journeyman_brezen




Beta RR Enduro 2T 300

Dvoutakty se mezi ostrými endury toskánského výrobce Beta zabydlely teprve nedávno. Proto zvedám telefon a domluvám si oťuknutí čtrnáctkové Bety RR Enduro 2T 300. Všechno se to semlelo sakra rychle a já čekám po boku temperamentní Italky na mávnutí start maršála. V jejích stupačkách totiž vyrážím do ostrého enduro závodu.

Kapitoly článku

Několik dní před první ochutnávkou dvoutaktní třístovky jsem jak na trní. To proto, že test probíhá poněkud netradičně. Ve stupačkách Bety RR Enduro 2T 300 startuji rovnýma nohama do ostrého enduro závodu v Náměšti na Oslavou. Vedle mě se do závodu chystá dalších cca 160 jezdců a na startu je možné potkat pány závodníky jako jsou třeba Jaroslav Katriňák, Otakar Kortba nebo Milan Kotrla.
Také kategorie Veterán klasik, kde se to Jawkami a Čízami jen hemží, stojí za to! Při hledání nějakých informací o dvoutaktní Bětě jsem narazil na spoustu zajímavostí. Asi nejvíce mě zaujalo, že dvoutaktní třístovka získala titul motocykl roku od prestižního amerického magazínu Dirt Bike. Podle mě velice slušná vizitka, která leccos o kvalitách dvoutaktní třístovky napovídá. Každopádně je tu příležitost, kdy si můžu udělat svůj vlastní názor.
Ještě než ukrojím první metry závodu, mrkneme se na nějaké technické specifikace a konstrukční vychytávky. Od prvních dvoutaktů se čtrnátkové Bety až tolik neliší. Asi nejzásadnějším rozdílem je větší průhledná nádrž, do které nacpete 9,5 litrů benzínu. Stejně tak prošla inovacemi přední vidlice, která je nyní tvrdší. Na to si prý jezdci u první dvoutaktní generace stěžovali. Přední USD vidlice má zdvih 290 mm a průměr 48 mm. Stejným zdvihem disponuje také zadní centrál, který taká doznal menších úprav. Ocelový rám zůstává téměř identický i s rokem 2014.
To neznamená, že by na něm inženýři ze sídla značky v toskánském městečku Rignano Sull´Arno nezapracovali. Využili prý 3D aplikaci, která pomohla zlepšit geometrii a tuhost rámu. Nový je také tužší a bahnu odolnější přední blatník. Čtrnáctkové Bety dostaly novou hodně temperamentní červenou barvu, kterou na trati jen tak nepřehlédnete. 
Vlastní motor, který si značka sama vyvinula disponuje objemem 293,1 ccm a vrtáním a zdvihem 72 mm. Motor se šestistupňovou převodovkou krmí klasický karburátor Keihin PXK 36. Je fajn, že dvoutaktní tříkilo nastartujete jak kick-startem, tak elektrickým startérem.
Mezi praktické řešení určitě patří pohodlný a rychlý přístup ke vzduchovému filtru, madla pod sedlem pro jednodušší manipulaci, ale i průhledná nádrž nebo sedlo s neklouzavým povrchem či elektrický startér.  Určitě bych ještě přivítal bástry. Suchá Beta RR Enduro 2T 300 váží 104 kilo, její sedlo leží ve výšce 93 centimetrů nad zemí.
Naleštěnou Betu mi z dodávky vykládá Roman Michalík. Prostě funglovka, která září na sto honů daleko a jen tak se nedá přehlédnout. Jen doufám, že ji vrátím, tak jak si půjčuji, a že nebudu tím, kdo se na ní první podepíše. Buď v klidu, je to přece ostrý enduro… uklidňuje mě Roman. Nicméně hned dodává, že třístovka fakt jede a chce to dávat pozor. No nic, všechno hážu za hlavu.
Teď už je nejvyšší čas všechno pochystat na závody. To znamená nastavit páčky, doplnit béňo, nalepit čísla a na řidítka si přilepit vypočítané časy příjezdů do časových kontrol. Pak už nechávám třindu na pospas v uzavřeném parkovišti. Vyzvednout si ji můžu teprve pět minut před svým startem. Není zrovna ideální skočit do stupaček enduru, které vůbec neznám a hned drtit kilometry ostrého závodu, ale to k tomu patří. Na druhou stranu, kde nejlépe vyzkoušet tohle sportovní nářadíčko, než tady?
Čekají nás dvě rundy na 54 kilometrů dlouhém okruhu, během kterého se jede dvakrát rychlostní zkouška na dvou různých tratích. Samotná enduro trať je natažena skrz lesy, po polních cestách, ale dochází i na přejezdy po normálních silnicích. Enduráckou libůstkou jsou brody, příkré výjezdy nebo cesty plné kamenů a nepříjemných kořenů. Parádní je také brod řeky v závěru okruhu, kde si přijdou na své hlavně diváci. Koupačka v plné polní je tu totiž zaručená.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):
Motokatalog.cz



TOPlist