husqvarna_svartpilen_801_2




Honda NC750X

Honda začala hledat recept na světovou finanční krizi hned po zlomovém roce 2008, a díky tomu se před dvěma lety dostala do výroby modelová řada New Concept. Tři motorky, postavené na společném základu, s nízkými pořizovacími a provozními náklady, snadnou obsluhou a přitom relativně zábavným charakterem, to je přesně to, co skomírající trh potřeboval.

Kapitoly článku

Trojici modelů NC700S, NC700X a Integra se totiž povedlo přilákat k motorkám nové zákazníky - jednak ty s čerstvými řidičáky, kterým byl jako na míru ušitý výkon 35 kW, a pak také ty, co se do jedné stopy vracejí po delší pauze, věnované budování rodinných sídel, výchově potomstva nebo jiným životním prioritám.
Když pak na úspěchy sedmistovek navázala podobně koncipovaná řada CB (R) 500, nůžky mezi oběma skupinami se začaly rozevírat. Mlaďoši s papíry na skupinu A2 logicky začali dávat přednost točivějším a zábavnějším pětistovkám, které se do jejich výkonového limitu vejdou zrovna tak, zatímco typickými členy cílové skupiny pro NC700 zůstali jezdci ve věku 40 plus, v drtivé většině majitelé plnohotnotných řidičáků. Tím pádem pominul důvod držet se striktně limitu 35 kW, a Honda mohla do encéček přidat na přilepšenou pár koní.
Bavíme se tady o motorce za lidovou cenu, a tak se pochopitelně šlo cestou nejmenšího odporu, respektive nejmenších nákladů. Řadový dvouválec dostal spolu s druhým vyvažovacím hřídelem větší vrtání, zdvihový objem narostl o 75 kubíků na 745 ccm, a logickým výsledkem je nárůst výkonu na 40,3 kW v 6 250 otáčkách a točivého momentu na 68 Nm v 4 750 ot. za min. Možná si teď říkáte, že to jsou spíš kosmetické změny, ale ve hře pořád zůstává nízká spotřeba, a tu se povedlo dokonce srazit o pár kapek níž než u předchozího modelu. Vývojáři si pohráli s časováním ventilů, snížili vliv vnitřního tření pomocí nové povrchové úpravy na stěnách pístů, přidali iridiové svíčky kvůli dokonalému spalování, a prodloužili všechny převodové stupně. U manuálu rovnoměrně o 6 %, automatická převodovka DCT je na tom stejně kromě šestky, kterou má delší jenom o 3 %.
Výsledkem je hodnota 3,46 litru/100 km - údaj, který jsme zvyklí měřit u stopětadvacítkových skútrů! V běžném provozu sice bude motor o něco hladovější než v laboratorních podmínkách, ale v prvním reálném testu jsme se stejně dostali nejvýš na 4,4 l. A dlužno dodat, že k přívlastku "úsporný" měl styl naší zkušební jízdy hodně daleko. 
Právě ukazatel spotřeby paliva mnohým majitelům předchozího modelu na displeji chyběl, ale u nové 750 už si jezdec může okamžitou i průměrnou spotřebu kdykoli přečíst. Digitální přístrojovka kromě toho ukazuje všechny obvyklé údaje - chybí snad jen rosný bod a okolní teplota - a u verze s manuální převodovkou se zákazníci dočkali také ukazatele zařazené rychlosti, kterým byl doposud vybaven jenom model s automatickou dvouspojkovou převodovkou.
Novinkou je i nastavitelná páčka přední brzdy, a "terénnější" vzorek pneumatik Dunlop Trailmax D609 u modelu NC750X. A právě s tímhle zástupcem trojlístku řady NC750 jsme se měli možnost krátce seznámit ještě dřív, než sezóna naplno vypukne. Předchozí sedmistovka už prošla naším redakčním testem předloni, tak jsme se zaměřili hlavně na to, co je nového. A jaké jsou první dojmy?
Přiznejme si hned a na rovinu, že tohle není motorka pro závisláky na adrenalinu. Ostatně má úplně jiné ambice. Za prvé je neuvěřitelně praktická; stačí se podívat do míst, kde normálně bývá nádrž. Tady najdeme místo ní úložný prostor, kam se pohodlně vměstná integrálka, batoh, nebo nepromok i s rezervními rukavicemi a teplým svetrem. Pod zamykací dekl prostě můžete naházet skoro všechno (kromě většího laptopu), co potřebujete ke každodennímu životu na motorce. Palivo se tankuje do otvoru pod zadním sedlem, které je pro tyto účely připevněno na pantech, a v otevřené poloze ho drží sklápěcí vzpěra.
I přes svých 219 (229 s DCT) kilo pohotovostní hmotnosti je také překvapivě snadno ovladatelná, a to jak při manipulaci na místě, tak za jízdy. Může za to těžiště, které leží snad pár centimetrů nad asfaltem. Takže tu před vámi stojí dospělá cestovní motorka, na kterou se pohodlně poskládá i urostlý chlap, a zároveň lehkou hračku, kterou bych s klidným srdcem doporučil i naprostému začátečníkovi, případně začátečnici. Sedlo je tak akorát vysoko, aby z něj bezpečně dosáhli na zem i majitelé menších postav než mých 186 cm, vzpřímená jízdní poloha zaručuje dobrý rozhled a šetří předloktí. Přední štítek poskytne základní ochranu, pokud se jej zrovna nerozhodnete testovat na větrné hůrce nebo v Řecku začátkem letošního února, jako my. Když se vítr o rychlosti orkánu střídavě opírá do motorky z obou boků, zepředu a zezadu, platí víc než kdy jindy, že méně znamená více. Nicméně, pro cestovatele je v nabídce příslušenství připraveno nejen vyšší plexi, ale také sada tří kufrů, padací rámy, mlhovky a další turistická výbava.
A pak je tady automatická převodovka. Pro někoho možná nepředstavitelná věc, která nemá na motorce co dělat. Osobně bych se taky nerad dožil dne, kdy všechny levé páčky skončí v bazarech a nikdo je nebude kupovat. Honda poprvé přišla s technologií dvouspojkové převodovky DCT u VFR1200, a později jí vyladila k dokonalosti u Crosstourera, ale u takhle výkonných motorek mi automat pořád nedává úplně smysl, přestože mu vlastně nemám co vytknout. Kdybych se ale měl rozhodovat mezi manuální a automatickou verzí encéčka, dneska už rozhodně sáhnu po automatu. Tahle převodovka funguje úplně jinak než variátory používané ve skútrech, takže přenos výkonu je okamžitý a beze ztrát. Změna převodových stupňů navíc probíhá díky dvěma spojkám naprosto plynule, protože když je zařazený lichý kvalt, na druhé spojce jsou připraveny oba sousední sudé a naopak. Hlavně při podřazování dosahuje automat lepších výsledků, než sebecitlivější lidská ruka při práci s normální spojkou. Při řazení nahoru zase není třeba ubírat plyn, a otáčky motoru tak mohou zůstávat v pásmu, kde je k dispozici největší točivý moment. Druhá generace DCT je dokonce tak vychytaná, že software se automaticky přizpůsobuje jízdnímu stylu. Když pozná, že víc taháte za plyn, začne řadit ve vyšších otáčkách, když vidí že nikam nespěcháte, sází tam vyšší kvalty dřív.
Manuální verzi nového NC750 jsme zatím neměli možnost vyzkoušet, ale u předchozí sedmistovky se motor často dostával do omezovače, což například při předjíždění není úplně vítaná situace. Tenhle problém určitě zmírní delší převodové stupně nového modelu, ale s automatem starost úplně odpadá - elektronika si řazení ohlídá sama, i když převodovku přepnete do "manuálního" režimu. Ten spočívá v tom, že řazení ovládáte palcem a ukazovákem levé ruky, jako v počítačové hře. Automatický režim pak nabízí volbu ze dvou módů, D a S. V déčku motorka jede vyloženě na spotřebu, ale moje oblíbené esko už nechává motor vytočit do podstatně vyšších otáček. Kromě toho má jezdec kdykoli možnost přehlasovat elektroniku tlačítkem na levé straně, a podřadit si před zatáčkou podle vlastního gusta. Mimochodem, brzdný účinek motoru je překvapivě silný.
Kvality automatu dobře vyniknou také při pomalém courání v městském provozu, a tady si troufám tvrdit, že v nízkých rychlostech jsou reakce plynulejší než na skútru s variátorem. Díky tomu, že se výkon motoru přenáší dál bezprostředně, stačí pro jemnou korekci jízdního tempa jenom lehce pohybovat plynem.
Jestli celou dobu čekáte jenom na seriózní názor, jak moc je znát výkonový nárůst proti předchozí sedmistovce, musím vás bohužel zklamat. S časovým odstupem víc než půl roku se dá poznat maximálně to, že motor podstatně méně vibruje, a pocitově je o něco živější. Ale teprve až postavíme obě motorky vedle sebe, můžeme poznat skutečný rozdíl. Každopádně už teď musím znovu uznat, že NC750X je svým způsobem zábavná motorka. Někdo může namítnout, že jsou na světě výkonnější a lehčí stroje, ale tahle Honda se rozhodně nemá za co stydět. Síla motoru se snadno dávkuje a je neustále k dispozici, měkce nastavený podvozek má komfortu na rozdávání a přitom pevně drží motorku ve stopě i v rychlých zatáčkách, a brzdám se standardně montovaným ABS vůbec nechybí druhý přední kotouč. Dokážu si encéčko představit jako pracanta na každodenní dopravu za prací a stejně dobře i jako cesťáka na dovolenou. Tomu, kdo chce dospělou velkou motorku, a víc než na počet koní kouká na ekonomiku provozu, bych jí rozhodně doporučil.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm

On-line rozhovor: Petr Poduška

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

Trejsíč
Dotaz od Trejsíč položen 03.02.2014 15:23

Dobrý den :
1) bude také možnost verze 35 kW?
2) nebude si konkurovat s CB500 resp CB500X
3) proč vůbec ta změna? výkon se příliš neliší a na konkurenci je to dost málo (viz Yamaha MT 07/09)
4) Z jiného soudku - kdy bude nová CB1000R a co VFR 1200 naháč???

Odpověď od Petr Poduška z 09.02.2014 23:05

Dobrý den. 1) V prodeji bude i nadále model NC700X s výkonem 35 kW. 2) motory řady CB a NC se natolik liší charakterem, že si vzájemně nekonkurují. 3) změna u řady NC přišla právě kvůli novým pětistovkám, které uspokojí poptávku jezdců s ŘP skupina A2 a mohlo dojít k navýšení výkonu u NC. 4) Informace o nových modelech bohužel nejsou v tuto chvíli veřejné.
Díky
P.P.

JP
Dotaz od JP položen 03.02.2014 15:51

Dobrý den, znamená uvedení modelu NC 750 X skutečně konec legendě jakou byl model Transalp? Mohl by mi prosím zástupce Hondy vysvětlit, proč Honda nechala "zmizet" tuhle LEGENDU kvůli oplastovanému a ne příliš hezkému motocyklu? Transalp jsem si před léty koupil kvůli léta prověřeným vlastnostem. Už jsem ho prodal, kdyby však byl v nabídce vrátil bych se rád zpět k této nesmrtelné a velmi spolehlivé motorce. Model NC ani CB 500 X si však NIKDY nekoupím.

Odpověď od Petr Poduška z 09.02.2014 23:00

Dobrý den, vím jen, že Honda na něčem podobném pracuje, ale žádnou bližší informaci nám k tomu její zástupci nechtěli dát. Díky P.P.

task71
Dotaz od task71 položen 03.02.2014 16:55

Dobrý den,jsem příznivcem a i majitelem Hondy NX 650 Dominátor.
Uvažuje Honda o zavedení do výroby jednoválcového motoru , klasického cestovního endura s 21 palcovým předním kolem???
A proč nemá Honda v nabídce jednoválcové enduro????
Pokud vím tak se jednoválec používá v motocyklu pod označením Honda Falco???

Odpověď od Petr Poduška z 09.02.2014 22:55

Dobrý den. Viz předchozí dotaz, žádné ověřené informace tohoto typu bohužel nejsou k dispozici.
Díky
P.P.

kojot
Dotaz od kojot položen 03.02.2014 16:55

Ahoj, zkuste zjistit, jestli tenhle motor nepůjde trochu "poladěný" do případného nástupce Transalp/Afrika. Spíš tak na 55Kw by to chtělo. Protože muj Alp má 40 kw což je 54koní v objemu 650, tak mi nějak hlava nebere stejný výkon u většího objemu.Tady Honda opravdu ztrácí cestovní ON/OFF středně objemová kubatura.

Odpověď od Petr Poduška z 09.02.2014 22:53

Ahoj,
jak už bylo řečeno u jiných otázek, Honda tenhle typ informací přísně tají. Na podzim budeme vědět víc.
Díky
P.P.

Alesko
Dotaz od Alesko položen 03.02.2014 16:56

Mam dotaz.Nova NC750X ma podla vstetkeho nove pneu znacky Dunlop trialmax d609. A teraz otazka? Budu tieto pneu pouzitelne aj na NC700X? Druha otazka preco prve NC700 nemali seriovo ukazovatel zaradenej rychlosti na strojoch s manualnov prevodovkov? Dakujem.

Odpověď od Petr Poduška z 09.02.2014 22:51

Ahoj,
NC750X má stejný rozměr ráfků, takže pneumatiky lze použít i na 700. Ukazatel zařazené rychlosti je až na 750.
Díky za otázky
P.P.

paty
Dotaz od paty položen 03.02.2014 17:10

Dobrý den, už léta jezdím na hondě transalp a poohlížím se po něčem silnějším jako je GS800 nebo TIGER 800XC, nebude honda v příštích letech mít něco takového.

Odpověď od Petr Poduška z 09.02.2014 22:50

Dobrý den, viz ostatní podobné otázky. "Něco" se údajně chystá, ale bližší info zatím nechce nikdo prozradit.
Díky

P.P.

pjvoky
Dotaz od pjvoky položen 03.02.2014 20:52

Myslím že Honda chce oslovit, trochu jinou společnost, než jsou motorkáři, kteří mají za sebou tisíce km v silných kubaturách. Mě se tento nápad velice líbí a NC700X mám doma a jsem s ním zatím max spokojen. NC750 si určitě své nadšence najde, až po recenzích lidí co mají NC700 doma. Jinak si myslím, že nám Honda připravuje nového transalpa, ale proč ho tají ?

Odpověď od Petr Poduška z 09.02.2014 22:48

Ahoj,
máš pravdu, že Honda těmito modely míří na nově příchozí zákazníky, pro srdcaře má v nabídce zase jiné motorky. O plánech a nových modelech bohužel nechce nic předem prozradit, z celkem pochopitelných důvodů. Nepřítel naslouchá:-)
Hezký den
P.P.

Eddie75
Dotaz od Eddie75 položen 03.02.2014 22:19

Je série N definitivní náhradou za CBF nebo se dočkáme nástupce tohoto univerzálu?

Odpověď od Petr Poduška z 09.02.2014 22:46

Ahoj,

viz ostatní podobné otázky na toto téma. Od Hondy "no comment" Sorry.

Měj se
P.P.

Crank
Dotaz od Crank položen 03.02.2014 22:57

1) je omezovac otacek na NC750 z duvodu toho, ze pouziva hlinikovy vahadla (rocker arms) z Hondy Jazz? Nebyla chyba usetrit par eur a tim dosti omezit otackovy rozsah motoru?
2) proc se Honda rozdodla klikovou hridel nejdrive kovat v rovine a pote ji tzv twistovat (otocit zalomeni o 90stupnu? Yamaha nebo BMW kliku kovaji rovnou v zapustce se zalomenim 90st.
3) je pocitove znatelne pouziti 2.vyvazovaku na NC750 oproti predchudci?
4) Na trh vstupuje Yamaha MT-07. Na podobne cenove urovni, o 20 koni silnejsi a 30 kg lehci. Ma Honda proti ni odpoved?
Diky!

Odpověď od Petr Poduška z 09.02.2014 22:45

Ahoj
1) motor je navržený jako nízkootáčkový - viz špička točivého momentu ve 4 750, zvýšení otáček by nemělo velký přínos. U nového modelu jsou delší převodové stupně, takže omezovač zasahuje později. 2) Twistování kliky se dělá čistě z ekonomických důvodů. 3) Neměli jsme možnost přímého srovnání NC700/750, ale motor se zdá být pocitově klidnější. 4) Na otázky o budoucích plánech jsme bohužel nedostali žádné odpovědi.
Díky za otázky
P.P.

Trejsíč
Dotaz od Trejsíč položen 04.02.2014 08:38

Ahoj, zajímalo by mne, jak jsou na tom NCčka s prodejností v Evropě? kolik kusů se dosud prodalo?
Proč jsou Hondy celkově váhově poměrně vysoko? V porovnání s novou Yamahou řady MT anebo KTM trpí "nadváhou" proč?

Odpověď od Petr Poduška z 11.02.2014 11:02

Ahoj,
prodejní výsledky v Evropě od zahájení výroby vypadají takhle: CRF250L víc než 3000 ks; CRF250M - víc než 300 ks; NC700S víc než 12 000 ks; NC700X víc než 16 000 ks. Váha je sice papírově vyšší, ale pocitově je motorka lehká díky nízkému těžišti.

Díky
P.P.

vaclav-m
Dotaz od vaclav-m položen 04.02.2014 10:05

Tento koncept se mi moc líbí, zejména spotřebou, která při dnešních cenách, a přitom, že jeden chce opravdu jezdit, vůbec není zanedbatelná. Ale rád bych uvažoval o podobném modelu s 900 cm3, 19" předním kolem a kardanem. Je ve výhledu něco podobného? 75 přidaných kubíků, ta trocha výkonu a 12 km na maximální rychlosti je málo. A Crosstourer má už velkou spotřebu a cenu osobního automobilu.

Odpověď od Petr Poduška z 09.02.2014 22:38

Ahoj,
konkrétní informace se z lidí od Hondy bohužel nepodařilo vytáhnout. Máme se prý těšit na podzimní výstavy.

Hezký den
P.P.

Palciak
Dotaz od Palciak položen 04.02.2014 11:39

1. Na mojom NC700X sa neda nastavovat zadna pruzina. Ked zatazim moto je to problem. Mam ist vzdy do servisu ?
Zmenili to na NC750 a dodavaju uz neaky kluc ?
2. Na NC700 je uplne nechraneny zadny tlmic. Je to uz ine ?
3. Tacho na NC700 pri vyssich rychlostiach premeriava oproti GPS az 15 km/h. Aby bolo akoze rychlejsie ?
Ako je na tom nove NC750 ?
4. Preco je uz po 2 rokoch nova NC750, ked Transalp, alebo CBF 600S sa vyrabaju bez zmeny 6 rokov ?
Je to kvoli nekulturnemu motoru NC700, alebo aby este zvysili cenu oproti CB500 a aby si tym nekonkurovali ?

Odpověď od Petr Poduška z 09.02.2014 22:36

Ahoj,
1. Na podvozku NC750X není oproti 700 žádná změna, takže ani klíč na nastavení zadního tlumiče v nářadí není. 2. Beze změny. 3. Neměli jsme možnost zjistit přesnost tachometru. Nový model má ale o 12 km/h vyšší maximálku. 4. Transalp ani CBF600S už ve výrobě nejsou, proto před ukončením výroby zůstaly dlouho beze změn. O důvodu k navýšení objemu u NC je zmínka v článku, už není důvod držet se limitu 35 kW, proto vyšší objem a výkon.
Díky za otázky
P.P.

gresini
Dotaz od gresini položen 04.02.2014 13:56

Ahoj,kdy bude nový supersport cbr 1000 rr a půjdou ceny nových modelů níž? Díky zdraví Gresini.

Odpověď od Petr Poduška z 09.02.2014 22:30

Ahoj, nová Honda CBR1000RR včetně verze SP byla představena na podzim v Miláně, další nový model se tedy dá očekávat nejdřív za dva roky. Vzhledem k intervenci ČNB a zvýšení kurzu EUR ceny bohužel dolů nepůjdou.
Měj se
P.P.

SuperSic58
Dotaz od SuperSic58 položen 04.02.2014 18:50

Dobrý den, mám 2 dotazy.
1. Zajímá mě prodejnost loňské novinky CRF 250L/M. Kolik se jich prodalo u nás a jaký měla úspěch v Evropě/ve světě. A zda se nechystá zvětšení motoru na 300ccm jako u CBR?
2. Jak Honda zareaguje na příchod Yamahay MT-07, která je silnější, lehčí a levnější, než řada NC a za stejnou cenu jako mnohem slabší CB 500?
Děkuji za odpověď

Odpověď od Petr Poduška z 09.02.2014 22:28

Dobrý den,
1. Prodejní čísla v ČR: CRF250L 59 ks, CRF250M 4 ks (přišla na trh v průbehu sezóny). Na výsledky v Evropě/světě čekáme, dám je sem hned jak dorazí. O plánech na zvětšení motoru nebo jiné modernizace nám nic nechtěli prozradit. 2. Platí totéž jako u předchozí otázky, Honda svoje plány přísně tají.
Díky za otázky.

P.P.

furt
Dotaz od furt položen 04.02.2014 19:38

cus bus

Mám otázku proč Honda upouští o tak žádané (aspon si myslím)cestovní endura . myslím opravdu cestovní endura a né jejich oplastované náhrašky .To není už zájem o stroje jako dominátor , transalp. a hlavně Africa?Nc 750 a podobné stroje mají přece na trhu velké zastoupení.Tak proč ubírají stejným směrem? dík

Odpověď od Petr Poduška z 09.02.2014 22:21

Ahoj,
lidi od Hondy nechtěli moc mluvit o plánech do budoucna, ale naznačili, že se na něco endurovejšího můžeme už brzy těšit. Tak uvidíme na podzim, s čím se pochlubí.
Fajn den.
P.P.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):
Motokatalog.cz



TOPlist