Husqvarna TE 250i a 300i: Vysokohorský test dvoutaktních stříkaček v Kanadě

Husqvarna představuje ostrá dvoutaktní endura s elektronickým vstřikováním a právě to je tím nejlepším znamením, že to s dvoutakty v budoucnu myslí vážně, a že do jejich vývoje sype čas i nemalé peníze. Ano, je to do jisté míry tím, že existuje nekompromisní norma Euro 4 a pokud její dvoutakty mají přežít, musí se s ní poprat. Největší motivací je bezesporu neutichající hlad po dvoutaktních soutěžních strojích a jejich obrovská obliba mezi profíky i hobbíky .

Husqvarna TE 250i a 300i: Vysokohorský test dvoutaktních stříkaček v Kanadě

Kapitoly článku

Nástup dvoutaktů se vstřikováním by měl život enduráka ještě o něco ulehčit, protože odpadá mixování benzínu s olejem, také se výrazně snižuje spotřeba paliva a při jízdě ve vyšších nadmořských výškách není potřeba nic ladit a laborovat s tryskováním. Kromě toho motorka méně kouří, při záhozu nevytéká benzín a také se lépe startuje. Jistou daní je potom nárůst hmotnosti o tři kila, více elektroniky a přítomnost několika dalších senzorů. Tohle všechno se před pár roky událo u čtyřtaktů a dnes je bráno jako samozřejmost. Dvoutaktům se tak nejspíš otevře řada dalších možností, jako jsou vlastní mapy, kontrola trakce či podobné doplňky. Husqvarny už nyní mají dvě palivové mapy, které si jezdec může přepínat i za jízdy přepínačem na řidítkách. Jednička znamená standardní výkon a dvojka jemnější reakci na plynovou rukojeť.

Dvoutaktní kapalinou chlazené jednoválce se vstřikováním o objemu 249 ccm a 293,2 ccm mají hned dvě nádrže. Ta klasická je určena výhradně pro čistý benzín a vejde se do ní 9,25 litrů. Pak je zde malá nádržka určena pouze pro olej a ta dokáže pojmout 0,7 litru. Olej se nalévá hrdlem hned za krkem řízení a skrz trubku aplikovanou do rámu se dostává do nádržky pod sedlem. Plná nádržka oleje by měla vystačit zhruba na pět až sedm nádrží benzínu, což se pochopitelně odvíjí od stylu jízdy. Jakmile hladina oleje klesne pod půlku, kontrolka na displeji informuje jezdce a ten má od té chvíle moře času olej doplnit.

Palivo, tedy čistý benzín, je vstřikováno přímo do přepouštěcího kanálu a děje se tak pomocí dvojice vstřikovačů umístěných směrem dolů. Olej jde do motoru samostatně se vzduchem klasickou cestou a mazání je průměrně v poměru 1:80. Dávkování má pod palcem fungl nová řídící jednotka, která zpracovává informace od čidla polohy plynové rukojeti, tlakových senzorů umístěných v sání a klikové skříni, ale i teploměru v chladícím systému. Jednotka automaticky reaguje také na změny nadmořské výšky či okolní teploty, čímž odpadá nutnost přetryskování karburátoru pro různé podmínky. Dávkování oleje řídí rovněž elektronika a nezbytností je samostatné čerpadlo. Díky tomuto řešení se v motoru spálí méně oleje než při použití klasické směsi, takže klesne i podíl typicky modrého dýmu z výfuku a koncovka výfuku není olepená od stékajícího nespáleného oleje. Právě ten byl největším problémem a noční můrou normy Euro 4. 

Husqvarny modelového roku 2018 pochopitelně jedou na stejné vlně, jako předchozí ročník. Rám je posvářen z oceli, kyvka odlita z hliníku a třídílná kompozitová podsedlovka má obsahovat třicet procent karbonu. Není tajemstvím, že pérování WP Xplor bylo vyvinuto vyloženě pro enduro motocykly, přičemž osmnáctkové modely dostaly na předek nové trubky a o něco tvrdší nastavení. I nadále je možné vše nastavovat jednoduše nahoře na vidlicích a bez použití nářadí. Odskok se ladí na pravé straně, komprese na levé straně a předpětí pochopitelně na každé straně zvlášť. Zadní kolo je odpruženo pomocí přepákování a zdvih zadku je 330 milimetrů, tedy o tři cenťáky více než na předku.

Další novinkou osmnáctkových Husqvaren jsou brzdy Magura, které střídají značku Brembo. Na předku je klasický dvoupístek, který hlodá dvěstěšedesátkový kotouč a na zadku jednopístek v kombinaci s kotoučem o průměru dvěstědvacet milimetrů. Řidítka tentokrát dodává Pro Taper a díky frézovaným brýlím je lze nastavovat v několika polohách.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - Výška testovacího jezdce: 171 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 6x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist