yamaha_demo_tour




Agados Rahier

Jak často se setkáme se situací, kdy motorka slouží svému majiteli výhradně k pracovním účelům? Když nebudeme počítat profesionální motocyklové závodníky, zbydou snad jen kurýři na skútrech. A přitom by se hlavní výhody jednostopého vozidla - tedy malé rozměry, obratnost a nízké nároky na provoz daly využít v mnoha oblastech. Na základě podobných úvah vznikl užitkový motocykl, který jsme měli možnost krátce otestovat.

Kapitoly článku

Firmu z Velkého Meziříčí nejspíš zná každý, kdo někdy vezl motorku nebo jiný náklad na  vleku za autem. S roční produkcí dosahující téměř 20 000 kusů je Agados největším českým výrobcem přívěsných vozíků pro nejrůznější použití, včetně speciálů na převoz motorek. Ve Velkém Meziříčí žije Ivo Kaštan, mnohonásobný účastník Rally Dakar a Mistr Evropy ve třídě Baja za rok 2008. A proč vlastně začínáme těmito zdánlivě nesouvisejícími informacemi? Jednoduše proto, že Ivo Kaštan  se na vývoji pracovního motocyklu podílel coby hlavní konstruktér, a Agados je jeho sériovým výrobcem.
Původní idea, proč tahle poloviční pracovní čtyřkolka vůbec vznikla, už zazněla v úvodu. Na velkých staveništích může Rahier například ušetřit spousty nachozených kroků stavbyvedoucím, geodetům a dalším profesím, lesní dělník na něm snadno projede mezi pařezy i s motorovkou a kanystrem benzínu na nosiči, užitek určitě přinese i elektromontérům, plynařům, zemědělcům, hasičům, ale třeba také závodníkům v depu nebo traťovým komisařům.  Ve srovnání se zmíněnou čtyřkolkou je podstatně skladnější, levnější a důležitou roli hraje také jeho šířka.
Že se jedná čistě o pracovní stroj už napovídá ryze účelový vzhled. V bytelném trubkovém rámu je upevněn stabilní čtyřtaktní motor Subaru o objemu 170 ccm, jehož výkon 4,5 kW přenáší na zadní kolo redukční převodovka (1:2) s odstředivou spojkou a sestava dvou niklovaných řetězů. V zájmu maximální jednoduchosti tu najdeme jenom ty opravdu nejnutnější komponenty: odpružení kol suplují balónové pneumatiky, dvě péra pod sedačkou a silentbloky v uložení řídítek. Ke zpomalení ze třicetikilometrové rychlosti stačí mechanická zadní kotoučová brzda a světla ani blinkry nejsou třeba, protože Rahier zatím nemá homologaci pro silniční provoz, i když se o této možnosti vážně uvažuje.
Přesun po silnici by při maximální rychlostí 30 km/h stejně nebyl dvakrát bezpečný, a Rahier se navíc díky kompaktním rozměrům a sklápěcím řídítkům snadno vejde do každého pick-upu nebo na vozík za auto. Ani nakládání není při 78 kilogramech provozní hmotnosti nadlidský úkol, a při troše šikovnosti se dá zvládnout v jednom člověku. Nákladní kapacita Rahieru je ve srovnání s jeho skladnými rozměry a nízkou hmotností paradoxně obrovská. Nosiče nad předním a zadním kolem lze zatížit celkově až metrákem nákladu, a to buď napřímo, nebo prostřednictvím speciálních držáků na konkrétní nářadí. Dalších sto kilo uveze doplňkový přívěs a zadní nosič může nouzově posloužit i jako sedlo pro spolujezdce.
Z uživatelského a provozního hlediska by obsluha Rahieru snad už nemohla být jednodušší. Startování šňůrou funguje v kombinaci s ručním systičem spolehlivě a nevyžaduje žádnou extra fyzičku. O řazení se starat nemusíte a jediné, co je třeba si trochu hlídat, jsou dostatečně vysoké otáčky motoru před výjezdem do prudšího kopce. Jinak odstředivá spojka vyřeší prakticky každou situaci. Místo otáčení rukojeti se u testovacího kusu plyn přidával páčkou, což po delší jízdě může pro netrénovaný palec znamenat trauma, ale zákazník si může při objednávání vybrat i klasický plynový heft. Páčka zadní kotoučovky jde poměrně zlehka a brzdný účinek v pohodě stíhá a postačuje výkonu motoru.
Dosáhnout z nízkého sedla bezpečně na zem nemůže dělat problémy ani hobitím postavám, a protože se těžiště motorky vznáší jenom těsně nad jízdním povrchem, nevyžaduje řízení skoro žádný smysl pro rovnováhu. Jízdu na Rahieru by snad zvládl i ten, kdo nikdy nejel ani na kole. Trochu víc ostříleného jezdce může občas nudit třicetikilometrová maximální rychlost, ale to jenom do té doby, než malá kola přijdou do kontaktu s většími terénními nerovnostmi. Na rozbité polní cestě, staveništi, rozmáčené louce nebo v lesním porostu je třicítka dostatečným tempem, které se dá s neodpruženým podvozkem pohodlně a bezpečně ustát. Když navíc vezmeme v úvahu nosnost Rahieru, musíme počítat s pořádnou výkonovou rezervou. A tu motor zpřevodovaný do pomala opravdu má - zatížení osmdesátikilovým fotografem na nosiči si ani nevšiml.
Hrubý vzorek pneumatik Mitas si s terénem rozumí velmi dobře, a pro ty kdo se chtějí pohybovat převážně po zpevněných cestách je v nabídce i civilnější desén. Rahier tak najde skutečně uplatnění v nejrůznějších pracovních oborech, a jedinou překážkou by mohla být jeho pořizovací cena. Za 59 880 korun s daní by se dal pořídit nový skútr se silnějším motorem a espézetkou, ale ten zas neodvede tak těžkou práci v náročném terénu, a zdaleka není tak bytelný a nerozbitný jako Rahier.

Technické specifikace


Motor

čtyřdobý vzduchem chlazený průmyslový jednoválec Subaru Robin
zdvihový objem: 170 ccm
vrtání x zdvih: 67 x 48 mm
maximální výkon: 4,5 kW (5,7 k) / 4 000 ot.
maximální točivý moment: 11,3 Nm / 2 500 ot.
příprava paliva: karburátor
převodovka: redukční 1:2
spojka: odstředivá

Rám
jednoduchý neodpružený z ocelových trubek

Brzdy
zadní mechanická kotoučová průměr 180 mm

Pneumatiky
120/90 - 10

Hmotnost včetně náplní
78 kg

Palivová nádrž
3,8 litru

Spotřeba paliva
cca 1 litr / hodina

Prezentační video



Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (23x):
Motokatalog.cz



TOPlist