Aprilia Shiver GT750

Aprilia Shiver GT750, tak to je označení pro komfortnější verzi v loňském roce představeného dvouválcového naháče, který mnohým nedá spát. Kategorie těchto motocyklů je hodně sledovaná i na českém trhu, takže jsme nemohli tuto novinku rozhodně vynechat bez povšimnutí. Po loňském redakčním testu se tak podíváme především na změny, které tato cestovanější verze přináší. Lehce se zaměříme rovněž na spolehlivost a porovnání s nahatější verzí, kterou se nám podařilo k tomuto testu po roce v provozu znovu přizvat.

Aprilia Shiver GT750

Kapitoly článku

Vývoj, historie, design a výbava

V prvé řadě si je třeba ujasnit, že se jedná o motocykl položený na stejném technicky identickém základu svého nahatého vzoru. Označení GT myslím není také úplně na místě. Jednoduše řečeno nejedná se o nic jiného, než doplnění stávající verze o novou fešnou polokapotáž a přední plastový kýl pod motor. Označení však nechme marketingovým specialistům a soustřeďme se spíše na funkčnost.
Pravdou je, že motocykl s dvouválcovým motorem v příhradovém rámu přilákal řadu příznivců již v loňském roce. Italové vyslyšeli volání davu a pro letošní sezónu připravili zákazníkům po vzoru ostatních značek přeci jen cestovněji zaměřenou verzi. V této objemové kategorii a s
V-dvouválcem to jistě nebude krok špatným směrem. Nutno říci, že konstruktéři vystřihli elegantní vzhled, který z minima nutných změn vytěžil maximum.
Ostře řezané křivky přední kapotáže nadále využívají stejné přístroje a přední světlomet. Dokonce na stejném místě zůstala i zpětná zrcátka. Ty mají bohužel díky svému tvaru slepý úhel a bezprostřední dění ve Vaší blízkosti je tak občas lehce nepřehledné. Nejedná se však o žádnou fatální tragédii, je třeba jen o tom neduhu vědět a více si dění kolem sebe hlídat. Podstatnou změnou krom přidané masky je tak jen umístění blinkrů. Ty se logicky přemístily níže, přímo na boční strany plastů. Námi testovaná verze měla navíc přidanou hodnotu v podobě systému ABS a příplatkových koncovkách výfuků od Akrapoviče. Nutno však podotknout, že z pohledu běžného ježdění jde v případě koncovek spíše o zvuk a estetično než výraznější posun k výkonům. Otázkou tedy je, zda se Vám investice do těchto dražších koncovek u tohoto typu stroje vyplatí. Zadní podsedlová část zůstala beze změn.
Co však jistě u této verze oceníte, jsou v kapotáži zabudované schránky na drobnosti. O to více potěší, že ta vpravo je navíc uzamykatelná. V dobách všech možných navigací a elektronických pomůcek je jednoznačným plusem rovněž v základu dodávaná 12V zásuvka umístěná hned vedle palubních přístrojů.
Jako rozumné a citlivé rozhodnutí k Vaším zadním partiím lze nadále chápat stejné, velice pohodlné sedlo. K zahození není ani standardní plexi dodávané s novou kapotáží. Při delší jízdě po dálnici není tak problém zalehnout a vyhnout se tak vzrůstajícímu náporu vzduchu. Je však pravdou, že hlavně vyšší postavy se musí dostatečně přikrčit. Jinak je stroj pro vyšší jezdce přívětivý a nepohodlím příliš netrpí a vcelku dobře se na stroj srovnají. V rámci příplatkové výbavy lze samozřejmě dovybavit motocykl o originální textilní brašny, ale počítejte, že levná záležitost to zrovna není.
Pod sedlem budete nějaký ten prostor hledat marně. I vzhledem ke koncovkám výfuků, se zde vejde tak maximálně základní nářadí a příručka. Vzhledově jde jednoznačně o vydařenou záležitost. Z hlediska praktičnosti převládají pozitiva, ale čistokrevný cesťák čekat nelze. Na výlety je však Shiver ve verzi GT změna jednoznačně k lepšímu. V této kategorii a cenové relaci se jedná o motocykl, který Vás jistě pobaví a nadchne. Shiver dokáže za svou cenu opravdu hodně nabídnout. Chytře využívá moderních technologií a v kombinaci s V-dvouválcem je to opravdová radost. Možnost nastavení palivových map, radiální brzdiče, systém ABS, tak to jsou vymoženosti, které jsou zpravidla doménou dražších strojů. Nová cestovanější verze s polokapotáží je v nabídce v červené, stříbrné a černé. Kromě jiného doznala změn i barva rámu, zlatou nahradila stříbrná.

Motor a jízdní vlastnosti

Obšírnější popisování techniky by bylo vzhledem k loňskému testu nošení dříví do lesa, takže spíše k dojmům. Shiver nás v loňském roce se svým dvouválcovým motorem V 90° a 95 k při 9000 ot/min příjemně překvapil a nenašel se snad v redakci nikdo, koho by nebavil. Jadrný zvuk dvouválcového motoru, surovější charakter a pořádná porce zábavy, tak takový zůstal i nadále pod cestovanějším oblečkem, takže radost přetrvává. Na tento stroj si musíte chvíli zvykat. Přeci jen není tak poddajný při průjezdech zatáčkou, jak objemem podobní japončíci.
Zvukově surovější, ale jinak vcelku bezproblémová převodovka, hydraulická spojka, na otáčky choulostivý režim Sport, který ožívá nad 4000 ot/min, tak to jsou přesně ty momenty, proč mám Shiver rád. V tomto ohledu probíhá lehká reminiscence na historické modely Mille a SL s legendárním V 60° Rotax, které Vám nedaly skutečně nic zadarmo. Zde to však není takový extrém. Zaprvé technika je dále, zadruhé jezdec má k dispozici možnost přepnout si palivovou mapu do třech režimů a koneckonců zatřetí i celkový objem je zde přeci jen přívětivější vůči školáckým chybám a nepřesnostem. Není nic snazšího než v městské aglomeraci přepnout na režim Tourist a vesele se začít proplétat dopravou. S tímto strojem to jde samo a vzhledem k hmotnosti kolem 186 kg, není jízda městem žádný problém.
Usazení je sportovnější, ale díky rovným řidítkům a nově přidané kapotáži, se dostavuje ve vyšších rychlostech přeci jen více pohodlí, než na ryze nahaté verzi. To oceníte především na příměstských obchvatech nebo delším přesunu, kdy je třeba trochu potahat za plyn. Menší objem je samozřejmě trochu znát, takže pokud pojedete svižnější tempo, třeba s kamarády na litrech, počítejte, že spotřeba rapidně stoupne až k 7l/100km. Bez problémů se však dá dosáhnout na dlouhodobý průměr do 6l/100km, což nám potvrdil i kamarád Honza, s kterým jsme společně brázdili s dalšími stroji i redakční ER-6N italské Dolomity. Kámen úrazu je spíše v lehce nedotažených malichernostech, které Ital neřeší. Dost problematická je např. kontrola chladící kapaliny, kde se jeví jako problém, shlédnout hladinu v nepříliš průhledné nádobce.
Příliš nepotěší ani 15 l nádrž, která se na rezervu dostane až nepochopitelně snadno. Hladové oko, potom na sebe nenechá dlouho čekat. Pokud se přidá navíc nepřízeň okolností v podobě německých dálnic, nezbude Vám nic lepšího než řešit způsob, jak pomoci kamarádovi dotlačit do nádrže alespoň 1 l benzínu na dojetí k pumpě u nejbližšího sjezdu. Při jízdě v dešti máte taky dost často špínu až na zádech. Při tom by to zcela jistě částečně zachránil např. přidaný kratší plast bezprostředně na kyvce u kola.
Pokud bych měl kromě motoru něco vyzdvihnout, byl by to u tohoto stroje podvozek a jízdní vlastnosti. I přes to, že předním tlumičům chybí regulace, jsou od výroby dobře dimenzovány. Zadní tlumič je nastavitelný plně. Stroj je naladěn spíše na cestovanější vlnu, avšak průjezdy zatáček a členitý horský terén je více než zábavou záležitostí. V kombinaci s dvouválcovou technikou není v této cenové relaci opravdu mnoho motocyklů, které by mě bavily více.
Potěší také dobře fungující přední čtyřpístkové radiální brzdy, které Vás rozhodně nenechají v nesnázích. O lepší účinnost se starají v základu brzdové hadice s drátovým opletením. Zadní brzda nepřekvapí přehnaným brzdným účinkem, ale řekněme, že jako adekvátní doplněk celého systému funguje v kombinaci s ostrou přední uspokojivě. Co by mělo být zcela určitě ve Vašem hledáčku příslušenství, jsou boční padáky. Motocykl patří sice obecně mezi ty méně záludné, ale v případě pádu není moc věcí, které by stroj ochránily lépe.
Nemusíme jezdit daleko, o čemž se v jedné slabší chvilce přesvědčil již i majitel Honza (viz. foto). Padáky celkový dojem rozhodně nekazí a ani nepřekáží - v případě pádu jistě zamezí výraznějším škodám. Co se týče obutí, jsou i zde nadále rozměry vpředu 120/70 ZR17 a vzadu 180/55 ZR17.

Závěr

Aprilia Shiver GT patří jednoznačně mezi motocykly, které si v této objemové kategorii zaslouží Vaši pozornost. Moderní technika v kombinaci s dvouválcovým motorem nabízí v tomto stroji slušnou porci zábavy. Navíc v letošním roce přidaná hodnota v podobě polokapotáže, je jistě cestovním zpestřením, které se počítá. Velký cesťák to sice není, ale na druhou stranu delší výlet a nějaký ten přesun po dálnici zvládne jistě na jedničku. Základní cena testovaného modelu Shiver GT 750 činí 234 900 Kč.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička - Výška testovacího jezdce: 182 cm

Klady a zápory

- dvouvál motor
- pohodlné sedlo
- přední čtyřpístkové radiální brzdy


- slepý úhel v zrcátkách, v kterých se tak ztrácí bezprostřední dění za
motocyklem
- menší nádrž


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 5x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist