První jízda na nové Husqvarně 701

Firma Husqvarna startuje novou etapu svojí 112 let dlouhé historie, a pod křídly firmy KTM se chystá na velkou invazi do segmentu „nezávodních“ motocyklů jak v terénu, tak i na silnici. Jako první pro svoje fanoušky připravila motocykly Husqvarna 701 v provedení Enduro a Supermoto.

První jízda na nové Husqvarně 701

Kapitoly článku

Plány mattighofenského šéfa Stefana Pierera nejsou rozhodně přízemní a podle jeho slov chce do roku 2020 z Husqvarny udělat třetího nejsilnějšího motocyklového výrobce v Evropě. Jedna z nejtradičnějších motocyklových značek (založena byla roku 1903) bude svoji marketingovou strategii budovat v duchu hesla „The New Classic“ a na rozdíl od „oranžových“ se zaměří na skupinu zákazníků, kteří namísto závodnické image preferují spíše klasický styl. Pro svoji novodobou premiéru v segmentu „neracingových“ motocyklů vsadila na jistotu a svým zákazníkům nabízí dvojici biků, se kterými určitě nemůže udělat krok špatným směrem. Dříve než jim představí například zcela nový powercruiser, nabídne nejprve dva tradiční jednoválcové buchary Husqvarna 701 jak v silničním, tak offroadovém provedení. Navazují jimi tak na populární Husqvarnu TE 610E, která byla ve verzích enduro i supermoto před pár lety velikou konkurencí takových strojů, jako KTM LC4 či Honda XR. Husqvarna už před dvěma lety na milánské výstavě Eicma přišla s konceptem motárdu s označením 701 a na nyní sklonku roku 2015 představila novinářům její reálnou verzi a to dokonce i v offroadovém provedení.

K jejich oficiálnímu představení se novináři z celého světa sešli v portugalském městě Lagos nedaleko Portimaa a nechyběla na něm ani naše redakce. Během jednoho dne jsme měli možnost vyzkoušet obě varianty Husqvarny 701 v tradičních žluto-modro-bílých barvách v prostředí jim vlastním. Po krátké prezentaci, během níž nás šéf marketingového oddělení Paolo Carrubba seznámil s historií, současností a blízkými plány téhle tradiční firmy, jsme se ještě před usednutím za řídítka bucharů dozvěděli podrobnosti o jejich technických proporcích. Už letmý pohled na obě mašiny dává jasně najevo, že základ vychází z koncernového sourozence, kterým je KTM LC4 690.

Srdcem každé mašiny je motor, a v tomto případě se jedná o známý čtyřtaktní, čtyřventilový, vodou chlazený jednoválec o objemu 690 kubíků, který produkuje 67 koní a 68 newtonmetrů - maximálního výkonu se dosahuje při 7 500 otáček, plný krouťák je k dispozici již v šesti tisících. Motor se díky svému vrtání 102 mm a krátkému zdvihu 84,5 mm rozhodně otáček nebojí a v oblasti 8 000 ot/min. jej radši hlídá elektronický omezovač. Vedle vysokého výkonu se vyznačuje skvělou hmotností, která je i s elektrickým startérem, vstřikováním a prvky chlazení pouhých 43,4 kg a jeho malé rotující hmoty přispívají také k velmi nízkým vibracím. Další předností téhle jednotky je servisní interval, který činí 10 000 kilometrů.

Vstřikovací jednotka Keihin se 46 mm hrdlem je řízena systémem Ride-by-Wire a poskytuje tři mapy (Soft, Standard a Advanced). Volba mezi nimi se řeší pomocí přepínače umístěného pod sedlem a každý z těchto jízdních režimů poskytuje vždy plných 67 koní, ale liší se jejich přísun a tím i agresivita motoru. Další možností těchto map je přepnutí na tzv. „Bad fuel map“, po němž je motor schopen pracovat i s 80-ti oktanovým benzínem. Motor lze díky elektronice snadno seškrtit na výkon 30 kW a Husqvarna 701 je tak přístupná i motorkářům s řidičákem A2.

Jeho výkon je přes hydraulicky ovládanou antihoppingovou spojku přenášen na šestistupňovou převodovku. „Nádech“ motoru zajišťuje airbox umístěný částečně pod sedlem a také v místě, kde se běžně nachází palivová nádrž, „výdech“ řeší výfuk z nerezové oceli. Jednoválcový pracant je umístěn v příhradovém rámu z chrom-molybdenových trubek, který se vedle dobré tuhosti vyznačuje i nízkou hmotností - váží 8,4 kg. Inovativní je řešení samonosné podsedlové části, která zároveň plní funkci palivové nádrže. Je zhotovena z velmi odolného a pevného polyamidu, na celkové hmotnosti se podílí váhou 5,2 kg a její objem je velmi slušných 13 litrů.

Potud jsou jak silniční, tak offroadová verze shodné a i když mají i některé další díly identické, zaměříme se už na části, které jsou specifické pro endurové, či naopak motárdové dovádění. K enduru samozřejmě patří vysoké zdvihy pérování a kola o rozměru jednadvacet a osmnáct palců. Nejinak je tomu i tady, a nová Husqvarna je opatřena čtyřkomorovou plně seřiditelnou přední vidlicí WP se zdvihem 275 mm. Je umístěna ve frézovaných brýlích, na nichž se nachází kónusová (28 – 22 mm) bezhrazdová řídítka značky Reikon. Zadní hliníková vidlice se stejným zdvihem je opatřena jednotkou WP 4618.

Hliníková černě lakovaná kola jsou obuta do pneumatik Continental TKC 80 tradičních endurových rozměrů, tedy 90/90-21, resp. 140/80-18 a to, že jejich excelentní grip (o němž hovoří reklamní letáky) není pouhým plácnutím do větru, jsme měli možnost se přesvědčit už o pár okamžiků později. Brzdy značky Brembo (vpředu kotouč o průměru 300 mm brzdí dvoupístek, zadek vystačí s 240 mm a jednopístkem), jsou opatřeny antiblokovacím systémem ABS od firmy Bosch, ale milovníci driftování rozhodně nad 701kou nemusí lámat hůl - naopak! Tenhle elektropomocník může být jak zapnutý, tak i zcela vypnutý, ale nabízí i (u obou verzí) variantu, kdy je proti prokluzu hlídané pouze přední kolo, zatímco tím zadním můžete smýkat dle libosti.

Verze supermoto je pochopitelně opatřena sedmnáctipalcovými koly a nižším podvozkem s kratšími zdvihy a liší se i brýle, které mají úhel 45 stupňů (oproti 44 stupňům u endura). Přední vidlice WP s průměrem 48 mm mají chod o délce 215 mm, zadní kyvná vidlice používá stejně jako enduro jednotku WP 4618, ale jiné přepákování snižuje její zdvih na 250 mm. Sedmnáctipalcová kola šíře 3,5 a 5 palců jsou opatřena pneumatikami Continental o rozměrech 120/70 a 160/60. Přední brzda Brembo je pochopitelně dimenzovaná na vyšší zatížení nežli je tomu u endura a tak jej brzdí čtyřlístek s radiálním třmenem a 320 mm kotoučem, vzadu stejně jako o offroadu brzdí jeden píst a o kotouč má průměr 240 mm. Suchá hmotnost obou modelů je 145 kilogramů.

Pohled na obě nové Husqvarny 701 potěší oko nejenom fanoušků téhle tradiční značky, ale určitě každého vyznavače jednoduché a strohé elegance, kde efektivita převažuje nad efektem. Střídmé linie na sebe logicky navazují a vše do sebe zapadá. Ačkoliv zadní podsedlák, tvořící nádrž, má objem 13 litrů, rozhodně nepůsobí nijak rozměrně či rušivě. Sedlo s plastovým potahem ve firemních barvách navazuje na tvarové i barevné linie celého motocyklu. Obě provedení mají rukojeti kryté blastery, ale zatímco na enduru jsou pouze plastové, tak na motárdové verzi jsou zpevněné kovovými výztuhami zajišťující ochranu i při pádu. Vadou na kráse je zpracování přístrojového panelu, který působí poměrně lacině a nezapadá tak do celkového kvalitního zpracování.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - Výška testovacího jezdce: 180 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.60
Známkováno: 5x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist