První jízda na elektrickém KTM Freeride E SM

Firma KTM v loňském roce představila dvojici offroadových mašin využívajících pohonu výhradně elektrickou energií a letos na jejich základě pro vyznavače asfaltových radovánek připravila také verzi Supermotard se sedmnáctipalcovými koly. Přesvědčit se, jak si elektrická kačena vede na asfaltu, jsem spolu s dalšími novináři vyrazil na její oficiální prezentaci do španělské Barcelony.

První jízda na elektrickém KTM Freeride E SM

Kapitoly článku

KTM svůj vstup do světa ampér, voltů a wattů načasovala podobně, jako tomu bylo u klasických motorek, kde se nejdřív na trhu etablovala s motocykly určenými do terénu, a později se čím dál více začala prosazovat také na asfaltu. Stejný postup zvolila i v případě „elektrických“ motocyklů, když vloni nejprve představila offroadové modely Freeride E-SX a Freeride E-XC. Už při jejich prezentaci bylo potvrzeno, že se zákazníci můžou těšit také na motárdovou verzi a protože v Mattighofenu nemají daleko od slov k činům, asfaltový model spatřil světlo světa pouze o půl roku později. Při jeho „přestavbě“ se postupovalo jako za dřevních dob supermotardu - zkrátka se endurové či motokrosové mašiny osadily sedmnáctipalcovými koly a bylo hotovo! Stejně tak tomu je i v tomhle případě a kromě rozměrů kol a kratšího předního blatníku jsou veškeré další díly naprosto identické. Ostatně podobně tomu bylo i při adaptaci freeridových modelů se spalovacím motorem na ty elektrické. Také tady byla většina dílů shodná a stejné jsou tedy rozměry i ergonomie motocyklů.
Elektrický KTM Freeride E-SM je stejně jako terénní modely vybaven elektromotorem, který dává maximální výkon 22 koní při 4500 ot/min. Homologace motorky je však provedena na výkon 15 koní, takže motorku je možné řídit s oprávněním skupiny A1, tedy od 16 let. Papír snese všechno… Zajímavý je údaj o točivém momentu, který dosahuje 42 Newtonmetrů a to v celém rozsahu otáček. Krouťák je tedy shodný s ostrou KTM 250 EXC! Výkon je na zadní kolo přenášen jednostupňovou převodovkou v poměru 1 : 2,4 která obsahuje 155 ml olejovou náplň s intervalem výměny 50 motohodin. Motor je chlazen kapalinou, která je pomocí elektrického čerpadla následně ochlazována ve dvou chladičích.
Energii motoru dodává tzv. Power Pack, jejíž hlavní část tvoří lithium-iontová baterie, obsahující 360 článků od firmy Samsung. Její napětí je 260 voltů a kapacita 2,6 kWh a k jejímu nabití z 0 na 100 % dojde za 80 minut, přičemž k osmdesátiprocentnímu nabití dojde po už padesáti minutách. Firma zaručuje, že ještě po 700 nabitích bude stále k dispozici minimálně 80 % její kapacity. Součástí tohoto Power Packu je i tzv. batery management systém s jehož pomocí se šťáva dostává na příslušné místo v přesně požadovaném množství. Diagnostika pak je schopná určit, kolik nabíjecích cyklů již baterie absolvovala a na jakou kapacitu ji lze dobíjet. Její dobíjení probíhá pomocí externí nabíječky bez nutnosti její demontáže.
Rám je kombinovaný z ocelových trubek s hliníkovými odlitky a plastovým podsedlákem. Zadní kyvná vidlice se zdvihem 260 mm je odlitá z hliníku a přes přepákování je odpružena tlumičem WP. Přední vidlice o průměru 43 mm pochází od stejné firmy a její zdvih je 250 mm. Kola jsou samozřejmě sedmnáctipalcová a předek má šířku 2,50 a zadek pak 3,50 palců. Jsou osazena kvalitními pneumatikami Pirelli Diablo Rosso o rozměrech 100/80 resp. 120/70. Přední čtyřpístková brzda má kotouč o průměru 260 mm, zadní je dvoupístek a kotouč má o 30 mm menší. Výška sedla je 870 mm a hmotnost motorky 110 kilo s plně nabitou baterií :-) Mašina je homologovaná pro silniční provoz, takže samozřejmě nemohou chybět zpětná zrcátka, osvětlení a ukazatele směru.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - Výška testovacího jezdce: 180 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.56
Známkováno: 9x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist