yamaha_mt09




Testujeme novou tříkolovou Yamahu Niken

Už za týden vyrazíme do Alp vyzkoušet první velkou tříkolovou motorku, se kterou nám Yamaha slibuje totálně změnit dosavadní „motocyklový“ styl jízdy. Právě nyní je také možné si stroj s kódovým označením MTX850 předobjednat na webu za cenu 389.990 Kč. Podívejme se, s jakými technickými výzvami se museli konstruktéři od Yamahy vypořádat a jaká řešení použili.

Kapitoly článku

Až dosud byly na trhu jen tříkolové skútry s předními koly 13 nebo 14 palců umístěnými poměrně blízko vedle sebe. Jenže Yamaha chtěla vyvinout velkou motorku, a to znamená také velká 15palcová kola pořádně rozkročená do stran. A tady už nelze opominout nutnou změnu geometrie při průjezdu zatáčky v náklonu.

Pokud by totiž kola byla napevno rovnoběžně vedle sebe, pak i při vyřešeném naklonění ve stejném úhlu bude vnější kolo v zatáčce opisovat jinou kružnici než vnitřní kolo. Co až dosud procházelo tříkolovým skútrům, už by bylo u 410 mm do široka rozkročené dvojice patnáctipalcových kol Yamahy Niken problém a kola by se v zatáčce „hádala“, podobně jako třeba u auta s nesprávně nastavenou geometrií přední nápravy. Když se podíváme na následující obrázek (tzv. Ackermanův diagram), je vidět, že každé kolo musí mít při průjezdu zatáčkou vlastní osu otáčení.

Yamaha své zavěšení dvou předních kol vyřešila dvojicí trubek odpružení, kdy se ale o odpružení stará pouze ta zadní trubka, přední slouží jen k vedení směru. Teleskopické trubky jsou zavěšené na dvojici mohutných vahadel, které celému systému umožňují zatáčení s nakláněním do stran. A obě vahadla jsou navíc doplněná dalším speciálním mechanismem, který zajišťuje změnu vzájemného náklonu obou kol a posunutí osy otáčení vnějšího kola tak, aby i v zatáčení a náklonu drželo stejnou stopu jako vnitřní kolo a tím i stejný rozvor. Není lehké to vysvětlit, raději si sami několikrát pusťte následující video. 

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Také ostatní části a komponenty tříkolového motocyklu si zaslouží bližší pohled. Přestože Niken od nádrže dál dozadu z velké míry využívá tříválcový motor i části podsedlového rámu z modelu Yamaha MT-09, elektronika a výbava využívají spíše prvky ze čtyřválcového naháče Yamaha MT-10. Příkladem je třeba quiskshifter. Motor je vybavený třemi režimy vstřikování a dvěma režimy kontroly trakce, která je nastavená hodně „napřísno“. U takto pojatého motocyklu logicky výrobce nemá zájem na tom, aby kdokoli zkoušel poslat mohutnou dvoukolovou konstrukci předního zavěšení do vzduchu a kontrola trakce má držet všechny takové pokusy důkladně „při zemi“. Když totiž porovnáme provozní hmotnost (se všemi náplněmi) Nikena 263 kg s provozní hmotností 214 kg u obdobného klasického motocyklu Tracer 900, vyjde nám, že celá konstrukce zavěšení předních dvou kol má proti klasickému zavěšení jednoho kola navíc 50 kg.

Ve standardní výbavě najdeme i tempomat, který lze aktivovat v rychlostech nad 50 km/h a na zařazenou rychlost 4-5-6. Samozřejmostí v dnešní době je LED osvětlení a LCD přístrojovka. Díky hybridnímu rámu z kombinace oceli a hliníku se podařilo udržet celkovou provozní hmotnost 263 kg. S tou by si měl řadový 3 válec z modelu MT-09 – kapalinou chlazený 4ventilový DOHC se zdvihovým objemem 847 ccm – v pohodě poradit a ještě by měla zbýt spousta síly na sportovní zábavu. I proto má Niken vzadu větší pneumatiku 190 mm, obdobné motocykly této výkonové kategorie používají všechny šířku 180 mm. Dalším rozdílem pak jsou přibližně o 20 mm kratší zdvihy odpružení proti obvyklým motocyklům. Jsem opravdu zvědavý, jak se to projeví na hrubším asfaltu a rozbitějších silničkách, kde by se měly projevit hlavní výhody Nikenu při jistém držení stopy v náklonu v zatáčce za všech podmínek.

Maximální výkon 115 koní a točivý moment 87,5 Nm dělají z MT-09 docela agresivní střelu a bude zajímavé, jak se motor vypořádá s padesátikilovým nárůstem hmotnosti. Yamaha slibuje pocit jistoty vedení stopy a brzdného účinku a k tomu velký úhel náklonu v zatáčkách, až 45 stupňů. Zatím zde chybí systém ABS, který by měl být bohatě kompenzovaný dvojnásobným brzdným účinkem předních brzd oproti srovnatelnému klasickému motocyklu. Opět bude hodně zajímavé, jak moc se bude Niken při opravdu razantním brzdění stavět na přední kola. Přední zavěšení je totiž ve srovnání s modely MT-09 či Tracer vysunuté více dopředu, ale zase má prudší sklon trubek (20 stupňů, Tracer má 24 stupňů), takže rozvor přední a zadní nápravy je téměř shodný (1510 mm).

Pokud vás cokoli k novince zajímá, zeptejte se pod článkem a já se na to pokusím sehnat odpovědi přímo od Yamahy v rámci novinářského testování. Odpovědi na vaše otázky včetně testu naleznete zde.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 6 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Petr7474 přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist