journeyman_brezen




Honda CL500: Odpovědi na vaše dotazy.

Jezdí víc jako Rebel, nebo spíš jako CB500X, nebo jako úplně něco jiného? Na tuhle nenápadnou novinku jsme byli v redakci hodně zvědaví. Její podzimní premiéru nikdo nečekal a na začátku roku naši zvědavost ještě posílila informace o lákavé prodejní ceně. Bude to slibované japonské kladivo na čínské variace ve stylu scrambler?

Kapitoly článku

Honda využila své know-how a zkombinovala svoji dvouválcovou pětistovku s hlavním rámem z modelu Honda Rebel 500, ze kterého převzala i řadu stylových komponent. K tomu stačilo dát kola a pár dalších prvků ze základního adventure modelu Honda CB500X a na světě je scrambler, který doplnil modelovou nabídku Hondy a navázal na předchozí scramblery CL ze sedmdesátých let. No dobře, tak jednoduché to ve skutečnosti není, změn a jiných řešení Hondy CL500 je samozřejmě mnohem víc. Hlavně „od pasu“ dozadu, kde je úplně jiný podsedlový rám a především výfuková koncovka vyvedená nahoru na bok.

Původní Honda CL350 představená v roce 1968 a novinka CL500 pro rok 2023.

Základem je nesmrtelný řadový dvouválec o objemu 471 ccm, naladěný na 35 kW přesně pro kategorii řidičáků A2. Proč říkám nesmrtelný? Je to už několikátá generace a je osvědčený ve statisících motocyklů a tak povedený, že se ho snaží asijská konkurence když ne zkopírovat, tak alespoň napodobit. A zatím se jí to nikdy úplně nepovedlo, protože Honda motor každým rokem zase o kousek zdokonalí, vyladí a modernizuje a při každém redakčním testu, kdy jsme tyto agregáty porovnávali, byla Honda vždy o kus napřed. Pro model CL500 je motor trochu jinak naladěný než u ostatních pětistovkových modelů Hondy, ale přesný charakter poznám až při redakčním testu ve španělské Seville.

Světlomet a přístrojovka jsou v retro stylu, převzaté od Rebela. To platí i pro přední část rámu, ale od pasu dál je CL úplně jiná mašina. Má mohutnou zadní část s klasickým tvarem nádrže, ale hlavně adventure laděná kola, stejná jako jezdí v modelu CB500X. Vepředu 19 palců, vzadu 17 palců a obutí 110/80 a 150/70, které rovnou vybízí k nazutí terénnějšího vzorku, byť jsou to litá kola a vyplétaná jen vzdáleně připománaji. Zatímco Rebel si musel vystačit se zdvihy 121 mm vepředu a 96 mm vzadu a zbytek dohnat balónovitými pneumatikami na šestnáctkových kolech, CL500 už má slušné zdvihy 150 mm vepředu a 145 mm u dvojice zadních tlumičů po stranách. To je stejně jako u CB500X, vzadu dokonce o 10 mm víc!

Pohotovostní hmotnost 191 kg a výška sedla 790 mm spolu s udávanou spotřebou 3,8 litrů na sto a objemem nádrže 12 litrů by tohoto modelu mohly udělat ideální stylovou záležitost pro jezdce nižších postav, začátečníky nebo třeba slabší slečny. K tomu by mohla hodně pomoci i cenovka těsně pod 160 tisíc korun. Vzhledem k tomuto zaměření, celkovému stylu i ceně by měl bohatě stačit jeden kotouč přední brzdy. Ostatně ještě předloni s ním jezdila i výše zmiňovaná CB500X. Ta teď sice dostala silnější USD vidlici a dva kotouče přední brzdy, ale proti CL500 je o patnáct tišíc dražší a přeci jen se v modelové nabídce posunula víc směrem k adventure modelům a delšímu cestování, mimo jiné díky lepší ochraně před větrem.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
TZ - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

On-line rozhovor: Filip

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

xvasek
Dotaz od xvasek položen 29.03.2023 10:58

Tak samozřejmě na první pohled by mě zajímalo, jestli tam spolujezdec vůbec aspoň nějak sedne a jestli se mu nebude zapalovat pravá půlka a stehno.

Tady ty A2 pětistovky "pro mladé" jsou podle mě zcela primárně randící nástroj a měly by být konstruovány za tímto účelem. Kdyby to bylo hádéčko, kde se ani nepočítá, že na tom někdo pod padesát vůbec sedne, tak dobře, ale pokud na tom klučina nemůže svézt pěknou holku (nebo naopak), tak to ani nemá cenu testovat toto...

Odpověď od Filip z 02.04.2023 13:32

Při randění si slečna nohu nespálí, kolena jsou v dost ostrym úhlu ale sedlo vcelku ok. Bohužel tam není vůbec žádné madlo pro spolujezdce, takže se slečna bude muset držet řidiče. Záleží na věku, cesťák na dlouhé dovolené pro dva to samozřejmě není, ale na půldenní projížďku v pohodě. Pokud bych si tuhle mašinu měl půjčit na dovolený na den třeba na jízdu po ostrově i se ženou za zády, vůbec bych neváhal a dal lehkému CL přednost i před cestovními endury.

Lapi
Dotaz od Lapi položen 29.03.2023 11:02

Dobrý den, Filipe, jak jsi se poskládal se svojí výškou na Hondu. Děkuji za odpověď a s pozdravem R. Lapka

Odpověď od Filip z 02.04.2023 13:35

Vzhledem k zaměření této mašiny to bylo úplně v pohodě, ani po dni v sedle nebolely kolena a díky houpavýmu odpružení člověka nebolí ani záda. Jen standardní nízké sedlo je pro dlouhána problém, tlačí vysokého jezdce moc dopředu a kolena jsou nelogicky před bočními protektory. Proto jsem hned přesedl na zvýšené sedlo a tam to bylo vše v pořádku.

marna
Dotaz od marna položen 29.03.2023 11:03

Som zvedavý na tu 195 cm osu na bonbónu CL500 :)

A zaujíma ma ako prišli na modelové označenie, či ho pán manažér len opísal ze zádě svého kupé?

Odpověď od Filip z 02.04.2023 13:35

Odpověď viz výše v článku.

puffybodie
Dotaz od puffybodie položen 29.03.2023 11:33

Mozna takova zvetsena Honda Monkey, ale podle fotek obzvlaste poloha nohou nevypada moc prijemne. Bude zajimave videt, jak se na to naskladas.

Jinak v dnesni dobe uz tedy klasika - jak moc bude slozite elektronika a hlavne jak dlouho planuje vyrobce poskytovat aktualizace jejiho firmware a za jakou cenu

Odpověď od Filip z 02.04.2023 13:40

Odpověď k výšce jezdce viz předchozí dotazy. Co se týče elektroniky, na tomto modelu je super, že žádnou nemá. Je tu jednoduché dvoukanálové ABS, slušně nastavené a moc do jízdy nekecalo ani na polňačce (i když možnost vypnutí na zadní kolo by se hodila). A jinak nic, žádný párování s mobilem, žádný režimy jízdy, žádný kontroly trakce, přímá odezva plynu... Jediný moderní fíčury je ukazatel zařazené rychlosti a palivoměr.

PupikC
Dotaz od PupikC položen 29.03.2023 11:54

Ahoj, měřím 195 cm a stejně jako ostatní mě zajímá, jak budeš vnímat posez, založení kolen (a relativně tenké čalounění sedla). Jinak za tu cenu palec nahoru ...

Odpověď od Filip z 02.04.2023 13:40

Viz odpověď na první dotaz.

Martin-pg
Dotaz od Martin-pg položen 29.03.2023 12:16

Jak dobře/špatně se ovládá spínačka na levou ruku, pro praváka?
Jakou odezvu poskytují Dunlop Trailmax Mixtour na asfaltu a případně na lehčím terénu, když už to připomíná scrambler.

díky ML

Odpověď od Filip z 02.04.2023 13:43

Ovladače na levé ruce v pohodě, až na výrazný klakson, občas někdo ve skupině zatroubil místo směrovek, ale ruka si rychle zvykne. Dokonale lehoučká spojka, první dojem až nepřirozenej, ale přitom přesný dávkování a reakce. Pneumatiky držely jako čert, ale rovnou přiznám, že jsme jezdili na dokonalém asfaltu, kde by drželo všechno. Při krátkém výletu na šotolinku pneu pěkně držela směr i na větší vrstvě štěrku, chování v drsnějším terénu nebo za mokra posoudíme až při delším redakčním testu v čr.

Liqid
Dotaz od Liqid položen 29.03.2023 14:00

Nemáte info, zda se i k nám dostane CB350RS?

Odpověď od Filip z 02.04.2023 13:45

Bohužel, přestože na akci byli japonští konstruktéři a snažili jsme se je přimět aspoň k náznakům, dávají si pozor a nedali nic najevo, ani kdy/jestli přijde do Evropy třeba Hawk 1100, na který se zase moc rtěším já.

Sir_CHerokee
Dotaz od Sir_CHerokee položen 29.03.2023 17:23

Docela jsem na ní čekal, ale nakonec koupil Jawu RVM 500 Scrambler. Ale k hondě...
1. proč je tak ošklivá?
2. proč má jen jeden kotouč vepředu?

Odpověď od Filip z 02.04.2023 13:56

Honda CL 500 je přinejmenším motorově o generaci dál než zmíněná čínská RVM, to jsme myslím dostatečně popsali v redakčních testech modelů s tímto typem motoru. Otázka na estetiku je asi zbytečná, podle ohlasů lidí ji většina čltenářů za ošklivou v žádném případě nepovažuje, naopak. Jeden kotouč vepředu je na tak nízkou hmotnost naprosto dostačující, dvoukotouč by tady byl možná i nelogický, měkké odpružení s vysokými zdvihy a úzká přední pneu by stejně nedokázaly přenést větší brzdný účinek do asfaltu.

ssevcaa
Dotaz od ssevcaa položen 29.03.2023 17:44

Ahoj, jaké je odpružení na horší cestě, popř lehký terén?
Celkově jízdní vlastnosti? Ke které Hondí 500 má nejblíž (naháč/cenduro/chopper)?
Jak moc pomůže dlouhánům vyšší sedlo?
Díky Petr

Odpověď od Filip z 02.04.2023 14:00

Na šotolinku nás bohužel pustili jen na pár km a tam to bylo i ve vyšší rychlosti překvapivě hodně příjemné. Do lehkého terénu jsem musel aspoň na sto metrů "jako" zabloudit a tam už ta mašina brzy narazila na limity, hlavně kvůli jízdní pozici a těžišti soupravy (jezdec + moto) dost vzadu. S chopperem nemá CL nic společného, nejblíž je pocitově asi CB500X v předloňské verzi s jednoduchou vidlicí a jedním kotoučem. Pro dlouhány je standardní sedlo nic moc, zvýšené je perfektní.

limbus
Dotaz od limbus položen 29.03.2023 17:55

Ahoj Filipe,
taky by mě zajímalo jak se bude sedět spolujezdci a jak bude svítit to hnusné světlo.Půjdou dokoupit vyplétané kola?

Díky za odpovědi ?

Odpověď od Filip z 02.04.2023 14:02

Spolujezdec viz výše. Světlo svítí hodně výrazně (na potkávačky svítí horní dvě čočky, na dálkovky i dolní dvě), ale jen přímo dopředu, nemá moc velký rozptyl do stran, při pohledu v zrcátkách na kolegy za mnou to bylo hodně výrazné. Vyplétaná kola dokoupit nejdou, je to celé dimenzované na tato litá kola.

CB600
Dotaz od CB600 položen 29.03.2023 19:54

Proč ta motorka není na drátech a nemá tažený výfuk tažený zhruba v úrovni středu válců, ale jde tak divně dolů pod motor a pak zase nahoru pod sedlo batohu?

Odpověď od Filip z 02.04.2023 14:09

Litá kola vs dráty, každé řešení má svá pro a proti a u takto zaměřeného stroje si výrobce vyhodnotil, že budou litá lepší. Nevyžadují servis, umožní použití bezdušových pneu apod. Vedení výfuku je společné pro další modely s touto pohonnou jednotkou, vyvedení nahoru pod sedlo je věc designu a stlu, který tento model řadí do kategorie Scrambler.

zimirekm
Dotaz od zimirekm položen 29.03.2023 23:07

Ahoj. Jak je to s centralnim stojanem? Predpokladam spravne, ze se zadny nekona, stejne jako na Rebelovi, kde je v mistech stojanu krabice s ABS? A zamykani je take samostane zprava a zapalovani zase zleva u nohy?

Odpověď od Filip z 02.04.2023 14:10

Centrální stojan Honda nenabízí, není tam na něj místo. Zapalování/zamykání je stejné jako u Rebela, spínačka před levým kolenem, zamykání řízení u krku řízení z pravé strany.

LSDAS
Dotaz od LSDAS položen 29.03.2023 23:42

Ahoj. Mám 186 cm a pokud se na to poskládám tak uvažuji o koupi. Centrální stojan je možné dokoupit? Co nosič kufru, + zadní kufr na přilbu? Možná jsem trochu spořílek a zajímal by mě apetit při cestování po okreskách hezky na pohodu. Taky jestli nekope zadní kolo na silnicích třetích tříd.
Hledám univerzál na cestování z práce do práce a samozřejmě pro radost na volný čas (při jízdách okolo komína). Předem děkuji za info a doufám že si to testování užiješ!

Odpověď od Filip z 02.04.2023 14:15

Výška a stojan viz předchozí odpovědi. Nosič kufru i kufr jsou v nabídce příslušenství, spolu s boční taškou na levou stranu, ale ten Honďácký zadní kufr mi k tomu moc designově nesedí, asi bych doporučil se podívat jinde a najít něco v retro stylu. Spotřebu změříme až při týdenním testu v ČR, ale tento motor je vyhlášený šetřílek a nebude problém jezdit dlouhodobě pod 3,5 L. Zadní odpružení po stranách jsme si na silnici všichni přitahovali, na střední polohu bylo pro ostřejší tempo za španělským závodníkem moc houpavé, ale nekope, ani při prejezdu/přeletu zpomalovacích prahů. Honda CL500 je každopádně skvělý univerzál na kratší jízdy nebo víkendový výlet a Fun Factor je hodně vysoko.

maestro
Dotaz od maestro položen 30.03.2023 20:30

Ahoj, na centrální stojánek už dotazy padly.
Mě by zajímalo, jestli k tomu půjde dokoupit kryt motoru a výfuků. Aby na to nelítala tolik špína od předního kola a aby to ty výfuky trochu ochránilo v případě kontaktu se zemí někde v terénu.
Díky.
Míra

Odpověď od Filip z 02.04.2023 14:16

Spodní kryty jsem v nabídce Hondy nenašel, tahle mašina i kvůli litým kolům do úplně drsného terénu není určená.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist