yamaha_mt09




Aprilia Dorsoduro 1200

Jak pozorní vědí, první kilometry s velkým motardem od Aprilie namotal kolega Tommy už během novinářské prezentace. Teď tedy přistál tenhle vloni představený bike do redakčního testu a vy si můžete přečíst, jak setkání s ním dopadlo napodruhé.

Kapitoly článku

Slovo úvodem

Po malém stroji s obsahem 750 ccm přichází na trh jeho větší klon. Srdcem mu je velký véčkový dvouválcový agregát o obsahu 1200 ccm se čtyřventilovou technikou a výkonem 130 koní při 8700 ot./min. Už těmito strohými údaji o agregátu je mnohé řečeno i mnohé naznačeno. A to tady ještě máme plně nastavitelný podvozek včetně nejnovějších elektronických vychytávek, kterými jsou ABS a ATC (Aprilia Traction Control). Aprilia s tímto modelem nemíří nikam jinam, než na samý vrchol segmentu, neboť jak se praví v oficiálních materiálech, „Dorsoduro 1200 představuje absolutní špičku v kategorii velkých cestovních motardů“. No uvidíme...

První dojmy

Převzetí téhle motorky předcházela jednak první procházka okolo a pak také krátká instruktáž v ovládání palubních systémů. Vezmeme-li to popořadě, první pokoukání opět potvrdilo, že v Itálii umí udělat krásné strojky. Design ctí tradice motárdové školy a jako bonus navíc k nim přidává ještě hromadu svěží invence a plné hrsti neotřelosti. Přední lampa, blinkry, zadní kyvka s asymetrickým tlumičem, partie okolo koncovek výfuků... Líbí se mi líbí a navíc tahle bílá jí sluší!  Následovalo školení, to hlavně proto, že Dorso je vybavené celkem složitou elektronikou a když nic jiného, tak je dobré sofistikované systémy znát a vědět, jak je případně vypnout. K tomu ale později. 

První jízda

Nastartováním začíná vše důležité. V tomto případě produkoval agregát celkem uchulahodivý dvouválcový sound, který už sám o sobě sliboval, že se asi budou dít věci. Uvelebit se za tak akorát širokými i vysokými řídítky, nastavit si páčky a zrcátka, to vše je dílem okamžiku. 
Po krátkém zahřátí polkne šestikvalt jedničku se standardním klapnutím a jemným cuknutím - a jedeme!
Motorka od samého začátku ukazuje, že je z dobrého chovu. Hrne se za plynem s velikou ochotou, krocena v případě potřeby ukázkově fungujícími brzdami Brembo. Za běžného pohodového ježdění za ně ale odvede mnoho práce motor samotný. Stačí uklapnout a velký objem se postará o citelné, pro mnohé okolní řidiče nepříjemné zpomalení. Skoro by ho mělo provázet rozsvícení brzdového světla.
Když jsem u brzd, je potřeba zmínit ABS. Tento stále rozšířenější systém je na této motorce lepší a přátelštější než ten, který má třeba Honda na CeBRu. Jen pro připomenutí, u Hondy mně vadilo mírné „popuštění“, krátký pokles účinku při brzdění „do plnejch“ a tím prodloužení brzdné dráhy. Tady se nic takového nekoná, účinek je konzistentní a předvídatelný. Tohle hledání much a řešení zda ABS ano či ne ale platí jen na suchém asfaltu. Pokud je vyvěšeno pyžamo, tedy pokud jedete mimo upravenou cestu nebo je vlhko,  je ABS víceméně jasnou volbou.  A co je důležité, lze jej se úplně vypnout.
Aprilka dále nabízí i možnost volby palivové mapy. Jsou celkem tři, S - Sport, T - Touring a R - Rain. Vzhledem k počasí, které testu celkem přálo, svítilo na přístrojovce permanentně S – jako "Sakra dobrý". Téčko funguje tak trochu učesaněji a uhlazeněji a nejzásadnější změnou pak je přepnutí na mokrou mapu. Ta uspí cca čtvrtinu koní a podle předpokladu "míň výkonu rovná se míň klouzání" je jízda za mokra (bláta, sněhu apod.) bezpečnější, jistější a prostě tak nějak bluesovější.
Poslední vychytávkou je ATC, neboli kontrola trakce. Má čtyři volby; 1, 2, 3 a OFF, které se liší nastavením zásahů do dávkování plynu. Nejmarkantněji se, zcela logicky, ATC projevovalo při rychlých rozjezdech a při jízdě na šotolině a jiném ne zrovna stabilním povrchu. Nejvyšší stupeň kontroly je fakt kat, který drží motor u huby víc než lecjaká megera svýho starýho, a přední kolo pak lítá max. ve výšce udržovaného greenu! Zásahy jsou to někdy fakt brutální.
Když zaujmete racingový posez z bradou na nádrží, je dost velká pravděpodobnost, že při ostrém startu zanecháte někde na řídítkách svůj dentální otisk. Takže pokud zapomenete vypnout kontrolu trakce, zapomeňte na wheelie a jiné radovánky. Na druhou stranu, elektronický mozek si poradí i s plným plynem v náklonu na polní cestě, což je fajn. Abych nezapomněl, vlastně je tady ještě jedna elektronická záležitost . Té ale nemůžu přijít na jméno, nutno podotknout, že napříč celým trhem a všemi značkami. Ride-by-wire znamená, že pravou rukou řekneš drátu, že chceš přidat nebo ubrat. Drát pošle zprávu jednotce, ta si to rozmyslí, a nakonec to udělá. Problém je, že hlavně při různých skopičinách to sice jste vy, kdo potřebuje přejemně dávkovat plyn, ale někdo to prostřednictvím tichý pošty dělá za vás - jenže s nepatrným zpožděním... Prostě a jasně, dejte nám zpátky lanka! Pro běžnou jízdu jsou ale všechny pomůcky připravené dobře a ruku na srdce, někdy máte všeho plný zuby a spíš než jízdu řešíte práci, babu protivnou, šéfa blbýho... No a to se pak hodí tenhle elektronický policajt.
Bude ale lepší jízdu si z plna hrdla vychutnat a užít. Podvozek totiž nabízí možnost nastavit si podle libosti kde co a spolu se skvělým motorem a precizními brzdami vás bude bavit každá jízda. V základu, s továrním nastavením, je motorka při ostré jízdě v zatáčkách od předku zpočátku mírně houpavá, ale ve chvíli, kdy jí přestanete do řízení „kecat“ vahou na rukách a začnete ji jen tak zlehka naznačovat, bude točit s úsměvem a sama. S přehledem si poradí i s rychlostmi velkými a ještě většími. Limitem bude spíš vaše výdrž prsama napřed-vichru navzdory, než stabilita motorky, ta to všechno skousne bez stresu.

Suma sumárum

Krásná motorka, se kterou vám spolu bude asi nejlíp na zakroucených silnicích s dobrým povrchem. Vypadá sice jako motárd, ale na opravdový motárdový blbnutí je dost velká a těžká. Fajn na cestu z města za město, zablbnout, vyčistit prostor mezi ušima a být za hoďku zpátky.
Skóre: design, motor, podvozek brzdy, jízda - všechno 8/10

Informace o redaktorovi

Tomas Mysliveček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 189 cm

Klady a zápory

+ design
+ motor
+ podvozek
+ brzdy, ABS
+ jízda


- prostor pod sedlem prostě není
- špunt od nádrže bez šňovárku není dobrá věc, spadne, rozbije se
- přepínání módů občas provází klení
- ride-by-wire


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):
Motokatalog.cz



TOPlist