný a hluboký, v otáčkách až chrochtající řev má na svědomí čtyřdobý řadový dvouválec. Předchozí, vodou chlazený, motor měl nejspíše drobné výkonové rezervy a tak inženýři s vypětím všech sil přidali tomu novému ještě tři koně navrch. Nová eFosmistovka se tak proto může pyšnit 66 namísto předchozích 64 kW. Ono v konečné fázi a zejména v tomto případě na počtu koní nesejde a více důležitý, než honba za koňmi, je vytříbený průběh a charakter výkonu motoru. Poměrně malý rozsah otáček, navzdory modifikovanému prvnímu a druhému převodovému stupni, nutí jezdce více řadit. Jezdec bude mít největší potěšení při jízdě, pokud se bude pohybovat v poslední třetině jeho otáček.

Přestože má motor spíše cestovatelského ducha s minimální spotřebou, dokáže se proměnit i ve velkého drsňáka. Jediné co musíte je, kroutit plyn do aleluja a věřte, že budete mít spoďáry samou křižovatku. Můžete jezdit poklidným tempem či stylem neváhej a toč, ale vibrací se zkrátka nedočkáte. Motor je pěkně vyvážený a chvění se nepřenáší do zrcátek ani stupaček.

Motorkáři, kteří se chystají absolvovat kurz pro získání řidičského oprávnění skupiny A2, mohou být na pozoru. F800R může pro ně být právě ta vyvolená, neboť BMW nabízí seškrcení maximálního výkonu na 35kW. Ruku v ruce s podmíněným maximálním výkonem jde i výsledný poměr kW/kg, proto tento motocykl mohou oprávněně řídit i držitelé skupiny A2.

Vyzvednout lze i jízdní vlastnosti. Dobře umístěné těžiště motocyklu jezdec uvítá nejen při manévrování v pomalé rychlosti například v kolonách aut, ale také během svižné jízdy a při dramatických změnách směru jízdy.

Pro letošní rok dostal motocykl přední upside-down vidlici a s ní přichází i radiálně upevněné třmeny pro lepší účinnost brzdné síly. Bohužel, stále jako u předchozího modelu, nelze toto přední odpružení jakkoliv nastavovat a je třeba se spokojit s jedním nastavením pro všechny. U zadního tlumiče je to naopak, nastavit lze předpětí pružiny pouhým otočením ovládací matice a stejně tak je možná změna zpětného útlumu. Továrna BMW nešetřila a novému eFku oblékla zbrusu nová odlehčená kola z hliníkové slitiny.

Motocykl během jízdy překvapí svými vlastnostmi i ostřílené jezdce a jedná se o velmi pozitivní pokrok v oblasti předního odpružení, kde měl předchozí motocykl velké rezervy. Limit předních tlumičů se již hledá na silnici jen velmi ztěžka a to je jen dobře. Skvělou ovladatelnost stroje bych řadil do jeho předností. Při jízdě udrncaným městem dostatečně eliminuje nerovnosti a je cítit měkce nastavený podvozek. Na druhou stranu dokáže být v rychlých utahovačkách dost precizní a tak zpětná vazba je citelná natolik, abyste dokázali včas reagovat na případné nebezpečí smyku a podobně. Přitom stroj neoplývá žádnými superměkkými pneumatikami, ale standardním obutím pro cestovní motocykly o rozměrech 120/70 a 180/55 značky Metzeler Roadtec Z8. Určitou míru důvěry dávají i nové brzdové třmeny Brembo. Ty jsou nově radiálně připevněné a každý 320 mm velký kotouč obstarávají čtyři pístky. Jejich nástup je velmi dobrý a společně se systémem tvoří kvalitní brzdový systém. I bezpečnostní systém ABS pracuje přesněji a jezdci do řízení moc nekrafe a hlídá pouze skutečně svízelné situace.

Vášnivým cestovatelům se určitě rozzáří úsměv na tváři, protože se na tomto motocyklu dá jet v pohodě pod pět litrů na sto kilometrů a dravou jízdou za sedm. Továrna BMW nabízí i širokou škálu tuning dílů nebo příslušenství. Jsou to například páčky, stupačky, nepřeberné množství kufrů, navigace, centrální stojan, sedátka, vyšší větrný štít nebo třeba spodní kryt motoru. To vše lze objednat k tomuto stroji s příjemným řadovým dvouválcem a skvělou ovladatelností.

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský - Výška testovacího jezdce: 174 cm

Klady a zápory

+ motor
+ jízdní vlastnosti
+ design
+ spotřeba
+ ergonomie


- tlumič výfuku
- absence nastavení předního odpružení


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 7x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist