Vyzkoušeli jsme nové KTM EXC ve Španělsku

Je to už pěkných pár pátků, kdy řada EXC zaznamenala tolik zásadních změn jako se děje u modelového roku 2017. O tomto ročníku můžeme klidně mluvit jako o revolučním, protože všech osm endur je kompletně nových. Jsou opravdu lehčí, silnější a rychlejší, jak mattighofenské amplióny hlásají?

Vyzkoušeli jsme nové KTM EXC ve Španělsku

Kapitoly článku

Jelikož oranžoví loni představili fungl nové motokrosy, dalo se předpokládat, že letos přijde čas úplně nové generace endur EXC. Tak se také stalo, a my se můžeme důkladně podívat sedmnáctkovým soutěžákům na kobylku.

KTM se netají tím, že silniční sekce je pro ni veliké téma. Okamžitě ale dodává, že offroad je stále číslem jedna a tak tomu bude. Vůbec nejlepším důkazem je nová modelová řada EXC pro rok 2017. Tu reprezentují čtyři čtyřtaktní endura 250 EXC-F, 350 EXC-F, 450 EXC-F a 500 EXC-F a čtyři dvoutaktní endura 125 XC-W, 150 XC-W, 250 EXC a 300 EXC. Téměř devadesát procent komponentů je na „éikscéčkách“ nových a do hry se ještě víc zapojuje elektronika, což se týká hlavně čtyřtaktů. Čtveřici čtyřtaktů je možné dovybavit přepínačem dvou základních palivových map a vůbec poprvé kontrolou trakce. Tento přepínač se standardně montuje pouze na modely Six Days.

Kvůli homologacím dvoutakty bohužel z nabídky vyškrtly modely 125 EXC a 200 EXC, které nahradily již zmíněné modely 125 XC-W a 150 XC-E. Tam je potřeba počítat s tím, že nemají OTP a tím pádem nemají šanci startovat na klasickém enduru, kde je vyžadovaná SPZ. Na druhou stranu je potřeba uvést, že i tak „xcéčka" nejsou ochuzeny o přední i zadní světlo, jak by tomu klidně mohlo být.

Pro celou modelovou řadu EXC vyvinulo WP nové pérování nazvané XPlor, přičemž na zadku stále pracuje systém PDS. Myslím, že si dost enduráků oddechlo, protože PDS vždycky fungovalo dobře a bylo jednodušší a levnější, co se servisu týká. Přední vidlice nemá s předchozí čtyřkomorovou 4CS vidlicí lautr nic společného. Je fajn, že se vše dá nastavit nahoře (30 kliků) a u modelů Six Days je dokonce možnost nastavit i předpětí pružin do tří poloh pomocí otočného kovového přepínače. To je u sedmnáctek jedním ze dvou zásadních rozdílů mezi „sixdayskou“ a standardním modelem. Podle informací je šance tuto vychytávku dokoupit a namontovat na „obyčejné“ EXC, stejně jako přepínač map a kontroly trakce. Nový zadní tlumič je uchycen o 5 mm „hlouběji“ do motorky, tedy blíže střední ose a krom toho dostal ještě jeden menší pístek, který plní funkci progresivního tlumení. 

Jak už je u KTM dobrým zvykem, ke vzduchovému filtru se dostanete bez nářadí a u sedmnáctkových modelů by se měl dát filtr demontovat pouze jednou rukou. Transparetní nádrž dvoutaktů pojme devět a půl litru a čtyřtaktů o litr méně. Z mého pohledu škoda, že větší nádrž nedostaly i čtyřtakty, protože to by byl rozhodně další bod k dobru. Sedlo sedmnáctek je oproti předchozím ročníkům o něco rovnější a v porovnání s motokrosy užší a více zakulacené. Ani stupačky nemají EXC a SX modely stejné, protože u soutěžáků jsou o 6 mm vyšší. Funkce „no dirt“ je ale pro oba stejná a také u endur by se neměly tak lehce zanášet bahnem. Kromě dváci, kde se nabízí možnost startér dokoupit a jednoduše namontovat, mají všechny EXC elektrický startér v sérii. Na toto konto dostaly menší a o kilo lehčí Li-Ion baterku.   

Ocelový rám navýšil torzní tuhost o 20% a naopak snížil podélnou tuhost o 30 %, což by se mělo podepsat na lepším absorbování rázů. Oproti šestnáctkovému rámu snížil hmotnost o 300 gramů. Úpravy se dotkly také hliníkové kyvky, která shodila 220 gramů a o 900 gramů zhubla také hliníková podsedlovka. Brzdy i nadále pochází z dílny Brembo, stejně jako hydraulická spojka. Pedál zadní brzdy se o centimetr prodloužil a pístek zmenšil průměr o 2 mm na 24 mm. Řídítka dodává Neken a mě se líbí kompletně kovové pouzdro plynu, které nebude tak křehké jako plastové. U čtyřtaktů je pak skvělá funkce, kdy se pootočením plynovou rukojetí dopředu vypne sytič.

Ventilátory  na chladiči jsou bohužel výsadou pouze čtyřipade s pětikulí a je tedy škoda, že v sérii nejsou na všech EXC. Zajímavostí jsou mřížky chladiče, které jsou o kus  robustnější a plní zároveň funkci protektoru. Horší je, že pro demontáž je třeba nářadí a na projížďce si bez něj listí jen tak nevyklepnete. Za pozornost stojí řadička, která by neměla zůstávat zaseklá a spojení brzdového lanka a náhonu tachometru. Při vývoji se pochopitelně myslelo také na úchyty na blatníku, za které je možné kačeny v zapeklité situaci čapnout a vytáhnout.   

Stejně jako u motokrosů, se změny zásadně dotkly motorů, které jsou nyní menší, lehčí a pochopitelně výkonnější. Jak jinak, i tentokrát sehrála největší roli centralizace rotační hmoty. Všech osm nových motorů má kompletně vnitřnosti a například motor čtyřtaktní dvěpade je o dva centimetry kratší a 1,5 kilo lehčí. Točit dokáže 12800 otáček za minutu. Motor je v zásadě stejný s třistapadesátkovým, který shodil 1,9 kila a už nyní je připraven na podmínky homologace Euro IV. Změny se dotkly také motoru 450 EXC-F a 500 EXC-F, který je menší, lehčí a výkonnější. Nové jsou zrovna tak motory pro dvoutakty, které s rokem 2017 dostávají karburátor Mikuni. Lépe se prý přizpůsobuje teplotě a nadmořské výšce. Zde je otázka času, kdy se díky homologacím bude muset nasadit vstřikování, které pochopitelně fabrika vyvíjí a je připravena na dvoutakty namontovat, až bude nezbytně nutné.

A jak funguje kontrola trakce? Jednoduše řečeno, elektronika sleduje polohu plynové rukojeti a v okamžiku, kdy otáčky abnormálně letí nahoru, mírně redukuje výkon změnou palivové mapy. Jde o to, že ve velkém fofru změní palivovou mapu a vlastně upraví vstřik.

Ve finále bychom se mohli podívat, jakou odtučňovací kůrou enduro kačeny prošly. Stopětadváca šla dolů o tři kila a nyní váží 91 kilo, dvoutaktní 250 a 300 nyní váží rovný metrák, což znamená 2,1 kilo mínus. Čtyřtaktní 250 šla dolů o 2,5 kila, takže sedmnáctková váží 103 kilo a třipade o 3,2 kg a váží tedy 104 kg. Nejvíce shodila čtyřipade společně s pětistovkou, které mají dole dokonce pět kilo a váží tak 106,5 kg.

Six Days modely

KTM tradičně nabízí exkluzivní modely Six Day, která s modelovým rokem 2017 připomíná, že se šestidenní pojede ve Španělsku. Vyšlechtěné motorky mají již zmíněný přepínač map a kontroly trakce, možnost nastavení předpětí na vrchní části vidlice, kryt motoru, speciální sedlo, karbonový chránič výfuku (2T), větrák chladiče (4T), frézované brýle, oranžový rám, plovoucí kotouč a další vychytávky. 

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - Výška testovacího jezdce: 171 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 3x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist