Testujeme dvoutaktní Husqvarny se vstřikováním

Posledních pár týdnů představuje své novinky jedna offroadová značka za druhou. Nyní je to právě Husqvarna, která se už za pár dní pochlubí dvoutakty se vstřikováním paliva a my budeme u toho.

Testujeme dvoutaktní Husqvarny se vstřikováním

Před nedávnem Husqvarna oznámila nástup velkých dvoutaktů se vstřikováním. Už za pár dní se nám dostanou pod ruce dvoutaktní osmnáctkové Husqvarny, a vy máte šanci opět psát dotazy, na které se budeme snažit najít odpověď.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Dvoutakty se stříkačkou se předvedou v kanadském Panorama Mountain Village, a je tedy víc než jasné, že terén oblíbeného horského střediska si novinky prověří a leccos o jejich dovednostech napoví. Už teď jsme zvědaví, jak si poradí například s vyšší nadmořskou výškou a jak se poperou s těžším enduro terénem.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - Výška testovacího jezdce: 171 cm

On-line rozhovor: Vláďa Novotný

Dotazy je možné vkládat do 30.06.2017 23:00
Vláďa Novotný bude odpovídat mezi 07.07.2017 10:00 a 10.07.2017 08:00

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

Stana.k.
Dotaz od Stana.k. položen 28.06.2017 v 07:37

V tom případě už nebude možné mýchat přímo benzin s olejem, ale musí to dávkovat oil master že?

Odpověď od Vláďa Novotný z 09.07.2017 v 08:56

Stana.k> přesne tak, je zde samostatná nádržka pro olej a olej i benzín jsou zvlášť. Mixování benzínu s olejem je rázem fuč. Díky za otázku!

kozivak
Dotaz od kozivak položen 28.06.2017 v 08:53

Ahoj, mě by zajímalo průběh výkonu od spodu u 2T 250/300, ale ne ve smyslu jeho uhlazenosti,ale jestli přeci jen ta motorka není oproti karburátoru až moc pocitově "líná" a jak moc zasahuje elektronika při přetočení motoru, kdy někdy jezdec volí alternativu ve výjezdu než jet za tři a pak řadit,tak prostě řádně roztočí dvojku....popřípadně to dotahuje přes spojku než jít z dvojky na jedničku nebo výjezdy ze zatáčky přes spojku atd. To že je stříkačka plynulá a záběrově hodná už jsem četl,ale nikde se nikdo nevyjádřil jestli tomu dvoutaktu zkrátka tou přílišnou jemností " neuřízli koule " Dík za odpověď

Odpověď od Vláďa Novotný z 09.07.2017 v 08:56

Kozivak> oproti karburátoru je motorka hodnější a není tolik vzteká. Rozhodně si ale nemyslím, že by motorky „ztratily koule“ a šly od spodu méně nebo snad dokonce byly líné. Do omezovače motorky nemá smysl držet, protože tam výkon poleví, takže je lepší dát kvalt výš a valit. Rozsah otáček je široký. Špičku měl karburátor posazenou asi o kousek dále, každopádně motorky jsou plné temperamentu a jedou fest. Spojkovaní určitě neodpadá a jízda, včetně prudších výjezdů nebo výjezdů ze zatáček, je potřeba spojkou korigovat, tak jako na každém dvoutaktním soutěžním enduru. Více by napovědělo vyzkoušet ve stejných podmínkách ve stejnou chvíli obě verze...třeba se podaří a dáme do placu dojmy. Děkuji Kozivaku za dotaz a měj se fajn.

chooki
Dotaz od chooki položen 28.06.2017 v 09:09

Ahoj, ja by som sa chcel opýtať na rozdiely oproti KTM. Niekde si písal, že na KTM TPI si už jel, tak aké je teda tvoje porovnanie. Dík

Odpověď od Vláďa Novotný z 09.07.2017 v 08:56

Zdarec chookiiiii :) díky za opitaní. Motorky jsou pochopitelně velice podobné a drobnější rozdíly by dokázalo odhalit jen bezprostřední přesednutí... U Husky se mi líbí sedlo a jeho neklouzavý potah. Před jízdou jsem byl zvědav na brzdy Magura a nyní nezbývá než konstatovat, že fungují výborně, stejně jako chod spojkové páčky.

Ritchy
Dotaz od Ritchy položen 28.06.2017 v 10:50

Chápu z videa správně, že se nejdříve vstříkne olej a poté benzín? 2T olej je řídký, ale i tak mi přijde málo na rozptýlení ve válci pomocí vzduchu...

Odpověď od Vláďa Novotný z 09.07.2017 v 08:56

Ritchy> ano. Ptal jsem se člověka, který má motory na starost a ubezpečil mě, že mají natestováno moře motohodin a jsou si stoprocentně jisti, že mazání je ideální za každých okolností. Díky za dotaz.

placka226
Dotaz od placka226 položen 28.06.2017 v 17:23

Od tohoto roku jsou na Husqvarnách brzdy Magura. Na KTM zůstávají i nadále Bremba. Je to znát i na něčem jiném než na logu na třmenu? Brzdí jinak než Bremba v předchozích letech a Bremba na 2018 Kačenách?

Odpověď od Vláďa Novotný z 09.07.2017 v 08:56

Placka226> ano, jsou zde brzdy Magura a podle toho, co jsem zkusil, účinek je výborný a fungují skvěle. Kromě toho je prý možné používat „oblíbené“ destičky Brembo, které tam sednou. Magura systém prý ušetřil nějaké desíky gramů váhy. Podle informací se Husqvarna na vývoji brzd Magura poměrně zásadně podílela. Díky za otázku.

SimplyGreen
Dotaz od SimplyGreen položen 28.06.2017 v 18:01

Zdravim. Rad by som sa dozvedel nieco viac o servise tychto motoriek a hlavne a servis vstrekovacich jednotiek.

Odpověď od Vláďa Novotný z 09.07.2017 v 08:57

Simply Green>děkuji za otázku. Servisní intervaly pístu atd. jsou stejné jako dříve. Co se vstřikovačů týče, jsou to ověřené kousky, které má továrna vyzkoušeny a je na ně spoleh. Jde o stejný vstřikovač, který používají například oranžové silniční naháče a ty už na silnicích jezdí pěkných pár pátků, takže z tohoto pohledu by měla být zaručena spolehlivost. Důležité bude preventivně měnit filtr.

Balouch
Dotaz od Balouch položen 29.06.2017 v 11:07

No Vláďo to tě čeká krásný výlet... Závidím... Pokud by to šlo, tak by mě zajímala jedna věc k prověření a sice jsem někde na amerických webech četl, že když testovali ty KTM na Erzbergu, tak se jim povedlo TPI zahnat lehce do úzkých, při pomalé trialové jízdě na nízké otáčky, kdy byla motorka na hranici varu... To znamená, že by bylo dobré, kdyby se ti někde podařilo s motorkou zamr...... , aby si foukla a pak bez nějakého proplachování jí dál šudlat, jestli se nebude projevovat nějak divně.... To je ale pitomý úkol, co? D No v praxi se bohužel do takové situace dostane člověk poměrně snadno a při takovém tom klasickém testování, kdy se jede někam na trať se to neprojeví a vše se může zdát růžové....
Jestě by mě zajímal tvůj první dojem z brzd Magura oproti Brembo a jestli HQ používá stejné nastavení jako KTM (především tedy mapa vstřikování) nebo je to lazené trochu jinak.

Díky za případné informace a pozor na medvědy...

Odpověď od Vláďa Novotný z 09.07.2017 v 08:57

Balouch>díky za dotazy a úkoly, pitomý rozhodně nejsou :) jezdili jsme hodně vysoko v horách přes dva tisíc nad mořem a tam nebylo takové horko (i když na Kanadu panovaly neskutečně vysoké teploty) a motor se dobře chladil i v těžších pasážích. Úvodem je potřeba říct, že tento systém je dlouhodobě testován a to i špičkovými jezdci, takže nic špatného by fabrika mezi lidi nepustila. Zrovna tak je potřeba uvést, že vstřikování je u dvoutaktů na samém začátku a tudíž prostor pro zlepšování a vývoj je obrovský, tak jako tomu bylo se vstřikováním u čtyřtaktů. Vyloženě do úzkých jsem Husky nedostal a nebylo okamžiku, kdy bych si řekl, že je to systém na houby a chtěl bych radši karburátor. Naopak je super, že Evropa drží dvoutakty nad vodou a investuje a maká na jejich vývoji a snaží se plnit přísné a někdy až nepochopitelné normy. Nicméně stalo se mi, že jsem se prodíral těžším trialovým terénem na jedničku v nízkých otáčkách a když jsem ztratil rychlost a tím pádem rovnováhu, chtěl jsem si rychle „švihnout“ plynem a v tu chvíli motorce chvilinku trvalo, než vystřelila do otáček. V tom mi reakce karburátorové verze připadla rychlejší. Brzdy Magura mi připadají naprosto v lati… více už jsem psal výše. Mapování motoru je víceméně stejné jako u KTM a stejně tak jeho projev. Myslím, že právě mapy a další možnosti úprav budou na programu a továrna se jimi bude zabývat, podobně jako kontrolou trakce, kterou už mají čtyřtaktní sourozenci. Člověče, medvěda tam viděl skoro každý, jen naše parta nic a to ani další dny při trošce cestování. Moc díky za otázky a těším se příště.

sirr
Dotaz od sirr položen 30.06.2017 v 07:19

Ahoj,
Pocity z jízdy mě až tak nezajímaj, ... budou jistě bezvadné - tak jako dycky
zajímalo by mě, pokud by nastal problém s podavačem oleje (že by systém přestal z nějakého důvodu mixovat olej se vzduchem), tak zda to ten systém pozná a zastaví motorku aniž by došlo k destrukci motoru?
Pokud bude nádobka na olej prázdná, zastaví se stroj?
Co se stane když se do nádrže naleje benzín s olejem?
Kolik má TPI navíc ele. snímačů , komponent atd navíc oproti karburátorové verzi?
Jak se dá ladit vyšší výkon pro závodní užívání? U karburátorové verze šla ladit přivěra šroubem či pružinou, přetryskováním, výfukem,hlavou atd...jak je to s TPI? Dá se ladit vstřik tak aby to mělo vliv na výkonostní křivku? Čím? pouze diagnostikou z PC, nějaký powertuner co se dá koupit, nebo mobilní aplikací jako Yz?Nebo jsou pouze přednastavené mapy?
Má výfuk lambdu? - na foto není vidět
Má systém nějaký "sitič" pro studené starty?Vypne se sám?
O kolik na 100km je snížena spotřeba paliva v průměru?
Od kdy se budou na STK měřit i u motocyklů emise?
Proč Beta prodává enduro 125 2T s Euro 4 a HQ + KTM ne?
Bude TPI zavedeno u i motokrosových motorek?
Kolik stojí jeden vstřik a jak často se musí měnit? Co ještě se musí pravidelně (preventivně měnit) oproti karburátorové verzi dle servisních intervalů? (sítka, atd..)
Jaký benzín je předepsaný? 100 oktanový?
Bude motorka pojizdná pouze s jedním vstřikem? (pokud má 2 jako KTM)
Pokud bude baterie KO, lze nastartovat kyckem?
Jaký je předepsaný olej do nádobky pro mazání motoru, lze tam nalít jakýkoli? nebo speciálně pro TPI?

Díky

Odpověď od Vláďa Novotný z 09.07.2017 v 08:57

sirr>jakmile nebude přísun oleje, řídící jednotka motor v několika sekundách automaticky zastaví. Jakmile poklesne hladina oleje pod půlku, rozsvítí se kontrolka na displeji. Na jednu nádrž oleje se prý dá ujet minimálně pět nádrží benzínu, takže, když je půlka oleje, je pro doplnění oleje času dost. Když se naleje benzín s olejem, měl by motor fungovat, nicméně pro vstřiky to nebude nic dobrého a může se projevit na jejich životnosti. Snímačů je dost, jsou například pro teplotu, otáčky motoru nebo nadmořskou výšku a nová je větší řídící jednotka. Oproti předchozím dvoutaktům s karburátorem hmotnost stříkaček vzrostla zhruba o tři kila a je to právě díky nutnosti více senzorů a další elektroniky. Zatím toto továrna neumožňuje a například jiné pružiny či mapování nenabízí. Do budoucna se s tím ale dá prý počítat, protože vstřikování nabízí velký prostor na pracování s výkonem. Lze tedy očekávat další inovace, palivové mapy a další, co s tím souvisí a běžně funguje u čtyřtaktů. Zatím jsou mapy dvě, tedy jedna standard a druhá s jemnějším výkonem. Lambdu sondu má zavřená homologovaná verze a při otevření se demontuje.
Na kilometry nelze spotřebu u ostrých soutěžáků počítat a ovlivňuje ji hodně faktorů. Jiná je při jízdě na mx trati například v rámci enduro testu a jiná při ježdění ve volném terénu, každopádně si někdo troufl říct, že bude nižší až o půlku. Těžko říct a já tak velkému rozdílu moc nevěřím… je ale logické, že půjde zásadně dolů a o tom nepochybuji. Sytič je a lze vypnout manuálně. S měřením emisí to nikdo nedokáže říct, v tomto je EU velice nevyzpytatelná. Beta má homologované 125 enduro, které je však opatřeno „kitem“, který obsahuje příbal a jeho výkon je jinde. Při demontáži kitu a využití maximálního výkonu pro závodní použití je to jinak.
U motokrosů zatím ne. Ceny ND nebylo možné zatím zjistit. Benzín se dá používat úplně běžný a stovka není potřeba. Motorka by měla jet i s jedním vstřikem. Bez baterie to nejspíš nepůjde nastartovat, protože energii potřebuje například čerpadlo.
Se startování bez baterie jako u čtyřtaktů a olej by měl fungovat stejný, jako se mixuje do benzínu.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 4x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist