husqvarna_svartpilen_801_2




Aprilia RSV 1000 R

Kapitoly článku

Zcela modernizovaný je také motor, nyní pod označením V60 Magnesium. Jak název napovídá nešetřilo se magnesiem, které bylo použito na víka hlav válců a víko spojky. Konstrukčně má motor zcela přepracovány spalovací prostory a hlavy válců včetně nových vaček, ventilů a ventilových pružin, což umožnilo nově použití po jedné svíčce do každého válce na místo dvou u předchozí generace. Jak jsem psal výše, došlo rovněž ke změně v otvoru sání a jeho přesunutí do středu masky mezi světla. Zvětšen byl airbox na 10,3 l a zvětšen byl rovněž průměr škrtících klapek na 57 mm.


Místo řídící vstřikovací jednotky Denso, je použita úplně nová řídící jednotka Siemens-VDO. Z uživatelského hlediska je nejdůležitější absence klasického sytiče a pokud jste trochu kutilové rovněž absence výměnných EPROM. Namísto nich se dají palivové mapy importovat do řídící jednotky přímo pomocí speciálního diagnostického zařízení. V praxi to bylo využito i v letošním roce, kdy výrobce přišel pro aktuální modely s pozměněnou palivovou mapou. Samozřejmě zde zůstává i možnost použití speciálních řídících jednotek, jako je např. Power Commander (možnost správy přes Notebook prostřednictvím USB). Tímto hardware byla vybavena ve standardu i limitovaná série RSV pod označením Nera, jenž se objevila při uvedení v roce 2004. Kompletně přepracován byl rovněž elektronický management. Zcela zásadní změnu prodělala kabeláž, která k přenosu všech dat používá pouze dvojici kabelů. Celý systém nese označení CAN a přístrojový panel zde slouží zároveň jako autodiagnostická jednotka. Systém nově pracuje s celou řadou senzorů. Pozměněn byl rovněž výfukový systém, který je vybaven katalyzátory s lambda sondou. Vše bylo předěláno z konfigurace 2-1 na 2-2. Tyto změny přinesly řady výhod a předností. Motocykl splňuje limity EURO2. Maximální hodnota výkonu se zvýšila na 102 kW (139K) při 9500 ot/min a bylo dosaženo kroutícího momentu 107 Nm. Přitom se podařilo pro tuto hodnotu snížit maximální otáčky z 8750 ot/min. na 7500 ot/min, což přineslo větší zátah v širším spektru otáček. Navýšení otáček se konalo i v mezních hodnotách, které se ustálily na dvouválec v uctihodných 11000 ot/min.


RSV je motocykl, který Vám rozhodně nedá nic zadarmo. Jedná se o jednoho z posledních sportovních mohykánů na dvou kolech, který si nebere se svým jezdcem žádné servítky a i v sériové verzi jde o dosti vyhraněné náčiní. Usazení je ryze sportovní a jezdec je tak tlačen dost vpřed, což hlavně při pomalé jízdě, která se rozhodně tomuto stroji nelíbí, jezdec náležitě pocítí ve svých pažích. To je samozřejmě pro sportovní stroj typické, ale tady to díky celému podání dostává nějak více na intenzitě. Ideálním hřištěm bude jistě okruh, ale pro našince bude stačit i kvalitnější silnice s dostatkem zatáček, které se tomuto stroji líbí asi nejvíce. Maximální výkon sice není proti konkurenci nikterak závratný, ale věřte, že v dvouválcovém podání a v tomto sportovním vyjádření ho budete mít plnou helmu.


Na tento typ strojů si člověk musí chvíli zvykat. Osobně mám zkušenost s Rotaxem ze svého modelu Falco a je pravdou, že zde došlo, co se otáček a přívětivosti týče, oproti starší generaci agregátu ke značnému posunu. Motocykl již nemusíte držet tak vysoko v otáčkách, bez větších problémů se s ním můžete pohybovat v pásmu kolem 2500 ot/min a on to bez většího odporu skousne. Nicméně i zde je znát, že to není úplně ono. Pravý výbuch emocí začíná až tak od 5500 ot/min, kdy se stroj doslova žene jak šelma za kořistí a 200 km/h je na LCD tak rychle, jak nezaplacená suma u čerpadla.


Aerodynamika funguje na výši, sám jsem se několikrát přistihl na přesunech po dálnicích , že se řítím o dost rychleji, něž se moje hlava domnívá. Od příštího roku by měli prodávat s RSV i nějakou tu předplacenou bodovku pro igráčky v uniformách. I v základu je stroj vybaven velice kvalitním odpružením. Stroj je za každé situace stabilní a naladění snese i nějakou tu nerovnost, či horší povrch. Při prudkém brždění motorem je i zde dále k dispozici antihopingová spojka (patentovaný systém Aprilia P.P.C.- Pneumatic Power Clutch). Více zde. Lehkou výtku snad lze mít pouze k převodovce, kde se především neutrál hledá s lehčími obtížemi, nicméně to je jen maličkost, která není u těchto strojů nijak alarmující. Pro letošní rok bylo RSV vybaveno i ve verzi R v základu radiálními brzdovými třmeny a oplétanými hadicemi, což mě opravdu potěšilo. Přední brzda se dokáže, když je potřeba, řádně zakousnout a jednoznačně ji lze považovat za jistotou na cestách. Trochu horší je to již tradičně s brzdou vzadu, ale mě osobně to příliš nevadilo, předek mi vše vynahradil.


Testovaný model byl vybaven i dodatečně montovanými padáky, které stroj, jak bylo vidět z jejich stavu, zachránily již před zkázou. Jistě praktická věc, nicméně je třeba počítat, že díky nim je do určité míry omezena manipulace se strojem na místě zvláště, pokud se chcete odrážet nohama v sedě za řidítky. Trochu zarážející je i cena, která se pohybuje lehce přes 10 000 Kč. Myslím, že by to šlo vyřešit určitě levněji. S motocyklem jsme v testu najeli 915 km s průměrnou spotřebou kolem 6,8 l/100 km, přičemž plastová nádrž pojme 18 l paliva včetně 4l rezervy.

Závěr


RSV 1000 R je nevšední sportovní motocykl, který rozhodně není pro každého. Pokud jste příznivcem dvouválcových motocyklů a navíc jsou Vám sportovní stroje blízké, budete se na něm cítit jako ryba ve vodě. Nedostatky se hledají velice těžko, protože pokud nějaké jsou a vy je objevíte, rázem budou prominuty, jako výměna za zážitek, který Vám přinese kvalitní zbytek. Obecně se však dá říci, že tento typ stroje rozhodně není vhodný na každodenní ježdění někde po městě, ale spíše na víkendové dýchánky na okruhu, či při vyjížďce s přáteli, co možná nejdále od dopravních kolapsů a velkých aglomerací. Stroji svědčí jednoznačně ostré tempo, málo policistů a nervózních víkendových plechovkářů s kloboučky. Pokud chcete ještě více zdůraznit svůj individuální přístup pořiďte si vyšlechtěnou verzi RSV 1000 R Factory. Ta nabízí kompletní seřiditelné odpružení od Öhlins včetně tlumiče řízení, lehká OZ Racing kola a samozřejmě nějaké ty karbonové díly. Ve výsledku to dá o 4 kg lehčí stroj, vychytanější vzhled, techniku a samozřejmě lehčí peněženku. Pořizovací cena testovaného modelu činí aktuálně 369 000 Kč. Za přímého konkurenta k RSV bych osobně viděl stroj Honda SP1,2, ale výčet není jistě konečný.


Klady:
  • velice vydařený vzhled
  • motor
  • kvalitní zpracování
  • nové budíky
  • nekompromisně účinné přední brzdy
  • surové vyjádření a jízdní vlastnosti značně specifického sportovního stroje
  • pěkné barevné provedení + řada doplňků s možností připlatit si za zhýčkanější verzi
  • příplatkové výfuky Arrow dodávají tu správnou zvukovou kulisu
  • Zápory:
  • při rozjezdech se někdy spatně hledá první rychlostní stupeň
  • dosti nekompromisně vyžaduje kvalitnější silnice lépe řečeno okruh
  • nějakým popojížděním po městě stroj příliš neuspokojíte a dá Vám to pěkně znát
  • zadní brzda i když v tomto směru došlo k zlepšení
  • Informace o redaktorovi

    Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm

    POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

    Kapitoly článku

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (7x):
    Motokatalog.cz



    TOPlist