Yamaha Tracer 700: GS hunter

Právě se šplhám spolu se skupinkou novinářů do nejvyššího místa Passo Sella, když dojíždíme jinou partičku jezdců. Přestávám počítat, kolik jsme jich od rána nechali za zády. Ostatně, v Dolomitech, které jsou začátkem práznin motorkami doslova přecpané, jde o celkem běžný jev - ale začíná mi vrtat hlavou, proč se všichni dřou po kopcích s těmi těžkými cestovními endury v plné polní, když je pak stejně půlka z nich poveze domů na vleku. Zdá se, že doba sportovně-cestovních motorek teprve přichází.

Yamaha Tracer 700: GS hunter

Kapitoly článku

Tenhle scénář celkem dobře známe; není to tak dávno, co Yamaha vzala naháče který se prodával jak housky na krámě, a postavila z něj trochu cestovnější motorku. Tehdy spolu s kapotami přidala k názvu MT-09 přídomek Tracer a bylo hotovo. Naše první dojmy z něj se dají shrnout jako všeobecné nadšení, jenže když jsme devítkový Tracer vzali spolu s dalšími modely na výlet do Alp, zjistili jsme, že na delších štrekách to s jeho slibovaným jízdním komfortem není zas taková sláva (viz srovnávací test).

Jestli Yamaha zvládla lépe druhý pokus, když na základě MT-07 postavila Tracer 700, jsme zjišťovali pro změnu v nejvyšším pohoří Itálie. Lepší místo pro zatěžkávací zkoušku sportovně-cestovní motorky střední kubatury si lze jen těžko představit; na poměrně malém prostoru je tu natěsnáno tolik horských sedel, že můžete celý den jezdit jen nahoru a dolů, a nehnout se přitom od hotelu dál než hodinu jízdy.

Yamaha si však pro představení nového Tracera 700 nevybrala Dolomity jenom kvůli nádherným panoramatům a nadprůměrnému počtu zatáček na kilometr silnice. Itálie je totiž také domovem jejího evropského R&D, odkud z velké části pochází jak aktuální novinka, tak i další modely posledních let. Tady je dlužno připomenout, že novodobá řada MT se počínaje modelem Tracer 700 začíná dělit na sportovní naháče označované souhrně jako Dark Side of Japan, a jejich turistické klony, kterým byl přidělen slogan Roads of Life. Mimochodem, Yamaha MT-09 Tracer si v rámci této reorganizace změnila jméno na Tracer 900.

Motorky jako je Tracer 700 mají v dnešní době celkem jasný smysl; všestrannost je jednou z nejžádanějších vlastností motorky, protože mít v garáži jeden stroj na všední dny a další na víkendy a dovolené je pro většinu normálních smrtelníků zbytečný luxus. Jestli si teď říkáte, že spojení střední kubatury a dálkové turistiky už dávno vyšlo z módy, patříte zřejmě mezi ostřílené mazáky, kteří už mají něco odježděno. Yamaha si ale dobře uvědomuje, že motorkářská populace stárne, a chce si vychovávat nové zákazníky pěkně odmalička. Tracer 700 se proto prezentuje jako entry-model do kategorie sport-touring, kde se dá u stejné značky dospět přes stejnojmennou devítistovku až třeba k FJR1300.

Tím však v žádném případě nechci říct, že by Tracer 700 nemohl udělat radost chlapíkovi ve středním nebo klidně i pozdějším věku. Yamaha sice má na seznamu potenciálních zájemců hlavně mladší ročníky, pro které připravila i verzi s omezeným výkonem na 35 kW, ale jinak jde o motorku dospělých rozměrů i charakteru. Ve srovnání s MT-07 je větší jednak opticky, a to  především díky přední polokapotáži s plexištítkem. Jeho účinnost nemůžu objektivně posoudit, protože na dálnici jsme se za celý den nedostali, ale tuším že při své výšce bych brzy zatoužil po větším plexi. Přes to standardní mi nahoře foukalo na krk, i když jsem povolil dvě plastové matky a posunul ho o všech 8 centimetrů do nejvyšší polohy.

Design plastů se nakonec dost liší od zmíněné devítistovky - je tu víc lakovaných a méně černých ploch, což dodává novince punc kvality. Tvarem světel je to přitom pořád typická Yamaha, takže ji na potkání nebo v zrcátku neomylně poznáte. Jediné, co se návrhářům podle mě úplně nepovedlo, jsou laciné přední blinkry pod kryty rukojetí. Tohle by šlo určitě vymyslet elegantněji, a LED náhrady z katalogu originálního příslušenství to moc nezachrání. 

Z pohledu za řídítky je Tracer jednak prostornější, a také o něco klidnější. Není to ta zlobivá motorka jako MT-07, kterou mám v živé paměti z nedávného testu pneumatik Dunlop Roadsmart III. Motor se ale chová trochu víc kultivovaně, přestože má podle tabulek nachlup stejné parametry s 07 - výkon 75 koní v 9 000 otáčkách a točivý moment 68 Nm při 6 500 ot. Úplně beze změny však  nezůstal; norma EURO4 trochu přiškrtila nejen jeho emise, ale i bouřlivou povahu. Vzhledem k turistickému zaměření je to možná ale i plus. Svůj podíl na tom, že se motorka tak ochotně nestaví na zadní má i delší rozvor, respektive zadní kyvka protažená o 5 centimetrů.

Co se však od sportovně-cestovní motorky očekává především, je víc pohodlí. V tomto směru se Tracer 700 hodně polepšil nejen ve srovnání s MT-07, ale také proti devítistovce. Řídítka se sice na první uchopení zdají dost úzká (a ve skutečnosti jim fakt chybí proti 07 zhruba o dva centimetry na každé straně), po chvíli se na ně však dá snadno zvyknout. Důležitější je jejich výška, která v kombinaci s vyšším sedlem (835 mm) dává dohromady znatelně vzpřímenější posez než na MT-07. S výškou 186 cm jsem se poprvé na sedmistovku pohodlně vešel, a nestěžoval si dokonce ani kolega ze Slovenska, který měří ještě o deset čísel víc. Z posunutí sedla směrem nahoru nebyla úplně nadšená jenom 165 cm vysoká redaktorka ze Španělska - ta špatně dosáhla na zem při otáčení, ale jinak prý zvládala motorku bez problémů.

Možnost nastavení výšky sedla u Traceru 700 chybí, z hlediska jízdního komfortu však hodně pomohla výměna za jednodílné. S přestávkami na kafe jsme po Dolomitech procourali skoro celý den, a po návratu na hotel bych si klidně dal ještě jednu porci. Zvlášť musím pochválit miniaturní opěrku, tvořenou schodem mezi přední a zadní půlkou sedačky, která při častém přidávání plynu přijde vhod. Pohodlně vypadá i místo vzadu, a kdyby to někomu náhodou nestačilo, může sáhnout po příplatkovém sedlu Comfort. Pochyby mám jenom o tom, jak budou sloužit poměrně krátká a tenká madla spolujezce. Pokud jde o přepravu bagáže, celá sedlová část včetně rámu je přizpůsobena montáži nosičů bočních brašen či kufrů a zadního boxu, a počítalo se i s větším zatížením. Potěší i takový detail, jako gumové podložky v místech, kde se kolena dotýkají nádrže.

V cestovním duchu se nesou i úpravy provedené na podvozku. Tracer dostal odpružení s vyššími zdvihy a měkčím nastavením a o 50 mm prodlouženou zadní kyvku odlévanou z hliníku, která má novou konstrukci, stejně jako přepákování centrálu. Od takových změn si obvykle výrobci slibují lepší stabilitu, hlavně při dlouhých a rychlých přesunech. Proč nám tedy Yamaha nakreslila do mapky trasu přes osm horských průsmyků s průměrnou výškou dva kilometry? Zřejmě proto, abychom se přesvědčili, že Tracer neztratil nic z dobré obratnosti a ovladatelnosti MT-07. Těžko říct, jestli součástí plánu bylo i nahánění velkých cestovních endur, ale jisté je, že Tracer 700 by mohli klidně vyhlásit králem Dolomit. A to se nejelo žádným zběsilým tempem, jak to na podobných akcích bývá. 

Tušíte správně, že proti všem těm expedičním bikům s hliníkovými kufry, padacími rámy, kanystry na vodu a ještě bůhvíčím, kterých jsou v létě plné hory, má Tracer hlavní výhodu v nízké hmotnosti. Se 196 kilogramy (s plnou 17litrovou nádrží) se vracáky zkrátka projíždí o poznání snadněji, než s mnohem těžší, byť mnohem silnější motorkou. Odpoledne mi bylo některých chlapíků na maxi-endurech skoro líto, že celý den tahají všechna ta zbytečná kila napravo nalevo, a pak je s prstem v nose předjede horda obyčejných sedmistovek.

Podvozek Traceru přitom dává jezdci - i přes měkčí nastavení a vyšší zdvih vzadu (+12 mm) - pořád dost informací to tom, jak se pneumatiky Michelin Pilot Road IV pěkně tulí k asfaltu, takže jediná výtka směřuje k předním čtyřpístkovým brzdám. Na adresu jejich účinku nemůžu říct křivého slova, ale v režimu plyn-brzdy-plyn bych ocenil čitelnější a plynulejší nástup. Stavitelná páčka je fajn, ale tenhle nedostatek stejně nevyřešila. Zkoušel jsem si tedy pomoct zadní brzdou, ale ta má zas poměrně dlouhý krok, a navíc do ní celkem brzy zasahuje ABS, které se montuje standardně.

Yamaha nezapoměla ani na to, že ke správnému cesťáku patří pořádná turistická výbava. V základu sice nedostanete ani 12V zásuvku, ale pro montáž navigace nebo držáku na jiné příslušenství je Tracer vybaven hliníkovou rampou na řídítkách. Spousta dalších doplňků bude k mání spolu s motorkou koncem tohoto léta přímo u dealerů Yamaha. Cestovatelé si mohou vybrat sadu tvrdých či měkkých bočních kufrů včetně držáků, nosič s top casem, vyhřívané rukojeti a sedlo nebo ochranné rámy s LED mlhovkami. Sportovněji založení jedinci pak vylepšit zvuk koncovkou Akrapovič, nasadit stavitelné stupačky a odlehčit motorku držákem SPZ a krytem řetězu z hliníku. To všechno už je ovšem nad rámec základní ceny 229 990 Kč, za kterou bude Tracer k dostání koncem tohoto léta.

 

A jak zní odpověď na otázku z úvodu? U Traceru 700 se mnohem lépe povedlo skloubit cestovní pohodlí s faktorem zábavy, takže zapomeňte na všechny předsudky spojené s poněkud nekomfortní Yamahou MT-09 Tracer. Přestože jsem neměl možnost svést se na sedmistovce po dálnici, věřím že by mě na ní nezničil ani přesun z Prahy do Dolomit na jeden zátah. Jednou se na ní stejně vrátím - užít si ten pocit, kdy ujedu všem velkým a nadupaným mašinám.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - Výška redaktora: 186 cm

Klady a zápory

+ lehká ovladatelnost
+ zábavný motor
+ jízdní komfort


- méně čitelný nástup brzdného účinku
- design předních blinkrů
- chybí možnost nastavení výšky sedla a hlavní stojan


On-line rozhovor: Petr Poduška

Dotazy je možné vkládat do 01.07.2016 16:00
Petr Poduška bude odpovídat mezi 08.07.2016 09:00 a 08.07.2016 11:00

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

Alonso68
Dotaz od Alonso68 položen 30.06.2016 v 09:14

Zvažuji nahradit V-strom 650 2004 , výkonově mi vyhovoval, do terénu nejezdím, trasy do 300km/den. Můžete se pokusit o srovnání V-strom 650-Tracer 700-Tracer 900?
Děkuji

Odpověď od Petr Poduška položen 08.07.2016 v 10:12

Zdravím,

malý V-Strom bych si dovolil rovnou vyřadit ze srovnání, protože jde typově o trochu jinou motorku. Tracer 700 je proti Stromu o poznání sportovnější, ve srovnání s Tracerem 900 je ale mnohem pohodlnější a klidnější, jinými slovy vhodnější na delší cestování. Troufám si říct, že se na něm dá pohodlně ujet i víc než 300 km za den.

soccer
Dotaz od soccer položen 30.06.2016 v 10:29

Kdy budou malý Tracery k otestování u dealerů ??? Díky

Odpověď od Petr Poduška položen 08.07.2016 v 10:12

Zdravím,

první předváděcí kusy by měly dorazit k dealerům koncem tohoto léta.

Butch-mt
Dotaz od Butch-mt položen 30.06.2016 v 11:58

Dobrý den,

zajímalo by mě jestli má nový Tracer 700 dostatek výkonu na cestování ve dvou s plně naloženou motorkou.

Děkuji

Odpověď od Petr Poduška položen 08.07.2016 v 10:14

Dobrý den,

jízdu ve dvou a se zavazadly jsme neměli možnost vyzkoušet, takže to bohužel nemohu posoudit. Při jízdě sólo však motor má slušnou výkonovou rezervu.

vencysta
Dotaz od vencysta položen 30.06.2016 v 13:38

Dobrý den,
mne by zajímalo, jak se Tracer 700 (podvozek) chová na nekvalitní (rozbité) silnici.
Dík za odpověď.

Odpověď od Petr Poduška položen 08.07.2016 v 10:15

Dobrý den,

pár desítek kilometrů jsme najeli po horším asfaltu, a podvozek pobíral nerovnosti naprosto s přehledem. Odpružení je komfortně nastavené, takže motorku nějaká vlna nebo díra na silnici nerozhodí. Je to celkem dobře vidět i ve videu u článku.

Luca_69
Dotaz od Luca_69 položen 30.06.2016 v 13:51

Dobrý den, vzhledem k tomu že cestování je pro nás otázka dvou lidí na jednom motocyklu, zajímalo by mne jak moc pohodlné bude sedlo pro druhého, ale pozor, nezajímá mne 18 letá 40 kg vážící slečna s zadečkem jak nevzrostlé stroužky česneku, zajímalo by mne jak pohodlí bude hodnotit průměrná žena.

Odpověď od Petr Poduška položen 08.07.2016 v 10:17

Dobrý den, zadní část sedla je poměrně prostorná a také stupačky jsou v rozumné výšce, takže pohodlí spolujezdce bude na solidní úrovni. Velikost a tvar madel pro spolujezdce jsou tak na hranici, proto doporučuji posez vyzkoušet, jakmile dorazí první kusy k našim dealerům.

Slávek-TDM
Dotaz od Slávek-TDM položen 30.06.2016 v 15:19

Jak dobre svetlo v noci osvetluje vozovku a da se jednoduse vyskove seridit (napr. pro jizdu se zavazadly, aby clovek nesvitil na veverky ve tretim patre)?

Odpověď od Petr Poduška položen 08.07.2016 v 10:18

Ahoj, v noci jsme neměli možnost motorku vyzkoušet, takže bohužel nemohu odpovědět. Seřízení sklonu jde provádět celkem snadno pomocí kolečka.

Psychedellic
Dotaz od Psychedellic položen 30.06.2016 v 18:07

Ahoj,

jak působí motorka velikostně? MT-07 je spíš malinká, tak bych rád věděl o kolik je T700 "dospělejší" a jak na ní budou vypadat lidi většího vzrůstu?

Díky!

Odpověď od Petr Poduška položen 08.07.2016 v 10:20

Ahoj, díky kapotám a kufrům (pokud jsou namontované) vypadá Tracer proti MT-07 o dost větší. Nejlépe to asi vystihnou fotky v článku, měřím 186 cm.

Psychedellic
Dotaz od Psychedellic položen 30.06.2016 v 18:11

Naladění motoru:
Papírově jsou všechny údaje úplně stejné jako u MT-07, vypadá to tedy, že do motoru nebylo nijak saháno a i projev obou motorek bude totožný, je to tak, nebo se někde něco měnilo a motor je nějakým způsobem nastaven víc k terénnímu/cestovnímu použití?

Odpověď od Petr Poduška položen 08.07.2016 v 10:21

Zdravím. Parametry motoru se sice nezměnily, ale nějaké úpravy byly provedeny kvůli normě EURO4. Motor je pocitově klidnější něž u MT-07, reaguje trochu plynuleji, což je při cestování pohodlnější. Do terénu se ale tahle motorka moc nehodí, maximálně na šotolinovou cestu.

Komorerth
Dotaz od Komorerth položen 30.06.2016 v 19:05

Aka je vyska sedla? je sedlo vyskovo nastavitelne? aky je ulozny priestor pod sedlom?

Odpověď od Petr Poduška položen 08.07.2016 v 10:22

Ahoj, výška sedla je 835 mm, což je o 30 mm víc než u MT-07. Sedlo Tracera je jednodílné a nedá se výškově nastavit. Místa je pod ním tak na lékárničku a doklady. V nabídce příslušenství je ještě pohodlnější sedlo Comfort.

klondajk
Dotaz od klondajk položen 01.07.2016 v 10:12

Kdy bude 700 tenere ???

Odpověď od Petr Poduška položen 08.07.2016 v 10:22

Ahoj, přesný termín zatím není známý, na vývoji se stále pracuje.

alexa7
Dotaz od alexa7 položen 01.07.2016 v 15:03

Chcel by som sa spýtať či je Tracer 700 rovnako nevhodný na cestovanie ako 900 ?
Vychádzam z toho že som si 900 vyskúšal. S prepáčením, to by som musel byť neurotik,aby som si ju kúpil.
A na aký účel je namontovaný ten veterný štít, ked na tom fúka viac ako na naháči ?
Či niekedy v buducnosti vyrobia seriozny stroj so stredným objemom vhodný na normálne cestovanie vo dvojici ako bola TDM ?

Ps.: inak som fanúšikom Yamahy novú WR mám doma.

Odpověď od Petr Poduška položen 08.07.2016 v 10:23

Ahoj.

souhlasím, že Tracer 900 není na dlouhé cesty úplně ideální – měli jsme ho vloni v Alpském testu. Nová sedmistovka je v tomhle směru mnohem vhodnější, alespoň pokud jde o charakter motoru a podvozku. Standardní plexištít však není pro jezdce s výškou 186 úplně dostatečný, což jde řešit výměnou za příplatkový.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 6x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist