globalmoto_duben_nolan




BMW R1200GS - první svezení

Svět už nikdy nebude jako dřív, dalo by se říct na adresu jedné ze zásadních novinek letošního roku. Vodou chlazený motor se do životopisu legendárního endura zapíše stejně tlustým písmem, jako první čtyřventil, kterým podle zapřisáhlých staromilců skončila éra jednoduchosti a spolehlivosti. Ale pokrok nečeká a konkurence nespí, takže i fenomén R1200GS občas potřebuje trochu oprášit.

Kapitoly článku

O modelovém roku 2013 se asi vždycky bude mluvit jako o prvním "vodníkovi", i když to je hodně zjednodušený sumář všeho, co se na géesu přes zimu změnilo. Jiný způsob chlazení - který se od toho předchozího liší vlastně jenom tím, že olej nahradila chladící kapalina, a větší část tepla od válců odchází pořád rovnou do luftu - byl prostě nejvíc na ráně. Aby ne, když jsou dneska žebra na motoru už takovou raritou. Na novém GS přitom najdete kopec dalších (a podle nás i důležitějších) vylepšení, které jakoby trochu zanikly v mediálním rachotu velké revoluce. Všechny co se týkají motoru si můžete připomenout v tomhle článku , ale novinek je mnohem víc.
Změnil se pochopitelně design, ale ne zas tak moc, aby nebylo hned z fleku poznat, o jakou motorku se jedná. Všichni jsme byli ale už od podzimu nejvíc zvědaví, jak to nové nezastavitelné enduro pojede! První šance se naskytla na zahajovací štaci putovní BMW Road Show, která odstartovala o uplynulém víkendu u pražského dealera Invelt. Další šanci vyzkoušet jednu z osmi předváděček máte v následujících týdnech, tak se raději co nejdřív zaregistrujte.
A na co se můžete připravit? Na úplně jiné GSo než znáte doposud. Je to pořád univerzál pro každou příležitost, ale mnohem dravější, zábavnější a přitom pořád s jasnými rysy svého nezaměnitelného charakteru. Největší podíl na pozitivních změnách má bezesporu nový motor, ale není to zdaleka jen díky jinému chlazení a většímu výkonu. Kromě řady rekonstrukcí uvnitř boxeru se u poprvé objevuje elektronicky ovládaný plyn E-gas, který se podepsal na temperamentu snad ještě víc, než patnáctikoňový nárůst výkonu. Motorka teď na každý pohyb zápěstí reaguje s mnohem větším elánem, a pravá rukojeť je tak citlivá, že její chod může být o patnáct stupňů kratší. Díky elektronickému plynu se základní výbava navíc rozšířila o volitelné jízdní režimy Rain, Road, Dynamic a Enduro. Ke každému z nich je v řídící jednotce přidružena jiná reakce motoru na přidání plynu, ale také různé chování kontroly trakce a ABS. Pokud si hodně věříte v terénu, můžete do svého menu přidat ještě položku Enduro Pro pomocí příplatkového kódovaného štekru. Tenhle exkluzivní mód ale vyžaduje kromě zkušeností s off-road jízdou také patřičné obutí. Dálkovým cestovatelům zase určitě přijde vhod tempomat.
Hodně se pracovalo také s podvozkem, kde se vedle osvědčené dvojice Telelever-Paralever poprvé objevuje možnost připlatit si za semi-aktivní odpružení. Ano, mluvíme o tom zázračném systému, který v každém zlomku sekundy vyhodnocuje kvalitu jízdního povrchu a další faktory, aby hned v dalším okamžiku nastavil odpružení do optimálního stavu a motorka přeletěla každý hrbol s lehkostí kamzíka. Soustava čidel dokáže číst silnici dokonale, ať už necháte na elektronice úplně všechno a řídící jednotka podvozku pak nastaví tuhost tlumičů podle zvoleného jízdního režimu (Rain = nejměkčí, Dynamic = nejtvrdší, Enduro = vyšší zdvihy), nebo do nastavení zasáhnete dalším tlačítkem, kterým se dá ladit pérování na Soft, Normal nebo Hard, případně zvýšit předpětí podle zatížení motorky spolujezdcem či bagáží.
Na ovladatelnosti se toho už moc vylepšovat nedalo, a základní geometrie tak zůstává prakticky beze změny. Výkonnější motor si žádá širší pneumatiky, ale motorka se díky nízkému těžišti vodí do zatáček pořád se stejnou lehkostí jako dřív. Prodloužená kyvka zlepšila stabilitu v přímém směru, přičemž rozvor zůstal na stejné hodnotě, a příjemně překvapila absence klopného momentu při podřazování. Na kardanu se toho evidentně muselo změnit mnohem víc, než umístění z pravé strany na levou.
V BMW pro jistotu přidali i na brzdách, kde teď vepředu účinkují čtyřpístková radiální Bremba, a těm skutečně není co vytknout. ABS už v Mnichově naordinovali do základní výbavy všem modelům, a konkrétně u nového GS se jedná o nejmodernější integrální systém, který začne kibicovat, až když jde fakt do tuhého. Navíc má k dispozici informace o zvoleném jízdním režimu, takže vaše počínání bedlivě hlídá, když na displeji svítí Rain, a naopak při zapnutém módu Enduro vás nechá klidně hodit zadní kolo do smyku.
Většímu komfortu pomohly také změny v ergonomii. U sedla se teď dá ve dvou polohách štelovat kromě výšky i úhel sklonu, a díky přesunutí vstřikovacích jednotek vzniklo víc místa pro nohy. Šikovně je vyřešené ovládání plexištítu, kde si jednou rukou za jízdy můžete nastavit sklon i výšku, a to klidně i za jízdy. V teplotách těsně nad bodem mrazu se štítek i přes svoje malé rozměry náramně osvědčil. Hodně je znát mechanický posilovač antihoppingové spojky, ale potěší i taková drobnost, jako standardní ovládání blinkrů na levé rukojeti. Přístrojovka podává naprosto vyčerpávající informace, a body za přehlednost jí sebral jenom příplatkový držák navigace, který trochu překáží při pohledu na otáčkoměr. Jinak se dá novému GS po prvních kilometrech jen těžko něco vytknout, a už teď je jasné, že v klasickém týdenním testu o něj bude v redakci pěkná bitka.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):
Motokatalog.cz



TOPlist