globalmoto_duben_nolan




KTM EXC 2015, aneb které enduro na celodenní lítání v horách

Modelový rok 2015 není pro oranžové offroady žádnou revolucí a na mašinách došlo především ke kosmetickým změnám. Ostrá endura EXC s oranžovým rámem a černými ráfky se nám v plné síle předvedly v místech, kde se rok co rok jezdí extrémní enduro závod Red Bull Romaniacs. Jelikož jsou víceméně stejné jako loňské, mrkneme se na jednotlivé modely z pohledu expedičního použití. Alespoň mě se v horách divoké Transylvánie lehce změnily priority.

Kapitoly článku

V nabídce rakouského výrobce i nadále najdeme čtyři dvoutakty 125, 200, 250 a 300 EXC a čtyři čtyřtakty 250, 350 EXC-F a 450, 500 EXC. Jak už bylo zmíněno, patnáctková endura řady EXC na první pohled prozradí hlavně oranžový rám, černé ráfky a pochopitelně nová grafika. Je zajímavé, že ráfky už nedodává značka Exel, ale pocházejí od Giantu. Podobně jsou na tom černá řidítka, jejichž původ hledejte u výrobce Neken. Při pohledu na digitální tachometr zjistíte, že je kompletně nový a obsahuje více informací, včetně stopek nebo měřiče motohodin. Nové jsou dvousložkové rukojeti a bástry. Chrániče páček jsou nyní z odolnějšího materiálu a měly by vydržet hrubší zacházení. 
Po technické stránce došlo k několika inovacím. Tak třeba EXC 125 a 200 mají upravené zadní pérování. Tím jsme u toho, že kompletní řada EXC stále používá systém PDS a podle slov Joachima Sauera tomu bude i nadále, protože v tom vidí pouze pozitiva a jeho názor podporují i tovární jezdci. Podobně je to i s elektrickým startérem, bez něhož se musí obejít pouze lehká stopětadváca. Ostatní dvoutakty dostaly lehčí 3Ah baterii.
Čtyřtaktní 350, 450 a 500 mají s rokem 2015 upravenou výfukovou koncovku, která by měla být tišší a lépe splňovat striktní předpisy FIM. Čtyřtakty mají také nový spojkový koš, který by měl být o něco lehčí než u loňských modelů. U dvoutaktní 250 EXC se inženýři podívali na nastavení karburátoru a křivku zapalování upravili pro hladší průběh výkonu. U čtyřtaktní dvěstěpadesátky byl upraven šestý rychlostní stupeň, který je nyní delší a měl by tím vyhovovat delším přejezdům. 
Pokud si potrpíte na detailech a chcete něco víc, jsou tu tradičně parádní modely Six Days s motivem Argentina. Tyhle krásky mají například čtyřkomorové vidlice s uzavřenými cartidgemi, lepší sedlo, frézované brýle, chránič motoru, předního kotouče nebo chladičů. Oproti sériovým EXC obouvají pneumatiky Metzeler, mají oranžovou rozetu Supersprox nebo ráfky a řidítka s logem Six Days. Dvoutakty tradičně dostaly parádní karbonový chránič výfukového kolene a čtyřtakty zase větrák na chladiči. Vybírat je možné téměř ze všech objemů, kromě dvoutaktní dvoustovky.
Představení modelové řady EXC 2015 probíhá v Rumunsku nedaleko „německého“ městečka Sibiu. Tahle horská krajina ve středu Rumunska se do offroadového světa zapsala tučným písmem díky extrémnímu enduro závodu Red Bull Romaniacs. Čtyřdenní bahnivé peklo se zde jezdí rok co rok a letos proběhne již jedenáctý ročník. Jeho zakladatel a organizátor Martin Freidanemetz se postaral také o nás a ukazuje nám některé pasáže závodu, na kterých máme šanci oťuknout kompletní modelovou řadu KTM EXC 2015. Musím říct, že to není žádná brnkačka a dostáváme fest do těla. Tím spíš, že den předem, ale i během prezentace slušně lije. Jezdíme nekonečné kamenité výjezdy, brodíme potoky, sjíždíme stráně v hlubokých úzkých kolejích a lítáme po lesích plných slizkých kořenů. Nejlepší na tom je, že vše probíhá legálně a místní lidé nás vřele vítají.
Musím přiznat, že při prvním setkání s pasákem ovcí jsem čekal vzduchem svištící vidle a spršku rumunských nadávek. Místo toho měl pasáček úsměv od ucha k uchu a všem mával jako u život. Když tu člověk respektuje přírodu a místní lidi, je vše naprosto v pohodě a nese se v přátelské atmosféře. Proto musím Rumunsko doporučit všem, co jim v žilách proudí enduro krev. Je to nekonečný endurácký ráj, který nabízí snad úplně všechno, o čem za řidítky ostrého soutěžáku můžete snít. Je fajn, že si zde na své přijde jak začátečník, tak ostřílený borec.
Ale pojďme do sedla patnáctkových kačen. Díky nové grafice a barevným inovacím fungují mnohem lépe než ty loňské a stoprocentně na nich budete mnohem rychlejší. Když si smyslíte, vyjedete na nich i kolmou skálu a přebrodíte pět metrů hlubokou řeku… a dost! Jasně, že to takhle není a ani být nemůže, i kdybych se na hlavu stavěl. Mašiny jsou téměř na chlup stejné jako loňské a po jízdní stránce se pochopitelně vůbec nic nemění. O charakteristice jednotlivých modelů si tedy můžete přečíst v tomto článku a nebo z mezinárodní prezentace od Martina, protože rok 2014 byl na technické novinky bohatší.
A jelikož se po technické stránce u patnáctek nic zásadního neměnilo, pojmu tento článek trošku jinak. Podíváme se na modely, které se alespoň z mého pohledu hodí pro celodenní expediční lítání v horách a proč tomu tak je.
Hned úvodem bych se zmínil o doplňcích a vychytávkách, kterými by bylo dobré mašinu pro expediční ježdění v náročném terénu vybavit. Nové sériové bástry jsou nyní pevnější a odolnější, nicméně pro enduro použití to nic ideálního není. Proto to chce zainvestovat a koupit endurácké bástry s kovovou výztuhou. Fungují totiž daleko lépe a při pádech toho více zachrání. Dalším důležitým doplňkem jsou protektory chladičů. Opravdu dokáží ochránit hodně. Přeci jen prasklý chladič daleko v horách není ničím příjemným. Musím kápnout božskou. V samotném konci testovacího dne jsem s sebou na jednom kamenitém sjezdu plácl tak nešikovně, že jsem chladič máčkl. Naštěstí vydržel a netekl, takže jsem mohl pokračovat dál. Od věci není pořídit si a nebo vyrobit kryt předního světla.
Jelikož jsme jezdili ve skupině za sebou, stalo se, že letící kamen od zadního rozbil jednomu enduru světlo. Také chránič motoru není k zahození. Nenákladné, ale skvěle fungující vychytávky jsou řemínky pro tahání ze zapeklitých terénů. Jeden se připevní v zadní části sedla a druhý za vidlice pod přední brýle. KTM má již v základu velice dobrá madla na zadním blatníku, za které je možně mašinu chytit a vytáhnout, ale pásky jsou pro manipulaci lepší a ocení je také pomáhající kolegové. V sérii dostanete také transparentní nádrž. Opět fajn řešení, protože nemusíte do nádrže tupě zírat a houpáním zjišťovat, jak na tom s benzínem jste. Pak je dobré mít na zádech camelbag s vodou a enduro ledvinku, kam si dáte nějakou tu sladkost nebo nepromok. Také je dobré vzít nejnutnější nářadí a rozhodit si ho v partě tak, aby každý vezl něco. Věřte, že se hodí vzít lepení, případně duši, ale i náhradní svíčku.
Naše skupina dostává od každého modelu jeden kousek a během celého dne si mezi sebou mašiny střídáme. Tím se nabízí možnost zjistit, které enduro mi bude v těchto podmínkách během celodenního ježdění sedět nejvíce. Tak schválně, bude to jinak, než to mám teď a dvoutaktní hadimršku 250 EXC dostane některý ze čtyřtaktních buldozérů? Na to odpoví další kapitola článku.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (13x):



TOPlist