journeyman_brezen




Aprilia SXV 550

V rámci redakčního testu se nám na pár dní dostala do rukou i opravdová lahůdka v podobě modelu Aprilia SXV 550. Tento stroj byl poprvé představen v sériové podobě na podzim roku 2005 v Paříži a musím říci, že již na první pohled mě tento stroj chytil a nepustil. Štíhlý, nekompromisně vyzývavý vzhled v kombinaci s kompaktním trubko-hliníkovým rámem působí opravdu zajímavě. Když se k tomu přidá v této kategorii netypický V2 motor, je na více než adrenalinovou záležitost zaděláno. V minulosti jsme měli možnost seznámit se s tímto strojem jen při oficiálních prezentacích, tudíž nabídka zapůjčení tohoto stroje alespoň na pár dní (kvůli kratším servisním intervalům) se jednoduše neodmítá.

Kapitoly článku

Vývoj a design

Aprilia SXV 550 je na trhu od roku 2006 a spolu s offroad verzí RXV je nabízena ve dvou motorových variantách stejné koncepce v objemu 449 ccm a 549 ccm. Testovaná verze SXV se přitom liší koly, vpředu radiálním třmenem a větším 320mm kotoučem a lehce odlišnou převodovkou. Jinak je základ víceméně shodný. Pro sezónu 2007 byly oba modely mírně modernizovány. Motocykly dostaly nové palivové mapy a lehce upravené plasty. Údajně byly také odstraněny některé neduhy. Na trhu se rovněž představila verze MXV, což je vlastně závodní speciál určený pro kategorii MX1/MX3.
V současné době se na trh řítí zcela nová přepracovaná generace obou strojů verze 2008. Na první pohled je u RXV patrná nová bokem vedená koncovka výfuku. Obě modelové varianty mají pozměněno odpružení a pro jezdce přibyla zásadní volba na řidítkách, kde lze volit dva režimy výkonnostních parametrů (volba palivové mapy), režim “hard“ a “soft“. Z technického hlediska došlo k úspoře hmotnosti a také se téměř zdvojnásobily servisní intervaly.
Bohaté racingové zkušenosti jsou do sériové výroby přenášeny od samotných počátků, kdy především SXV má jednoznačně z čeho čerpat. Kromě zajímavé techniky v podobě dvouválcového motoru a celkového vzhledu jde tedy především o velice slušné závodní náčiní. O čemž svědčí hned v prvním roce 2004 titul mistra světa pro Girauda a v roce 2006 ještě navíc kromě titulu v jednotlivcích ještě titul ve značkách, aby byl opět ve značkách zopakován i v roce 2007. V obou třídách 450(S2) a 550(otevřená S1) je tak díky této Aprilce více než rušno. Koneckonců jezdci jako Jerome Giraudo, Frederic Bolloy, Max Manzo či konečně Thiery Van Den Bosch by Vám jistě řekli své.
Štíhlý, nekompromisně vyzývavý vzhled v kombinaci s velice kompaktním trubko-hliníkovým rámem působí opravdu zajímavě. Spolu s italským citem pro detail a krásu jde v obou případech v tomto ohledu o excelentní stroje. Za vše hovoří minimalistická koncová svítilna s blinkry či pod sedlo svedené zkosené koncovky výfuků. Přední část potom proti zbytku vyznívá vcelku klasicky, nicméně ostré rysy objímající mohutný chladič mají rovněž co říci. Vše je v sérii doplněno o čtverhranné světlo a dvojici poměrně slušných a v případném občasném provozu vcelku přehledných zrcátek. Digitální přístrojovka v podobě LCD panelu je v klasickém střihu. Za důležitý lze považovat hlavně údaj o počtu motohodin, případně stav tachometru, či baterie. Ostatní údaje jsou vzhledem k zaměření spíše tak nějak do počtu.
Úzká a vysoká stavba stroje je patrná z každého detailu. Sportovní sedlo a důvtipnost celé konstrukce z důrazem na centralizaci hmotnosti celého stroje je více než patrná z každého detailu. Sedlo je velice úzké a sportovní a počítejte s tím, že pohodlí rozhodně neužijete. Koneckonců, kvůli tomu tady SXV není. Pod sedlem se skrývá dle očekávání jen snadno přístupná baterie a koncovka výfuku – nic víc, nic míň. Z nadstandardní výbavy je třeba zmínit více než potřebné padáky a ochranné kryty chladiče. SXV je aktuálně vyráběno v červeném a černém provedení.

Motor a jízdní vlastnosti

Kapalinou chlazený V2 motor s úhlem 77º se zdá být rozměry menší, než ve skutečnosti opravdu je. Při prvním pohledu na motocykl není ani za masivním rámem znát, že se jedná o dvouválec, typovali byste spíš na nějaký “jednobuch“. Testovaný model měl výkon někde kolem 70 k a cca při 11 000 ot/min, potom zasahuje omezovač. Oficiální údaje výrobce příliš neupřesňuje, nicméně i tak je to myslím v základu docela slušná porce pro běžného jezdce. Osobně jsem se setkal s SXV prvně na okruhu v Mostě, kdy jsem neváhal tento stroj i zde vyzkoušet. I když je patrné, že pro SXV není okruh tohoto typu to pravé, motocykl rozhodně nijak zvlášť neztrácel. V maximálních rychlostech se nechal motocykl hnát až k hranici nad 180 km/h, alespoň tedy podle digitálního ukazatele. Jízda byla sice trochu divoká a hlavně ve vyšších rychlostech se mnou začal stroj dost třást, nicméně vše se dalo vcelku rozumně korigovat odsednutím. Průjezdy zatáček byly bezproblémové a každý výjezd celkově lehký stroj katapultoval dravě vpřed ze zatáčky. SXV je na okruhu strojem, který Vám nedá nic zadarmo a po pár kolech prověří rozhodně kromě zkušeností také Vaši kondici a fyzičku.
Přiznám se, bližší mi je mi spíše kategorie endura a tudíž asi RXV. K tomuto stroji jsem tedy při testu přistupoval se zdravou obezřetností. Koneckonců počasí kolem 5 °C a občasný déšť rovněž nebyly zrovna dobré vyhlídky. Po prvním usednutí a startu se ozval již dobře známý velice chraplavý rachot typického dvouválce. Pokud nejste na tento motocykl zvyklí a dvouvál obecně, trochu Vás asi zpočátku zaskočí otáčky motoru, kdy má motocykl tendenci trochu chcípat. To jsem pociťoval především dříve při kratším seznámení s RXV 450, člověk s tím musí trochu počítat a motocykl držet raději více v otáčkách. Motoru s malými písty však nevadí podtočení. Celkově jede stroj již pekelně odspodu a vytáčet se dá plynule až do maxima. Především 1. a 2. rychlostní stupeň jsou poměrně ostré a dokáže s motocyklem pěkně zamávat. Zvláště na vodě a běžné silnici při přejezdech, jako v našem případě, se musí člověk dost hlídat. Díky širokému spektru otáček si můžete s jednotlivými rychlostními stupni dle mého názoru oproti jednoválci více hrát a jet buď na pohodu, nebo vytáčet peklo, ale najít někdy hranici mezi je trochu problém. Dávkování plynu je však celkově ještě ostřejší než u 450. Vstřikování se celkově jeví jako bezproblémové a v řazení jednotlivých rychlostních stupňů jsem rovněž nezaznamenal sebemenší problém.

Co se týče brzd, pro běžné užívání v této kategorii jsou více než dostačující, především předek je poměrně ostrý, nicméně dokážu si představit, že závodník odkojený touto kategorií strojů by zde mezery možná našel. Podvozek je dle mého názoru pro tuto kategorii motocyklu nastaven spíše na měkčí vlnu, nicméně na ježdění v našich podmínkách je myslím více než dostačující. V běžném provozu toho opravdu moc nepojezdíte, ačkoliv je stroj homologován na běžnou komunikaci, doporučoval bych spíš sportovnější využití, už jen kvůli použité technice. Dojezd na jednu 7,8 l nádrž je cca 60-70 km, ale provoz je zde počítán spíše na motohodiny než km. Co se týče servisních intervalů, zjišťoval jsem situaci a olej se mění cca po 15 hod. Po 45 hod se údajně provádí větší kontrola a cca. každých 180 h jsou na výměnu písty s kroužky. Pokud se budeme bavit o cenách, sada by se měla pohybovat někde pod 10 tis.
Samozřejmě, že vše záleží asi případ od případu podle stylu a nasazení.
V rámci testu a za extrémně ošklivého počasí jsme nakonec vzali s povděkem alespoň trať pro minibike, nicméně utažené a pochopitelně jinak dimenzované zatáčky nedaly tomuto stroji náležitě vyniknout. V testu jsme najeli 207 km.

Závěr

Aprilia SXV 550 není strojem pro každého. I v sériové produkci se jedná o poměrně nabroušené sportovní načiní vhodné pro opravdové nadšence této kategorie. O tom svědčí i to, že tento motocykl používá k tréninkům i jezdec MotoGP, Lukáš Pešek (viz reportáž).
Závodní speciál nečekejte, nicméně i v základu je to pro běžného jezdce myslím slušný mazec. Pokud hledáte stroj na víkendové výlety, zkuste raději něco jiného. Aktuální model 2008 je nabízen za 249 000 Kč.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ vzhled a design
+ technické řešení V2 motor v sériové produkci
+ konstrukce rámu


- poměrně složitá technika


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):
Motokatalog.cz



TOPlist