globalmoto_unor




Vyzkoušeli jsme nové soutěžáky z Toskánska - Beta RR 2015

Ostře červeným soutěžákům pro rok 2015 byla naordinována odtučňovací kůra. Tým vývojářů si zasedl především na jejich dvoutaktní a čtyřtaktní úderníky, které po všech stránkách pořádně zmenšil. Snížila se totiž nejen váha a rozměry, ale došlo i na snížení objemu. Nám se patnáctkové Betky předvedly v plné parádě v rámci testovacího dne v Příbrami a věřte, že holky italský nejsou sloganu "the play bike" nic dlužny.

Kapitoly článku

Soutěžní endura Beta si po celém světě získávají stále více srdcí enduráků, kteří volají po kvalitních a konkurenceschopných mašinách a nechtějí jít s davem. Asi budete souhlasit, že poslední dobou je o toskánských mašinách poměrně dost slyšet. Je to jednak díky výsledkům fabrických jezdců ve všech možných soutěžích a šampionátech, ale zrovna tak tempu a nasazení při vývoji ostře červených offroadových motorek .
Pokud se podíváme o několik let zpátky, nebudeme moci přehlédnout rok 2010. Ten je totiž pro Betu velkým milníkem, protože představuje ostrá endura s vlastními čtyřtaktními motory. Asi není potřeba připomínat, že to té doby Betky lítaly po tratích s jednoválcovými buchary KTM. Další velký krok dělá toskánská značka roku 2012, kdy na trh vstupuje se soutěžáky, kterým v ocelovém rámu bijí srdíčka na dvě doby o objemech 250 a 300 ccm. Dnes značka sídlící nedaleko města Florencie produkuje sedmdesát motocyklů denně a dává práci zhruba stodvaceti lidem. 
A modelový rok 2015? Tak ten je ve znamení redukce váhy, snížení objemů a zaměření se na průběh výkonu a jeho maximální využití. Čtyřtakty endura najdeme v nabídce čtyři, tedy RR 4T 350, 390, 430 a 480. Motory prvních dvou soutěžáků „zhubly“ oproti čtrnáctkovým předchůdcům dokonce o 1,5 kila. Také větší čtyřistatřicítka a čtyřistaosmdesátka svorně prošly odtučňovací kůrou a výsledkem je jedno pěkné kilíčko dole. Přechod na nižší objem však neznamená nižší výkon, protože ten i nadále zůstává na úrovni předchozích vyšších objemů. Prsty v tom má hlavně nová vačková hřídel, nový výfukový systém a kompletně přepracovaná klikovka a ojnice. Asi největším trhákem je elektronické vstřikování Synerject u RR 4T 350, protože ostatní čtyřtakty stále krmí klasický karburátor.
V motoru s daleko menšími kartery se událo poměrně dost inovací a jmenujme například lehčí a pevnější píst, který těží z konstrukce odvozené od Formule 1 nazvané „box-in-box“. Výhodou tohoto řešení by měl být větší výkon a o kus menší vibrace. Motorům o objemu 350 ccm a 390 ccm byly naordinovány všechny čtyři ventily z titanu. Válce čtyřtaktů vypadají nyní jinak a jejich konstrukce má pomocí nových kanálků zaručovat lepší chlazení a odvod tepla. S ohledem na kratší ojnici byla přepracována také hlava. 
Kromě motoru se zapracovalo na přední vidlici Sachs o průměru 48 mm. Je v ní nově tvarovaný pístek zaručující lepší průtok oleje a tím pádem lepší tlumící vlastnosti. Pro snížení tření byla modifikována konstrukce pouzder a jejich výška.
Dvoutakty nezůstávají čtyřtaktům nic dlužny a také jedou na vlně inovací. Tříkilo převzalo kompletní kit z Factory verze modelového roku 2014, což znamená nový válec, hlavu a zapalování. U dvěstěpadesátky byly provedeny změny po vzoru většího tříkila a na přívěře je nyní dvojitá pružina, která by se měla podepsat na lepším průběhu výkonu. Drobné změny pro lepší odezvu na plynovou rukojeť zaznamenala i výfuková koncovka dvěstěpadesátky. Ve srovnání s třipade má koncovka dvěstěpadesátky menší průměr vnitřní části tlumivky. 
Bety modelového roku 2015 jsou v prodeji od začátku tohoto měsíce a omrknout je budete moci jak u zavedených prodejců jako je Moto World, RP Motomax, Moto Suchý, tak u fungl nových, kterými jsou G4R v Českých Budějovicích a Mira Racing v Karlových Varech. Za všechny čtyřtakty bez rozdílu objemu na prkno vysázíte 225.000 korun. Za dvoutaktní třístovku pak zaplatíte 209.000 korun a menší dvěstěpadesátku pořídíte o čtyři tisíce méně. Podle informací by neměl být žádný problém ani s náhradními díly, protože ty by měly být k dispozici do druhého dne. Jde o to, že „šéfíci“ Ruda Kavský a Roman Michalík jsou stále aktivními jezdci, a tak velice dobře vědí, co jezdci všech výkonnostních skupin potřebují a co mají držet skladem.
Výhradní dovozce motocyklů Beta do České republiky Motopalič a příbramský prodejce Moto World s Pavlem Oudou v čele, připravili společnými silami ochutnávku žhavých novinek pro rok 2015, která probíhá na úžasné enduro trati v Příbrami. Pořádně ji nakypřit jsou připraveny čtyřtaktní RR 390, RR 350, RR 430, ale i dvoutaktní RR 300, včetně Factory verze. Více o prvních dojmech se dočtete v další kapitole článku.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jan Sommer - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist