yamaha_demo_tour




Aprilia ETV 1000 Caponord (ABS)

Kapitoly článku

Výfukový systém

vyrobený z nerezové oceli a osazený třícestným katalyzátorem splňuje emisní normu Euro 2. Výsledný zvuk je hodně utlumený a přestože prozrazuje skrytou sílu motoru, příliš velké emoce nevyvolává. Až ve vyšších otáčkách 6 tis a více se ozve pořádný jekot roztočené turbíny.

Spojka

je hydraulická a přestože mi na první dojem připadala docela tuhá, nakonec jsem si na ni zvykl a ani po hodině popojíždění po městě se levačka neunavila. Při řazení pomáhá hydraulický systém, který také zabraňuje bloknutí zadního kola při podřazení. Samotné řazení je snadné a přesné, jednička vydává kovové klapnutí, které se dostavuje i u dalších rychlostí, pokud řadíte hodně rychle. Při klidné jízdě je řazení tiché. Odstupňování 1-5 vyhoví každému stylu jízdy, šestka je určena na dálnici. Pokud jste u své předchozí motorky nadávali na řazení neutrálu, pak je Caponord váš favorit - výjimečně snadné vyhledání neutrálu si opravdu zaslouží pochvalu.

Rám a odpružení


Tuhý hliníkový rám zůstal beze změn, dopředu se na doporučení majitelů předchozích modelů nastěhovaly tužší pružiny se spíše silničním zdvihem 175 mm, opět odzkoušené na modelu Rally, ale s odlišným nastavením předpětí. Výsledek je skoro až neuvěřitelný. Plně totiž stíhá jak sportovní jízdu, kdy jezdec využívá více než slušný potenciál motoru, klopí co to dá a střídá brzda-plyn, tak dálkovou jízdu s plně naloženým strojem a spolujezdcem. Odpružení zvládne všechny nástrahy českých okresek rozbitých náklaďáky, dovolí vám střihnout si polní cestu jen tak pro potěšení z pohybu v terénu. Pokud si vyjedete na kvalitní silnice na nějaké ty vyhlášené zatáčky, vychutnáte si stabilní a tuhé chování i v rychlostech podstatně převyšujících povolená maxima. A když při rychlém dálničním přesunu motoru pořádně naložíte pod kotel a ručička se přestěhuje na konec tachometru, nedostavilo se žádné vlnění či nestabilní řízení.
Předek byl u minulých modelů často kritizován jako příliš měkký a bez odezvy, u nového modelu je ale dostatečně tuhý, motocykl se při prudkém brždění nenaklání dopředu a vždy v řidítkách přesně cítíte kontakt s vozovkou. Jedinou výjimkou je razantní zrychlování, kdy vyšší těžiště motocyklu a vzpřímená poloha jezdce často přizvednou přední kolo. Předpětí zadního odpružení lze pohodlně hydraulicky seřizovat pomocí kohoutku vyvedeného pod sedlem. Nastavení pro jízdu se spolujezdcem nebo naopak povolení před vjezdem do terénu je záležitost na deset sekund. Pro rok 2004 byl dále upraven stojánek, aby si mohli sportovní jezdci vychutnávat větší náklony.

Brzdy, kola


Přední brzda s kotouči 300 mm je vybavena pístky s odlišnými průměry (32 a 30 mm). To poskytuje lepší odezvu a absorbovat nárazy při použití off-road. Zadní kotouč 272 mm a brzdič s dvěma protilehlými pístky u takto vysokého motocyklu hraje druhé housle a není příliš účinný. Přední brzda má spíše pomalejší nástup, ale v souhrnu motocykl brzdí velmi silně, a to i při plném obsazení. Předek motocyklu se při razantním brždění překvapivě téměř nepotápí a poskytuje dostatek informací o trakci předního kola. Caponord se tvářil, že by asi zvládl i efektní stoppie, ale jednak to není model určený na podobné psí kusy, a dále by do hry mohlo nějak zasáhnout i ABS. ABS mě osobně mě velmi nadchlo. Na prašné cestě nebo mokré silnici máte jistotu bezproblémového chování, nástup ABS nijak neovlivní stopu ani řízení. Na suché silnici se ABS projevuje většinou jen u zadního kola, které se při brždění odlehčí, a ABS zajistí, že se zadek nezačne vlnit. Co je ale důležitější, i na suché silnici většina jezdců s ABS určitě zastaví rychleji z toho důvodu, že se nemusí bát naložit přední brzdě co to dá. V náhlé krizové situaci se zkrátka nemusíte bát vzít vší silou za brzdovou páčku - pokud to doženete až k uklouznutí předního kola, ABS to vyřeší. Sportovní okruhoví jezdci zvyklí pohybovat se na hraně adheze možná bez ABS zabrzdí rychleji, ale jinak zájemcům o tento motocykl rozhodně doporučuji do tohoto příplatkového vybavení investovat. Caponord je ve standardním provedení vybaven speciálními ráfky umožňujícími u drátového výpletu použít bezdušové pneumatiky. Většina konkurenčních značek již rezignovala a přešla na litá kola, Aprilia se pustila jiným směrem a sice používá objemnější náboj kola a silnější ráfky, které zpevňují kolo pro vysoké rychlosti, ale lehké řešení drátěného výpletu zůstalo zachováno. Sériové pneumatiky na ráfky 110/80 a 150/70 jsou spíše silniční a přestože poskytují perfektní přilnavost v zatáčkách, kde můžete klopit až ke stupačkám, jako majitel bych možná uvažoval o trochu terénnějším vzorku, který by umožnil využít i dobrodružnější potenciál tohoto stroje.

Spotřeba


Během testu se Caponord projevil jako umírněný jedlík a vzal si průměrně 6,75 l/100km, což je vzhledem k nadstandardnímu využívání výkonu a hodně vysokým rychlostem, občasnému zkoušení polních cest a časté jízdě ve dvou velmi slušná hodnota. Digitální ukazatel hladiny benzínu na přístrojovce je velmi příjemná věc, jen je při tankování nutné motocykl postavit do vzpřímené polohy. Plastová nádrž s objemem 25 l (rezerva 5 l) je v horní části hodně široká a pokud natankujete na bočním stojánku, zůstane v ní ještě hodně prázdného místa. Ukazatel pak sice ukazuje plnou nádrž, ale stav za pár desítek kilometrů rychle klesne a vyděsí tak řidiče, že už zase vyjel půl nádrže.

Souhrnný dojem


Motocykl Aprilia ETV 1000 Caponord poskytuje vysoký komfort a jízdní vlastnosti obvyklé v této kategorii, ale navíc si zachoval italský temperament, dravost a zábavnost. Oproti konkurenci, kterou tvoří hlavně Honda Varadero a Suzuki V-Strom (resp identická Kawasaki KLV), si zachovala kola s dráty, je méně těžkopádná (suchá hmotnost 215 kg) a případný výlet do terénu by mohl na vhodném obutí přinést dost zážitků. Ale hlavně motor s původem Rotax je osvědčený držák a spolehlivost sama.

Příslušenství, barvy


Testovaný stroj byl oproti standardu kromě ABS vybaven ještě ochranným rámem, centrálním stojanem a nosičem kufrů. V nabídce jsou také boční kufry a celá řada dalšího příslušenství. Centrálnímu stojanu bych vytkl hladkou vyklápěcí páku, která za mokra hrozila uklouznutím, a dále nešikovné umístění této páky pod stupačkou spolujezdce. Pro rok 2004 je Caponord nabízen ve třech barvách - titanově šedá, modrá Hilton a nakonec matná prachově šedá, která se při testu výborně osvědčila, protože perfektně skryla prach i stopy po dešti.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (25x):
Motokatalog.cz



TOPlist