BMW R1200GS - první svezení
Text: Petr Poduška | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 8.4.2013 | Zobrazeno: 36 817x
Svět už nikdy nebude jako dřív, dalo by se říct na adresu jedné ze zásadních novinek letošního roku. Vodou chlazený motor se do životopisu legendárního endura zapíše stejně tlustým písmem, jako první čtyřventil, kterým podle zapřisáhlých staromilců skončila éra jednoduchosti a spolehlivosti. Ale pokrok nečeká a konkurence nespí, takže i fenomén R1200GS občas potřebuje trochu oprášit.
Kapitoly článku
Hodně se pracovalo také s podvozkem, kde se vedle osvědčené dvojice Telelever-Paralever poprvé objevuje možnost připlatit si za semi-aktivní odpružení. Ano, mluvíme o tom zázračném systému, který v každém zlomku sekundy vyhodnocuje kvalitu jízdního povrchu a další faktory, aby hned v dalším okamžiku nastavil odpružení do optimálního stavu a motorka přeletěla každý hrbol s lehkostí kamzíka. Soustava čidel dokáže číst silnici dokonale, ať už necháte na elektronice úplně všechno a řídící jednotka podvozku pak nastaví tuhost tlumičů podle zvoleného jízdního režimu (Rain = nejměkčí, Dynamic = nejtvrdší, Enduro = vyšší zdvihy), nebo do nastavení zasáhnete dalším tlačítkem, kterým se dá ladit pérování na Soft, Normal nebo Hard, případně zvýšit předpětí podle zatížení motorky spolujezdcem či bagáží.
Na ovladatelnosti se toho už moc vylepšovat nedalo, a základní geometrie tak zůstává prakticky beze změny. Výkonnější motor si žádá širší pneumatiky, ale motorka se díky nízkému těžišti vodí do zatáček pořád se stejnou lehkostí jako dřív. Prodloužená kyvka zlepšila stabilitu v přímém směru, přičemž rozvor zůstal na stejné hodnotě, a příjemně překvapila absence klopného momentu při podřazování. Na kardanu se toho evidentně muselo změnit mnohem víc, než umístění z pravé strany na levou.
Většímu komfortu pomohly také změny v ergonomii. U sedla se teď dá ve dvou polohách štelovat kromě výšky i úhel sklonu, a díky přesunutí vstřikovacích jednotek vzniklo víc místa pro nohy. Šikovně je vyřešené ovládání plexištítu, kde si jednou rukou za jízdy můžete nastavit sklon i výšku, a to klidně i za jízdy. V teplotách těsně nad bodem mrazu se štítek i přes svoje malé rozměry náramně osvědčil. Hodně je znát mechanický posilovač antihoppingové spojky, ale potěší i taková drobnost, jako standardní ovládání blinkrů na levé rukojeti. Přístrojovka podává naprosto vyčerpávající informace, a body za přehlednost jí sebral jenom příplatkový držák navigace, který trochu překáží při pohledu na otáčkoměr. Jinak se dá novému GS po prvních kilometrech jen těžko něco vytknout, a už teď je jasné, že v klasickém týdenním testu o něj bude v redakci pěkná bitka.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)