husqvarna_svartpilen_801_2




Bultaco Albero: městský švihák

Kolo, elektrokolo, skútr či motorka? Ani jedno a přesto vše dohromady… Bultaco Albero je nový koncept městského bajku – stroje, který svým pojetím propojuje všechny čtyři uvedené jednostopé kategorie a z každé se snaží využít jejich hlavní přednosti. Vše navíc podtrhuje netradičním designem a také „nulovými“ emisemi, na které nyní svět tolik slyší. Bude to ale pro motorkáře stačit?

Kapitoly článku

Na začátku minulé motorkářské sezóny jsem měl možnost vyzkoušet si model Bultaco Brinco R, které mě chytilo za srdce tak jako málokterý jednostopý stroj, jenž prošel mýma rukama. Když mi pak na konci roku tuzemský dovozce téhle španělské znovuobrozené značky nabídnul účast na prezentaci jejich nového modelu Bultaco Albero, přijal jsem i přes to, že kategorie AM, do níž tenhle stroj spadá, rozhodně nepatří mezi ty, na něž bych cílil. Zajímalo mě ale porovnání těchto dvou modelů a také to, jestli se tamním vývojářům povedlo odstranit některé detaily, které jsem při svém červnovém testu Brincu vytýkal.

Prezentace byla situovaná na jeden z nejjižnějších cípů našeho kontinentu, do španělské Malagy, kde jsme ale spolu s dalšími kolegy vyžrali nejhorší počasí podzimní sezóny, protože nám během celé testovací vyjížďky hustě pršelo. Kromě samotného vyzkoušení nových modelů jsme se během tiskové konference dozvěděli něco o historii, současnosti i plánované budoucnosti téhle značky, která v minulosti proslula zejména v trialu či motokrosu. Bultaco bylo jedním ze slavných evropských motocyklových výrobců, které nepřežily masívní nástup japonské konkurence, ale nyní se spolu s dalšími (Montesa, SWM) opět po čase vrací na scénu. Na rozdíl od jmenovaných značek se ale obejde bez asijských investic a firma, která je zcela ve španělských rukou (vedení sídlí v Madridu, továrna je pak v Barceloně) nyní zaměstnává padesát lidí, a za poslední dva roky prodala dva tisíce svých netradičních biků. Vsadili na produkci strojů, kterým věří, že mají před sebou velkou budoucnost - poháněných elektromotory. V současné době nabízí dva základní modely a to Brinco a nově nyní testované Albero.

Nejprve je určitě potřeba vytýčit skupinu, na kterou Bultaco s tímhle modelem cílí – je totiž diametrálně odlišná od té, které je určeno Brinco R, jenž jsem na jaře testoval. Zatímco předchozí kousek je jednoznačně určen pro offroadové fajnšmekry, kteří hledají alternativní variantu mezi horským kolem a endurem, tak model Albero je orientován do města, a hlavně pro uživatele hledající přednosti, které nabízí městské skútry – zejména agilitu při proplétání ucpanými městskými uličkami, ale zároveň se od nekonečné masy „skútristů“ chtějí nějak odlišit.

I první modelová řada Brinco nabízí varianty, které jsou homologovány pro běžný provoz, (RE, S a také C, který je nejvíce přizpůsoben městskému provozu), ale už při pohledu na úvodní fotografie je zřejmé, že Albero na rozdíl od Brinca díky několika drobným detailům poskytuje městský střih a šmrnc. První pohled „in natura“ tenhle pocit jen umocní - Albero svým elegantním a těžko zařaditelným pojetím pasuje k městským excentrickým týpkům, kteří se budou s tímhle elektrobikem proplétat městskou spletí na pracovní schůzku, krátké espreso či o podstatně delší rande.

K popisu technických údajů lze z velké části použít původní článek, který jsem psal k testu Brinca, protože oba modely jsou si v technických údajích podobná jak jednovaječná dvojčata. Jedná se tedy o elektrokolo, jehož specifickým znakem je to, že jeho motor je nezávislý na pohonu cyklistickém – v tom je největší rozdíl od „klasických“ elektrokol – u nich v případě, že nešlapete, zkrátka nejedete. U Bultaca je tomu jinak a je jen na vás, jestli motoru pomůžete svými silami, nebo budete jen točit plynovou rukojetí. Přenos vaší síly je na zadní kolo distribuován klasickým řetězem a pro její optimální přerozdělení změnou převodového poměru máte vpředu k dispozici dva kvalty a vzadu devítistupňovou přehazovačku. Zatímco u jízdního kola funkci pro změnu „předních“ převodů využívá přesmykač a „dvouplacka“, tak tady máte k dispozici planetovou převodovku, ovládanou komponenty v ose šlapání – ty pak přepínáte (zatlačujete) pomocí paty. Devítistupňová kazeta s přehazovačkou SRAM X9 je ovládaná tzv. gripshiftem umístěným na levé rukojeti.

Elektromotor umístěný v zadním kole má výkon rovné dva kilowatty a točivý moment 60 Nm. Napětí je 59 voltů a jeho výkon máte možnost volit ve třech módech - ekonomický (0,9 kW), turistický (1,5 kW) a sportovní (2 kW). Tyto jízdní módy se volí na přístrojové desce umístěné na brýlích spolu s tachometrem, počítadlem ujetých kilometrů a ukazatelem nabití akumulátoru. U pravé rukojeti je umístěn „chcípák“ který vyřadí elektromotor z provozu, u levé pak „tempomat“, jenž neudržuje stálou rychlost, ale zajišťuje rovnoměrný výkon motoru. Vše se oživuje přiložením náramku či karty s čipem k přístrojové desce. Aby všechny elektronické komponenty fungovaly tak jak mají, jsou řízeny jednotkou umístěnou pod osou šlapání. Akumulátor se dobíjí pomocí nabíječky, která je součástí výbavy a jeho dobití trvá přibližně tři hodiny, lze ji ale v případě náhradního zdroje velmi rychle vyjmout a vyměnit na jinou. Za náhradní zdroj zaplatíte 12.000,-Kč.

Rám kola, stejně jako kyvná vidlice, jsou svařeny z hliníkové slitiny. Na hlavní části rámu je našroubovaná část svařená z ocelových trubek, v níž je umístěna a rychloupínákem zajištěna sedlová trubka se sedlem. Obě kola mají rozměr čtyřiadvacet palců. Přední „otočená“ vidlice má zdvih 130 mm, zadní kyvná vidlice s plně nastavitelnou centrální jednotkou pracuje v rozmezí 150 mm. Brzdové páky jsou svým rozmístěním podobné motocyklu (respektive skútru), přední je tedy vpravo, zadní pak vlevo. Hmotnost elektrobiku je 42 kilogramů, takže manipulace s ním je podstatně jednodušší, nežli je tomu u skútrů.

Jak už bylo uvedeno, Albero je uzpůsobeno a homologováno na užívání v běžném silničním provozu, jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 45 km/h a pro jeho řízení je nutné vlastnit řidičský průkaz skupiny AM. V režimu Sport vydrží plně nabitá baterka na padesát kilometrů, v ekonomickém módu dvojnásobek, a kompromisem je režim Tour s dojezdem 75 km, ale hodně záleží na tom, jak moc budete elektromotoru pomáhat, v jakém pojedete terénu a to, jaké tempo pro svoje cestování zvolíte.

Samozřejmě, že nejdůležitější součástí všech prezentací je vlastní jízda na představovaném stroji. Posed na Alberu je trošku rozdílný od toho, který si pamatuju z Brinca a bohužel po pár kilometrech zjišťuju, že mi nevyhovuje tak jako u offroadové varianty. Řídítka jsou nižší a váha těla je tak posunutá dopředu, což dost odnášejí ruce. Jinak je vše podobné Brincu a i když jsem nejel na městské variantě S, tak si myslím, že v zásadě půjde o dva v podstatě totožné modely s tím, že Albero má elegantnější střih díky kovovým blatníkům a elegantnějšímu laku. Ačkoliv motor je shodný s tím, který jsem měl možnost vyzkoušet v červnu, jeho účinnost mi připadla vyšší. Jednak jsem ani jednou nezaznamenal jeho přehřátí, ačkoliv jsme bajky v zakroucených a městských uličkách a hlavně ve strmých stoupáních kolem Malagy rozhodně nešetřili! Navíc po dvouhodinové vyjížďce a najetých dvaatřiceti kilometrech ubyla pouze čtvrtina kapacity akumulátoru i přes to, že jsem měl navolený mód „sport“. Liják, který celou naši testovačku provázel, jasně ukázal, že kratší blatníky, které měl zrovna mnou testovaný kousek, jsou sice stylové, nicméně svoji „lapací“ funkci neplní ani v nejmenším – naštěstí existuje i verze s delšími, které jsou sice stejně elegantní, ale navíc i funkční.

Už při testu Brinca jsem si skvěle užíval i jízdu ve městě a na příměstských silničkách, a s Alberem se tyhle pocity ještě znásobily. Nedovedu si představit agilnější, hbitější dopravní prostředek na proplétání se městskou džunglí, po ucpaných silnicích, křižovatkách, ale i chodnících či pěších zónách. Jasně, nebylo to v podstatě legální, protože se vlastně z pohledu legislativy jedná o motorku, ale s tím si naši průvodci příliš hlavu nelámali a propátrali jsme Malagu skrz naskrz – na hlavních silnicích jsme byli stejně rychlí jako tamní týpci na skútrech, které jsme ale na křižovatce, kdy na semaforu blikla červená, nachali daleko za sebou – využili jsme totiž přednosti kola a vydali se na cyklostezku. Postavila se mám do cesty i pěší zóna, ale ani to nebyl problém – vyrazili jsme i tam, samozřejmě pěkně v klídku, s lehkým šlapáním jsme se tvářili jako cyklisté a španělští poldové nám ještě zamávali…

Rám je totožný s offroadovým Brincem, a i když má Albero nižší zdvihy odpružení nežli jeho terénní sourozenec, asfaltové cesty ho nemohou jakkoliv rozhodit. Adekvátní jsou svojí účinností a jemným nástupem i hydraulické brzdy, které (stejně jako pneumatiky) odváděly svoji práci i v mokrých podmínkách na jedničku. Dám ruku do ohně za to, že ani vy se při jízdě s Alberem nudit nebudete - čítá totiž mnoho zcela nových podnětů a potřeb, které vám jiné stroje nenabídnou. Využívání samotného elektromotoru či šlapání, ale hlavně optimální zvládání jejich vzájemné kombinace, pohrávání si s tempomatem...

Občas se spojování rozdílných koncepcí mezi dopravními prostředky připomíná spíše dort, který kdysi pekli pejsek s kočičkou, případně proslulé slepé uličky Járy Cimrmana, ale tenhle netradiční koncept funguje opravdu dobře a jsem si jistý, že brzy najde své příznivce i u nás. Tuzemská dealerská síť je už poměrně rozsáhlá a určitě stojí za to si Albero (stejně jako Brinco) u některého z prodejců vyzkoušet na vlastní kůži. Cena Albera je v ČR stanovena na 156 500,- vč DPH.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 1 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):
Motokatalog.cz



TOPlist