husqvarna_svartpilen_801_2




První jízdy na nových KTM pro rok 2014

Kapitoly článku

Enduro řada EXC-F; EXC

Jak už je zmíněno v úvodu, největší novinkou pro letošní rok jsou čtvrtlitrové čtyřtaktní motory, pro soutěže umístěné v modelu KTM 250 EXC-F. Právě tahle mašina v loňském roce dovezla Antione Mea k titulu světového šampióna kubatury E2 a letos si svými výkony tenhle Francouz koleduje o zopakování loňského úspěchu. Už teď se dá očekávat, že s novým motorem bude mít ty nejlepší předpoklady k prvenství i v sezóně 2014. Změny najdete všude kam se podíváte: zvětšené sací ventily, nové vačky, rozvodový řemen s hydraulickým napínákem, vychytanější chlazení a zvětšené vrtání (78 mm namísto 76 mm) v kombinaci s nižším zdvihem zajišťují vyšší výkon a dynamiku; lehčí píst a naopak o 5 % těžší setrváky na klice přinášejí zase vedle mohutnějšího krouťáku i delší servisní interval klikovky (ze 105 na 135 hodin). Kliková skříň s novou vyrovnávací hřídelí je lehčí o 60 deka, nový je i startér, spojka, převodovka s optimálnějšími převodovými poměry, ECU přinášející rychlejší reakce na přání pilotovy pravačky…
I když právě na motoru odvedli rakouští fachmani nejvíc práce, změn nezůstal ušetřen ani zbytek motorky. Vedle „tiššího“ výfuku, jenž zredukoval kravál provokující ekoteroristy, dostal čtvrtlitr i nový rám (identický z 350 EXC-F) z tenčích trubek, což i přes ušetřených 300 gramů přineslo zvýšení pevnosti a spolu s novým sedlem také změněnou celkovou stavbu motorky pro lepší ergonomii a stabilitu. Připravte se na černou barvu rámů!
Další změny se v podstatě prolínají celou „endurovou“ řadou, čítající kvarteto dvoutaktních pil (125 EXC, 200 EXC, 250 EXC a 300 EXC) také stejný počet čtyřtaktních bucharů (250 EXC-F, 350 EXC-F, 450EXC a 500 EXC). Tyhle změny jsou na první pohled drobnější, ale ne nadarmo se říká, že detaily tvoří celkový dojem! Takže: optimalizované vodítko řetězu, dvojdílný airbox, „rychlejší“ víčko nádrže pro snadnější otevírání, dvojdílné kryty rukojetí zajišťující větší ochranu, větší reflektor zase silnější „šajn“. Už zmíněné prodloužení servisních intervalů se netýká jen dvěstěpadesátky, ale všech čtyřtaktů. Aby to dvoutaktům nebylo líto, tak kromě dvacky, jež jako jediná nemá elektrický startér, dostaly výkonnější akumulátor (4 Ah namísto 3 Ah) pro snadnější startování.
Protože dvoutakty jsou mému srdci bližší, na první seznámení s kratším endurový okruhem jsem si vybral model KTM 250 EXC. Poté, co jsem si jej nechal zapsat do karty, jsem nervózně podupával u stolku pořadatelů a dumal, jestli svoji volbu nemám ještě změnit. V hlavě se mi honily vzpomínky na loňský test Bety, kde dvoutaktní třístovka se svým motokrosovým charakterem: vypnuto (mrtvo) x zapnuto (peklo) vystrašila nejednoho ridera. Naštěstí u dvoutaktního čtvrtlitru KTM jsem našel to, co jsem očekával: silný a pružný spodek, nádherně plynulý nárůst výkonu až do absolutního maxima, které se dalo vyzkoušet jen na příjezdových cestách mezi vinicemi. Na kamenitých cestách úřadovala nejčastěji dvojka, která zvládala i trialové ploužení mezi kameny, jen občas bylo potřeba pošimrat spojku, což díky hydraulice nebyl žádný problém.   
Při prohlídce těchhle kačen by člověk nabyl dojmu, že „vymazlenější“ mašinu už nepotká, ale opak je pravdou. Pod sardinskými horami to náramně slušelo modelům Six Days se všemi vychytávkami, na něž jsme i téhle speciální edice zvyklí. Samozřejmě v „italských“ barvách - vždyť už jsem psal, že se letos šestidenní odehraje právě na Sardinii.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist