globalmoto_duben_nolan




Testujeme KTM 1290 SuperAdventure S a 1090 Adventure

Naše redakce dostane o tomto víkendu jedinečnou možnost vyzkoušet poprvé naživo dvě novinky z produkce KTM. Pod zasněženou Etnou je připravena flotila testovacích strojů, a my je už zítra vyrazíme protáhnout do okolních kopců. Vy se mezitím můžete ptát na všechno, co vás ohledně nových cestovních endur zajímá.

Rakouská značka pro letošek razantně překopala celou modelovou řadu svých velkých cestovních endur. Nově se tu objevuje 1090 Adventure v základní a eR verzi, z nabídky naopak zmizela dvojice 1190 Adventure a 1190 Adventure R, a nejsilnější 1290 Super Adventure přichází ve třech verzích: R, S a T. Více se o jednotlivých modelech dočtete v článku z výstavy Intermot.

Jak nové modely 1090 Adventure a 1290 SuperAdventure vypadají už víme, Jaké je na nich svezení zjistíme už brzy, a vy se to na tomto místě dočtete za několik málo dní. Pokud vás zajímá něco konkrétního, ptejte jako obvykle se ve formuláři pod článkem.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Press - (Odebírat články autora)

On-line rozhovor: Petr Poduška

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

Ritchy
Dotaz od Ritchy položen 10.02.2017 11:06

Zdravím Petře, mám dotaz ohledně životnosti nových motocyklů s elektronikou celkově, ale i přímo na KTM. Na fórech je spousta uživatelům s předchozími modely 1190 a 1290, kterým odcházel motor po nějakých 15 - 30 tis km.... Jak řešila továrna úpravy, aby se tenhle problém nevyskytoval? Přece jen jde o cestovní motocykl s velmi vysokým výkonem, ale životnost by i v takovém případě přece měla být dlouhá. Vydrží takový motor, s pravidelným servisem, víc jak 300 000 km? Jaká životnost se dá očekávat od elektronických komponent? Nepředpokládám, že by majitelé chtěli měnit/zahodit=(neprodejné jako ojetina) motorky za půl milionu po 100tis km nebo třeba 10 letech provozu... Auta dokazují, že to takový problém není, ale tam je vše více schované. Motocykl a obzvlášť cestovní enduro musí zvládnout ostřejší terén a zacházení.

Odpověď od Petr Poduška z 13.02.2017 11:02

Ahoj Ritchy,
díky za první dotaz. Sám si netroufám na základě krátkých testů hodnotit životnost, a tak jsem se zeptal šéfa projektu Herberta Fessla, jak probíhá testování jednotlivých komponent. Podle toho co mi řekl, KTM tuhle problematiku rozhodně nepodceňuje. Elektronické komponenty prochází několika fázemi testů, kde se zkouší nejen odolnost proti otřesům na tzv. "šejkru", ale také třeba proti výkyvům teplot (-30 až +70 °C), voděodolnost a další faktory, spojené s použitím na motorce.
Pokud jde o motory, ty se testují nejdřív na zátěžové lavici v laboratoři, a když je hotový prototyp celé motorky, najíždí se na něm 100 tisíc zkušebních kilometrů. Vzhledem k tomu, že i po skončení takového dlouhodobého testu je motorka stále funkční, dá se očekávat že vydrží ještě mnohem víc. Zda to však bude oněch 300 tisíc km a víc, na to nikdo záruku nedá.

RadisPCE
Dotaz od RadisPCE položen 10.02.2017 12:04

Ritchy: mám 1190, životnost dnešního motoru at v GS, Ducati nebo KTM přes 300 tisíc ? Jsi se snad zbláznil ? :D

To bylo možná ve vydechlym GS 1150, ale s dnešníma motorkama s takovým výkonem s tím samozřejmě absolutně nepočítej...

merida96
Dotaz od merida96 položen 10.02.2017 14:13

Zdravím Petře, zajímalo by mě jak je to u nových modelů se stabilitou ve vyšších rychlostech, při jízdě s bočními kufry a taky s ochranou proti větru..? U 1190 nad 150km/h se motorka hodně vlnila a plexi taky nic moc.. Díky

Odpověď od Petr Poduška z 13.02.2017 11:28

Ahoj a díky za dotaz. Vyšší rychlost jsem bohužel nemohl vyzkoušet, a do nějakých 150 km/h je nový model 1290 naprosto stabilní, a to i se zvednutým plexi do nejvyšší polohy a bočními kufry. Hlavně v oblasti kufrů se toho hodně změnilo, a KTM do letošního modelu začala používat tzv. plovoucí systém jejich uchycení. To znamená, že rám motorky je izolovaný od aerodynamických vlivů působících na kufry.

merida96
Dotaz od merida96 položen 10.02.2017 14:22

Ještě jeden dotaz mám ohledně airboxu, jestli je nějak jinak vyřešeno těsnění, aby nedocházelo k přisáváni nečistot a následně k poškození motorů, jako u předešlých modelů. Děkuji

Odpověď od Petr Poduška z 13.02.2017 11:30

O tomhle problému v KTM jistě věděli, protože konstrukce airboxu je úplně nová, a k přisávání nečistot ani kondenzování vody by už v něm nemělo docházet.

tome76
Dotaz od tome76 položen 10.02.2017 15:16

Mně by také kromě zmeněné aerodynamiky zajímali novinky ohledně elektroniky a palubky, jak funkční je připojení mobilu, jak svítí ten led světlomet, změny na kufrech a jaké vylepšení nastaly už na celkem dobrých jízdních vlastnostech. Co je lepší do terénu, 1090 nebo 1290R ?:)
merida, airbox uz byl vylepšen na 2015.
Ritchi, mam na 1190 něco najeto, znám x lidi s adv, a nevím nic o problémech motorů, ani na fórach skoro nic. je to starý známy LC8 motor, jsou kusy s více než 100t km.

Odpověď od Petr Poduška z 13.02.2017 11:45

Zdravím Tome a díky za dotaz. Elektronická výbava nového 1290 SuperAdventure S je celkem bohatá: kontrola trakce, jízdní režimy, podvozek, zatáčecí ABS, asistent rozjezdu do kopce, tempomat, kontrola tlaku v pneumatikách, bezklíčkové zapalování, quickshifter - k tomu asi není co dodat. Nová přístrojovka vypadá moc dobře, a je přehledná. Spojení s telefonem vyzkoušeno - funguje. Příchozí hovor zobrazí na displeji i se jménem volajícího.
Nový světlomet má režim denního svícení, při které svítí obrysové linky a například v zrcátku jsou skvěle vidět. Po setmění na určitou úroveň senzor rozsvítí další dvě "bodovky" uvnitř světla, a navíc začne fungovat systém přisvěcování do zatáčky. Chvíli jsme jeli za tmy, a můžu potvrdit že nový model svítí fakt dobře. Pokud jde o kufry, změnil se systém uchycení - viz odpověď výš, a jízdní vlastnosti jsou pořád famózní. Po prvním svezení bych vyzdvihnul hlavně snadnou ovladatelnost a stabilitu na vodě.

Clint
Dotaz od Clint položen 10.02.2017 17:21

Pokud vím a co jsem zjistil, tak problémy motorů byly vyřešeny od 2015. Odcházely občas kvůli netěsnému airboxu.

Clint
Dotaz od Clint položen 10.02.2017 17:26

Mě by zajímalo, jak topí Super Adventure 1290S hodně do sedla. Pro 1190 byly k dostání izolované svody, ale na nových to fabrika opět standartně nemá. Vím, že to bylo tak 50:50, někomu to nevadilo, protože topí řada jiných mašin, ale někdo to zmiňoval.

Odpověď od Petr Poduška z 13.02.2017 11:48

Zdravím,
jezdilo se v celkem chladném počasí, takže topení do sedla by spíš přišlo vhod. Žádné přehřívání jsem ale pod zadkem nezaznamenal.

petrumr
Dotaz od petrumr položen 10.02.2017 18:05

ten lcd panel má v sobě i navigaci i když ano jaký jsou tam mapy?

Odpověď od Petr Poduška z 13.02.2017 11:49

Zdravím,
navigace v panelu není, jenom klasická přístrojovka s otáčkoměrem, tachometrem a dalšími údaji. Panel zároveň slouží pro komunikaci při nastavování jízdních režimů, odpružení a dalších věcí.

alexa7
Dotaz od alexa7 položen 10.02.2017 18:39

Ahoj. Ak si mal náhodou možnosť skúšať 1090 aj 1090 R: Stráca R ka výrazne na asfalte ? Ochota do zákrut,
brzdenie vo dvojici naložený ... predpokladám že s 19kou vpredu má motorka nižšie ťažisko a lepšiu stabilitu a a na občasnú šotolinu mi je 21 zbytočná. Ďakujem.

Odpověď od Petr Poduška z 13.02.2017 11:54

Ahoj Alexo,
k dispozici byly jenom silniční 1090 a do terénu nás nepustili, takže nemůžu posoudit. Jestli ale chceš jezdit většinou po asfaltu a sem tam zkusit šotolinu, bude základní model 1090 s přední 19 určitě lepší volba.

Dukerider
Dotaz od Dukerider položen 10.02.2017 19:24

Petře zdravím,
byl to od KTM krok správným směrem vypustit Advenčry 1190 z nabídky?
Děkuji

Odpověď od Petr Poduška z 13.02.2017 12:00

Zdravím Dukeridere,
tahle otázka vrtá hlavou i mě, a teprve čas asi ukáže, jestli to byl správný krok. Důvody k němu jsou však zřejmé. KTM chtěla zredukovat náklady spojené s vývojem a homologacemi při přechodu na Euro 4, a proto nechala ve výrobě jenom motor 1290, který je prakticky stejný pro 4 modely. Podobný trend zjednodušování vývoje a výroby můžeš poslední dobou sledovat i u jiných výrobců.

wil
Dotaz od wil položen 11.02.2017 06:22

Na výstavě mě zarazilo, jak jsou na volno uchycené originál plastové boční kufry. Za jízdy po horších cestách se to bude hodně klepat a působí to dost nekvalitně. Byla to jen nějaká chyba předsériového kusu nebo to tak je úmyslně a bude se to tak prodávat?

Odpověď od Petr Poduška z 13.02.2017 12:02

Zdravím Wile, odpověď na svůj dotaz najdeš výše. Jde o záměrné uchycení kufrů "navolno", aby se nepřenášely aerodynamické vlivy do rámu motorky. Pohyb kufrů v uchycení je samozřejmě omezený, a nehrozí, že by kufry měly každou chvíli upadnout.

Mydloch78
Dotaz od Mydloch78 položen 11.02.2017 10:41

ahoj, jak na tom jsou nové modely se slícováním plastů a vedením kabeláže, u starých modelů tyto detaily byly mnohdy příležitostí pro zlepšení, no prostě : jestli si dali více záležet, pěkný den přeje Miloš.

Odpověď od Petr Poduška z 13.02.2017 12:06

Ahoj Mydlochu,
příležitost pro zlepšení existuje vždycky a všude. KTM ji u nových modelů částečně využila, ale v některých detailech, jako jsou například ovladače, zůstaly pořád rezervy pro další vylepšování.

JerryAnyz
Dotaz od JerryAnyz položen 11.02.2017 11:30

Zdravím Petře, docela dost mě zajímá jak je živý motor v 1090, který má nyní 125k namísto 92k v 1050. Především se mi jedná o chod v nízkých otáčkách a průběh výkonu. Díky

Odpověď od Petr Poduška z 13.02.2017 12:14

Ahoj JerryAnyz,
motor 1090 mě překvapil v první řadě zátahem a kultivovaností v nízkých otáčkách. Bez problému zvládne courání městem na dvojku rychlostí od 20 do 50 km/h, a dojem trochu zkazila jenom vůle na plynu, která způsobuje cuknutí při přidání z polohy zavřeno. Tahle drobnost by ale měla jít odstranit. Síly má 1090 dost, a v běžných legálních rychlostech v pohodě stíhá velké 1290, jenom se jí tolik nechce na zadní:-).




TOPlist