journeyman_brezen




Offroadové Husky 2013 na domácí půdě v Itálii

Ze sídla značky Husqvarna ve Varese je to do Malpensy co by kamenem dohodil. Právě tam je nádherný MX park, kde se celému světu představily offroadové Husky modelového roku 2013 v plné kráse. Vybraní novináři světových médií si tak mohli proklepnout motokrosové modely na parádní MX trati a endura na hodně rozmanitém okruhu, kde se člověk chviličku nenudil.

Kapitoly článku

Mimochodem na motokrosové trati se před pár lety jel svět a musím říct, že lepší okruh si červenobílí vybrat snad ani nemohli. Zhruba patnáct set metrů dlouhá trať je z velké části postavena ve svahu, což znamená, že se každou chvilku hodně ostře brzdí, aby se hned v zápětí mohlo využít plného výkonu do prudkého stoupání. Pochopitelně nechybí nejrůznější typy skoků včetně dlouhých lavic, dvojáků, ale dojde i na rychlé nebo utažené vingly. O slovo se hlásí také roleta, která dokáže jezdci poměrně slušně rozhodit sandál.
Enduro okruh byl natažen hned vedle motokrosové trati. Jezdilo se poměrně ve velikém kalupu mezi stromy, chvilkami se létalo vzduchem a jízdu opepřily kluzké kameny, kořeny stromů nebo položené pneumatiky. Parádním zpestřením byl výlet po stezkách národního parku, kam bylo možné vyrazit jen v rámci této akce. Celá akce byla naprosto perfektně zorganizována a nesla se ve velice přátelském duchu. 
Na motokrosovém okruhu se nám představuje kompletní řada, tedy dvoutaktní CR125, čtyřtaktní TC250R a TC449. Vše se však točí hlavně kolem nové čtyřtaktní dvěpade TC250R, která je připravena hned v několika exemplářích. Enduro okruh zase patří novým soutěžákům TE250R a TE310R, které s rokem 2013 zapracovaly především na svém motoru.

TE250R a TE310R

Rok 2011 přinesl značce Husqvarna dva světové tituly. Juha Salminen se stal Mistrem světa ve třídě E1 s modelem TE250 a Antoine Meo okraloval třídu E2 v sedle čtyřtaktní TE310. S modelovým rokem 2013 přicházejí oba stroje s inovacemi, které se týkají především jejich čtyřtaktního srdíčka. Kapalinou chlazený jednoválec dostal novou hlavu válce a vstřikování paliva Keihin pro ještě vyšší a ostřejší výkon. Pochopitelně se pozornost věnovala také lepšímu kroutícímu momentu a odezvě na plynovou rukojeť. Kompletní motor se šestistupňovou převodovkou váží pouhých 23 kilogramů, a tím patří mezi nejlehčí ve své kategorii. Jak už bylo zmíněno, došlo ke zlepšení výkonu i kroutícího momentu v celém spektru otáček. Konkrétně TE310R nyní disponuje výkonem zvýšeným o celých 8 % a krouťákem o 5 %, zatímco menší TE250R nabrala na výkonu a krouťáku shodně 8 %. Právě tato změna vysvětluje písmenko R v názvu těchto dvou soutěžních endur. 
Stejně jako je tomu u všech ostatních offroadových strojů Husqvarna, mají i tyto dvě Husky ocelový rám posvářený z oválných a obdélníkových profilů. Pro ještě větší tuhost byly rámy třináctkových modelů posíleny kolem hlavy řízení. Pérování obstarávají tlumiče značky Kayaba, které jsou pochopitelně kompletně stavitelné. Na předku je namontována vidlice o průměru 48 mm a na zadku centrál s možností nastavení pro nízké a vysoké rychlosti.
Nové Husky se dodávají s nastavenou mapou, která vyhovuje homologaci silničního provozu. Nicméně pro závodní účely samozřejmě existují další ostré mapy. Pokud chce jezdec vybírat ze dvou různých map, například pro jemnou jízdu v krkolomném terénu či pro agresivní palbu po motokrosových tratích, má šanci si pořídit speciální přepínač na řidítka. 
Tuto vychytávku najde mezi originálními doplňky Husqvarna. Přístrojovka třináctkových modelů nyní informuje o nalítaných motohodinách a dostala na ní prostor také kontrolka vstřikování. Výborným řešením jsou bezesporu vodě odolné ovladače na řidítkách.
Husky modelového roku 2013 dostaly novou grafiku s odolnějšími polepy, také černé gripy, které jsou upevněny drátkem již z továrny a chránič řidítek. Změny se dotkly také chladičů, které by měly být o něco odolnější, než tomu bylo doposud. Pro silniční použití byly namontovány nová zpětná zrcátka.

Enduro řada Husqvarna

Husqvarna stále nabízí velice širokou škálu dvoutaktních a čtyřtaktních endur. Dvoutakty jsou tři – WR125, WR250 a WR300 a čtyřtakty čtyři-TE250R, TE310R, TE449 a TE511.

TC250R

Také motokrosový speciál třídy MX2 zaznamenal několik zásadních změn, které se týkají především výkonu. Stejně jako předchozí enduro modely si técéčko přidalo ke svému názvu písmeno R, a netají se ambicemi ve světovém šampionátu MX2. Právě ze zkušeností získaných v nejprestižnějším motokrosovém podniku světa načerpali páni inženýři kupu informací, které se snažili přenést na nový model poslední generace.
Čtyřtaktní agregát zaznamenal poměrně dost inovací již s modelovým rokem 2012. Dvaadvacet kilo vážící jednoválec se čtveřicí titanových ventilů funguje s elektronickým vstřikováním Keihin o průměru 42 mm a pro lepší výkon a jeho průběh byl upraven kompletní výfukový systém
Také TC250R staví na ocelovém rámu posvářeném z trubek různých průměrů. Podobně jako u endur dostal černě lakovaný rám vyztužení v oblasti krku řízení, které se má podepsat na větší tuhosti, a tím pádem lepších jízdních vlastnostech. Odpružení předního kola má na triku USD vidlice Kayaba o průměru 48 mm s uzavřenými cartridgemi a samozřejmostí je její možnost kompletně nastavovat, což platí i pro zadní centrál od stejného výrobce.
Motokrosovou TC250R je možné dovybavit přepínačem map z originálního příslušenství Husqvarna, které nabízí dvě polohy. Nové jsou také odolnější chladiče, černé gripy upevněné drátkem a kryt řídítek.

Motokrosová řada Husqvarna

Husqvarna vyrábí dvoutaktní stopětadvácu CR125 a dva čtyřtaktní modely TC250R a TC449.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist