husqvarna_svartpilen_801_2




Yamaha MT-07

Posledních pár let jsme o novinikách se třemi ladičkami na nádrži slýchali jenom velmi sporadicky. Teprve vloni Yamaha skončila s vyčkávací taktikou, a pořádně se zase opřela do vývoje. Vyšla z toho hodně povedená novinka MT-09, a k ní se teď přidává další pecka: dvouválcová sedmistovka MT-07. My jsme ji díky šťastné shodě okolností mohli protáhnout hned po výstavě rychlým redakčním testem.

Kapitoly článku

Obvykle nemám ve zvyku začínat hodnocení podle ceny, ale v tomhle případě mi dovolte udělat výjimku. Cifra 129 900 Kč, napsaná v katalogu vedle modelu MT-07, si totiž speciální pozornost zaslouží. Za tyhle peníze jste u nás až doposud prostě novou velkou motorku nesehnali. Nejvíc se k magické stotřicetitisícové hranici  blíží Honda, která chce za CB500F o "bůra" víc, ale to se bavíme o motorce z trochu jiné výkonové kategorie. Srovnatelná Kawasaki ER-6n už je dražší o třicet tácků, a to ještě musíte žádat loňský model, jinak si připlatíte ještě další desítku.
Yamaha by si za MT-07 přitom mohla klidně počítat víc, protože to rozhodně není žádná rozpočtovka. Až na pár nepodstatných detailů je to poctivě udělaná motorka s pěkným designem, kvalitními komponenty a kvalitním zpracováním. Jestli má některá z letošních novinek šanci rozhýbat kšefty v motobranži, pak je Yamaha hlavním adeptem. A co vlastně za svoje peníze od Yamahy dostanete?
Tak v první řadě neuvěřitelně zábavný motor, což se o některých řadových dvouválcích obecně zrovna řící nedá. Tahle sedmistovka ale je úplně jiná, a tvoří vlastně celý charakter MT-07. Jedná se o fungl nový agregát, i když základní koncepci si vypůjčil  od TDM. V tomto případě se vývojáři museli držet omezeného rozpočtu, takže seškrtali na minimum množství pohyblivých částí, a tím jednak ušetřili náklady na výrobu, a za druhé snížili vnitřní tření. Tím byla splněna podmínka číslo jedna, ale chtělo to ještě nějaký fígl pro zvýšení fun-factoru. Pro tyhle účely má Yamaha v šuplíku technologii Cross plane, kterou použila už vloni u MT-09. Díky přesazení ojničních čepů o 270° připomíná charakter motoru spíš jako véčko než řaďák, a to ještě dřív než se rozjedete.
Chraplák, deroucí se z krátké koncovky s ústím pod kyvkou, slibuje tuny legrace hned při prvním otočení plynem nasucho, a první svezení tenhle dojem jenom potvrdí.
V nízkých otáčkách - zhruba do čtyř tisíc - se dvouvál chová jako motor pro začátečníky. Nevybafne na vás s žádným brutálním zátahem, ale to neznamená, že byste se museli nějak extra soustředit při rozjezdech z místa. Pokud byste MT-07 chtěli používat jako dopravní prostředek - a obzvlášť do města mi tahle motorka přijde jako dělaná - můžete dokonce šetřit ovzduší a světové zásoby ropy sledováním kontrolky ECO na digitálním panelu, která hlásí úsporný provoz při málo otevřeném plynu. Jakmile ale vezmete za heft trochu víc, najednou sedíte na motorce, která nezklame ani zkušenějšího jezdce. Nad šesti tisíci začne motor tahat o poznání agresivněji, a nezastaví se až k omezovači, nastavenému někde u jedenáctky. Očekávané vibrace, které avizuje gumový potah na stupačkách jezdce, se přitom dostaví pouze v míře hluboko pod limitem únosnosti.
Dostat přední kolo do vzduchu jde na jedničku i bez spojky, a zase je to s podobným pocitem jako při prvním rozjezdu - všechno máte tak nějak samozřejmě pod kontrolou.

Jednička i další čtyři kvalty jsou poměrně krátce odstupňované, šestka má naopak dálniční charakter, i když pro nějaké delší přesuny po autostrádě tahle motorka není v základním provedení úplně stvořená. Bez příplatkového štítku se snesitelné cestovní tempo rovná povolené stotřicítce, maximálka pak leží až někde u hodnoty začínající dvojkou.
Motor si tedy jednoznačně zaslouží plný počet bodů a pochvalu za to, jak se z mála dá vytřískat maximum. To na podvozku, respektive přední vidlici se limitovaný rozpočet projevil o něco víc. Hliníková zadní kyvka se naopak v téhle cenové kategorii moc často nevidí, a ležatý centrální tlumič má navíc díky svému umístění snadný přístup k nastavovací matici předpětí.  Předek žádnou možnost seřízení nenabízí a je z fabriky naladěný spíš do měkka, což ve většině situací napomáhá jízdnímu komfortu, a negativně se projevuje až při hodně ostrém stylu jízdy. Tady se prostě pozná, že MT-07 není žádný radikální streetfighter, ale spíš motorka pro každodenní ježdění po všech možných (včetně českých) silnicích. Za nejsilnější článek podvozku považuju tuhý rám z lehkých trubek, který je díky použitému typu motoru (ten slouží jako nosný prvek) hodně úzký a má lví podíl na lehoučké ovladatelnosti. Když si k tomu přidáte pohotovostní hmotnost 179 kg, nízko uložené těžiště a krátký rozvor, je rychlá změna směru jízdy otázkou myšlenky. To se bude líbit nejen holkám a začínajícím jezdcům.
Zkrácená geometrie se přitom nijak dramaticky neprojevuje na stabilitě v přímém směru, a motorka lehce znervózní jenom když už to v nějakém delším oblouku fakt přeženete s plynem.
Příkladně se naopak chová při ostřejším brzdění, což ovšem může být částečně zásluha pozvolnějšího nástupu dvou předních čtyřpístků. Abyste z nich dostali maximální výkon, musíte stavitelnou páčku fakt pořádně zmáčkout a počkat o zlomek vteřiny déle. Proti účinku nemůže být výhrad,  a vlastně i ten vlažnější nástup do celkové koncepce "user friendly" motorky dobře zapadá. Mnohem přísnější kritiku snese zadní kotouč nadstandardní velikosti i jeho dvoupístkový bodyguard. Jestli rádi občas pošlete zadní kolo do zatáčky smykem, budete s citlivostí a účinkem zadní brzdy spokojeni. Nezapomeňte ale, že na silnici pokaždé necháváte kousek svojí stoosmdesátky, která samozřejmě vypadá dospěleji než užší gumy, ale také stojí o pár stovek víc. Z fabriky mimochodem MT-07 přijíždí na Michelinech Pilot Road III, které rozhodně nemají problém s nedostatkem přilnavosti na suchu ani v dešti.
Abych jenom nechválil, našlo se i pár věcí, které mi úplně nesedly. Jednak je to dětská velikost motorky, která není zrovna vstřícná k lidem nad 180 cenťáků. Že by MT-07 klidně mohla být o chlup větší ostatně poznáte z fotek. Přitom by možná stačilo dát jí širší řídítka, a  našinec by se hned líp poskládal do přirozenější polohy, a nejspíš by v zrcátkách viděl víc než vlastní ramena. Sedlo jezdce je přitom až překvapivě prostorné a komfortní, stejně jako poloha předních stupaček. Spolujezdec je na tom s místem o poznání hůř, a navíc se na motorce nemá čeho chytit.
Nesmířil jsem se ani s rozpočtovými ovladači, hlavně na levé straně, kde se mi do vypínání blinkrů často pletlo tlačítko klaksonu. Vpravo je zase trochu neobvyklý startér sdružený s chcípákem, ale na ten se dá zvyknout lépe a je to docela dobrá vychytávka. Přístrojovce se dá vytknout snad jen nešťastně řešený otáčkoměr, jehož sledování krade dost pozornosti, ale na druhou stranu se dá snadno poznat i bez něj, v jakých otáčkách se motor momentálně nachází. Důležitější je, že v zorném poli svítí velká číslice s informací o zařazeném kvaltu, a druhá s údajem o aktuální rychlosti jízdy. Menší řádek je pak věnovaný počtu ujetých kilometrů a také průměrné spotřebě, která se v kombinovaném provozu ustálila na hodnotě 5,3 litru/100 km.
Tahle povedená novinka je evidentně určená hlavně pro mladší jezdce, kterým bude k dispozici také verze s omezeným výkonem na 35 kW. V plném 75koňovém provedení ale rozhodně nezklame ani ty, co už nějaké zkušenosti mají. Za lidovou cenu se navíc skoro nedá nekoupit, a teď jsme zvědaví, jak na tuhle agresivní politiku zareaguje konkurence.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (24x):
Motokatalog.cz



TOPlist