yamaha_demo_tour




Oranžové offroady 2013 představeny v Umbrii

Na závodních tratích se sotva rozkoukaly dvanáctkové kačeny a my už stojíme před třináctkovými modely. Už první pohled napovídá, že to v Mattighofenu vzali z jedné vody na čisto, a především motokrosaři vyznávající čtyřtakty se mají na co těšit.

Kapitoly článku

Nám se naskytla exkluzivní příležitost offroadové novinky 2013 KTM vyzkoušet už teď na motokrosové a enduro trati poblíž městečka Città di Castello. Město leží v italském regionu Umbria, který je vlastně jedním z nejmenších regionů v Itálii a nemá moře. Po offroadové stránce však patří mezi ty nejkrásnější, což potvrdila úžasná motokrosová trať i enduro okruh v horách. Třináctkové oranžády se nám tam předvedly v plné kráse a hned úvodem musím říct, že jsou fakticky „Ready To Race“. Aby nám na trati nebylo smutno, společnost nám dělal samotný David Knight a Antoine Meo.
S modelovým rokem 2013 přichází na scénu fungl nové motokrosové nářadí pro královskou třídu MX1. KTM 450 SX-F má nový SOHC motor, který funguje s elektronickým vstřikováním paliva, vrací se ke čtyřstupňové převodovce a do čtyřtaktního rytmu ho probouzí pouze elektrický startér. Dvěpade KTM 250 SX-F je na tom jak by smet, protože její nový motor vychází ze základu motokrosové třistapadesátky. Malý čtyřtakt vyráží na startovní rošty třídy MX2 s elektronickým vstřikováním paliva, novou šestistupňovou převodovkou a elektrickým startérem bez kick startu. Třiapůle 350 SX-F zaznamenala také několik změn, ovšem ne tolik zásadních, jako zaznamenaly její dvě čtyřtaktní sestřičky, které si v Itálii střihly hlavní roli.
Všeobecně všechny motokrosové SX modely pro rok 2013 přichází s úplně novým kukučem. Designéř si dali opravdu záležek a osobně si myslím, že výsledek jejich práce rozhodně stojí za to. Charakteristickým prvkem nových kačen je určitě fungl nový přední blatník, jež může v průřezu připomínat písmeno X. Kromě akčního vzhledu se jeho konstrukce podílí na vyšší pevnosti a menším propružení či dokonce praskání pod nánosem bahna. Svěží vzhled novým motokrosovým kačenám dodávají drobně působící spojlery nádrže s přímým potiskem, přední číselná tabulka, ale i 7,5 litrová nádrž s novým víčkem, která je jednotná pro čtyřtaktní i dvoutaktní mašiny.
U čtyřtaktních modelů je použita nová pumpa známá z EXC modelů s novým filtrem mikro nečistot a šikovnou spojkou. Zapracovalo se také na airboxu, který je nyní větší a nabízí o kus lepší přístup ke vzduchovému filtru.
Také chladiče WP jsou nové a zakládají si především na vyšší odolnosti. S rokem 2013 dochází také na výfukový systém všech tří čtyřtaktních modelů, který musí plnit přísné hlukové limity FIM 112 dB. Proto 250 SX-F a 350 SX-F dostaly resonátor HRS (Leader Resonator System). 
SX modely se nyní dodávají s novým řidítky Renthal 827 Fatbar v černém provedení a s novým gripy. Ráfky Exel a frézované náboje zůstávají ve stříbrném provedení i u třináctek, ovšem dráty výpletu se zahalily do barvy černé. Osa zadního kola nabrala na síle a z dvaceti milimetrů se zvětšila na pětadvacet. Díky tomu musela být pochopitelně upravena zadní hliníková kyvka. Nové jsou také frézované brýle, které oproti dvanáctkám ušetřili 80g hmotnosti. Vylepšení neunikla ani přední kompletně stavitelná vidlice 48 mm s uzavřenými cartridgemi, která je nyní plněna nově vyvinutým olejem SAE 4. Rám v nové barvě byl v přední části upraven pro lepší tuhost jakousi destičkou. Pozměněny jsou také jeho kolébkové trubky pod motorem čtyřtaktních modelů a držák motoru mezi rámem a hlavou válce, což by se mělo podepsat na nižších vibracích. 

Motor 250 SX-F

Dvěpade dostává s modelovým rokem 2013 fungl nový DOHC motor s elektronickým vstřikováním paliva a v podstatě vychází ze základu 350 SX-F. Ve finále je oproti předchozímu modelu o půl kila lehčí a o pět koní výkonnější. Všechny čtyři ventily jsou titanové a dva sací se zvětšily ze 30,9 na 32,5 mm. Dvouvačkový motor s novým časováním dostal o dva milimetry větší vrtání (nyní 78mm) a kovaný píst s kratším zdvihem. Třináctková dvěpade tak dokáže točit až 14000 ot./min.! a přitom se servis klikovky zdvojnásobil z 50-ti motohodin na 100. Vyvažovací hřídel nyní pohání zároveň vodní čerpadlo a rozvodový řetěz.
Tento vysokootáčkový jednovál rozezní pouze elektrický startér, protože kvůli redukci hmotnosti se kickstartem nepočítá. Převodovka nabízí šest rychlostních stupňů a hydraulicky ovládaná spojka dostala nový ocelový koš. Vstřikování bylo tradičně svěřeno značce Keihin a jeho průměr je 44 mm, tedy o dva milimetry větší než dříve. Nyní je palivo vstřikováno ze spodu, tedy přesně naopak než dříve. Pro snadnější montáž je použita rychlospojka a pro selekci mikro nečistot je namontován nový filtr. Ve finále dokáže čtyřtaktní dvěpade vyprodukovat při 13500 ot./min. 44 koní a to už je fakticky slušná nálož, co říkáte? Převodovka i nadále pokračuje se šesti rychlostními stupni a je nově odstupňována. Kartery jsou nyní lité pod vysokým tlakem, což umožňuje tenčí stěny a zaručuje daleko lepší tažné vlastnosti. Mimo jiné bylo potřeba vyhovět FIM limitům, a proto nová vysokootáčková dvěpade je o něco méně hlučná.

Motor 350 SX-F

Třistapadesátkový motor tolik zásadních změn nezaznamenal, to ovšem neznamená, že by se neinovovalo. Došlo u něj redukci váhy, zvýšily se servisní intervaly, snížil hlukový limit a hlavně se zvýšily otáčky. Nyní motor produkuje 54 koní někde kolem při 13000 ot./min. a chvíle maximálního krouťáku 38 Nm přichází kolem 8000 ot./min. Poupraveno bylo chlazení motoru kapalinou, píst, ale i kliková hřídel.
Ta je odlehčena po vzoru tovární mašiny Tonyho Cairoliho a o servis si řekne každých 100 motohodin, místo 50-ti dřívějších. Navíc dala sbohem jehlicovým ložiskům a vsadila na ložiska kluzná, což umožnilo zvýšit limit otáček na 13400 ot./min. Kartery jsou jako u dvěpade lity pod vysokým tlakem, a tak platí stejné jako u karterů 250 SX-F. Oproti loňskému modelu nabral motor 350 SX-F 4 koně a odlehčil půl kila váhy. Třipade nastartujete pouze za asistence elektrického startéru.

Motor 450 SX-F

A konečně jsme u čtyřtaktního srdíčka třináctkové 450 SX-F. Hlava kapalinou chlazeného jednoválce vychází ze základu enduro modelů EXC 450/500 a skrývá čtveřici titanových ventilů. Oproti modelu 2012 shodil 2,5 kilo váhy a snížil rotační hmotu o 0,8 kg. Kartery jsou lité pod vysokým tlakem, což dovoluje tenčí stěny a zaručuje lepší vlastnosti než odlévání do písku. Komprese motoru je 12,6:1, vrtání 95 mm a zdvih 63,4 mm. Motor dostal nový kovaný píst a lehčí kliková hřídel už není na jehlicových ložiskách, ale na ložiskách kluzných s tlakovým mazáním. Omezovač otáček se tedy posunul na 11500 ot./min. a servisní interval klikovky se posunul o 50 motohodin na rovnou stovku. Pozornost inženýrů zasloužila nová vyvažovací hřídel, která kromě redukce vibrací pohání vodní čerpadlo. Start čtařistapadesátkového SOHC jednoválce má v sérii na triku pouze elektrický startér
Převodovka 450 SX-F se vrací ke čtyřem rychlostním stupňům, což asi nepotěší cross coutryové střelce. Za velkou louží se však budou prodávat čtyřistapadesátky s pěti rychlostmi… Pro všechny ale platí stejný maximální výkon 60 koní při 9750 ot./min. a to už je opravdu pořádné stádo plnokrevníků! Při 6750 ot./min. nastupuje nejvyšší kroutící moment 50 Nm. Doposud jezdily po motokrosových tratích oranžové čtyřistapadesátky s karburátorem. Tomu je s modelovým rokem 2013 konec, protože došlo na elektronické vstřikováni Keihin o průměru 44 mm, kdy jeho vstřik je umístěn vespod. Spojka DDS se vyznačuje jednodílným ocelovým košem. Novinkou je pochopitelně 65 wattový alternátor, který si musí poradit s elektronickým vstřikováním paliva.
Dvoutaktní motokrosy se stále těší obrovské oblibě, a proto v nabídce nemohou chybět 125 SX, 150 SX a 250 SX. Jejich změny se dotkly především designu, takže mají nové plasty, blatník a číselnou tabulku či nádrž. Dvěpade navíc dostala novou DDS spojku s jednodílným ocelovým spojkovým košem a nové V-Force klapky. Jak důležitý je motokrosový potěr, dokazují motokrosové mašiny KTM pro nejmenší motokrosaře pod označením Sportminicycles.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):
Motokatalog.cz



TOPlist