KTM EXC 2015 - ve stupačkách nových endur

Po oficiální prezentaci nových modelů KTM EXC 2015, která v květnu proběhla v rumunské Transylvánii, připravil dovozce KTM Central East Europe pro novináře ze střední Evropy jejich předváděčku ve slovenské Povážské Bystrici. Vyrazil jsem tedy do krásného Pováží přesvědčit se na vlastní kůži, na co se mohou koupěchtiví milovníci oranžád v příštím roce těšit.

KTM EXC 2015 - ve stupačkách nových endur

Kapitoly článku

KTM Central East Europe prezentaci „patnáctkových“ KTM situovala do míst, která jsou neodmyslitelně spjata s endurem, a to do okolí Povážské Bystrice. V těchto místech naši (tehdy samozřejmě ještě českoslovenští) soutěžáci oslavili poslední vítězství ve Světové trofeji, když v roce 1982 šest mušketýrů (Zloch, Chovančík, Čunderlík, Bělský, Janouš a Císař) na červených Jawách deklasovalo zbytek světa.
V podhorské obci Domaniža byla pro dvě desítky novinářů připravena trať, která byla zčásti namotaná na přilehlých pastvinách, ale také nás zavedla do lesů, kde byly mezi stromy nataženy krásné singletraily, rozdělené na „easy“ variantu a obtížnější „hard“, jež odvážlivce, kteří se po ní vydali, poslala na pár vypečených výjezdů a ještě vypečenějších sjezdů. K dispozici byly i umělé překážky v podobě přejíždění pneumatik a klád, které jsou v poslední době ve světě endura hodně oblíbené. Vedle dvacítky novinářů ze střední Evropy přijeli také dva slovenští soutěžáci, kteří našim východním bratrům (ale vlastně i nám) dělají radost svými úspěchy na Dakaru, tedy Ivan Jakeš a Štefan Svitko.
V Mattighofenu se pro letošní rok drželi hesla legendárního fotbalového trenéra Sira Alfa Ramseye, který během vítězného tažení mistrovstvím světa ve fotbale v roce 1966 prohlásil: „Nikdy neměním vítězný tým!“ Proč by se měla nějak zásadně měnit technika, která v loňském roce doslova dominovala na blátivých kolbištích klasického i extrémního endura, motokrosu, dálkových rally ale také na silničářském mistrovství světa Moto3? A něco na téhle myšlence určitě bude, což letos opět dokazují reprezentanti oranžových barev ve mnoha odvětvích motosportu: Marc Coma opanoval Dakar, Jonny Walker kraloval na Erzbergroeu i Romaniacsu, Taddy Blazusiak vládne americkému enduru, Christophe Nambotin už má v kapse titul v kubatuře E1, Antonio Cairoli vede motokrosové mistrovství MX1, Jeffrey Herlings s Jordim Tixierem jsou na čele MX2, Jack Miller je lídrem v silničářském mistráku Moto3 - můžou si Mattighofenští přát víc?
Právě proto u KTM pro letošní rok neřešili u svých offroadových mašin nějaké zásadní změny a jejich technika se nijak zásadně neliší od té, se kterou jsem se seznamoval vloni při oficiální prezentaci loňských modelů na Sardinii. Ze změn, které Vám Vláďa už dopodrobna popsal v „představovacím“ článku, je nejmarkantnější přechod na ráfky značky Giant (dosud Excel) a řidítka Neken (namísto Renthal). Další významnější změnou je nový displej palubní desky s lepší čitelností a integrovanými kontrolkami. Vloni se u dvoutaktů přecházelo na 4Ah akumulátor, letos s úpravou startétu vrací lehčí 3Ah. Změněná je samozřejmě grafika spojená s oranžovým rámem - vždyť i vítězný tým nastupuje pokaždé v jiných dresech! Vloni jsem se s čtrnáctkovými Kačenami seznamoval ve vyprahlém sardinském pohoří, letos s jejich nástupkyněmi naopak v blátivém prostředí slovenského Pováží, takže jsem byl zvědavý, jak moc se bude lišit můj názor na jejich chování v úplně odlišných podmínkách. Vezmeme si je pěkně podle jednotlivých kubatur…

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - Výška testovacího jezdce: 180 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.57
Známkováno: 7x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist